Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........  (gelezen 30844 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #45 Gepost op: 22 januari 2019, 18:26:44 »
Gelukkig heeft het autoverkeer nergens last van:


;)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #46 Gepost op: 22 januari 2019, 18:30:15 »
Geen wonder Nederland moest vanwege de berekenende houding van ProRail en NS maar zien dat ze op hun werk kwamen. Ja en nu moet men terug met wat gladheid en ongemak op de weg. Maar in Utrecht wrijven ze zich in de handen omdat de vertragingen hun kant opvallen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #47 Gepost op: 22 januari 2019, 18:39:03 »
....met en uitgeklede dienstregeling rijden we nog steeds een belachelijk aantal treinen in het land. We zijn hier best wel verwend zou ik denken.
Een voordeel van iets minder treinen is dat er minder conflicterende / kruisende rijwegen nodig zijn waardoor een aantal wissels niet nodig zijn in de dienstregeling en deze daarmee dus ook veel minder tot geen kans geven op storing. Tevens zit je iets ruimer in het (rijdend) personeel

Als het spits sprintertje goverwelle niet rijdt worden er aldaar op het opstel ook geen wissels gebruikt. Als je de spits ritten tussen DenBosch en Oss eruit haalt hoef je de overloopwissels in Oss niet te gebruiken. Etc etc.

Als je de treinen buiten bekijkt hangt er al genoeg ijs onder dat wisselstoringen kan veroorzaken. Je hoort het er ook met enige regelmaat onder vandaan klapperen. En of dat buiten nu 2, 4, 6 of 8 centimeter sneeuw is maakt zoveel niet uit.

Dat eea op voorhand besloten wordt heeft te maken met de herplanning van materieel en personeel. Dat moet in de dag en nacht voorafgaand georganiseerd worden om zo'n dag goed te starten.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #48 Gepost op: 22 januari 2019, 18:55:43 »
Het is gewoon de markt werking. Geschrapte treinen hebben ook geen vertraging. Gewoon de exelautist die dit uitrekent en zo spelen ze straks, als de politiek het al weer is vergeten, mooi weer met hoe goed ze de dienstregeling hebben bijgehouden. Goed voor de bonus en zo blijft de boete voor vertragingen lekker laag. Die klanten zijn alleen maar overbodige balast voor NS en ProRail.
O, en wie zijn nu de dupe? Volgens mij niemand want er rijden nog steeds treinen. Wat Sander al aangeeft, ze hebben alleen wat Sprinters uit de dienst gehaald waardoor je met 4 i.p.v. 6 treinen op sommige trajecten rijdt. Zo hee, dat is erg! In het Oosten en Noorden rijden er maar 2 treinen per uur en hoor je niemand dat er minder treinen rijden.
Flauwekul natuurlijk dat er nu meer file staat omdat men niet met de trein gaat omdat deze niet rijdt. Ook weer makkelijk scoren met je commentaar achter je veilige PC. >:(
Grt, Ronald.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #49 Gepost op: 22 januari 2019, 18:57:47 »
Sowieso gaat het niet op want tegenwoordig word NS afgerekend op reizigers punctualiteit en niet meer op trein punctualiteit.

maar meer treinen betekend toch juiste dat er minder sneeuw blijft liggen, en minder kan aan vriezen?
Is op de wegen ook, als ze strooien, maar er rijden niet genoeg auto's dan krijg je als nog witte wegen. En als er genoeg rijd, dan krijgt de sneeuw in z'n geheel geen kans.
De truc zit hem daar ook niet in, maar wat daarachteraan komt.
Doordat er minder treinen rijden word de chaos kleiner als er toch wat defect blijkt te gaan aan de infra of het materieel.
Er stranden dan minder treinen, waardoor de bijsturing meer lucht heeft om daar een oplossing voor te vinden.

