Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Van Lenz naar Roco Z21  (gelezen 4496 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Van Lenz naar Roco Z21
« Gepost op: 10 januari 2019, 13:40:43 »
Al heel wat jaren rijd ik digitaal met Lenz. Mijn set bestaat nog uit een afzonderlijke centrale en een versterker.
De huidige firmware ondersteunt nog geen 28 functies, maar inmiddels heb ik wel een aantal loc's die een dergelijk uitgebreid aantal schakelbare functies aan boord hebben. Verder stel ik mijn rijwegen in met de al oude Lenz LW100, gekoppeld aan zgn. begin- en eindknoppen. Dit laatste wil ik vooral zo blijven doen.
Om alle 28 functies van mijn loc's te kunnen aansturen, moet de Lenz centrale een upgrade ondergaan en moet ik ook een nieuwe regelaar aanschaffen. Het moeten opsturen van mijn huidige hardware voor een upgrade vind ik een nadeel, omdat ik dan een tijd niet meer kan rijden. Daarom overweeg ik een nieuwe Lenz centrale/versterkercombinatie aan te schaffen met een LH101. Ik ga er tenminste van uit dat mijn LW100 gewoon ook blijft functioneren i.c.m. de nieuwe Lenz-centrale.

Overigens ben ik ook erg gecharmeerd van de Roco Z21 centrale met een veel uitgebreidere keuze aan koppelbare randapparaten. Zo vind ik de Daisy II van Uhlenbrock een erg prettig aanvoelende handregelaar en die zou moeten kunnen samenwerken met mijn Lenz LW100 via de Z21.
Heeft iemand ervaring met een dergelijk exotische kruisbestuiving?
Op het internet heb ik al wel ontdekt dat de LH101 van Lenz (nog) niet wil functioneren i.c.m. de Z21.

Gr. Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2019, 14:38:01 »
Martin, welke Lenz versie heb je? Update van de centrale is gratis (nieuwe Eprom, kun je ook zelf zetten) en de regelaar is 30 euro.

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2019, 16:02:38 »
Hoi Ronald,

Mijn centrale heeft versie 3.1 en mijn LH100 versie 3.0.

Gr. Martin

Oh ja, ik heb ook nog ergens een LH200 liggen, maar daarvan ken ik de firmwareversie niet. Het is ook geen gewone handregelaar; er zit extra elektronica in om een versterker zonder centrale rechtstreeks te kunnen aansturen.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2019, 16:09:42 door maclion »
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2019, 16:31:43 »
Naar mijn weten is er nooit een 3.1 geweest, alleen een 3.0 3n 3.5 en 3.6 9de laatste). Voor je centrale kun je een eprom vragen bij Lenz waarna je die zelf kunt plaatsen. De LH 100 kun je bij Lenz zelf updaten. ben je voor 60 euro + verzendkosten weer helemaal up-to-date. De 200 is volgens mij gewoon een LH90 en die is ook te updaten. Bij twijfel Lenz even mailen.

Waarbij ik niet snap waarom je dan een nieuwe duurdere centrale wilt, deze is na update prima.

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2019, 17:19:25 »
Ronald,
Als ik SYS+8 intik op de LH100 geeft de display aan:  31.
Bij SYS+9 verschijnt in de display: 30
De belangrijkste reden voor een nieuwe centrale is, dat ik gewoon wil kunnen blijven rijden en zonder de LH100 (opsturen) kan ik dat niet.
Maar ik ga je voorstel zeker overwegen; kan ik het geld aan rijdend materieel besteden :-)

Gr. Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2019, 17:32:56 »
Lenz werkt erg snel. Meestal heb je de spullen met 14 dagen weer terug. Die 14 dagen kun je lekker andere dingen voor je baan knutselen.

Wiebe

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2019, 17:35:09 »
De Messe in Neurenberg komt eraan, dus misschien niet het juiste tijdstip om te versturen.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2019, 19:24:07 »
Die bekende/beruchte Messe gaat zeker vertraging opleveren.
Maar ondanks alle goede raad en tips die ik zeker niet in de wind ga slaan, wil ik toch weten of er al mensen zijn die ervaring hebben opgedaan met de combinatie van Lenz LW100 en LH101 met de Z21.

Dus kom maar op!

Gr. Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2019, 22:26:49 »
Ik heb hier een LVZ100, met LH100 en LH101 met een witte z21. Ik zal eens testen of de LH101 echt niet wil reageren op de z21. Ik heb het nog niet getest. De LH101 heb ik via het omruilen van een LH90/ LH200 handregelaar. Ze vroegen of ik wel een LVZ100 had omdat je er een kabel met DIN-aansluiting bij krijgt.  Trouwens via de Xpressnet-uitgang op de LVZ100 en een multimaus en/of LH101 werkt ook goed. Op de uitgang heb ik een standaard RJ-connector aangesloten. Dat heb ik dan al wel getest  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2019, 22:54:26 »
Op de Z21 kan je een berg MultiMaus regelaars erop aansluiten, die werken ook erg prettig beetje zelfde idee als Daisy.

