BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Meine op 17 januari 2019, 20:03:29

Titel: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Meine op 17 januari 2019, 20:03:29
Een poosje terug kwam ik in gesprek met een collega. Hij vertelde dat hij als kleine jongen met de De2 DE1op het miljoenenlijntje heeft gereist om van en naar school te komen.

In de periode 1980-1986 heeft op het traject Heerlen- kerkrade centrum een (rode) blauwe engel gereden die helaas "moe" was. Tussen Heerlen cs en Schaesberg de kon hij de klim naar Schaesberg niet meer aan. De blauwe engel liet zich terugzakken naar station Heerlen. (die dag heb ik geen les gehad ;-) )
Daar kwam later de tijdelijke oplossing: een rangeerlok ervoor plaatsen om toch de dienstregeling voort te kunnen zetten. Dit heeft zo een tijdje gereden, doch ook een rangeerlok in combinatie met 1x personen rijtuig.


Hij vertelde dat ze aan het "klooien" waren met kettingen om de locs aan elkaar te zetten.

Hij is nu op zoek naar een foto (of info) van de rangeerlok die voor(of achter) de De2 DE1 heeft gereden. Wie weet hier wat van?

Ik heb deze vraag ook op het 3railforum gesteld, maar weinig reacties gehad.

Meine
Titel: Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Forever Rocofan op 17 januari 2019, 20:40:06
Hoi Meine,

Als het een NS loc was kon het alleen een 2200 of 2400 zijn. De 6400 bestond nog niet, een Hippel is te langzaam ( max 35 km/u ) en met een Sik een treinstel slepen over hoofdspoor met heuvels..... ;D ;D

Enige andere optie zou een DB diesel zijn, dan denk ik aan een 216 of 218.

Groet Ruud B.
Titel: Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: J1971 op 17 januari 2019, 20:44:54
Er reden 2200en met Plan E, hier een combinatie met maar één rijtuig:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14083.15

En vlak voor de sluiting van de Miljoenenlijn zelfs een reguliere trein van drie Plan W met twee 2200en:

https://www.flickr.com/photos/bevadi/14574933237

Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Meine op 17 januari 2019, 20:49:13
Hij is ergens in 1986 van school gegaan.  Het kunnen dus zowel de 2200 als de 2400 zijn.

Weet iemand iets af van de combinatie tussen een 2200 of 2400 en een DE2  DE1 (rood) (aanpassing zie post 14)

Na 1 of twee weken werd dus een klompen trein ingezet.

Meine
Titel: Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Meine op 17 januari 2019, 21:13:14
Enige andere optie zou een DB diesel zijn, dan denk ik aan een 216 of 218.

Ik heb hem foto's van de 2200 en 2400 laten zien. Zo een moet het zijn geweest.

Meine
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Jeanne op 17 januari 2019, 22:51:27
Zover ik mij dat nu nog kan herinneren hadden we in Limburg slechts rode DE I en geen DE II (deze kwamen pas in de gele uitvoering naar Limburg). De DE I had wel eens last van een oververhitte koeling en bij ongesteldheid werd dan als vervanging wel één of twee in sandwich 2200 of 2400 met één bak Plan E gesteld.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Nez Cassé op 17 januari 2019, 23:01:12
Ik meen dat het in 1982 gedaan was met de DE1 motorwagens in Limburg, de laatste reden in 1984 (?) in de Achterhoek. Wanneer deze in de zomer werd vervangen op de dienst Heerlen - Valkenburg dan was dat meestal 2400 - plan E - 2400 ( daar in Heerlende trein werd binnen genomen op de toenmalige kopsporen 1 en 2, en men dus niet kon omlopen ).

Rode de2’s hebben niet op de Miljoenenlijn gereden door een gebrek aan motorvermogen  ( de de2’s hadden het zelfde motorvermogen als de DE1’s maar waren 27 ton zwaarder. Alleen hebben ze ( kort ) gereden op de dienst Maastricht - Luik.

De gele De2’s hebben tijdens de modernisering krachtigere motoren gekregen en konden toen wel over de Miljoenenlijn rijden.

De gele De2’s reden tot 1986, toen werd Heerlen - Kerkrade onder de draad gebracht.

De combinatie 2200 en plan W is ingezet op de dienst Maastricht Aken. In de laatste maanden was er een ongekend hoge passagiers aanbod, waardoor 2 stellen de2 een te lage capaciteit hadden.

Wanneer een stel gesleept moest worden, werd dat meestal gedaan met een andere motorwagen, was immers wat makkelijker. Ik geloof niet dat men dat ooit met een Sik heeft gedaan daar deze geen treinrem bezit, en dus niet echt handig  in het Heuvelland.

