Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.  (gelezen 10306 keer)

Meine

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • www.EenOpZevenEnTachtig.nl
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2019, 18:11:50 »
De kleur van de loc was rood. En de naam "Blauwe Engel" of hij 1 of twee bakken had weet hij niet meer.

Als er geen rode DE2 heeft gereden op dat traject moet het dus een DE1 zijn.

(zo komen we steeds dichter bij de oplossing  ;) )

Dus hij zoekt een foto van een DE1 met een rangeer lok ervoor (of erachter)

Meine
Onze site: www.EenOpZevenEnTachtig.nl
Model en origineel

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2019, 22:06:02 »
Op de foto is overigens nog een bijzondere uitvoering van Plan E afgebeeld, namelijk de A 50 84 18-37 226-6 (A6522) die als gevolg van brand (30 november 1971) hersteld werd met ramen van eveneens beschadigde en niet meer herstelde Plan W B 50 84 21-37 504-1.

Ander fabrikaat ( Behr )en type koelers .
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2019, 22:10:34 door ltmdepot »
Met vriendelijke groet,

Bart

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2019, 22:08:02 »
De kleur van de loc was rood. En de naam "Blauwe Engel" of hij 1 of twee bakken had weet hij niet meer.

Als er geen rode DE2 heeft gereden op dat traject moet het dus een DE1 zijn.

(zo komen we steeds dichter bij de oplossing  ;) )

Dus hij zoekt een foto van een DE1 met een rangeer lok ervoor (of erachter)

Meine

De laatste Rode De1s zijn in  maart 1982 uit Limburg vertrokken, vanaf die tijd waren het dus gele De2’s....
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2019, 22:11:11 door ltmdepot »
Met vriendelijke groet,

Bart

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2019, 00:59:25 »
Het zou mij verwonderen als er een diesellok gekoppeld met een DE1/2 in de actieve reizigers dienst werd ingezet.

Een treinstel met problemen zou op zo'n moment in die tijd afgesleept worden met de koppelboom die aanwezig is in het treinstel daarvoor, daarmee is het treinstel echter niet beremd en geldt een maximum snelheid van 30 km/u en volgens mij op de heuvelachtige trajecten was dat zelfs beperkt tot 15 km/u.
Men zou er een gestrand treinstel mee van de baan af kunnen halen, maar ook niet meer dan dat en al zeker niet met reizigers aan boord.

Sleepkoppelingen die op de trekhaak van een lok konden om met een automatische koppeling van een treinstel te combineren waren toen zeker geen gemeengoed en als die al voorhanden geweest was, zou men daar een DE1/2 ook niet beremd mee kunnen vervoeren.

Optie 3 zou een koppelwagen geweest zijn, een speciaal aangepaste goederenwagen met aan één zijde normaal stoot- en trekwerk en aan de andere kant een automatische koppeling. Een deel van die wagens is daarbij wel geschikt om materieel beremd te kunnen verslepen, echter staat de betreffende wagen op het eindpunt dan verkeerdom om weer terug te kunnen keren...

Al met al zijn er weinig technische mogelijkheden over om met een combinatie te vormen van een lok en een DE1/2 die geschikt zijn voor reizigers vervoer, dus ik geloof er niet zo in dat dat voorkomen is buiten noodgevallen...

Voor het idee, een treinstel onberemd mee nemen in de Limburgse heuvels is al geen succes, maar reizigers vervoeren in een trein zonder in dienst zijnd remsysteem mag ook niet omdat je dan geen werkende noodrem installatie voor handen hebt...

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2019, 01:32:13 »
Ander fabrikaat ( Behr )en type koelers .
Aangezien ik het mij niet direct bekend voor kwam, heb ik het even opgezocht. Ook omdat ik zeker weet dat de 41 tot op het eind bij NS, en nu dus nog steeds in musuemdienst een originele voith-koeler bezit. (ik heb ze zelf van de 41 gereviseerd, dus vandaar dat ik heel zeker weet  ;D) De radiatoren is verder niks aan gewijzigd.

