Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een Amsterdamse bolkop in Lego door martijn v m
Vandaag om 00:34:12
Baanplan Duitse Museumsbahn met DB station door bamberg
Vandaag om 00:12:10
[Hoontje's Beursbaan] "Kamp Rijen" door Hoontje
19 april 2019, 23:44:08
ICM-0 vraagje door Joop_L
19 april 2019, 23:37:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2019, 23:31:18
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door snelle diesel
19 april 2019, 23:24:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
19 april 2019, 23:17:34
Wiebelbak met dakwipkip te Breukelen door wob
19 april 2019, 23:14:25
LS Models 2019 door Daan!
19 april 2019, 23:13:22
Een digitale demo pendelbaan door Fritsprt
19 april 2019, 22:57:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 april 2019, 22:43:50
BMB-Module: “Wateringbury” door Tanks+Treinen
19 april 2019, 22:35:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door V200-G2000
19 april 2019, 22:22:04
Vulcan Beer Truck door St00mboy
19 april 2019, 22:14:54
De opdracht voor de fotowedstrijd voor april/mei: stoomtreinen door Bob R.
19 april 2019, 21:31:09
Foto's fictief transportbedrijf door Arie123
19 april 2019, 21:29:03
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
19 april 2019, 21:24:45
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
19 april 2019, 21:08:13
Station Rekerdam door Wim Vink
19 april 2019, 21:08:09
Hij komt door dh3201
19 april 2019, 21:01:44
Westlandbaan door Tulpendaal
19 april 2019, 21:01:23
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
19 april 2019, 19:54:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 april 2019, 19:13:50
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Hans Reints
19 april 2019, 18:43:16
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door TimoD
19 april 2019, 18:04:50
Voor de liefhebber: Lovers Rail op YouTube door Jamie
19 april 2019, 17:05:23
Brelec functiedecoder FD410 Multi door henk
19 april 2019, 14:24:54
MB-module "Dolce far N-te" door Chris80
19 april 2019, 13:15:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
19 april 2019, 10:54:03
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door VFR
19 april 2019, 10:17:46
  

Auteur Topic: Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap  (gelezen 237 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2079
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap
« Gepost op: 05 februari 2019, 18:59:22 »
NS wil in de dienstregeling van volgend jaar inzetten op een kortere reistijd en een betere overstap op belangrijke punten. Wel erkent het spoorbedrijf dat dat niet overal zal lukken: wie de huidige dienstregeling vergelijkt met die van 2020 ziet volgens NS dat 51.000 reizigers een kortere reistijd kunnen verwachten, maar 5500 mensen juist langer onderweg zijn. Voor 95 procent van de reizigers verandert er (vrijwel) niets.

NS stelt dat de reistijd met Sprinters in Noord-Nederland korter wordt. Er worden nieuwe treinen ingezet, die op de ritten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Meppel 4 minuten tijdwinst opleveren. In Meppel is de aansluiting beter, zodat reizigers uit Friesland een kwartier minder tijd kwijt zijn voor een reis van en naar de Randstad.

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan er meer intercity's rijden (zes in plaats van vier per uur), wat moet leiden tot meer keuze en een grotere kans op een zitplaats. Omdat het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer toeneemt, rijdt deze intercity in de spits door naar Apeldoorn en Deventer.

Vaker naar het strand

Tussen Harderwijk en Amersfoort gaan extra sprinters rijden. Ook tussen Amersfoort en Zwolle gaan nieuwe treinen rijden; dat zou twee tot drie minuten tijdwinst betekenen.

In de drukke zomermaanden wil NS vaker richting het strand gaan rijden: zes keer per uur naar Zandvoort in plaats van vier keer.

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover spreekt van "een paar goede verbeteringen". De extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk, en van Amersfoort naar Deventer, zijn echt nodig, bevestigt hij. Er zijn daar steeds meer reizigers en op de naastgelegen A28 staat dagelijks een lange file. "En hoe beter het product, hoe meer mensen er gebruik van maken."

Zelfde kans op zitplaats

Er klinkt soms kritiek op het gebrek aan zitplaatsen in de trein in de spits, maar NS-woordvoerder Erik Kroeze wijst erop dat de kans daarop de laatste jaren ongeveer gelijk is gebleven: 95 procent. "Dat komt met name omdat er meer treinen zijn gaan rijden. Maar we zien nu ook dat het heel druk is op het spoor", zei hij op NPO Radio 1. "Treinen verlengen lukt bijna nergens meer, omdat de perrons gewoon niet lang genoeg zijn."

De nieuwe dienstregeling gaat in op 19 december. Eerst gaat NS nog praten met regionale overheden en de reizigersorganisaties, onder meer om de overstap naar ander openbaar vervoer goed af te stemmen.

Bron: www.nos.nl