Op sommige trajecten rijden idioot veel treinen in Nederland met als effect dat als er wat strand er ineens voor tientallen treinen een oplossing gezocht moet worden.
Waar dan voor geregeld moet worden dat al die treinen moeten omkeren, of het materieel afgerangeert moet worden of waar personeel van afgelost moet worden omdat hun rijtijd te lang geworden is etc...

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #50 Gepost op: 22 januari 2019, 19:34:24 »
Geen wonder Nederland moest vanwege de berekenende houding van ProRail en NS maar zien dat ze op hun werk kwamen. Ja en nu moet men terug met wat gladheid en ongemak op de weg. Maar in Utrecht wrijven ze zich in de handen omdat de vertragingen hun kant opvallen.
Volgens mij zijn er bijna geen storingen geweest vandaag, dus ProRail en de NS hebben goed werk afgeleverd. Misschien zat voor sommige mensen hun normale trein niet in de dienstregeling, dan moesten ze een kwartiertje langer wachten. Ook moesten sommige mensen een keer extra overstappen. Maar al in al hebben Prorail en de NS het beter voor elkaar dan het wegverkeer vandaag. Volgens mij is zowel door de NS als de ANWB gewaarschuwd voor drukte en uitval, dus niet geheel eerlijk om de schuld van lange files bij de spoorwegen te leggen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #51 Gepost op: 22 januari 2019, 19:52:59 »
Volgens mij zijn er bijna geen storingen geweest vandaag, dus ProRail en de NS hebben goed werk afgeleverd. Misschien zat voor sommige mensen hun normale trein niet in de dienstregeling, dan moesten ze een kwartiertje langer wachten. Ook moesten sommige mensen een keer extra overstappen. Maar al in al hebben Prorail en de NS het beter voor elkaar dan het wegverkeer vandaag. Volgens mij is zowel door de NS als de ANWB gewaarschuwd voor drukte en uitval, dus niet geheel eerlijk om de schuld van lange files bij de spoorwegen te leggen.
Ik lees op Somda anders een litanie over allerlei veel te korte treinen die ook de extra reizigers van de geschrapte treinen mee moesten nemen (wat dus niet gaat). Als ik op zo'n dag van de NS-trein afhankelijk zou zijn dan zou ik ook zeker overwegen om thuis te blijven  :-X

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #52 Gepost op: 22 januari 2019, 19:56:35 »
Of eerder op pad gaan, of melden dat je later komt. Een beetje werkgever heeft daar begrip voor. Ik snap de uitbarsting van Tom wel.

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #53 Gepost op: 22 januari 2019, 19:57:41 »
Wou dat ik in de trein had gezeten vandaag, want die stoof mij op de A1 lekker voorbij terwijl ik pas na 3,5 thuis kwam vanuit Utrecht. Die treinen rijden wel, zij het minder, de weg is altijd vol. Rij elke dag voor mijn werk over 'sHollands wegen en wordt er soms ziek van.

Probleem is teveel auto's en niet vol!! Ooit was het devies meer carpoolen, tegenwoordig heeft iedereen binnen hetzelfde bedrijf een auto. Van manager tot kantinejuffrouw en alles wat daar tussen inzit. (niet letterlijk bedoeld natuurlijk)

Gewoon carpoolen en rekeningrijden, dat gaat een hoop schelen.
Meer asfalt is geen optie, alleen maar een tijdelijke oplossing. De trein komt altijd negatief in het nieuws en eigenlijk alleen als het misgaat, grote verstoring of slecht weer.
Maar het wegverkeer staat altijd vast, laat staan als er een auto met pech of klein beetje blikschade langs de kant van de weg staat, want dan kan een weggebruiker al gauw rekenen op meer als een half uur vertraging. En daar wordt alleen even melding van gemaakt op de radio: File bla bla bla en we rijden er lekker om door in onze leaseautootjes.

