Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Startset z21 gekocht en best wat vragen...  (gelezen 9538 keer)

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Gepost op: 27 januari 2019, 11:41:27 »
Beste forumleden,

Gisteren de stap gezet naar digitaal rijden door de aanschaf van een Roco z21 startset (die met de BR 220 en de BP tankwagens). Lag ergens aan een leuke prijs en daarom dus. Mijn ervaring met H0 beperkt zich momenteel tot Lima uit de jaren '70, een analoge startset van Fleischmann uit de jaren '80. Maar om ik aan een eerste module begonnen ben, moet daar natuurlijk ook wat treinverkeer door...

Vanmorgen alles opgesteld op tafel en vlot gestart. Meteen natuurlijk al een aantal vragen, en omdat jullie veel weten, hier dan de eerste:

1. in de startset zitten een hele reeks zwarte rubberen rondjes (zie foto). Zijn dit voetjes voor geoline rails om eventueel te gebruiken op harde ondergrond? 



2. in de handleiding van de loc staat iets over een keuze die je maakt om de machine in de vitrine te zetten (zie foto). Heeft dit te maken met het insteken van een koppeling die op de H0 baan niet functioneel is? Is het trouwens een goed idee om al die kleine frutsels aan je loc te monteren?



3. op welke manier kom je te weten welke ingebouwde functies je loc heeft?

Tot hoors of lees,

Wouter

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2019, 12:02:23 »
1. in de startset zitten een hele reeks zwarte rubberen rondjes (zie foto). Zijn dit voetjes voor geoline rails om eventueel te gebruiken op harde ondergrond? 
Klopt

Citaat
2. in de handleiding van de loc staat iets over een keuze die je maakt om de machine in de vitrine te zetten (zie foto). Heeft dit te maken met het insteken van een koppeling die op de H0 baan niet functioneel is?
Als je je model in een vitrine zou zetten, kun je de koppeling weg laten. Als je je lok altijd met één kant aan de voorkant rijdt, zou je daar ook kunnen kiezen geen koppeling te plaatsen. In beide gevallen staat het mooier, en kun je de schortplaat gebruiken die niet het gat van de koppeling heeft.

Citaat
Is het trouwens een goed idee om al die kleine frutsels aan je loc te monteren?
Hangt er vanaf hoe voorzichtig je bent. Is wel meer breekbaar.

Citaat
op welke manier kom je te weten welke ingebouwde functies je loc heeft?

Ga er maar vanuit dat een lok uit de startset geen 'sound' heeft, maar waarschijnlijk alleen verlichting aan voor- en achterkant. De decoder kun je dan 'programmeren' (door CV's in te stellen) hoe je de verlichting wilt schakelen. Verder kun je veel eigenschappen omtrent het rijgedrag programmeren (hoe snel je wilt optrekken of afremmen, maximumsnelheid, etc). Maar dat hangt allemaal af van merk en type decoder.

Succes, gr,

Bert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2019, 12:46:02 »
3. op welke manier kom je te weten welke ingebouwde functies je loc heeft?
Staat dat niet in de handleiding vermeld?

Maar aangezien er een NEM652 interface in zit zal het zoals Bert al aangeeft niet meer zijn dan het aan/uit zetten van de front/sluitverlichting.
En dan niet eens onafhankelijk. Dus en frontverlichting aan de ene zijde en sluitverlichting aan de andere zijde. Dit wisselend met de rijrichting.

Het is niet voor niets een startset  ;D
Gr.
Eric

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2019, 12:58:19 »
Oh, maar ik ben heel blij met de startset en de loc die er bij zit. Een wereld van verschil met m'n oude Lima's....  ;D  .Binnenkort wat extraatjes bijkopen ...

Bedankt voor de snelle feedback.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2019, 21:24:22 »
Vooruit met de geit, ik wil wissels !

Heb wat met de Roco startset gespeeld (rondje met wat rechte stukken tussen in Geoline), en wil nu wissels. Omdat het digitale verhaal me enorm boeit, wil ik de wissels door een computer of op afstand laten omzetten. Heb snel even uitgerekend dat ik met de standaard Roco Geoline oplossing (wissel, aandrijving en decoder) zo'n kleine 80 euro per wissel kwijt ben. En dat is wat veel.

Iemand suggereert me Peco wissels, een Digikeijs DR 4024 decoder en servo's van hetzelfde merk.