Stel je verder eisen aan automatisch rijden via de computer en dat soort dingen?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2019, 09:41:25 »
Fijn dat er al wat reacties zijn op mijn vraag over de Z21/z21 i.c.m. Lenz.
Op de wedervraag of ik ook automatisch via de pc wil rijden heb ik het volgende antwoord.
Mijn baan - Mardijk (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52347.0) - bestaat uit een klein station langs een enkelsporige doorgaande lijn waar internationaal verkeer (NS/DB) over wordt afgehandeld met een kruisingsmogelijkheid en zeer beperkt rangeer/goederenverkeer. De baan sluit aan beide zijden aan op één schaduwstation met 14 sporen. De opzet is om de treinen vanuit het schaduwstation automatisch volgens dienstregeling te laten vertrekken en met een soort AR/NX-beveiliging (dus handbediend maar digitaal aangestuurd via de Lenz LW100) in Mardijk binnen te nemen en te laten vertrekken. Hierdoor kan ik me als stationschef en rangeerder concentreren op de te verrichten handelingen in Mardijk.  :)

Gr. Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2019, 06:26:12 »
Een extra reden om de gedeeltelijke overstap van Lenz naar Roco Z21 te onderzoeken, is de verkrijgbaarheid van de Lenz producten in mijn regio: Flevoland. Met het gestaag afnemende aantal modeltreinwinkels in mijn directe omgeving ben ik altijd genoodzaakt een flink aantal km's te rijden of via internet te winkelen. Bovendien blijkt in mijn 'buurtwinkels' dat ESU, Uhlenbrock en Roco deel uitmaken van het standaard (voorradige) assortiment en dat Lenz of Zimo tot de exoten behoren die vrijwel altijd besteld moeten worden. Daar komt nog bij dat ik liever (ouderwets) in een winkel koop ipv via het internet; vind ik ook gezelliger.

Gr. Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2019, 11:51:03 »
Martin,

Verkoop punten van LENZ artikelen uit voorraad is in heel Nederland een ramp.

Maar mijn inziens is de kwaliteit en de geboden service van LENZ Duitsland van een niveau.
dat ik dat maar accepteer.

Op ebay Duitsland zijn een aantal verkopers die uit voorraad leveren.
 
De LW100 zal niet werken met de laatste software 3.6 van lenz.
Dir wordt veroorzaakt door de aanpassing in de software versie 3.5 -> 3.6
in verband met der Railcom software toevoeging.

LH100 met versie 3.6, Roco Multimause werken perfect samen aan een LZ100.

LH200 met een LV101 is vergelijkbaar met een Roco startset, combinatie is niet meer leverbaar.
waarbij de LH200 de centrale is

LH90 met de LH100 zijn nu vervangen door de LH101

Update van de Centrale naar versie 3.6, dit kost niets.
en het opsturen van de werkende LH100 , LH90 , LH200 kan deze omgeruild worden voor een LH101,
Kosten € 89,00  inclusief verzend kosten vanuit Duitsland (jan 2019).
Vergeet dan niet om de LZ100 mee te sturen voor de wisseling van de software versie.
Dan ben je weer helemaal bij.(28 aanroepbare Functie, dubbel tractie  enz)

https://lenz-elektronik.de/digitalplus-handregler-lh101-tauschen.php

Is wat lastig te vinden op de web pagina van Lenz.
POst adress : Lenz Elektronik GmbH · Vogelsang 14 · D 35398 Gießen

Mijn inziens had de bij Lenz genoemde enige Nederlandse handelaar hier wel wat meer bekendheid aan kunnen geven.
 
p.s Ik weet dat LENZ refurb LH100 versie 3.6 beschikbaar heeft gehad (december 2018) voor € 60.00 inclusief verzending.
Misschien zijn deze nog beschikbaar.

een LH100 versie 3.6 werkt niet goed samen met een LZ100 versie 3.0 



 
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2019, 15:43:02 »
Hoi Martin,

Leuk te lezen dat de LW100 nog leeft  ;D . Maar nu, voor de LW100 mag je niet hoger dan 3.1 van het Xpressnet. Dus updaten heeft geen zin als je de LW100 in gebruik wilt houden. Als je alleen wilt schakelen (veredeld toetsenbord) dan kan dat wel dacht(!) ik. Maar voor je wat gaat laten updaten eerst uit proberen bij iemand die wel over de hogere versie bezit (je bent welkom  :D) De nieuwe LH101 werkt bij mij NIET op de z21, helaas  >:( Maar met mijn Lenz centrale 3.6 werkt het prima  (y) en vind ik het een heel prettig apparaat.
groeten,
Marius

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Van Lenz naar Roco Z21
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2019, 19:48:05 »
Bedankt voor de verhelderende feedback.

Dat maakt de keuze wel erg moeilijk.
Als ik de LW100 met mijn rijwegprogrammering/instelling via het AR/NX-paneel wil handhaven, mag ik GEEN firmware update uitvoeren. Dat houdt echter in dat ik slechts een beperkt aantal functies in het rijdende materieel kan aansturen.
Een oplossing zou kunnen zijn alle wissels (en seinen) aansturen met Lenz versie 3.1 en dit geheel scheiden van het systeem (Lenz of Roco) voor aansturing van het rijdende materieel. Voordeel daarvan is dat bij een sluiting op bijvoorbeeld een verkeerd gesteld wissel, de aansturing van de wissels gewoon mogelijk blijft.
Een voor mij groot nadeel is, dat ik alle wissels in mijn schaduwstation dan moet ombouwen. Die hebben nu een ingebouwde decoder die direct door het DCC-signaal op de spoorstaven worden aangestuurd. Dat betekent slopen en losse decoders aanschaffen en plaatsen en bedraden. Technisch biedt dat wel de mooiste oplossing waarbij ook bezetmelding van wissels mogelijk wordt, maar dan gaat heel wat kapitaal verloren en duurt het een flinke tijd voordat ik weer op het huidige niveau van de baanbouw terug ben.
Slik!!!  :-[ :'(

Gr.
Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby