Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:40:42
Met de trein van Spanje naar Marokko door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:38:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
Vandaag om 23:36:08
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Ronald Halma
Vandaag om 23:35:59
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:22:10
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door T.Spat
Vandaag om 23:19:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 23:16:55
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door ReneN
Vandaag om 23:15:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Chris2412
Vandaag om 23:05:57
Soort plamuur voor opknappen Lima 1200 door Nijboer
Vandaag om 22:57:36
Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door prutser
Vandaag om 22:46:10
Roco 62231, lok. Wielen draaien wel, maar rijdt niet. door Jeff
Vandaag om 22:40:15
Wat wordt mijn banenplan HO Nijmeegse kolenlijn door Frans Peeters
Vandaag om 22:30:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:28:55
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 22:17:40
Even voorstellen door St00mboy
Vandaag om 22:01:22
Baanplan in U-vorm, H0 door Carl
Vandaag om 21:59:45
Modelspoor Tilburg 2019 door Marcel112
Vandaag om 21:54:59
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 21:46:41
Electrotren NS 1300 door Coen Burki
Vandaag om 21:40:49
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 21:36:08
Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld. door Jan-Peter
Vandaag om 21:31:06
Oproep voor een paar H0 huisjes op Rail in Houten dit weekend door Sven
Vandaag om 21:24:49
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door Bert van Gelder
Vandaag om 21:15:10
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 20:44:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:28:18
NS modelbaan Hoekdam H0 door DJV
Vandaag om 20:24:01
Kleinbaan.de door timtrein
Vandaag om 18:59:57
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door Tomasso
Vandaag om 18:44:30
Handige informatiefilmpjes iTrain te vinden op YouTube. door Ted von Klinkenhofen
Vandaag om 18:41:45
  

Auteur Topic: Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap  (gelezen 201 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap
« Gepost op: 05 februari 2019, 18:59:22 »
NS wil in de dienstregeling van volgend jaar inzetten op een kortere reistijd en een betere overstap op belangrijke punten. Wel erkent het spoorbedrijf dat dat niet overal zal lukken: wie de huidige dienstregeling vergelijkt met die van 2020 ziet volgens NS dat 51.000 reizigers een kortere reistijd kunnen verwachten, maar 5500 mensen juist langer onderweg zijn. Voor 95 procent van de reizigers verandert er (vrijwel) niets.

NS stelt dat de reistijd met Sprinters in Noord-Nederland korter wordt. Er worden nieuwe treinen ingezet, die op de ritten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Meppel 4 minuten tijdwinst opleveren. In Meppel is de aansluiting beter, zodat reizigers uit Friesland een kwartier minder tijd kwijt zijn voor een reis van en naar de Randstad.

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan er meer intercity's rijden (zes in plaats van vier per uur), wat moet leiden tot meer keuze en een grotere kans op een zitplaats. Omdat het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer toeneemt, rijdt deze intercity in de spits door naar Apeldoorn en Deventer.

Vaker naar het strand

Tussen Harderwijk en Amersfoort gaan extra sprinters rijden. Ook tussen Amersfoort en Zwolle gaan nieuwe treinen rijden; dat zou twee tot drie minuten tijdwinst betekenen.

In de drukke zomermaanden wil NS vaker richting het strand gaan rijden: zes keer per uur naar Zandvoort in plaats van vier keer.

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover spreekt van "een paar goede verbeteringen". De extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk, en van Amersfoort naar Deventer, zijn echt nodig, bevestigt hij. Er zijn daar steeds meer reizigers en op de naastgelegen A28 staat dagelijks een lange file. "En hoe beter het product, hoe meer mensen er gebruik van maken."

Zelfde kans op zitplaats

Er klinkt soms kritiek op het gebrek aan zitplaatsen in de trein in de spits, maar NS-woordvoerder Erik Kroeze wijst erop dat de kans daarop de laatste jaren ongeveer gelijk is gebleven: 95 procent. "Dat komt met name omdat er meer treinen zijn gaan rijden. Maar we zien nu ook dat het heel druk is op het spoor", zei hij op NPO Radio 1. "Treinen verlengen lukt bijna nergens meer, omdat de perrons gewoon niet lang genoeg zijn."

De nieuwe dienstregeling gaat in op 19 december. Eerst gaat NS nog praten met regionale overheden en de reizigersorganisaties, onder meer om de overstap naar ander openbaar vervoer goed af te stemmen.

Bron: www.nos.nl