Het is mogelijk de stellen te slepen met een koppelboom, echter mag dit met beperkte snelheid. Je kan ( en mag ) er geen dienstregeling mee rijden.

Overigens hadden de Limburgse DE1 motorwagens ( 41-50 ) vanaf de jaren ‘70 een aangepaste koeling, de andere stellen hadden dat niet.

Relaas van het verhaal, ik denk dat je collega zich vergist heeft.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Ronald69 op 17 januari 2019, 23:59:28
Googelen op 2200 miljoenenlijn levert onderstaande afbeelding op:

(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/2200maastricht_zps9ruvncbt.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/2200maastricht_zps9ruvncbt.jpg.html)
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Forever Rocofan op 18 januari 2019, 09:06:41
@ Itmdepot,

Ik weet dat een DE2 slepen met een Sik op een hoofdlijn met heuvels nergens op slaat. Daarom stonden er ook twee smileys  ;D ;D achter !!

Op de modelspoorbaan kan het wel. Even een koppelwagen bouwen en gaan met die Sik en DE2.

Groet Ruud B.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Nez Cassé op 18 januari 2019, 10:56:15
Was ook tegen niemand bedoeld, gewoon een algemene reactie op de eerste post ;-)
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Ronald69 op 18 januari 2019, 11:15:55
Het boek van de 22/2300 en 24/2500 heeft ook een foto van genoemde combinatie.

(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20190118_110358_zpswdwiezzm.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20190118_110358_zpswdwiezzm.jpg.html)
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Ronald69 op 18 januari 2019, 11:44:20
Ik zie inmiddels dat ik de vraag verkeerd gelezen heb, je zocht een foto van een defecte DE 1 i.p.v. een vervangende trein getrokken door (rangeer)diesels.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: robin binsbergen op 18 januari 2019, 13:06:59

Overigens hadden de Limburgse DE1 motorwagens ( 41-50 ) vanaf de jaren ‘70 een aangepaste koeling, de andere stellen hadden dat niet.

Wat is daar aan gewijzigd dan? (Anders dan de rest van de serie)
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Jeanne op 18 januari 2019, 14:41:54
Het boek van de 22/2300 en 24/2500 heeft ook een foto van genoemde combinatie.

(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20190118_110358_zpswdwiezzm.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20190118_110358_zpswdwiezzm.jpg.html)

Op de foto is overigens nog een bijzondere uitvoering van Plan E afgebeeld, namelijk de A 50 84 18-37 226-6 (A6522) die als gevolg van brand (30 november 1971) hersteld werd met ramen van eveneens beschadigde en niet meer herstelde Plan W B 50 84 21-37 504-1.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Meine op 18 januari 2019, 17:12:27
Rode de2’s hebben niet op de Miljoenenlijn gereden door een gebrek aan motorvermogen  ( de de2’s hadden het zelfde motorvermogen als de DE1’s maar waren 27 ton zwaarder. Alleen hebben ze ( kort ) gereden op de dienst Maastricht - Luik.

Relaas van het verhaal, ik denk dat je collega zich vergist heeft.

Ik ga het vragen. 
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Meine op 18 januari 2019, 18:11:50
De kleur van de loc was rood. En de naam "Blauwe Engel" of hij 1 of twee bakken had weet hij niet meer.

Als er geen rode DE2 heeft gereden op dat traject moet het dus een DE1 zijn.

(zo komen we steeds dichter bij de oplossing  ;) )

Dus hij zoekt een foto van een DE1 met een rangeer lok ervoor (of erachter)

Meine
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Nez Cassé op 18 januari 2019, 22:06:02
Op de foto is overigens nog een bijzondere uitvoering van Plan E afgebeeld, namelijk de A 50 84 18-37 226-6 (A6522) die als gevolg van brand (30 november 1971) hersteld werd met ramen van eveneens beschadigde en niet meer herstelde Plan W B 50 84 21-37 504-1.

Ander fabrikaat ( Behr )en type koelers .
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Nez Cassé op 18 januari 2019, 22:08:02
De kleur van de loc was rood. En de naam "Blauwe Engel" of hij 1 of twee bakken had weet hij niet meer.

Als er geen rode DE2 heeft gereden op dat traject moet het dus een DE1 zijn.

