Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?  (gelezen 5840 keer)

Stoines

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • N spoor~ beginner
1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Gepost op: 26 januari 2019, 12:01:33 »
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik begonnen met deze hobby. Tot nu toe vind ik het erg leuk. Alleen heb ik in mijn enthousiasme snel een baanplan in elkaar "geflanst". Ook heb ik alles snel bedacht en gemaakt en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik over nieuw ga beginnen want dit was toch niet wat ik in gedachte had. Ik ben gelukkig niet zo heel ver gekomen, het enigste wat ik heb "'verspild"" is een half zakje strooisel en een half zakje ballast. De rails kan ik gelukkig snel losmaken. Dus nu kom ik jullie vragen om advies! Ik hoop dan dat alles wel goed gaat en dat ik dan niet achteraf denk: "Oeps , ik kan dit opstelspoor niet goed bereiken of ik kan eigenlijk alleen maar rondjes rijden met deze baan!". Ik ben nog steeds een beginner en heb ook niet een erg groot budget.

Dit is wat ik in gedachte had: Een klein dorpje in heuvel/berglandschap met een klein stationnetje en een industriegebiedje (containeroverslag ofzo). Aangezien ik een beginner ben en dat ik maar een loc heb, is een enkelsporige baan wel eventjes voldoende!

Dit is mijn baanplan die ik in gedachte heb:



Met vriendelijke groet,

Stoines


(ik zie net dat ik deze topic niet onder het goede onderwerp heb geplaatst, sorry hiervoor. Als iemand wilt reageren kan dit dan onder hetzelfde topic, maar dan bij "baanplannen".)

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2019, 12:54:54 door Stoines »

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2019, 12:10:44 »
Zo op het zicht is het wel een leuk ontwerpje, je kan er altijd nog een dubbelspoor van maken en anders nog een rangeer spoor naar de binnenring leggen

gr Carl

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
    • AnyRail
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2019, 12:52:28 »
Zet in het tabblad 'Tonen' in AnyRail even 'Bedding' aan. Dan zul je zien dat de sporen veel te dicht bij elkaar liggen. Treinen kunnen niet naast elkaar staan.
Ik kan zo niet zien welke rails/schaal je gebruikt, maar kijk even in NEM112 naar de minimale railafstanden:
http://www.miba.de/morop/nem112_d.pdf
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2019, 12:54:49 door David Hoogvorst »

Stoines

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • N spoor~ beginner
1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2019, 12:55:08 »
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik begonnen met deze hobby. Tot nu toe vind ik het erg leuk. Alleen heb ik in mijn enthousiasme snel een baanplan in elkaar "geflanst". Ook heb ik alles snel bedacht en gemaakt en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik over nieuw ga beginnen want dit was toch niet wat ik in gedachte had. Ik ben gelukkig niet zo heel ver gekomen, het enigste wat ik heb "'verspild"" is een half zakje strooisel en een half zakje ballast. De rails kan ik gelukkig snel losmaken. Dus nu kom ik jullie vragen om advies! Ik hoop dan dat alles wel goed gaat en dat ik dan niet achteraf denk: "Oeps , ik kan dit opstelspoor niet goed bereiken of ik kan eigenlijk alleen maar rondjes rijden met deze baan!". Ik ben nog steeds een beginner en heb ook niet een erg groot budget.

Dit is wat ik in gedachte had: Een klein dorpje in heuvel/berglandschap met een klein stationnetje en een industriegebiedje (containeroverslag ofzo). Aangezien ik een beginner ben en dat ik maar een loc heb, is een enkelsporige baan wel eventjes voldoende!

Dit is mijn baanplan die ik in gedachte heb:



Met vriendelijke groet,

Stoines

Stoines

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • N spoor~ beginner
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2019, 13:00:36 »
Hallo allemaal,

Ik zie net dat ik deze topic niet goed heb geplaatst, sorry hiervoor. U kan reageren onder hetzelfde topic, maar dan graag onder "baanplannen".

Met vriendelijke groet,

Stoines

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2019, 13:49:55 »
Hoi Stoines,

Welkom, en altijd weer een opgave hoe je baan slim op te bouwen.

Ga je analoog of digitaal rijden? En  ind je landschap maken het leukste om te doen?

Ik zou in elk geval een de bovenkant een extra spoor neerleben zodat je daar een trein kunt opstellen, en eventueel een opstelspoor minder aan de onderzijde, mocht het aantal wissels voor je een knelpunt zijn. 

Een contailer terminal, wel leuk maar ook wel iets vel van het goede voor zo een beperkt plan?  Ik zou eerst eens een losweg aanleggen dan kun je altijdcnog verder kijken hoe en wat., hopelijk heb je er wat aan ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2019, 13:54:42 »
Hallo,

Door beide meegebogen wissels meer naar buiten te leggen wordt de spoorafstand groter en kan er evt een perronnetje tussen.
Ik zou opstelspoor aan de buitenkant weghalen en er 2 aan de binnenkant leggen. dan kun je ook een losweg of fabriekje plaatsen. daar is aan de buitenkant nu nauwelijks plek voor.

groeten jandcargo

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2019, 13:58:48 »
vertyping,

Wel 1 rangeerspoor aan de buitenkant laten liggen en dan wat evenwijdig aan het hoofdspoor om wat lengte te maken.
Je kunt dit spoor gebruiken om wat wagens weg te zetten die in de trein van vandaag niet gebruikt worden

groet jandcargo

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2019, 14:12:15 »
Hoi Stoines,

Wat ik net als reactie in dat andere topic las (tenminste, ik denk dat ze dat bedoelde :) ) is dat je je meegebogen wissels iets verder in de bocht kunt leggen. Nu begint de wissel direct na het rechte stuk. Als je na het rechte stuk eerst een boog-stuk legt, en dan de gebogen wissel, kun je iets langere perronsporen realiseren :)

Vr. groet, Martijn.

