Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
Vandaag om 01:08:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Debvd
Vandaag om 00:42:57
De WV 2020 treinen kalender komt eraan. door Erik Baas
Vandaag om 00:39:37
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Wim Vink
Vandaag om 00:34:43
Roco 2019 door Bartje81
07 december 2019, 23:44:25
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
07 december 2019, 23:39:39
Bedrijfsnummers wijzigen door Ryantjuh
07 december 2019, 23:33:04
Transformatorhuisje Veluvia in Wageningen door Tulpendaal
07 december 2019, 22:58:12
Raadplaatje door GerardvV
07 december 2019, 22:58:01
Liliput VT25 digitaal maken, hoe? door Ronald Halma
07 december 2019, 22:37:38
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Eric B
07 december 2019, 22:24:32
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
07 december 2019, 22:19:34
Albulisch H0m en EPIII in H0 door Boertje
07 december 2019, 22:11:43
7 december 2019 modelspoorbeurs Houten voor/nabeschouwing door FritsT
07 december 2019, 22:10:55
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
07 december 2019, 21:53:06
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
07 december 2019, 21:38:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
07 december 2019, 21:22:51
H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC door MDG
07 december 2019, 21:19:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris
07 december 2019, 21:13:59
BNLS trammodule “Centraal Station” door Sebas5998
07 december 2019, 20:33:40
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Baan Wally
07 december 2019, 20:25:51
NL baan: Frotterdam in h0 door dekker26
07 december 2019, 19:52:03
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
07 december 2019, 19:50:56
Piko NS1100, materieelbespreking door Eric B
07 december 2019, 19:01:14
Roco NS plan V door Bartje81
07 december 2019, 18:50:31
Haardvuurtje in de hut door NL-modelspoor
07 december 2019, 18:27:47
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Vislijn
07 december 2019, 18:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
07 december 2019, 17:20:53
Frans loodsje door Noordernet
07 december 2019, 16:30:27
Ronald bouwt een demo-pizza layout (je) door Ronald Halma
07 december 2019, 16:27:42
  

Auteur Topic: Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap  (gelezen 305 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap
« Gepost op: 05 februari 2019, 18:59:22 »
NS wil in de dienstregeling van volgend jaar inzetten op een kortere reistijd en een betere overstap op belangrijke punten. Wel erkent het spoorbedrijf dat dat niet overal zal lukken: wie de huidige dienstregeling vergelijkt met die van 2020 ziet volgens NS dat 51.000 reizigers een kortere reistijd kunnen verwachten, maar 5500 mensen juist langer onderweg zijn. Voor 95 procent van de reizigers verandert er (vrijwel) niets.

NS stelt dat de reistijd met Sprinters in Noord-Nederland korter wordt. Er worden nieuwe treinen ingezet, die op de ritten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Meppel 4 minuten tijdwinst opleveren. In Meppel is de aansluiting beter, zodat reizigers uit Friesland een kwartier minder tijd kwijt zijn voor een reis van en naar de Randstad.

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan er meer intercity's rijden (zes in plaats van vier per uur), wat moet leiden tot meer keuze en een grotere kans op een zitplaats. Omdat het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer toeneemt, rijdt deze intercity in de spits door naar Apeldoorn en Deventer.

Vaker naar het strand

Tussen Harderwijk en Amersfoort gaan extra sprinters rijden. Ook tussen Amersfoort en Zwolle gaan nieuwe treinen rijden; dat zou twee tot drie minuten tijdwinst betekenen.

In de drukke zomermaanden wil NS vaker richting het strand gaan rijden: zes keer per uur naar Zandvoort in plaats van vier keer.

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover spreekt van "een paar goede verbeteringen". De extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk, en van Amersfoort naar Deventer, zijn echt nodig, bevestigt hij. Er zijn daar steeds meer reizigers en op de naastgelegen A28 staat dagelijks een lange file. "En hoe beter het product, hoe meer mensen er gebruik van maken."

Zelfde kans op zitplaats

Er klinkt soms kritiek op het gebrek aan zitplaatsen in de trein in de spits, maar NS-woordvoerder Erik Kroeze wijst erop dat de kans daarop de laatste jaren ongeveer gelijk is gebleven: 95 procent. "Dat komt met name omdat er meer treinen zijn gaan rijden. Maar we zien nu ook dat het heel druk is op het spoor", zei hij op NPO Radio 1. "Treinen verlengen lukt bijna nergens meer, omdat de perrons gewoon niet lang genoeg zijn."

De nieuwe dienstregeling gaat in op 19 december. Eerst gaat NS nog praten met regionale overheden en de reizigersorganisaties, onder meer om de overstap naar ander openbaar vervoer goed af te stemmen.

Bron: www.nos.nl