(zo komen we steeds dichter bij de oplossing  ;) )

Dus hij zoekt een foto van een DE1 met een rangeer lok ervoor (of erachter)

Meine

De laatste Rode De1s zijn in  maart 1982 uit Limburg vertrokken, vanaf die tijd waren het dus gele De2’s....
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Thom op 19 januari 2019, 00:59:25
Het zou mij verwonderen als er een diesellok gekoppeld met een DE1/2 in de actieve reizigers dienst werd ingezet.

Een treinstel met problemen zou op zo'n moment in die tijd afgesleept worden met de koppelboom die aanwezig is in het treinstel daarvoor, daarmee is het treinstel echter niet beremd en geldt een maximum snelheid van 30 km/u en volgens mij op de heuvelachtige trajecten was dat zelfs beperkt tot 15 km/u.
Men zou er een gestrand treinstel mee van de baan af kunnen halen, maar ook niet meer dan dat en al zeker niet met reizigers aan boord.

Sleepkoppelingen die op de trekhaak van een lok konden om met een automatische koppeling van een treinstel te combineren waren toen zeker geen gemeengoed en als die al voorhanden geweest was, zou men daar een DE1/2 ook niet beremd mee kunnen vervoeren.

Optie 3 zou een koppelwagen geweest zijn, een speciaal aangepaste goederenwagen met aan één zijde normaal stoot- en trekwerk en aan de andere kant een automatische koppeling. Een deel van die wagens is daarbij wel geschikt om materieel beremd te kunnen verslepen, echter staat de betreffende wagen op het eindpunt dan verkeerdom om weer terug te kunnen keren...

Al met al zijn er weinig technische mogelijkheden over om met een combinatie te vormen van een lok en een DE1/2 die geschikt zijn voor reizigers vervoer, dus ik geloof er niet zo in dat dat voorkomen is buiten noodgevallen...

Voor het idee, een treinstel onberemd mee nemen in de Limburgse heuvels is al geen succes, maar reizigers vervoeren in een trein zonder in dienst zijnd remsysteem mag ook niet omdat je dan geen werkende noodrem installatie voor handen hebt...
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: robin binsbergen op 19 januari 2019, 01:32:13
Ander fabrikaat ( Behr )en type koelers .
Aangezien ik het mij niet direct bekend voor kwam, heb ik het even opgezocht. Ook omdat ik zeker weet dat de 41 tot op het eind bij NS, en nu dus nog steeds in musuemdienst een originele voith-koeler bezit. (ik heb ze zelf van de 41 gereviseerd, dus vandaar dat ik heel zeker weet  ;D) De radiatoren is verder niks aan gewijzigd.

De stellen 23, 45, 46, 47, 48 en 50 zijn in 1978 voorzien van en hydraulische koeler van inderdaad het mek Behr. Later is de installatie van de 46 overgezet in die van de 43.

geloof dat we nu weer verder kunnen zoeken naar het antwoord van de vraagsteller  ;)
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Nez Cassé op 19 januari 2019, 15:00:07
Nooit geweten dat de 41 dat niet had. Opmerkelijk de de indusistellen ( 41-44 ) deze in eerste instantie ( 43 dus later ) niet hadden. De meeste koelproblemen deden zich voor tussen Wijlre en Simpelveld ( onderdeel Maastricht - Aachen ) en bij Schaesberg voor. Is hier een reden voor?
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: dennie op 19 januari 2019, 15:25:52
ja de heling van landgraaf/scheasberg  is berucht evenals de helling bij eys komend van wijlre.
Op fotos van vroeger zag je lange goederentreinen al in dubbeltractie door landgraaf komen puur vanwege de helling.
Toen de vuiltreinen komend van haanrade kwamen en moesten stoppen op scheasberg daar de reizigersverkeer voorrang hadden richting kerkrade centrum,
Kreeg de goederenloc groen,kwamen er behoorlijk wat rookpluimen uit de pijp zowel bij de 1206 als bij g2000 serie waarbij de 6400 iets minder moeite had.
Helaas ik nooit filmpje van gemaakt maar meen rene hameleers weleens
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: robin binsbergen op 20 januari 2019, 01:12:07
Is hier een reden voor?

