Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Noordernet
Vandaag om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
  

Auteur Topic: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?  (gelezen 6429 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
  • Duitsland TP III/IV
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2019, 17:56:49 »


Ik zie een rondje en niet meer als dat. Gaat op den duur vervelen. Opstelsporen? Vertrekken is mogelijk maar binnenkomen?

Ter verduidelijking wat pijlen in het plan gezet. Tenzij je achterwaarts via de hoofdbaan naar opstel/rangeersporen gaat is het alleen mogelijk.
Grt, Ronald.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2019, 18:08:12 »
Hallo,

Ik vind het zo wel aardig. je kunt prima omlopen om het binnenste spoor te bedienen. dat kwam in de werkelijkheid ook regelmatig voor. tegenwoordig kan dat niet meer(In nederland) maar op een zijlijntje in duitsland is dat geen probleem en het geeft leuke rangeerbewegingen. Een containeroverslag zou niet mijn eerste keus zijn op zon klein emplacement.
je zou ook kunnen kiezen voor de overslag  van boomstammen, gezaagd hout, huisbrandolie voor de plaatselijke brandstoffenhandel die een klein depot heeft om maar wat te noemen

succes jandcargo

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
  • Duitsland TP III/IV
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #17 Gepost op: 03 February 2019, 00:08:46 »
Jan, leg mij eens uit d.m.v. een tekening wat jij bedoeld met omlopen. Zoals ik uitgelegd heb door pijlen toe te voegen kan je alleen vertrekken vanaf de opstelsporen maar nooit meer terugkeren tenzij je achterwaarts terug gaat. Waar kan je omlopen?
Grt, Ronald.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #18 Gepost op: 03 February 2019, 08:13:23 »
Hoi,

Ik zou aan de achterzijde nog een tweede spoor aanleggen. Dat wordt dan iets van een schaduwstation/ omloop/ opstel.
Dan kun je ook gaan nadenken over het rijden in de andere richting.

Zomaar een snelle bevinding

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #19 Gepost op: 03 February 2019, 15:42:54 »
Ronald,
Ik begrijp dat je nog niet bekend bent met alle terminologie. Dat geeft niks, we zijn allemaal zonder deze kennis geboren. :)

Even een snelle uitleg:
Een rangeerspoor wordt (oa) voor het opstellen van wagens gebruikt (bv om ze te laden of lossen). Er vinden daar alleen zogenaamde rangeerbewegingen plaats, geen treinbewegingen.
Voor de volledigheid (en enigzins versimpeld voorgesteld); een treinbeweging is als een trein van een station de vrije baan op rijdt (en dan verder naar het volgende station). Of andersom, van de vrije baan een station inrijdt. Alleen de hoofdsporen worden voor treinbewegingen gebruikt. In dit baanplan zouden dat de 2 doorgaande sporen in het station zijn. Er kan (mag) niet vanuit een rangeerspoor direct de vrije baan op worden gereden. De reden (in het grootbedrijf) is dat de beveiliging (mbv seinen) dat niet toelaat.
(Uiteraard moet iedereen zelf beslissen in hoeverre je het grote voorbeeld volgt).

Ter illustratie: op een losspoor staat een wagen die met een passerende goederentrein mee moet.
Die trein zal dan eerst binnenkomen op 1 van de hoofdsporen. Vervolgens koppelt de lok af, rijdt naar het losspoor om de wagen op te pikken. Daarna rijdt hij met wagen terug naar de rest van de goederentrein op het hoofdspoor. Er wordt aangekoppeld waarna de trein klaar is voor vertrek. Nu met 1 wagen extra.
 
Het omlopen van een lok is een ander type rangeerbeweging: hierbij beweegt een locomotief naar de andere kant van de trein die hij trekt (hij "loopt" er omheen). In een kopsstation is dat noodzakelijk, omdat je anders nooit meer weg kunt. Maar ook in een doorgangsstation als dit kan het nodig zijn:
De goederentrein komt bv van links binnen op 1 van de hoofdsporen. De lok staat dus aan de rechterkant van de trein. Echter, om een wagen op te halen bij de containeroverslag, moet hij eerst terug naar de linkerkant. Hij moet dus omlopen. Vervolgens kan hij de wagen ophalen en deze aan de trein op het hoofdspoor koppelen. Tenslotte rijdt de lok via het parallelspoor naar de voorkant van de trein (en loopt dus opnieuw om) en koppelt daar weer aan. Tenslotte vervolgt de trein zijn reis naar rechts.