De stellen 23, 45, 46, 47, 48 en 50 zijn in 1978 voorzien van en hydraulische koeler van inderdaad het mek Behr. Later is de installatie van de 46 overgezet in die van de 43.

geloof dat we nu weer verder kunnen zoeken naar het antwoord van de vraagsteller  ;)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2019, 15:00:07 »
Nooit geweten dat de 41 dat niet had. Opmerkelijk de de indusistellen ( 41-44 ) deze in eerste instantie ( 43 dus later ) niet hadden. De meeste koelproblemen deden zich voor tussen Wijlre en Simpelveld ( onderdeel Maastricht - Aachen ) en bij Schaesberg voor. Is hier een reden voor?
Met vriendelijke groet,

Bart

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2019, 15:25:52 »
ja de heling van landgraaf/scheasberg  is berucht evenals de helling bij eys komend van wijlre.
Op fotos van vroeger zag je lange goederentreinen al in dubbeltractie door landgraaf komen puur vanwege de helling.
Toen de vuiltreinen komend van haanrade kwamen en moesten stoppen op scheasberg daar de reizigersverkeer voorrang hadden richting kerkrade centrum,
Kreeg de goederenloc groen,kwamen er behoorlijk wat rookpluimen uit de pijp zowel bij de 1206 als bij g2000 serie waarbij de 6400 iets minder moeite had.
Helaas ik nooit filmpje van gemaakt maar meen rene hameleers weleens

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2019, 01:12:07 »
Is hier een reden voor?

In de CW's is verder geen uitleg anders dan "het voorkomen van het veelvuldig optreden van vertragingen door te hoge koelwatertemperatuur , in de zomer, met name bij de dienstuitvoering in Zuid-Limburg"

Overigens zie ik nu dat de 49 er ook bij hoort, echter was deze als eerste voor proef omgebouwd, en kennelijk met succes. Het betreft dus de Limburgse stellen zonder Indusi.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2019, 01:52:26 »
ja de heling van landgraaf/scheasberg  is berucht evenals de helling bij eys komend van wijlre.
Op fotos van vroeger zag je lange goederentreinen al in dubbeltractie door landgraaf komen puur vanwege de helling.
Toen de vuiltreinen komend van haanrade kwamen en moesten stoppen op scheasberg daar de reizigersverkeer voorrang hadden richting kerkrade centrum,
Kreeg de goederenloc groen,kwamen er behoorlijk wat rookpluimen uit de pijp zowel bij de 1206 als bij g2000 serie waarbij de 6400 iets minder moeite had.
Helaas ik nooit filmpje van gemaakt maar meen rene hameleers weleens
Dat zou opmerkelijk zijn want de 6400 is de lok van de drie genoemde die het minste vermogen heeft.
Bij vertrek heeft de 6400 wel iets meer trekkracht, maar dat zakt al snel af waarbij het bij de G1206 en G2000 veel langer stand houdt en de G2000 sowieso een veel sterkere motor al heeft dan de 6400.

Een rokende lok kan ook andere oorzaken hebben, lang stationair draaien en dan vermogen gaan vragen, of een motor die nog niet volledig op bedrijfstemperatuur is.

Meine

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • www.EenOpZevenEnTachtig.nl
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2019, 11:38:26 »
Ondertussen heb ik hem nogmaals gevraagd hoe het eea zat:

Hij zat in de trein naar school in Schaesberg. Zeer waarschijnlijk een rode DE1. (zeker geen gele want dat was later volgens hem) Deze moest de berg op, maar haalde het niet. De machinist heeft de trein terug laten rollen naar Heerlen. Vervolgens zijn de direct of de dag erna "aan het klooien" gegaan met dikke kettingen en een andere lok, vermoedelijk een 2200 (of 2400). (Het ging moeizaam want ze waren aan het schelden) Dit heeft een klein poosje gereden, waarna er een passagiersrijtuig met een lok (of twee) voor in de plaats kwam.

Mooi zou zijn als iemand er een foto van had, maar info mag ook, en dan met name welke lok het was.

conclusie tot nu toe:
Het was geen DE2 want die hebben in het rood daar niet gereden. Mogelijk is het een 2200 geweest want de 2400 waren niet dicht bij gestationeerd. Vermoedelijk was het voor 1983 want toen gingen de DE2 daar rijden.

