Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: Volledige nieuweling, maar met een startset!  (gelezen 7097 keer)

Flonneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Gepost op: 31 december 2018, 09:30:35 »
Goedemorgen,

Mijn naam is Floris en ik ben volledig nieuw in de wereld van de model spoortreinen. (bedankt voor het accepteren trouwens!)

Echter ben ik wel al enige jaren (denk 15 ondertussen) in het bezit van onderstaande set Fleischmann starter set:



Set nummer 6392, baan formaat 145cm x 81 cm.
Het is de startset, dus A+B , en het schijnt dat we ergens nog F hebben liggen als uitbreiding, maar die moet ik nog even zoeken...

De set heeft vroeger bij mijn ouders enige tijd opgestaan op een tafel, maar zit nu al minstens 13 jaar veilig in de doos op zolder, tot nu toe!

het kriebelt al een tijdje om aan de slag te gaan en mijn eerste tafel te gaan maken met de startset die ik heb als basis.

Omdat ik volledig nieuw met dit alles ben, wil ik met deze set als basis een mooi (industrieel) geheel maken qua bebouwing/beplanting etc.
Dit zal dus wel enige tijd in beslag gaan nemen.

enkele vragen die ik daarbij heb:

- De Loc, stel ik wil een andere, kan ik dan ook andere merk Locs pakken ? (Roco bijvoorbeeld ? ) ik snap dat het een analoge loc moet zijn.
- Ik zou de wissels graag elektrisch hebben i.p.v. handgeschakeld, is dat mogelijk ? (op het groene kastje zit een aansluiting voor elec wissels ? maar hoe bedien ik die dan ?
- Hoe kan ik het best beginnen ? met een tekening te maken van wat ik wil en daar vanuit gaan lijkt me het slimst.
- Welke basis spullen MOET je hebben om te kunnen beginnen, m.a.w. om huisjes te gaan bouwen (gereedschap)

Mocht ik dingen ergens zelf kunnen vinden hoor ik het uiteraard ook graag, ik ben volledig nieuw hier en druk met inlezen en alle mooie banen te bekijken op het forum !! :)

Groeten,

Floris

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2018, 09:56:38 »
Qua locs kun je alle merken gebruiken, behalve Märklin. Alleen zul je in de meeste gevallen de koppelingen moeten verwisselen, maar dat is zo gebeurd.

Als je deze wissels elektrisch moet maken, is de makkelijkste oplossing om er gewoon Fleischmann wisselaandrijvingen in te steken, dat gaat heel makkelijk. Deze dus: https://www.fleischmann.de/en/product/239932-0-0-0-0-0-0-005-0/products.html Verder moeten er dan drukknoppen (momentcontacten) komen om de wissels te bedienen. Fleischmann heeft daar speciale kastjes voor, maar die zijn heel duur. Gewoon drukknoppen bij Conrad kopen is vele malen goedkoper.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 10:00:10 door Reinier Z. »
Reinier

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2018, 10:06:34 »
.....
enkele vragen die ik daarbij heb:

- De Loc, stel ik wil een andere, kan ik dan ook andere merk Locs pakken ? (Roco bijvoorbeeld ? ) ik snap dat het een analoge loc moet zijn.  -> ja hoor, Roco, Trix, Piko, LS Models etc. Zolang je geen antieke of juist super finescale modellen koopt moet het in principe kunnen
- Ik zou de wissels graag elektrisch hebben i.p.v. handgeschakeld, is dat mogelijk ? (op het groene kastje zit een aansluiting voor elec wissels ? maar hoe bedien ik die dan ? -> Fleischmann heeft elekrische wisselaandrijvingen die je met een schakelaartje om kan zetten, en die je zo op de wissels kunt vastklikken. Het duidelijkst is volgens mij om een (oude) catalogus van Fleschmann te pakken/kopen. Hierin staat dit vaak helemaal uitgelegd.
- Hoe kan ik het best beginnen ? met een tekening te maken van wat ik wil en daar vanuit gaan lijkt me het slimst. -> denk ik ook, of gewoon in het echt uitleggen.
- Welke basis spullen MOET je hebben om te kunnen beginnen, m.a.w. om huisjes te gaan bouwen (gereedschap) -> hobbymesje, lijm, wat verf misschien en een bouwdoosje van het huisje zelf. Kun je in de winkel ook allemaal zo aankopen. Dat leggen ze je graag uit.

....


Hoi Floris, welkom hier  :)  Ik heb even een paar antwoorden erbij gezet. Er zijn vast nog meer mogelijkheden maar het is een begin  ;)

Met vr. groet, Martijn.


Edit: nog even naar aanleiding van het antwoord van Reinier, je moet er bij de locs op letten dat het de 2-rail versie is (in de winkel meestal aangegeven met =/DC/gelijkstroom). De meeste fabrikanten maken tegenwoordig ook 3-rail versies van hun locs voor Marklinrijders (in de winkel meestal aangegeven met ~/AC/wisselstroom)

En die schakelaars van Fleischmann zijn inderdaad niet zo goedkoop maar mocht je er niet zoveel nodig hebben (voor 2 wissels heb je 1 schakelkastje nodig) kun je ook voor tweedehands kijken. Ze worden veel aangeboden :)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 10:15:19 door Rondje_HO »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2709
    • Richie's homepage
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2018, 10:31:06 »

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2018, 10:33:14 »
Floris,

Welkom in de prachtige wereld van modelspoor. Ik wens je veel plezier. Een paar vragen zijn al beantwoord en om nog meer te weten te komen kun je - als je niet te ver weg woont - misschien ook hier eens gaan kijken:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87019.0

Op deze beurs vind je banen van verenigingen en individuele modelspoorders die hun banen presenteren en die zich met plezier de oren van het hoofd laten vragen.
Of je zoekt een modelspoorclub bij jou in de buurt. Bij de meesten ben je ook altijd welkom om eens te gaan kijken.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2018, 10:35:23 »
Tweedehands zijn ze inderdaad niet duur meer. En het is makkelijker dan losse schakelaars kopen, want je hoeft bij die Fleischmann-schakelaars niet te solderen.