Hopelijk is het nu iets duidelijker.
De diverse laad/lossporen zijn dus prima te bedienen door de passerende treinen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Stoines

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • N spoor~ beginner
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #20 Gepost op: 03 February 2019, 16:23:27 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat dit mijn baanplan wordt! Ik ben nog een beginner, dus dit baanplan is prima voor mij! Ik zag een aantal mensen vragen naar mijn echte naam. Dit kan ik helaas niet geven. Ik ben nog geen 18 jaar. Mijn ouders weten dat ik op dit forum zit, dit vinden ze ook goed. Alleen een voorwaarde was dat ik niet mijn echte naam moest vertellen. Ik hoop dat jullie dit begrijpen.

Met vriendelijke groet,

Stoines

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
  • Duitsland TP III/IV
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #21 Gepost op: 03 February 2019, 21:47:40 »
Wim,

Ik ben heel bewust van alle terminologie en spoorse termen. Ben zelf werkzaam bij een 1:1 spoorbedrijf! Alleen begrijp jij niet wat ik allemaal bedoel. Zoals jij het beschrijft ga je rangeren op de hoofdbaan terwijl dit niet logisch is. En personentreinen? Waar laat je die in de tussen tijd? Op een plaat(je) van +/- 122 x 55 cm?


En rijrichting andersom.


Dit is wat jij verteld, en toen?

"Stoines", waarom mag jij je (voor)naam hier niet vermelden? Waarschijnlijk ben je wel actief op de diverse sociale media onder je echte naam maar hier mag dat niet?
Grt, Ronald.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #22 Gepost op: 04 February 2019, 07:36:51 »
Goedemorgen Stoines en anderen,

Een beetje voorzichtigheid op internet is denk ik altijd wel verstandig. Dus als je ouders willen dat je niet je echte naam gebruikt, zou ik me daar zeker aan houden. Wat je ook zou kunnen doen is gewoon een willekeurige naam te gebruiken (bv Stef), ipv een Nickname. "Stoines" is vrij ongebruikelijk en zal door degenen die je wel kennen weer worden herkend.

Maar goed, terug naar het baanplan.
Ronald, blijkbaar heb ik je verkeerd begrepen. Uit je reacties leek ik te proeven dat je niet wist wat een opstelspoor of omlopen was.
Je schrijft nu echter dat rangeren op de hoofdbaan niet logisch is. Waarom dan niet? Het werd en wordt veelvuldig gedaan. Zeker in Duitsland, maar ook in Nederland of andere landen. Bedenk dat het hier slechts op een rustig enkelsporig lijntje gaat. Het is geen hoofdverbinding waar elke 5 minuten een IC of ICE doorraast...
Ik begrijp het probleem van je pijlenschemas nog steeds niet. Je wilt blijkbaar nog steeds vanaf een losspoor direct als trein de hoofdbaan op, dan een rondje rijden. Zoals ik al beschreef, zijn alleen de 2 doorgaande sporen in het station voor het normale treinverkeer bedoeld. De 3 kopsspoortjes zijn voor laden/lossen en worden alleen met rangeerbewegingen bediend.

Het sporenplan van het station lijkt me dus prima aan de eisen van Stoines te voldoen. Het enige wat ik zou toevoegen (zie mijn 1e bericht in dit draadje) is een passeerspoor aan de achterzijde. Aangezien dit toch door landschap zal worden overdekt, kan dat prima als mini-schaduwstation dienen. Dan is er ook direct plaats voor een personentrein. Die heeft hij nu nog niet, maar over 2 jaar misschien wel.
En ja, een plaat van 120 x 60 is niet groot (ook niet in N), maar er is best een baanplan te bedenken waar je toch een interessant treinverkeer krijgt. Voorbeelden zijn genoeg te vinden hier op de site of elders op internet. Je hoeft het absoluut niet te beperken tot slechts 1 trein. :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Stoines

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • N spoor~ beginner
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #23 Gepost op: 04 February 2019, 08:20:57 »
Goedemorgen allemaal,

Zoals Wim al zei voldoet dit baanplan aan mijn eisen. Het hoeft ook niet een super grote baan te worden. Ik wil dus iedereen bedanken die mij heeft geholpen!

Ik hou mijn toch naam liever, zoals ik eerder had gezegd is dit een echte bijnaam van mij. Mijn vrienden en sommige leraren noemen mij "Stoines". Dus dit is voor mij een tweede soort naam en dus vindt ik het niet erg om deze "schuil" naam te dragen.

Met vriendelijke groet,

Stoines