Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz en S88, terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht door br194
Vandaag om 23:43:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 23:38:19
Ringleiding onder baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:24:39
Ronald bouwt een demo-pizza layout (je) door JeanR
Vandaag om 23:19:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:19:46
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 22:51:17
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door C_Jabaaij
Vandaag om 22:31:34
Uitlezen DR4018 en exporteren CV's naar .CSV door Bert_Apd
Vandaag om 22:31:02
NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor door Noordster
Vandaag om 22:29:01
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:25:02
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Remco_Nzo
Vandaag om 22:24:19
DDM-1 afscheid door 64142
Vandaag om 22:24:11
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 22:19:09
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 22:11:22
NS modelbaan Hoekdam H0 door Dash 8
Vandaag om 21:59:26
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:55:43
Veerboten door Marc tramt
Vandaag om 21:50:04
BNLS trammodule: Haagse Trams int noorden door Marc tramt
Vandaag om 21:47:54
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door bask185
Vandaag om 21:44:59
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 20:09:39
Fleischmann 1306 probeersels door jerrytrein
Vandaag om 19:33:42
Condensator werkt niet door knar46
Vandaag om 19:22:31
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:13:47
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 19:08:46
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 18:49:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 18:17:03
DIGSIGHT decoder 5313 door BartvD
Vandaag om 15:21:59
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door St00mboy
Vandaag om 14:08:35
Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door Romavami
Vandaag om 13:18:59
Decoder 75340, wie weet meer over deze decoder? door oudebiels
Vandaag om 13:10:58
  

Auteur Topic: Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap  (gelezen 299 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2222
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap
« Gepost op: 05 februari 2019, 18:59:22 »
NS wil in de dienstregeling van volgend jaar inzetten op een kortere reistijd en een betere overstap op belangrijke punten. Wel erkent het spoorbedrijf dat dat niet overal zal lukken: wie de huidige dienstregeling vergelijkt met die van 2020 ziet volgens NS dat 51.000 reizigers een kortere reistijd kunnen verwachten, maar 5500 mensen juist langer onderweg zijn. Voor 95 procent van de reizigers verandert er (vrijwel) niets.

NS stelt dat de reistijd met Sprinters in Noord-Nederland korter wordt. Er worden nieuwe treinen ingezet, die op de ritten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Meppel 4 minuten tijdwinst opleveren. In Meppel is de aansluiting beter, zodat reizigers uit Friesland een kwartier minder tijd kwijt zijn voor een reis van en naar de Randstad.

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan er meer intercity's rijden (zes in plaats van vier per uur), wat moet leiden tot meer keuze en een grotere kans op een zitplaats. Omdat het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer toeneemt, rijdt deze intercity in de spits door naar Apeldoorn en Deventer.

Vaker naar het strand

Tussen Harderwijk en Amersfoort gaan extra sprinters rijden. Ook tussen Amersfoort en Zwolle gaan nieuwe treinen rijden; dat zou twee tot drie minuten tijdwinst betekenen.

In de drukke zomermaanden wil NS vaker richting het strand gaan rijden: zes keer per uur naar Zandvoort in plaats van vier keer.

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover spreekt van "een paar goede verbeteringen". De extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk, en van Amersfoort naar Deventer, zijn echt nodig, bevestigt hij. Er zijn daar steeds meer reizigers en op de naastgelegen A28 staat dagelijks een lange file. "En hoe beter het product, hoe meer mensen er gebruik van maken."

Zelfde kans op zitplaats

Er klinkt soms kritiek op het gebrek aan zitplaatsen in de trein in de spits, maar NS-woordvoerder Erik Kroeze wijst erop dat de kans daarop de laatste jaren ongeveer gelijk is gebleven: 95 procent. "Dat komt met name omdat er meer treinen zijn gaan rijden. Maar we zien nu ook dat het heel druk is op het spoor", zei hij op NPO Radio 1. "Treinen verlengen lukt bijna nergens meer, omdat de perrons gewoon niet lang genoeg zijn."

De nieuwe dienstregeling gaat in op 19 december. Eerst gaat NS nog praten met regionale overheden en de reizigersorganisaties, onder meer om de overstap naar ander openbaar vervoer goed af te stemmen.

Bron: www.nos.nl