Als je maar in de achterhoofd houdt dat je totaal niet verplicht bent om die Fleischmanndingen te gebruiken: Je kunt elke momentschakelaar ervoor inzetten.
Reinier

Flonneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2018, 12:41:52 »
Bedankt allen voor de waardevolle reacties en het warme welkom!

Tevens bedankt voor de Marktplaats link, ik ga er is een contacten om zo'n kastje (of 2) hier te krijgen  8)

Verder ga ik vanmiddag maar eens een tekening maken en van de week een speciaalzaak bezoeken in de buurt denk ik om de eerste dingetjes te halen  ;D


DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2018, 13:33:27 »
Bedankt allen voor de waardevolle reacties en het warme welkom!

Tevens bedankt voor de Marktplaats link, ik ga er is een contacten om zo'n kastje (of 2) hier te krijgen  8)

Verder ga ik vanmiddag maar eens een tekening maken en van de week een speciaalzaak bezoeken in de buurt denk ik om de eerste dingetjes te halen  ;D

Tekenen...
http://www.trackplanner.de/
 ;)

En natuurlijk welkom al hier!!
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2018, 14:04:29 »
Wat het sporenplan betreft: In de handleiding staan plannen voor het combineren van de toevoegings paketten C,D,E en F.
Mocht je zelf een eigen ontwerp willen gaan maken kan je ook met SCARM aan de gang.

Wat de beperkingen van in te zetten locomotieven betreft: Je bochten zijn de 6120, met 36,5 cm radius. Dit geeft een beperking  in wat je aan stoomlocs kan gebruiken. Een Br01, Br39 of iets anders met een lange vaste wielbasis en/of grote wielen gaat die bochten niet halen. Dit staat meestal in de productbeschrijving vermeld.

Behalve de wissels is het is ook mogelijk om de ontkoppel rails te automatiseren (dat stuk rails waar de zwarte hendel aan vast zit) met onderdeel 6444
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 14:12:57 door ivanzon »

Flonneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2018, 19:22:48 »
Bedankt! Dat wist ik niet van de locs :)

Vraag over het wissel systeem:

Zijn al die electrische wisselaars hetzelfde ? Met andere woorden, kan onderstaande wisselaar gewoon gebruikt worden op de standaard wissels ? (Volgens mij is mijn wisselaar 6142)

https://www.jagermodelspoor.nl/a-37060653/profi-rails/fleischmann-6441-6442-wisselaandrijving/


trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2018, 19:42:59 »
Hallo Floris
Ja deze aandijving past op alle wissels rechts en links , op een 3 weg wissel moeten er 2 .
Alleen voor een ontkoppel rails moet je een ander hebben
vr groet arie
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 20:52:05 door trabiarie »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2018, 23:09:05 »
Citaat
Wat de beperkingen van in te zetten locomotieven betreft: Je bochten zijn de 6120, met 36,5 cm radius. Dit geeft een beperking  in wat je aan stoomlocs kan gebruiken. Een Br01, Br39 of iets anders met een lange vaste wielbasis en/of grote wielen gaat die bochten niet halen. Dit staat meestal in de productbeschrijving vermeld.

Even een beetje relativeren: heel veel van deze loks halen dergelijke bochten met gemak. Ik heb in mijn schaduwstation een keerlus met deze radius liggen en daar gaan mijn Fleischmann BR03, BR12 en BR39 alsmede mijn Roco BR44, BR50, BR52 en BR85 met gemak doorheen. Trix locs halen deze radius sowieso , dat zijn uiteindelijk 2rail versies van Märklin modellen en Märklin staat om zijn nog krappere bogen bekend. Het is inderdaad wel zaak om vooraf bij de productbeschrijving te kijken maar met name bij Roco ontbreekt (of ontbrak) die informatie nogal eens.

Groeten,
Bert

Flonneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari 2019, 13:33:34 »
Zojuist de F uitbreiding gevonden! (6194)





Nou maar is proberen ofk ergens uit kan vinden hoe de A + B + F baan eruit hoort te zien.

Heb in ieder geval 2 wisselkastjes gekocht via marktplaats. Donderdag maar is oppad voor wat dingetjes!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #13 Gepost op: 01 januari 2019, 13:37:11 »
Ach, wat is 'hoort' ? Wat jij er van wil maken toch?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Volledige nieuweling, maar met een startset!
« Reactie #14 Gepost op: 01 januari 2019, 13:57:15 »
hoi,

Nou maar is proberen ofk ergens uit kan vinden hoe de A + B + F baan eruit hoort te zien.

Het is wat martijn (MDK193) al aangeeft: wat is "hoort"? Wat wil je er van maken. Het kan volgens het plaatje maar ook gewoon wat jij mooi vindt. Er is niet echt iets "het hoort zo te zijn". Gelukkig is het modelbouw / modelspoor. Alles in de modelbouw / modelspoor een compromis. Een gelukkige poging tot benadering iets van een werkelijkheid of juist deels (of helemaal) fantasie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!