Ik heb nog niet zoveel rails, dus ik kan, als het moet, overstappen naar een ander merk zoals Peco. Maar mij lijkt het wisselverhaal doorslaggevend voor het hele kostenplaatje.

Wie heeft goede tips?

Groetjes,

Wouter

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2019, 22:55:23 »
Wouter,

Het is maar net wat je wilt en hoeveel tijd je eraan wilt gaan besteden. Qua kosten kom je met een combinatie Peco wissel en Digikeijs servo + decoder uit op ca. € 45 per wissel. Je zult dan wel de nodige tijd moeten investeren in het monteren van de servo's en hoeveel tijd dat is hangt af van je eigen handigheid. Ook het goed afstellen van de servo kost zeker in het begin best wel de nodige moeite maar zoals het meeste: dat wordt met de tijd en de ervaring over het algemeen steeds makkelijker.

Roco heeft ook andere rails in zijn programma: Rocoline. Deze is met en zonder bedding te verkrijgen. Wissels van Rocoline zijn een paar euro goedkoper dan Peco (die ook zonder bedding is trouwens). Geoline wissels kun je overigens ook met de Digikeijs servo's aansturen en zijn nog een paar euro goedkoper.

Erlebniswelt-Modellbahn in Duitsland biedt complete digitale Geoline wissels (wissel + aandrijving  + decoder) aan voor net onder de € 45; daar komt nog wel € 15 verzendkosten bij. Kan een interessante optie zijn als je toch met Geoline verder zou willen gaan. Groot voordeel hiervan is dat je geen tijd kwijt bent aan het installeren en afstellen van servo's; je legt ze aan en je kan ze heel simpel met je Multimause van een adres voorzien en gebruiken. Je moet alleen wel met het uiterlijk tevreden zijn. Qua realisme is Rocoline of Peco zonder bedding veel mooier te maken (moet je wel zelf ballast aanbrengen natuurlijk) dan Geoline maar dat is een keuze die je zelf moet maken.

Eén tip die ik zou willen geven: denk van tevoren goed na over wat je qua uiterlijk en qua baanplan e.d. ongeveer zou willen en kijk dan wat daar het beste bij past. Als je in een vroeg stadium misschien wat overhaast voor het gemak voor Geoline kiest bijvoorbeeld en je wilt later toch iets anders (mooier, realistischer) dan moet je weer opnieuw gaan investeren.

Groeten,
Bert

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2019, 15:13:18 »
Hoi Wouter,

Hier hebben we Peco rails en Peco wissels. Vanwege de smalte meest realistische geometrie bij een wisselstraat en de mooie slanke wissels. Voor de wissels, bezetmelding en seinen gebruiken we ArCoMoRa; Arduino Controlled Model Railway. Je kunt zeer betaalbaar (tussen 7 - 10 euro per printje) vele (servo)wissels aansturen (via Mardec). Een Arloco (Arduino met Loconet) verbind de printjes met een Z21 of Digikeijs DR5000 centrale. (een treinbesturingsprogramma en dcc centrale moet overweg kunnen met centrale optie: Loconet).  Bezetmelding kan via Arloco of indien stroomdetectie samen met een Okkie. Hier rijden 2 banen volledig automatisch probleemloos met ArCoMoRa, waarvan 1 baan met 25 wissels. Echt een aanrader. Het zal al snel enkele honderden Euro's kunnen schelen bij veel wissels en bezetmeldsecties. Op dit forum vind je hier het draadje over Mardec en ArCoMoRa:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=68257.0.

Groeten Jake
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2019, 15:16:07 door jakeman »

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2019, 17:02:03 »
Hoi Wouter,

Even opletten, hierboven wordt gesproken over Loconet en daar beschik jij niet over met jouw z21  :'(

Maar heb je ook al eens gekeken naar Rocoline met bedding?  Even vlug een berekening gemaakt : een wissel met dekoder (1/8 DR4018) en aandrijving in de bedding, kom je per wissel op om en nabij €41, een wissel met digitale aandrijving op om en nabij €43.

Ik zou de GEOline maar laten schieten denk ik, maar ja, ieder zijn eigen keuze.  ;D

Suk6 bij alle overwegingen.
Marius

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2019, 17:06:50 »
Zo, en succes als beginner😁.

