Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Dienstgebouw bouwen voor Hoekdam door Dash 8
Vandaag om 08:46:15
Toekomst van modeltreinbeurzen? door Remunj
Vandaag om 08:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:11:00
Waar zijn dienstregelingen te vinden van goederentreinen in Nederland? door BartvD
Vandaag om 08:05:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 07:28:21
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 07:03:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 06:59:56
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Niekleair
Vandaag om 06:52:05
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door nighttrain1
Vandaag om 06:19:07
Foto-techniek voor modeltreinen, softwarematig grote scherptediepte (Focus Stack door Lolke Bijlsma
Vandaag om 03:12:55
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
13 juli 2020, 23:53:56
Raadplaatje door Piet Groot
13 juli 2020, 23:48:24
Projekt 083-338 door Noordernet
13 juli 2020, 23:17:00
Treinbaan bouwen in een koffer door bask185
13 juli 2020, 23:07:14
Probleem functiedecoder Lenz LF101XF door wob
13 juli 2020, 22:38:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
13 juli 2020, 22:37:18
Frans loodsje et cetera door MOVisser
13 juli 2020, 22:36:33
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door minibart
13 juli 2020, 22:20:11
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Falcon10
13 juli 2020, 22:12:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ric
13 juli 2020, 22:02:23
Seinen in het station. door heuvelbaan
13 juli 2020, 21:33:44
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door KJB
13 juli 2020, 21:04:55
Probleeem decoder 80 017 stoomloc door RE465
13 juli 2020, 20:32:55
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Andries
13 juli 2020, 20:31:37
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
13 juli 2020, 19:46:13
Humbrol Acrylic Varnish mat slaat wit uit door Sven
13 juli 2020, 19:45:20
De kleine modellen met het grote voorbeeld door tijgernootje
13 juli 2020, 19:30:18
Diorama in schaal 0 met een lengte van 8 m door Peter Kleton
13 juli 2020, 19:25:55
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door VvKan
13 juli 2020, 18:34:49
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
13 juli 2020, 14:55:03
  

Auteur Topic: Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap  (gelezen 385 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2560
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap
« Gepost op: 05 februari 2019, 18:59:22 »
NS wil in de dienstregeling van volgend jaar inzetten op een kortere reistijd en een betere overstap op belangrijke punten. Wel erkent het spoorbedrijf dat dat niet overal zal lukken: wie de huidige dienstregeling vergelijkt met die van 2020 ziet volgens NS dat 51.000 reizigers een kortere reistijd kunnen verwachten, maar 5500 mensen juist langer onderweg zijn. Voor 95 procent van de reizigers verandert er (vrijwel) niets.

NS stelt dat de reistijd met Sprinters in Noord-Nederland korter wordt. Er worden nieuwe treinen ingezet, die op de ritten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Meppel 4 minuten tijdwinst opleveren. In Meppel is de aansluiting beter, zodat reizigers uit Friesland een kwartier minder tijd kwijt zijn voor een reis van en naar de Randstad.

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan er meer intercity's rijden (zes in plaats van vier per uur), wat moet leiden tot meer keuze en een grotere kans op een zitplaats. Omdat het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer toeneemt, rijdt deze intercity in de spits door naar Apeldoorn en Deventer.

Vaker naar het strand

Tussen Harderwijk en Amersfoort gaan extra sprinters rijden. Ook tussen Amersfoort en Zwolle gaan nieuwe treinen rijden; dat zou twee tot drie minuten tijdwinst betekenen.

In de drukke zomermaanden wil NS vaker richting het strand gaan rijden: zes keer per uur naar Zandvoort in plaats van vier keer.

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover spreekt van "een paar goede verbeteringen". De extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk, en van Amersfoort naar Deventer, zijn echt nodig, bevestigt hij. Er zijn daar steeds meer reizigers en op de naastgelegen A28 staat dagelijks een lange file. "En hoe beter het product, hoe meer mensen er gebruik van maken."

Zelfde kans op zitplaats

Er klinkt soms kritiek op het gebrek aan zitplaatsen in de trein in de spits, maar NS-woordvoerder Erik Kroeze wijst erop dat de kans daarop de laatste jaren ongeveer gelijk is gebleven: 95 procent. "Dat komt met name omdat er meer treinen zijn gaan rijden. Maar we zien nu ook dat het heel druk is op het spoor", zei hij op NPO Radio 1. "Treinen verlengen lukt bijna nergens meer, omdat de perrons gewoon niet lang genoeg zijn."

De nieuwe dienstregeling gaat in op 19 december. Eerst gaat NS nog praten met regionale overheden en de reizigersorganisaties, onder meer om de overstap naar ander openbaar vervoer goed af te stemmen.

Bron: www.nos.nl