Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module  (gelezen 23704 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #30 Gepost op: 07 april 2019, 17:19:57 »
Leuk plan, Werner, van een wel heel inspirerende plek!  (y)

Leen.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #31 Gepost op: 08 april 2019, 22:10:49 »
Conwy, Noord-Wales



Hoewel het verleidelijk is om een scene met het kasteel te maken, is dit gewoon te groot voor een module. Ik heb voor dit plan gekozen voor de weergave van het station van Conwy. 



Station Conwy kent een aantal interessante zaken voor op een module. Ten eerste natuurlijk de boog in de stadsmuur, waaronder de treinen passeren (bovenste foto). Aan de rechtse kant zorgt een brug voor het verdwijnpunt. Daarnaast heeft het station korte perrons, welke goed passen op een module. Achter ligt een heuvel met diverse huisjes die een interessant beeld kunnen geven. Op de achtergrond kan in perspectief nog een oude stadspoort worden gebouwd.

Werner

Alle thema's in Wales zijn goede thema's!. En Conwy in het bijzonder. Toen ik besloot om Brits (nou ja, eigenlijk Welsh spoor) spoor te gaan "doen", heeft Conwy lang op mijn lijst met mogelijke thema's gestaan. En het station als deelontwerp voor een module is een leuk plan. Voor mij is het hoogtepunt van Conwy echter het middeleeuwse karakter, het kasteel, de stadsmuren, het middeleeuwse stratenpatroon. En om dat beter in beeld te krijgen, zou ik het goederenemplacement, wat vroeger buiten het stadje tegen de stadsmuren aangekleefd zat, als thema nemen:



Bron: www.coflein.gov.uk

De stadsmuren doen het erg goed als achtergrond, de middeleeuwse vestingbouw van Conwy  als nadrukkelijk thema op de module. En met een beetje smokkelen kun je het kasteel net buiten beeld houden (toegegeven, dat na te bouwen zou mij ook iets teveel worden. Om de brug maar niet te noemen... Al is er op RMweb wel een Australier die het in N schaal doet!)

Sierd Jan

PS: Het station van Conwy blijft ook een uitstekend thema, en mocht iemand echt met Conwy aan de slag willen, dan kan ik het volgende boek aanraden:
Anderson, V.R. & G.K. Fox, An historical survey of Chester to Holyhead Railway, track layout and Illustrations, Poole 1984.
Met sporenplan, seinplan, en (voor zover ik ze heb gevonden), de enige duidelijke foto van de voorkant van het stationsgebouw.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2019, 22:29:02 door Tanks+Treinen. Reden: PS »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #32 Gepost op: 08 april 2019, 23:43:03 »
Die burcht is er één van vele, langs de kust van Wales.
Allemaal gebouwd na de verovering van Wales door de Engelsen onder leiding van Edward 1.
Conwy is wel één van de mooiste.

Diezelfde Edward was een ondernemend kereltje:
hij nam deel aan een kruistocht, maar leverde ook slag met de Schotten die op dat moment onder leiding stonden van `Braveheart`oftewel
William Wallace.

Deze Nationale Held van Schotland (vereerd met een nogal potsierlijk victoriaans monument bij Stirling) wordt daar gezien als Vader des Vaderlands, hetgeen de Engelse koning Edward er niet van weerhield de beste man te laten ophangen, ontweiden en vierendelen.

Ja, dat waren nog eens tijden.

Edward bracht daarmee de Schotten een geweldige slag toe, evenwel verloor zijn eigen zoon Edward 2 dan weer de Slag bij Bannockburn, waarover de Schotten nog altijd zeer verheugd zijn. Deze slag verzekerde namelijk voor de volgende 500 jaar de onafhankelijkheid van Alba.

Voorafgaand aan iedere rugbywedstrijd van het Schotse team wordt dit fanatiek door de Schotten bezongen in het lied `Flower of Scotland´.
Waarna de Schotten tegen Wales meestal volledig worden ingemaakt.

Affijn, mooi dat er meer is dan de GWR bij de BMB ;)
Ik ga dit plan met bovengemiddelde interesse volgen.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #33 Gepost op: 09 april 2019, 08:03:10 »
Goede overzichtsfoto, Sierd-Jan.
Het goederenemplacement is inderdaad ook interessant. Ik verwacht wel dat je daar minimaal twee modules voor nodig hebt. Ik wil je uitdagen om daar eens een plannetje voor te maken.

Groeten,
Werner

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #34 Gepost op: 09 april 2019, 16:58:13 »
@ Werner.

Ik heb ooit een schets gemaakt voor mijn thuisbaan gebaseerd op Conwy. Die zal ik eens opzoeken en kijken of die ook gedeeltelijk omgewerkt kan worden naar een moduleplan. Watch this space....

Sierd Jan

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #35 Gepost op: 27 april 2019, 15:27:42 »
Nou, dat bleek toch meer werk dan gedacht, "even" een schetsmatig plan voor een thuisbaan omzetten naar een bruikbaar plan voor een module... :P
Maar ik had het gezegd, dus toch maar gedaan. Het is inderdaad een plan geworden over twee modules heen, 2,40m lang. Ook is het goederen emplacement iets vereenvoudigd om het binnen de breedte van 55 cm te kunnen houden. En dat levert dan dit op:



En een 3d weergave voor een algemene indruk:


Sierd Jan

PS: De torens in Conwy hebben geen dak, maar ik was te lui om holle torens te programmeren. ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #36 Gepost op: 27 april 2019, 18:42:22 »
Mooie bak!  (y)

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #37 Gepost op: 27 april 2019, 19:42:12 »
Mooi plan, Sierd-Jan.  (y)  Wat verder uitgewerkt dan dat ik altijd doe.
Jammer dat je te ver weg woont om zo'n bak te maken voor de BMB.  :(

Werner

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #38 Gepost op: 18 mei 2019, 21:37:47 »
Yeovil Pen Mill, Somerset


Activity at 1953 Yeovil Pen Mill by 00000000 000000000, on Flickr

Dit keer junction aan de zuidkant van Yeovil Pen Mill station in Somerset. Het station zelf ligt achter de brug waar de fotograaf staat. Interessant is de lokloods die tussen de twee sporen ligt en het zijspoor met cattle dock. Het plan zou er dan ongeveer zo uit kunnen zien.



