Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Martin Hornis
Vandaag om 15:45:33
's-Heer Heinkenspolder door Marijn
Vandaag om 15:39:17
NL baan: Frotterdam in h0 door HeRo
Vandaag om 15:36:49
rc auto's in H0 door MarcNL
Vandaag om 15:36:47
Märklin Mobile Station 60657, herkent geen Delta locs, wel digitale locs. door bellejt
Vandaag om 15:34:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:13:47
Fleischmann bruine lijm zooi verwijderen door Carel Ruysink
Vandaag om 15:10:08
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door MOVisser
Vandaag om 15:08:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 15:06:43
Bröckenbahn door dimo1_dimo1
Vandaag om 15:05:31
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 14:31:18
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
Vandaag om 14:29:36
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door Pauldg
Vandaag om 14:28:57
Bouw NS 2200 in spoor-0 door JaJo
Vandaag om 14:20:20
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Remunj
Vandaag om 14:17:00
Westlandbaan door 44
Vandaag om 14:05:18
Diorama in een aquarium door Hendrik Jan
Vandaag om 13:50:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 13:02:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 12:22:52
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Jeroen Water
Vandaag om 12:19:44
Loksound v5 in Genesis DDA40X met 2 motoren. door VAM65
Vandaag om 12:13:01
Edits booster print door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:06:28
Rosoft servo decoder programmeren met de multimuis. door Erik
Vandaag om 11:40:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:36:34
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door Noud
Vandaag om 11:04:44
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Marijn
Vandaag om 10:42:56
Alternatief voor Noch bloemenstrooisel? door tuurtje
Vandaag om 09:32:02
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Zoedelaar
Vandaag om 09:06:39
Modelbahn Knittelfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 02:37:21
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
Vandaag om 01:24:32
  

Auteur Topic: Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap  (gelezen 272 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap
« Gepost op: 05 februari 2019, 18:59:22 »
NS wil in de dienstregeling van volgend jaar inzetten op een kortere reistijd en een betere overstap op belangrijke punten. Wel erkent het spoorbedrijf dat dat niet overal zal lukken: wie de huidige dienstregeling vergelijkt met die van 2020 ziet volgens NS dat 51.000 reizigers een kortere reistijd kunnen verwachten, maar 5500 mensen juist langer onderweg zijn. Voor 95 procent van de reizigers verandert er (vrijwel) niets.

NS stelt dat de reistijd met Sprinters in Noord-Nederland korter wordt. Er worden nieuwe treinen ingezet, die op de ritten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Meppel 4 minuten tijdwinst opleveren. In Meppel is de aansluiting beter, zodat reizigers uit Friesland een kwartier minder tijd kwijt zijn voor een reis van en naar de Randstad.

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan er meer intercity's rijden (zes in plaats van vier per uur), wat moet leiden tot meer keuze en een grotere kans op een zitplaats. Omdat het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer toeneemt, rijdt deze intercity in de spits door naar Apeldoorn en Deventer.

Vaker naar het strand

Tussen Harderwijk en Amersfoort gaan extra sprinters rijden. Ook tussen Amersfoort en Zwolle gaan nieuwe treinen rijden; dat zou twee tot drie minuten tijdwinst betekenen.

In de drukke zomermaanden wil NS vaker richting het strand gaan rijden: zes keer per uur naar Zandvoort in plaats van vier keer.

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover spreekt van "een paar goede verbeteringen". De extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk, en van Amersfoort naar Deventer, zijn echt nodig, bevestigt hij. Er zijn daar steeds meer reizigers en op de naastgelegen A28 staat dagelijks een lange file. "En hoe beter het product, hoe meer mensen er gebruik van maken."

Zelfde kans op zitplaats

Er klinkt soms kritiek op het gebrek aan zitplaatsen in de trein in de spits, maar NS-woordvoerder Erik Kroeze wijst erop dat de kans daarop de laatste jaren ongeveer gelijk is gebleven: 95 procent. "Dat komt met name omdat er meer treinen zijn gaan rijden. Maar we zien nu ook dat het heel druk is op het spoor", zei hij op NPO Radio 1. "Treinen verlengen lukt bijna nergens meer, omdat de perrons gewoon niet lang genoeg zijn."

De nieuwe dienstregeling gaat in op 19 december. Eerst gaat NS nog praten met regionale overheden en de reizigersorganisaties, onder meer om de overstap naar ander openbaar vervoer goed af te stemmen.

Bron: www.nos.nl