Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Montanbahn
Vandaag om 09:47:22
NS Mat 35 Maple Leaf door Besselspoor
Vandaag om 09:40:04
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 09:32:14
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 09:30:42
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 09:27:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:24:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:22:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 09:08:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:48:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:11
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Montanbahn
Vandaag om 08:41:06
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:23
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 08:00:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ben
Vandaag om 06:37:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
Modelbaan Beltheim. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:03:40
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
19 November 2025, 15:30:14
  

Auteur Topic: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c  (gelezen 7656 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #15 Gepost op: 28 October 2019, 22:53:55 »
Lekker sfeertje  (y)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #16 Gepost op: 30 October 2019, 13:07:04 »
Inderdaad sfeer is alles in dit hoekje van de stad. Daarmee moet de aandacht afgeleid worden van de veel te krappe 90o boog die achter deze huizen ligt. De module kan niet dieper, aan de achterzijde ligt deze al tegen het dak aan. Verder naar voren kan ook niet, dan komt de module te ver voor de kastenwand uit te liggen. De stationsmodule is in deze kastenwand geïntegreerd.
Achter het seinhuis kun je zien dat ik al een beetje moet smokkelen om de boogstraal in te kunnen bouwen. De achterwand springt daar iets naar achteren.
Met een muurtje, een paar struiken en een boom in reliëf zal er weinig meer van de verspringing te zien zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2019, 13:09:17 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #17 Gepost op: 06 November 2019, 22:06:13 »
---Bahnhofsvorfeld---

Om een station met een compleet bahnhofsvorfeld, een rangierbahnhof en een BW te bouwen die metropool waardig zijn is de beschikbare ruimte te beperkt. Dan moet er met wat eenvoudige oplossingen de illusie gewekt worden dat deze ruimte er is. Een deel van het BW is weergegeven net als een deel van het bahnhofsvorfeld met enkele rangeersporen.

Alle sporen buigen af naar links op een spoor na. Via dit spoor worden complete treinen de baan op of juist weer af gereden alsof dit spoor de aansluiting naar een rangeerbundel.
Dit spoor is de aansluiting voor de opbergboxen. De boxen hebben verschillende lengtes zodat de verschillende soorten treinen opgeborgen kunnen worden.

De bodem van de box bestaat uit een vurenhouten lat met een kopmaat van 18x44. De zijwanden zijn gemaakt van hardboard platen. De overgang tussen de opbergbox en de module valt weg tussen twee gebouwen. Aan de bovenzijde valt het luikje van de opbergbox me nog wat op. Ik zoek nog naar een oplossing om dit minder opvallend te maken.

groet,

Ivo vS

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2019, 09:06:46 »
Hoi Ivo,

Mooi sfeertje zet je er neer. die boog naar links tussen de gebouwen door, met dat spoor rechtdoor geeft een goede grootstedelijke atmosfeer. Ik ben benieuwd naar de uitwerking.
Ik zie dat je messing Fleischmanrails hergebruikt. Rijdt dat nog lekker en soepel?

Groet,
michel

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2019, 21:47:10 »
@Michel, ik heb alleen de stukken die met kurkbedding en al van de oude baan te verwijderen waren hergebruikt. De kurkbedding plak ik altijd vast met dubbelzijdig tape. Kwam deze makkelijk los dan bleef de kurkbedding aan de rails met ballast kleven. Zo niet dan heb ik de complete kurkbedding samen met de ballast verwijderd. Na de verwijdering bleek veel nog bruikbaar zijn maar niet alles meer.
Voordat er een volledige ronde gereden kan worden moeten de laatste twee modules nog aan de bedrading. Dat kost me nog een week of wat.
De eerste rit over deze module was een opgeduwde goederentrein met 26 assen, de loc reed op een al wel bekabelde module. Tijdens deze rit heb ik geen problemen kunnen ontdekken.

Om de krappe boogstralen wat te camoufleren komen er nog buizen over het spoor te liggen. Een schoorsteen en een of meer opslagtanks moeten straks het geheel afmaken.
groet,

Ivo vS