Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 21:22:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:15:01
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 20:40:52
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
  

Auteur Topic: ESU ECoS, hoe werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?  (gelezen 4032 keer)

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
ESU ECoS, hoe werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Gepost op: 03 februari 2019, 15:37:14 »
Goedemiddag,

Krijg het 'sniffer'adres niet werkend van de Ecos2 naar een M-regelaar Control 80F.
De koppeling is goed gemaakt, dat weet ik 100%, maar de locs via de oude Control 80F krijg ik niet aan de praat.
Hoe gaat dit nu precies in zijn werk?
Bijvoorbeeld: M-trein is gekoppeld aan het digitale adres 08. Wat wordt dan het snifferadres?
en- M-trein is gekoppeld aan het digitale adres 11. Wat wordt dan het snifferadres?
Dank!

« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 22:22:29 door 44 »
Groet, Pk

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re: Sniffer
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2019, 15:59:18 »
Hallo PK,

Je moet de twee delen (Sniffer gedeelte<> Ecos2) even apart zien.

De Control 80F, bestuurd eigenlijk niks. Het rail signaal van de Control 80F wordt door de Ecos2 gelezen. Verder gebeurd er niks aan de zijde van de sniffer.

De Ecos2 op zijn beurt bekijkt de opdracht, en ziet dat er iets gwijzigd moet worden. Het kijkt in de interne tabel met sniffer adressen, voor welk lokomotief de wijziging is bedoeld.
Daarop wordt het stuursignaal in de Ecos2 gegenereert, om de wijziging door te sturen aan de lok op de baan.

Voorbeeld:
In de Ecos is er een DCC lokomotief met het lange adres 6414 (bv een NS 6400).
In de eigenschappen van de lok hebben we aangegeven dat het sniffer adres 35 is.

Sturen we de 6414 met de Ecos selecteren we de lok uit dfe lok lijst, en de Ecos stuurt de lok met DCC adres 6414 zo als we willen.

Willen we nu met de Control 80F diezelfde lok naderhand besturen, dan geven we adres 35 op in de Control 80F, en plotse loos set de 6414 zich in bewegeing.

Hetzelfde principe is mogelijk met aan gesloten Fred (via LNet) en andere loconet controllers (IB, ...) .

De intellibox heeft dezelfde truuk voor de Fred's (Lok 1-4), maar dan zonder sniffer, direct op het loconet.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2019, 16:21:07 »
Beste Jan-Peter,
Dank voor je uitleg. Begrijp de theorie. Maar ik heb een aantal X-tal loc's van 15-17 jaar geleden (met oude Motorola decoders), die een adres hebben toegewezen gekregen can 01 - 79.
Ik werk dus niet met lange DCC codes. Vandaar mijn voorbeeldvragen:

M-trein is gekoppeld aan het digitale adres 08. Wat wordt dan het snifferadres?
en- M-trein is gekoppeld aan het digitale adres 11. Wat wordt dan het snifferadres?
Wat moet ik dus ingeven in de Ecos2 als sniffersadres van deze twee afzonderlijke voorbeelden?
Nogmaals dank!!!
Groet, Pk

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2019, 18:07:12 »
Hallo PK,

Het belangrijkste is dat het adres wat je op de Control 80F intikt onafhankelijk is van wat er op de baan gebeurt.

Als je een Marklin trein op adres 8 (motorola) hebt geprogrameerd of dip-switches, moet je in de Ecos2 een lok aanmaken met adres 8 en MM als protocol.
In het sniffer adres veld zet je het adres waarmee je de lok will besturen vanaf de Control 80F. Dit is onafhankelijk van het werkelijk adres. Dus bv 61.
Als je nu op de Control 80F, adres 61 in tikt, dan gaat op de baan de Marklin trein met adres 8 rijden.

Voor de Marklin trein op adres 11 (motorola) kan dat dus bv sniffer adres 1, en op de Control 80F dus ook 1.

Iets anders gezegd: in het sniffer veld set je het adres waarmee je trein bestuurd met de Control 80F, dit is onafhankelijk van het adres (en protocol) waarop de lok werkelijk staat.
Je kan hetzelfde adres gebruiken voor het sniffer adres, maar het moet niet. Ecos zal alleen waarschuwen als er een lok aan gemaakt wordt, als er al een lok is die al het werkelijke adres heeft (dubbeling werkelijke adressen) en apart bij dubbeling van sniffer adressen. 

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2019, 18:13:52 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2019, 18:16:28 »
Helemaal duidelijk J-P!! Thx a million.
Groet, Pk

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2019, 18:59:29 »
Een simpele regelaar Control 80 F kun je helemaal niet op de sniffer aansluiten.
Een centrale als Central Control en Control Unit wel.

Mvg Johan

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2019, 19:24:41 »
Mee eens Johan. Ik had duidelijker moeten zijn. Excuus. Heb dus een combi van een 'oude' Central Unit met hieraan nu (een) Control F80; de rest gaat de deur uit, daar het hele 'rijtje blokkendozen' is vervangen door één Ecos2)
Maar het werkt 'oude M-setje' werkt wel gelukkig nog steeds samen met de Ecos2 en nu dus uiteindelijk 3 rijregelaars tot mijn beschikking (met mogelijk nog de oude remote van Marklin via een infra Control 80F erbij. Die heb ik nog liggen. Dus voorlopig geen extra investeringen nodig; behalve dan nieuwe terugmelders, want die wil ik wel van Esu t.z.t. gaan aanschaffen)
Groet, Pk

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2019, 19:29:23 »
Duidelijk 👍

Je zou een Loconet adapter kunnen aanschaffen en bij Rosoft Loconet omvormr(s) kunnen aan schaffen en je bestaande terugmelders als Loconet melders gebruiken.
Het is een optie.