Nederland is een klein land en overvol, zeker in de Randstad. (En hopelijk blijft de drukte daar, hou ik het lekker rustig ;D) En met al die forenzen is het niet meer dan logisch dat er wel eens hinder onstaat. Het is niet meer zoals vroeger dat je werkte in de woonplaats of ergens in de buurt en dus niet teveel hoefde te reizen. Tegenwoordig vliegen we door heel NL en het wordt alleen nog maar drukker.

De hele infrastructuur is er nog lang niet op berekend, niet qua weg en niet qua spoor.

Meneer Rutte, ik houd me aanbevolen om gewoon thuis te blijven met inleveren van €150 loon. Goede deal toch! (y)

Nee, zo gezien valt het op het spoor nog wel mee ;D
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 19:59:48 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #54 Gepost op: 22 januari 2019, 20:16:03 »
Anyway, lekker heen en weer geweest met het fietsje en het treintje.
Vanaf de werkplek uitzicht op de A2.  :-\
Op maps kan je de files zien opschuiven met de sneeuwbuien. Momenteel staat de oostelijke helft van Nederland vol, maar dan wel van noord tot zuid. Amazing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #55 Gepost op: 22 januari 2019, 20:18:12 »
Meer asfalt is geen optie, alleen maar een tijdelijke oplossing.

Meer asfalt leidt tot meer verkeer en meer verkeer leidt tot meer files.

Dus heeft de goegemeente recht van klagen om incapabele bestuurders.

Recht van klagen. Het had de wapenspreuk van het koninkrijk der Nederlanden kunnen zijn....

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #56 Gepost op: 22 januari 2019, 20:18:55 »
Vannacht als ik thuis ben zal ik wat foto's plaatsen wat 2 cm sneeuw kan doen. Het gaat niet om de aantallen cm's maar het moment dat het valt. Deze wordt door treinen opgevangen en meegenomen en valt later als ijsklompen onder de treinen door wat resulteert in enorme klappen qua geluid.
Grt, Ronald.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #57 Gepost op: 22 januari 2019, 20:27:42 »
....de beslissing tot wordt uiterlijk om 16u de dag ervoor genomen.
Het op de dag zelf aanpassen van de dienstregeling blijkt een moeilijke tot onmogelijke opgave. Dit heeft in het verleden de nodige chaos opgeleverd.
Je kunt er over discussieren hoeveel risico er genomen moet worden bij de beslissing / wat de norm moet zijn.

Het is wel zaak dat de treinen die rijden ook voldoende capaciteit hebben.

Goed is het toch nooit en achteraf is makkelijk praten, dus ik stem voor altijd vol gas de complete dienstregeling uitvoeren. We zien wel waar het schip strand. (Waarschijnlijk weer een veldbedje voor velen in de jaarbeurs. Veel plezier  (y) )

Ik amuseer me wel.

Mvg

Sander.

Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #58 Gepost op: 22 januari 2019, 20:31:30 »
Ik snap dat niet iedereen begrijpt hoe complex onze dienstregeling is.
Als je alles laat rijden tot het echt gaat sneeuwen kom je in de knel.

Je hebt simpelweg niet alle treinen ineens van het spoor.
Wanneer 1 trein vaststaat krijg je een sneeuwbaleffect ( hoe leuk toepasselijk ook)

Een heel simpel voorbeeld:
Zodra een overweg te lang dichtzit, gaat deze in de storing.
Je krijgt dan een alarmoproep, dus alles met max 40.
Vervolgens krijgt elke trein een aanwijzing voor die overweg ( max met 10 er overheen)

Dit loopt dus op en de vertraging wordt steeds groter.

Gewoon even een simpel scenario als voorbeeld.
En zo zijn we meer, daarom aangepaste dienstregeling.

Maar ik begrijp dat niet iedereen dit weet.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #59 Gepost op: 22 januari 2019, 20:57:20 »
Zo, ik heb geloof ik een pagina aan gescheld, kleurrijk taalgebruik en persoonlijke aanvallen weggehaald.
(Ook reacties met citaties uit verwijderde berichten heb ik weggehaald).

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)