Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Artitec en Venus naar de rechter  (gelezen 12358 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #15 Gepost op: 02 januari 2019, 11:02:41 »
Zou het kunnen dat het auteursrecht betrekking heeft op de (constructie)tekeningen?

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #16 Gepost op: 02 januari 2019, 11:29:45 »
Ja, het gaat om het auteursrecht op de tekeningen. En dat auteursrecht geldt dus niet voor de mallen die ooit op basis van die tekeningen gemaakt zijn, toen de partijen nog samenwerkten.
De hele verhandeling geeft vooral een inkijkje in hoe het wereldje van de modelspoorfabrikanten samenwerkingen aangaat, elkaar helpt en vervolgens met geruzie uit elkaar gaat.
Voor ons simpele afnemers niet iets om ons mee te bemoeien of een mening over te vormen. Wel iets om je goed te realiseren als er weer eens een product later dan gepland verschijnt of zelfs helemaal niet verschijnt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #17 Gepost op: 02 januari 2019, 11:44:55 »
Amen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #18 Gepost op: 02 januari 2019, 12:06:19 »
....
De hele verhandeling geeft vooral een inkijkje in hoe het wereldje van de modelspoorfabrikanten samenwerkingen aangaat, elkaar helpt en vervolgens met geruzie uit elkaar gaat.
....

En uiteraard geldt dat voor alle wereldjes waar men een samenwerking aangaat om iets te produceren. Daarom moet je ook nooit zaken doen met familie :)


De gerechtsstukken bieden een interessant inkijkje in de productiekosten van een stalen D. In art. 6 van de overeenkomst tussen Venus en Artitec is vastgelegd dat de kostprijs van de ooit geplande stalen D ongevallenwagen ca. $ 13 zou bedragen.

Ja dat vond ik ook grappig. Als je ze zelf zou kunnen laten maken zou ik het wel weten ;D Maar ja, dan moet ik het ook zelf helemaal ontwerpen en uitdenken en uittekenen in 3D. En de mallen laten maken, incl. proefdrukken. Een paar keer heen en weer naar China voor de onderhandelingen. Dan de modellen laten maken. Daar komen dan nog het verschepen + de verpakking bij. Dan de controle hier + service + winkeliersnetwerk. Dan een beetje winst erop voor Artitec zelf. Dan een beetje winst erop voor de winkelier.

.... Ik geloof dat ik mijn treinen wel gewoon in de winkel koop  ;D

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #19 Gepost op: 02 januari 2019, 12:55:57 »
En een 'beetje' BTW. Dat wordt ook weleens over het hoofd gezien.
Reinier

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #20 Gepost op: 02 januari 2019, 18:09:07 »
Ik lees het even zonder kennis, en als nuchtere Zeeuw, Maar dit gaan wij betalen  :-\

Het verschil is €5000 netto meer voor artitec.
De bijna 20 mille aan gerechtskosten betalen wij uiteindelijk, en de rest waarschijnlijk (zeker) ook .
Gevalletje klein beetje machtsstrijd en uiteindelijk allemaal verliezers....

En het ergste wat een detailproducent voor zijn kiezen kan krijgen is wel dit stukje....

normaal gebruik van het modeltreinstel zijn de details van het draaistel niet zichtbaar, althans partijen hebben in dit verband onvoldoende gesteld

 :'( :'( zielig
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #21 Gepost op: 02 januari 2019, 19:09:59 »
Maar dit gaan wij betalen  :-\
Hoezo? Zijn de prijzen sinds de uitspraak van de rechter exorbitant gestegen dan?
Groeten Joop, machinist Lls

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #22 Gepost op: 02 januari 2019, 20:21:13 »
Het verschil is €5000 netto meer voor artitec.
De bijna 20 mille aan gerechtskosten betalen wij uiteindelijk, en de rest waarschijnlijk (zeker) ook.
Misschien hebben ze wel een rechtsbijstandverzekering....

Verder lees ik in de reacties vooral aannames, aannames en aannames.
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #23 Gepost op: 02 januari 2019, 20:57:03 »
€5000 door de WC getrokken is voor een bedrijf als Artitec natuurlijk niet fijn, maar geen bedrag waar iemand daar wakker van zal liggen. Volgens mij is Artitec groot genoeg om dit makkelijk te kunnen dekken. €5000 is voor een particulier veel, maar voor een fatsoenlijk draaiend bedrijf niet.