In de CW's is verder geen uitleg anders dan "het voorkomen van het veelvuldig optreden van vertragingen door te hoge koelwatertemperatuur , in de zomer, met name bij de dienstuitvoering in Zuid-Limburg"

Overigens zie ik nu dat de 49 er ook bij hoort, echter was deze als eerste voor proef omgebouwd, en kennelijk met succes. Het betreft dus de Limburgse stellen zonder Indusi.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Thom op 20 januari 2019, 01:52:26
ja de heling van landgraaf/scheasberg  is berucht evenals de helling bij eys komend van wijlre.
Op fotos van vroeger zag je lange goederentreinen al in dubbeltractie door landgraaf komen puur vanwege de helling.
Toen de vuiltreinen komend van haanrade kwamen en moesten stoppen op scheasberg daar de reizigersverkeer voorrang hadden richting kerkrade centrum,
Kreeg de goederenloc groen,kwamen er behoorlijk wat rookpluimen uit de pijp zowel bij de 1206 als bij g2000 serie waarbij de 6400 iets minder moeite had.
Helaas ik nooit filmpje van gemaakt maar meen rene hameleers weleens
Dat zou opmerkelijk zijn want de 6400 is de lok van de drie genoemde die het minste vermogen heeft.
Bij vertrek heeft de 6400 wel iets meer trekkracht, maar dat zakt al snel af waarbij het bij de G1206 en G2000 veel langer stand houdt en de G2000 sowieso een veel sterkere motor al heeft dan de 6400.

Een rokende lok kan ook andere oorzaken hebben, lang stationair draaien en dan vermogen gaan vragen, of een motor die nog niet volledig op bedrijfstemperatuur is.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Meine op 23 januari 2019, 11:38:26
Ondertussen heb ik hem nogmaals gevraagd hoe het eea zat:

Hij zat in de trein naar school in Schaesberg. Zeer waarschijnlijk een rode DE1. (zeker geen gele want dat was later volgens hem) Deze moest de berg op, maar haalde het niet. De machinist heeft de trein terug laten rollen naar Heerlen. Vervolgens zijn de direct of de dag erna "aan het klooien" gegaan met dikke kettingen en een andere lok, vermoedelijk een 2200 (of 2400). (Het ging moeizaam want ze waren aan het schelden) Dit heeft een klein poosje gereden, waarna er een passagiersrijtuig met een lok (of twee) voor in de plaats kwam.

Mooi zou zijn als iemand er een foto van had, maar info mag ook, en dan met name welke lok het was.

conclusie tot nu toe:
Het was geen DE2 want die hebben in het rood daar niet gereden. Mogelijk is het een 2200 geweest want de 2400 waren niet dicht bij gestationeerd. Vermoedelijk was het voor 1983 want toen gingen de DE2 daar rijden.

Meine
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Thom op 23 januari 2019, 11:42:14
Slepen met kettingen zal het zeker niet, dat is helemaal lastig met remmen ;)
Ik vermoed toch het afslepen Van het stel met een Koppelboom om het stel in Maastricht bij de werkplaats te krijgen.
Maar dat zal echt een eenmalige rit geweest zijn gezien de technische mogelijkheden en beperkingen.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Jeanne op 23 januari 2019, 12:43:44
Het slepen/trekken met kettingen is een bijzonder hachelijk zaak omdat er totaal geen controle is over de te slepen last welke nooit gecontroleerd tot stilstand gebracht kan worden. Daar is nu juist een koppelboom voor!
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Nez Cassé op 23 januari 2019, 12:44:41
Nogmaals,

In 1986 reden er geen rode De1’s, deze verdwenen in Limburg medio 1982.

Terug laten rollen is ( en denk ook was ) ten STRENGSTE. Verboden, zeker met passagiers aan boord Afslepen kan wel met een koppelboom kan wel, maar mocht toendertijd volgens mij niet met passagiers aanboord, daar het treinstel dan omberend is. Niet om nu interssant te doen, maar ik ben zelf MCN, en de berg aflaten rollen met passagiers en niet beremd  mag absoluut niet.

Ik heb het zelf al eens meegemaakt ( als passagier ) dat een DE2 op de dienst Heerlen - Aachen strande in Aachen. Wij werden toen vriendelijk verzocht om de trein te verlaten. Deze werd afgesleept door het reserve stel uit Maastricht. Wij mochten plaatsnemen in het reserve stel. Het stel wat gesleept werd, werd afgesloten voor de passagiers en hobbelde leeg maar beremd mee. De berg op werd zowat stapsvoets genomen met brullende motoren.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Meine op 25 januari 2019, 12:42:42
Nogmaals,

In 1986 reden er geen rode De1’s, deze verdwenen in Limburg medio 1982.

Hij weet niet exact meer wanneer het was. (is ondertussen bijna 35 jaar geleden) maar tussen 1980 en 1986.
Dus vermoedelijk tussen 1980 en medio 1982. (hij heeft zelf geen exactere aanduiding, wel heeft hij nog een poos met de gele DE2 gereden na die tijd. Daarna ging hij de dienst in)

Terug laten rollen is ( en denk ook was ) ten STRENGSTE. Verboden, zeker met passagiers aan boord Afslepen kan wel met een koppelboom kan wel, maar mocht toendertijd volgens mij niet met passagiers aanboord, daar het treinstel dan omberend is. Niet om nu interessant te doen, maar ik ben zelf MCN, en de berg aflaten rollen met passagiers en niet beremd  mag absoluut niet.