Bij dit plan heb ik het oorspronkelijke concept van de BMB iets aangepast. De black boxen maken onderdeel uit van de module. De hele inbreng bestaat uit twee modules van 90 cm lang. De zijwanden staan ongeveer 15 cm van het eind van de bak (ipv de gebruikelijke 30 cm). Hierdoor heb je wat extra ruimte voor het landschap. De afdekplaten tussen de modules kunnen gewoon geplaatst worden en zorgen voor coulissen voor de modules.

De utilitaire landschapsbak

Een andere gedachte achter dit plan is dat utilitaire bakken, zoals de keerlus, ruimte innemen die je misschien liever opvult met een landschapsbak. Zie hier. Als je een keerlus aan bovenstaande bak koppelt, dan krijg je dit:


Dit geeft een mooier beeld dan een "plank met sporen". In principe rijden treinen linksom door de keerlus. Je kan echter ook een trein rechtsom sturen. Op die manier kunnen treinen elkaar inhalen in de keerlus. Een junction als deze, die prototypisch beveiligd is, kan voor veel interesse en speelplezier zorgen.

Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #39 Gepost op: 18 mei 2019, 21:48:30 »
@Werner,

Interessante mogelijkheid. Die afdekplaat komt dan als ik het goed begrijp gedeeltelijk vóór die weg aan de rechterkant. En is de boogstraal van de keerlus gelijk aan de huidige?

Gr, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #40 Gepost op: 18 mei 2019, 22:01:00 »
De afdekplaat komt inderdaad (half) voor de weg, al is dit natuurlijk maar een schetsontwerp. De boogstraal voor de keerlus is volgens mij iets groter dan we nu gebruiken, maar dat kan je natuurlijk ook aanpassen.

Een ander optie is dat de module ergens halverwege de baan komt. Aan het afbuigende spoor zou je dan een fiddle yard voor korte treinen kunnen koppelen.

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #41 Gepost op: 11 juli 2019, 11:44:43 »
Misschien niet direct een idee voor een module, maar misschien voor iemand wel een mogelijke bron van inspiratie voor bijv. een branchline module:
https://www.youtube.com/watch?v=qhVX7ncxzxE&feature=youtu.be

Er staan hier en daar wat beelden op die op een bak niet zouden misstaan.
Ik zie het schip met de krijshanen in het begin van de villum - altijd een leuk thema - en later de fabriek, waarvoor de loks met de karretjes rijden. Die ziet er ook niet verkeerd uit.
Met dank aan Gerard (GD) voor het posten.  (y)

Leen.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #42 Gepost op: 11 juli 2019, 17:50:13 »
Yeovil Pen Mill, Somerset
Een andere gedachte achter dit plan is dat utilitaire bakken, zoals de keerlus, ruimte innemen die je misschien liever opvult met een landschapsbak. Zie
Werner



Heel goed idee Werner!
 (y) (y)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #43 Gepost op: 16 oktober 2019, 16:45:42 »
Northenden Cement Terminal, Manchester


47335 at Northenden sidings with an Earles Blue Circle cement train 47BR069 by d33206hg, on Flickr

Het werd weer eens tijd om een nieuw idee te posten. Dit keer is Northenden Cement Terminal bij Manchester de inspiratiebron. Dit soort cement losplaatsen waren echter in het hele land te vinden. Ze bieden een leuke mogelijkheid om op een module een kleine industrieaansluiting weer te geven. Hiermee creëer je een bestemming voor een trein in plaats van alleen rondjes te rijden. De cement terminal kan van een eigen rangeerlok worden voorzien om de wagens bij het lospunt te plaatsen. Het plan zou er zo uit kunnen zien:



De cementsilo's bevinden zich tussen twee kopsporen. De silo's zijn voor vrachtwagens bereikbaar via een weg over een van de sporen. Een aantal half reliëf fabriekspanden versterken de industriële sfeer. In tegenstelling tot de echte locatie heb ik er voor gekozen om een uithaalspoor aan de rechterzijde te creëren, waardoor je niet de hoofdbaan op hoeft om te rangeren. Dit uithaalspoor loopt door tot op het black box gedeelte. Een viaduct over het spoor zorgt hier voor een verdwijnpunt. Aan de linkerzijde wordt een seinhuis gebruikt als coulisse. De overloopwissels in het hoofdspoor horen bij een aftakkende zijlijn buiten de module. Het seinhuis en overloopwissels zijn zichtbaar op de bovenstaande foto.

Nog wat linkjes:
- Een andere foto van de terminal, ditmaal zonder wagons.
- Op RMWeb is ook wat informatie verzameld over Northenden Cement Terminal.
- Informatie over het modelleren van cement vervoer (incl Northenden)

Werner

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #44 Gepost op: 17 oktober 2019, 21:12:21 »
Leuk idee, ik vind vooral dat die hoog opstekende cement silo's het geheel een duidelijk zichtbare en opvallende focus geven.

Sierd Jan