Je mag wettelijk van elke trein een schaalmodel maken en verkopen, maar voor het gebruik van het NS logo (bijvoorbeeld) moet je wel weer overleggen met de NS. Die kunnen dan een geldbedrag vragen of ik heb ook wel gehoord dat het in modellen betaald wordt (niet bij de NS, maar voor bedrijfsopdruk op modelvrachtwagens). Een schaalmodel ziet er optisch van de buitenkant weliswaar hetzelfde uit, maar binnenin is het een heel ander verhaal. Dat is echt een ambacht, een kunstproces. Daar heeft de ontwerper de rechten op. Maar als een bedrijf iemand inhuurt om een ontwerp voor hen te maken, dan is de prijs inclusief de rechten uiteraard hoger dan zonder. Wie de rechten heeft, en waar de de prijs van afhangt, spreek je af bij het begin van de opdracht.

En uiteraard geldt dat voor alle wereldjes waar men een samenwerking aangaat om iets te produceren. Daarom moet je ook nooit zaken doen met familie :)

Twee hele goede redenen waarom je eigenlijk ook niet moet trouwen en met die partner kindjes moet krijgen.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #24 Gepost op: 02 januari 2019, 21:42:55 »
Even een aanvulling, een gedeelte van de uitspraak gaat over design rechten en een zwanehalsdraaistel. Daar deze niet separaat in een design recht was opgenomen kon er geen specifieke rechtsaanspraak op basis van dit deel gemaakt worden.
Het design recht dat voorgebracht was had meerdere tekeningen  waaronder een van het draaistel. In vergelijk met hetzelde model van Phylotrain wat veel ouder was, bleek alleen het draaistel onderscheidend te zijn voor dat gedeelte wat bij het samengebouwde model niet zichtbaar is.
De uitspraak geciteerd door barry:

En het ergste wat een detailproducent voor zijn kiezen kan krijgen is wel dit stukje....

normaal gebruik van het modeltreinstel zijn de details van het draaistel niet zichtbaar, althans partijen hebben in dit verband onvoldoende gesteld

 :'( :'( zielig

heeft met dit punt te doen en is in de uitspraak van de rechter correct.
Als het draaistel werkelijk zo goed is, dan had deze in een design, voor alleen artistieke meerwaarde of als octrooi bij technische verbetering separaat aangemeldt moeten zijn.

De rechter beoordeeld niet of het draaistel beter of slechter is. Hij beoordeelt alleen of de onderscheiding van de modellen groot genoeg is op basis van de voorgelegde stand en het nieuwe designrecht. Dat werd in dit geval verneint en het designrecht is daarmee weg.


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #25 Gepost op: 02 januari 2019, 21:54:08 »
Ik heb het hele verhaal eens doorgenomen en kom tot mijn persoonlijke conclusie dat het allemaal erg kinderachtig is. Vooral dat gezever over het zwanenhalsdraaistel... Venus claimt de rechten te hebben op het draaistel, omdat zij het getekend hebben in Solidworks. Maar het is duidelijk afgesproken dat Artitec de rechten op de mallen heeft van het rijtuig (inclusief de draaistellen) en deze zonder rechten te betalen mag gebruiken om modellen van te maken. Het lijkt echt op het ver zoeken naar tegenargumenten.

Ik begrijp niet dat Artitec indertijd niet gewoon 16 jarige heeft ingehuurd om het tekenwerk te doen, maar een VOF is begonnen met een ander bedrijf. Er zijn, ook toen, genoeg tech savvy jongeren die met 3D tekenprogramma's kunnen omgaan. En anders leren ze het wel in een week of twee. Ze klagen ook niet en doen wat je van ze vraagt. Was ook veel goedkoper geweest.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #26 Gepost op: 02 januari 2019, 21:58:20 »
nou Sven, ik zie een gouden toekomst voor je in de treinenbusiness! (y)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #27 Gepost op: 02 januari 2019, 22:04:53 »
Er is een verschil tussen designen en engineeren.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #28 Gepost op: 02 januari 2019, 22:07:03 »
ssssssst, laat t m nou gewoon proberen, hok vol 16-jarige bollenpellers en over een jaartje vliegen de bijna gratis tramfabriek-treinen je om de oren.  ;D

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Artitec en Venus naar de rechter
« Reactie #29 Gepost op: 03 januari 2019, 10:03:11 »
Gevalletje: "extra" transactiekosten na samenwerking. Gebeurt in het bedrijfsleven regelmatig.