Lijkt mij ook geen goede zaak om een trein die onberemd is, een heuvel af te laten rijden.

Ik ken de situatie daar niet. Ik weet ook niet hoe hoog(hoe ver de heuvel op) de trein was, toen deze niet meer verder kon. Hij brulde behoorlijk volgens hem.
In hoeverre een trein die naar beneden gaat, geen remmen heeft als deze te weinig vermogen heeft om heuvel op te gaan, weet ik niet. (Hij was niet uit, had alleen te weinig vermogen oid.)
Hij vertelde dat tot groot plezier van de overige jeugd de trein heel langzaam weer naar beneden ging.

Tot nu toe is hij de enige die dit verhaal heeft. Een foto zou mooi zijn, maar ik verwacht er niet te veel van.
Op internet kan ik er ook niks van vinden.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Pauldg op 25 januari 2019, 17:16:45
Diezelfde dag werd er ook een Eenhoorn waargenomen bij station Eygelshoven. Zou echt fantastisch zijn als er nog foto's opdoken.  ;D
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Martijn_vK op 25 januari 2019, 17:34:08
Ik ken de situatie daar ook niet, maar ik vind het een plausibel verhaal dat een trein terugkeert naar het station waar hij net vertrokken is als door een mankement de heuvel niet bedwongen kan worden. Zolang verder alles nog werkt en er geen gevaar is. Scheelt een hoop gedoe met passagiers uitladen langs het spoor en het baanvak blijft vrij.

Dat hij vervolgens enkele dagen als zijnde kapot met een dieselloc ervoor dienst heeft gedraaid lijkt me niet kunnen. Ik kan me wel een situatie voorstellen dat er een opduw- of hulploc voor of achter gezet wordt, net als in sommige alpenlanden regelmatig gebeurde. Maar uiteraard wel terwijl het treinstel zelf gewoon functioneert, zij het met een gebrek aan power.
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: gtw6016 op 25 januari 2019, 19:03:01
Ook dat laatste zou niet gebeuren opdrukken doe je alleen bij treinen met buffers en niet bij treinstellen.

Dit hele verhaal klopt niet En ik denk dat die collega dingen heeft waargenomen als zijnde hij dacht..
Waarom zou men überhaupt met een defect stel gaan slepen in de rijdende dienst terwijl ns altijd op een groot station een reserve stel heeft staan.

En laten we het ketting en terug rol verhaal maar helemaal achter wegen want dat zak nooit gebeuren!

Gr marc
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Nez Cassé op 25 januari 2019, 20:58:01
Bij vertrek Heerlen ga je meteen berg op naar Schaesberg ( Landgraaf ), en een stevige..
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Thom op 26 januari 2019, 00:48:20
Ook dat laatste zou niet gebeuren opdrukken doe je alleen bij treinen met buffers en niet bij treinstellen.

Dit hele verhaal klopt niet En ik denk dat die collega dingen heeft waargenomen als zijnde hij dacht..
Waarom zou men überhaupt met een defect stel gaan slepen in de rijdende dienst terwijl ns altijd op een groot station een reserve stel heeft staan.

En laten we het ketting en terug rol verhaal maar helemaal achter wegen want dat zal nooit gebeuren!

Gr marc
Nou, ik denk niet dat hij dingen verkeerd waargenomen heeft, maar dat de memoire wat romantischer geworden is dan dat deze toen daadwerkelijk was  ;)
(zeker gezien de technische onmogelijkheden)

Helemaal ongebruikelijk waren kettingen trouwens niet (om het verhaal even ingewikkelder te maken) want elke lokomotief had een langs sleepketting aan boord, bedoeld voor noodgevallen of om een trekje goederenwagens te verzetten of achter een wissel te trekken

Maar nee, die ketting zal zéker niet hierbij gebruikt zijn  ;D
Titel: Re: Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn.
Bericht door: Jeanne op 26 januari 2019, 10:42:02
Ach, Thom kettingen werden wel eens gebruikt waarvoor ze niet bedoeld waren. Een 2400 met de daaglijkse buurtsuper die probeerde een gestrande ICM van de Smildevaartbrug weer onder de draad te trekken ging ondanks dat er een chef tractie bij was niet goed. De koppeling en doorloopkop liepen daarbij havarij op.