Edit: een beetje als in mijn zwevende baan, zie link onder mijn bericht.

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2019, 14:14:46 door Rondje_HO »

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2019, 16:47:41 »
Hey Stoines ( hoe heet je eigenlijk?)
 
Als het de bedoeling is om je station te plaatsen bij het baanvak met dubbel spoor, zou ik daar de twee rangeersporen weg halen. Tenzij je een eilandperron wil tussen spoor 2 en 3 gezien van onder naar boven. In dat geval liggen de twee rangeersporen die aftakken van spoor 1, wel goed. Probeer niet al te veel te realiseren ( een klein dorpje in heuvel/berglandschap met een klein stationnetje en een industriegebiedje en (containeroverslag of zo). Hoe meer je weg laat, hoe rustiger het wordt. Kies je bijvoorbeeld voor industrie en container-overslag dan kun je het berglandschap beter weg laten. Of andersom natuurlijk. Succes met de bouw en laat de vorderingen maar zien op dit forum.

Met vriendelijke groet,  Kees  (NS Blokpost 54 Bruntendijk)
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Stoines

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • N spoor~ beginner
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2019, 17:09:39 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips/hulp. Ik heb het baanplan nu iets anders gemaakt.

Rechtsonder komt een kleine industriegebied met een containerkraan die over het opstelspoor en over het bovenliggende spoor gaat. Er komen maar een paar containers te staan. Tussen sporen 1 en 2 (vanaf boven) komt het perron en daaraan grenzend het stationsgebouw. Linksboven is nog een klein opstelspoor. Wat vinden jullie ervan?

Met vriendelijke groet,

Stoines

P.S "Stoines" is een bijnaam van mijn vrienden.


Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2019, 18:05:12 »
Zo, de eerste kritische noot. Welk tijdperk? Land? Thema? Schaal? Lengte en breedte van de baan?
Ik zie een rondje en niet meer als dat. Gaat op den duur vervelen. Opstelsporen? Vertrekken is mogelijk maar binnenkomen?
Grt, Ronald.

Stoines

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • N spoor~ beginner
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2019, 18:34:42 »
Hallo Ronald69,

Bedankt voor je reactie. Kritiek is helemaal niet erg hoor! Mijn tijdperk is vooral IV-V-VI. Ik rij in schaal N en dan vooral Duitsland als hoofdland. Ik heb niet echt een thema, maar gewoon een Duits dorpje met een klein industriegebiedje. Verder wil ik ook een berg/heuvel maken. Een groot deel van het enkel spoor zal dus een tunnel worden. De lengte is 120 cm bij 60 cm. Ik heb natuurlijk geen grote tafel en daarom zal het ook altijd een rondje blijven, maar door een berg/heuvel te bouwen lijkt het misschien niet dat de trein gewoon een rondje rijdt ;). Ik heb verder ook 1 loc en 3 wagons en daarom denk ik niet dat ik veel opstelsporen nodig heb.

Met vriendelijke groet,

Stoines

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2019, 14:54:40 »
Hallo "Stoines" (wat is je echte naam dan?  ???)

Een leuk plan! Wat me wel bevalt is dat je het schuin hebt gelegd. Dat maakt het direct een stuk aantrekkelijker dan strak parallel langs de randen.
Het concept is ook goed: niet te druk. Een simpel kruisingsstation aan een enkelsporige lijn. Voldoende ruimte voor scenery.

Wat ik nog zou aanpassen is:
1. Klein schaduwstation aan de achterkant. In ieder geval 1 parallelspoor, zodat een trein langer uit het zicht kan blijven terwijl een 2e trein zijn rondje over het zichtbare deel maakt.

2. Het spoor naar de containeroverslag zou ik iets langer maken, en niet vlak langs het doorgaande spoor laten lopen. Dat maakt het laden/lossen van de wagens wat gemakkelijker.

De opmerking van Ronald over het opstelspoor snap ik niet. Waarom zou je hier wel kunnen vertrekken maar niet kunnen binnenkomen? Een opstelspoor wordt juist gebruikt om een paar wagens te plaatsen. De lok van je goederentrein kan daar prima bij. Er is geen sprake van vertrek of aankomst. Het is een gewone rangeerbeweging.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2019, 17:09:11 »
Even snel met Paint gerommeld: je kunt het rangeerspoor aan de voorkant ook nog evenwijdig aan de tafelrand laten lopen. Dan krijg je iets meer ruimte om bv. een containerkraan neer te zetten (met bruin aangegeven). Eventueel ook nog een losweg onder de kraan door?



Met vr. groet, Martijn.