Als ik je mag adviseren, neem Rocoline rails zonder bedding. Koop een servo decoder, van b.v. Digikeijs, en en wat servo’s. Servo’s bij allie expres voor nog geen 2 euro. Doe er ook diverse lengte’s verleng kabeltjes bij.
Neem Rocolinewissels en maak een proef opstelling. En ga een poosje programmeren. Als je dat eenmaal door hebt monteer je ze onder je baan.
Je kan op beurzen ook Rocoline met bedding kopen, is meestal wel iets voordeliger, en haal de bedding eraf en je hebt gewone Rocoline rails. Geld ook voor de wissels.

Groet Johan.
Groet Johan Westhoeve.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2019, 17:25:33 »
@ Bert: fijne tip voor scherp geprijsde Geoline wissels. Het no nonsense aspect en het geen tijd steken in servo's spreekt me wel aan.

@ Jakeman : ik heb een z21, geen Z21, dus een aantal dingen uit de aanbeveling zouden niet meteen werken, vrees ik

@ johanw : ik ga eens kijken naar die Rocolines

@ SBBcargo: hebben jullie allemaal een hekel aan Geoline omwille van de manier waarop de rails verbonden worden met elkaar, of is er een andere, diepere reden. Ik zie best wel veel banen, ook op expo, met Märklin C rails. Daar lijkt Geoline qua principe toch op? En lelijk zijn die dingen niet. Of ben ik naïef en zie ik het verkeerd ? (het zou natuurlijk kunnen dat op expo die banen Märklin K gebruiken).

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2019, 19:29:50 »
Hoi Wouter,

Je doet een aanname dat ik een hekel heb aan GEOline.  :o Dat is beslist niet zo. :-[ Persoonlijk vind ik dat de bedding van Rocoline "met" natuurgetrouwer over komt dan die van GEOline.  Ook vind ik zelf de geometrie van Rocoline mooier. ;D Verder lees ik hier op het forum vaak dat de harde bedding van Geoline op den duur gaat verbrokkelen  :police:
Marius

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2019, 20:06:41 »
Roco Geoline is vooral gericht op speelbanen. Niets mis mee. Met Rocoline koop je een railsysteem waarmee je ook op de langere termijn, als je wellicht wat hogere eisen gaat stellen, goed uit de voeten kunt.

Ook speelt het een rol of je een permanente baan wilt opbouwen of regelmatig de baan wilt aanpassen. Servoaandrijving is alleen goed bruikbaar bij vaste montage.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2019, 20:30:50 »
Geoline is ook prima te ballasten, kosten alleen wat meer werk. Staan wel voorbeelden van hier op het forum.

Dat de harde bedding op den duur breekt klopt wel. Helaas zelf ervaring mee..

Groet,
Chris

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2019, 18:44:04 »
Als je toch een z21 hebt neem ik aan de je met een mobile de baan gaat besturen. Als je dan zo'n Digikeijs aan wat wissels knoopt dan kun je met dezelfde app op je mobiel de wissels bedienen.
Ik gebruik hier al een jaar of 2 de z21 met Piko A rails/ wissels en Digikeijs wisselbesturing en dat bevalt prima.
Wel zijn de bochtwissels van Piko, naar mijn mening, wat minder robuust.
Als ik een nieuwe baan zou gaan maken dan weer de z21 en ook weer Digikeijs maar nu Flexi profi gleis i.p.v. de Piko A.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Startset z21 gekocht en best wat vragen...
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2019, 18:59:55 »
hallo Wouter,

Iemand suggereert me Peco wissels, een Digikeijs DR 4024 decoder en servo's van hetzelfde merk.

Goed, de keuze voor rails is een hele persoonlijke. Zelf heb ik Roco Rocoline zonder bedding. Die zijn meestal iets goedkoper dan de Peco Streamline rails. Wil je nog een stapje goedkoper kan je eens kijken naar de Piko A Gleis. Dat is ook een goede rails. Sommigen gaan gewoon lekker voor Fleischmann / Roco Profigleis. Je kan ook nog steeds voor Geoline gaan. Daar kan je ook een leuke baan mee maken. Voor de wisselaandrijving: Voor een losse baan die niet vast zit zijn servo's en decoders niet echt lekker. Daar heb je echt een "vaste" baan voor nodig.

Dan kom je ook bij servo's en servodecoders uit. Je kan diverse merken kiezen. Er zijn eigenlijk geen slechte wisseldecoders meer. De DR4024 is een goede decoder alleen mogelijk wat moeilijker in te stellen voor een beginnende gebruiker. Je moet even opletten met een aantal zaken. Kijk daar eens goed op het forum.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!