Mvg Johan

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2019, 18:03:03 »
Ben er dus uit, de locs rijden, maar nu de volgende 'head-ache'.
Op de bijgaande foto zie je mijn opstelling. Ik heb dus nog even voor het gemak (dient de mens nietwaar?) Ecos2 gekoppeld aan 2x keyboard en een extra Control 80f (later voor het rangeren bijvoorbeeld wel even handig; kan zelf nog de ‘oude’ infra rood afstandbediening van M. gebruiken :-) als ik zou willen.
Heb nu al wel de langwerpige groene stekker van de Ecos2 goed aangesloten, nadat ik het kabeltje van een M-booster aan een uiteinde had afgeknipt. Het is dus in een later stadium een kwestie van insteken.
Op deze stekker zit natuurlijk ook de Sniff-aansluiting. De rode en de bruine draad. Die lopen vanaf de Ecos2 direct naar mijn Central Unit (links hiervan tweee keyboards en aan de rechterkant dan van de Central Unit een Conrtol 80F)
De Sniff-functie werkt voorbeeldig nu met locs. Dus die aansluiting klopt. Ik heb in de Ecos2 inmiddels 16 wissels ingebracht, 2 rijwegen en voorlopig ook nog 2 ontkoppelrail. Je moest zo ook eerst inbremgem volgens de handleiding van Esu.
Alles op de baan werkt via de Ecos2, maar de keyboards weigeren enige dienst. 'Schakelen' kan wel op een key-board , maar je ziet alleen de led-jes bewegen en verder hoor of zie je niets.
Let wel: ik heb nog geen extra M-booster aangesloten dus die grijze 'oude' vijfaderige draad is nog niet ingestoken op een M-Booster-aansluiting. Die hangt er eigenlijk nog even bij. Is dit een correcte aanname? Of moet die in de Central Unit gestoken worden (stekkertje NIET onderste boven natuurlijk)
Wat betreft de instelling op de Ecos2 ….(wat valt er nog wat in te stellen? volgens mij alles goed gedaan…
Enig idee, waarom ik toch niet individueel kan schakelen via een keyboard?
(noot: ik ga geen M-memory meer aansluiten, dat gaat mij te ver :-)))
Groet, Pk

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8668
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2019, 18:27:00 »
Hoi,

Kijk even in de handleiding: Nederlandstalige handleiding. Daar staat het een en ander genoemd:



Je hoeft geen extra m-versterker aan te sluiten. Je moet allen je oude Central Unit voeden en deze aansluiten op je ECoS. Het keyboard en memory worden door de CU gevoed.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2019, 20:19:06 »
Ik heb toch echt zo allemaal gedaan...en nog werkt het niet. De oude marklin-central unit (waaraan dus de 80f is aangesloten, werkt op correcte wijze aan de Ecos2.
De rode en bruine draad van de K-83 (en nog een paar kastjes van dit type, wat er achter zit) zijn aangesloten op de ringleiding van de massa en spanningsdraden idem (op een eigen ringleiding)
De dip-switches van het eerste keyboard staat ook goed. Vanaf de Ecos2 schakelen de wissels en rijwegen perfect. Alleen het keyboard geeft geen krimp...
(?) moet er nu wel of niet nog de kabelverbinding tot stand worden gebracht tussen de oude cs en de Ecos2 (kabel is verknipt en opnieuw ingestoken op de juist manier)
Raad ...?
Groet, Pk

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8668
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2019, 20:23:27 »
Zet eens een foto neer van hoe je het een en ander aangesloten hebt.  :) Dat praat een stuk makkelijker dan maar raden hoe jij het aangesloten hebt. En foto's neerzetten doe je volgens deze handleiding: Handleiding plaatjes uploaden. In je vorige berichten staan ook geen plaatjes ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2019, 20:33:14 »
Ok, moest even zoeken naar de upload :-)


Werkt het zo...?
Groet, Pk

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2019, 22:58:04 »
Nee.  ;D  ;)

Er is geen spanning....  :P

Weinig van te zeggen. Vanaf de 6020, naar de sniffer. Als de loks aan gestuurd kunnen worden, dan kunnen de wissels dat ook.

Daarna is het de kunst om de Ecos in te stellen. En dat gaat zoals in de handleiding aangegeven is. Wel zorgen (voor het gemak) dat de default wissel protocol dezelfde is als het protocol van de wisseldecoders.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: ESU ECoS, how werkt sniffer samen met Märklin Control 80F?
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2019, 23:03:49 »
Sorry, hij stond in de slaap stand. Maar we hebben spanning :-) Zoals gezegd alles werkt naar behoren, op dat ene dingetje na...(grrrr)
Het default wissel protocol = gelijk aan het protocol van de wisseldecoders (Motorola)
Wat bedoel je precies met 'de kunst om de Ecos in te stellen? Ik heb de handleiding -dacht ik- goed gevolgd, en dat was op zich nit al te ingewikkeld (maar misschien zit ik fout...want het werk niet :-(
Avondgroet.
Groet, Pk