Meine
Onze site: www.EenOpZevenEnTachtig.nl
Model en origineel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2019, 11:42:14 »
Slepen met kettingen zal het zeker niet, dat is helemaal lastig met remmen ;)
Ik vermoed toch het afslepen Van het stel met een Koppelboom om het stel in Maastricht bij de werkplaats te krijgen.
Maar dat zal echt een eenmalige rit geweest zijn gezien de technische mogelijkheden en beperkingen.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2019, 12:43:44 »
Het slepen/trekken met kettingen is een bijzonder hachelijk zaak omdat er totaal geen controle is over de te slepen last welke nooit gecontroleerd tot stilstand gebracht kan worden. Daar is nu juist een koppelboom voor!
Jeanne Kok

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2019, 12:44:41 »
Nogmaals,

In 1986 reden er geen rode De1’s, deze verdwenen in Limburg medio 1982.

Terug laten rollen is ( en denk ook was ) ten STRENGSTE. Verboden, zeker met passagiers aan boord Afslepen kan wel met een koppelboom kan wel, maar mocht toendertijd volgens mij niet met passagiers aanboord, daar het treinstel dan omberend is. Niet om nu interssant te doen, maar ik ben zelf MCN, en de berg aflaten rollen met passagiers en niet beremd  mag absoluut niet.

Ik heb het zelf al eens meegemaakt ( als passagier ) dat een DE2 op de dienst Heerlen - Aachen strande in Aachen. Wij werden toen vriendelijk verzocht om de trein te verlaten. Deze werd afgesleept door het reserve stel uit Maastricht. Wij mochten plaatsnemen in het reserve stel. Het stel wat gesleept werd, werd afgesloten voor de passagiers en hobbelde leeg maar beremd mee. De berg op werd zowat stapsvoets genomen met brullende motoren.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 13:16:11 door ltmdepot »
Met vriendelijke groet,

Bart

Meine

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • www.EenOpZevenEnTachtig.nl
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2019, 12:42:42 »
Nogmaals,

In 1986 reden er geen rode De1’s, deze verdwenen in Limburg medio 1982.

Hij weet niet exact meer wanneer het was. (is ondertussen bijna 35 jaar geleden) maar tussen 1980 en 1986.
Dus vermoedelijk tussen 1980 en medio 1982. (hij heeft zelf geen exactere aanduiding, wel heeft hij nog een poos met de gele DE2 gereden na die tijd. Daarna ging hij de dienst in)

Terug laten rollen is ( en denk ook was ) ten STRENGSTE. Verboden, zeker met passagiers aan boord Afslepen kan wel met een koppelboom kan wel, maar mocht toendertijd volgens mij niet met passagiers aanboord, daar het treinstel dan omberend is. Niet om nu interessant te doen, maar ik ben zelf MCN, en de berg aflaten rollen met passagiers en niet beremd  mag absoluut niet.

Lijkt mij ook geen goede zaak om een trein die onberemd is, een heuvel af te laten rijden.

Ik ken de situatie daar niet. Ik weet ook niet hoe hoog(hoe ver de heuvel op) de trein was, toen deze niet meer verder kon. Hij brulde behoorlijk volgens hem.
In hoeverre een trein die naar beneden gaat, geen remmen heeft als deze te weinig vermogen heeft om heuvel op te gaan, weet ik niet. (Hij was niet uit, had alleen te weinig vermogen oid.)
Hij vertelde dat tot groot plezier van de overige jeugd de trein heel langzaam weer naar beneden ging.

Tot nu toe is hij de enige die dit verhaal heeft. Een foto zou mooi zijn, maar ik verwacht er niet te veel van.
Op internet kan ik er ook niks van vinden.
Onze site: www.EenOpZevenEnTachtig.nl
Model en origineel

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
« Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2019, 17:16:45 »
Diezelfde dag werd er ook een Eenhoorn waargenomen bij station Eygelshoven. Zou echt fantastisch zijn als er nog foto's opdoken.  ;D
Boomshanka!