Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:25:52
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:22:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:18:19
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:17:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 112582 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #15 Gepost op: 20 January 2019, 14:39:14 »
Het eerste keermuur segment. M'n eerste schreden in het gebruik van Slaters baksteenplaat. Werkt erg fijn en is lekker dun moet ik zeggen. Een op maat gesneden baksteenplaat geplakt op de foamplastic ondergrond met een deuropening in de muur die toegang gaat geven tot een opslagruimte onder het station.



De lateibalk boven de deur is een stukje styreenstrip die in de baksteen uitsparing gelijmd wordt.
Hé gaaf, styreen kun je gewoon met plasticlijm van Faller op foamplaat lijmen merk ik. Ik dacht alleen met dikke secondelijm.




Volgende stap de verfdoos openen om het mooi op kleur krijgen.

Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #16 Gepost op: 20 January 2019, 14:59:24 »


Zo'n deur en dichtmetselen met een ander (later) baksteenverband is ook een optie.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #17 Gepost op: 20 January 2019, 16:51:41 »


Muursegmenten los neer gezet.
Het heeft wel wat een om 1 van de 2 opslagruimte toegangen dicht te metselen, alleen zou het inzetstukje los moeten blijven om een deur te kunnen plaatsen als ik voor tijdperk 2c- 3a kies om te rijden. Nog even bedenken hoe dat mooi valt op te lossen.

PS er komen ook nog poten onder de baan ;)
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #18 Gepost op: 22 January 2019, 19:42:19 »
Altijd opletten als je iets koopt,

Op jacht naar de uitverkochte Hollandsche fietsen van Artitec kwam ik laatst in een Utrechtse treinenwinkel zomaar ineens twee doosjes van die fietsen op de toonbank tegen...ik zeer blij uiteraard, reken ze af en stop ze in m'n tas.
Blijk ik niet goed gekeken te hebben: thuis gekomen zie ik dat het DUITSE fietsen zijn.  >:(

Heb ze dus maar vernederlandst,
De sturen ervan in een Nederlandse vorm gebogen en met chroom aangezet,
Jasbeschermers gemaakt van kristalklear en gloss zwart geverfd,
Achterspatborden wit met een rood achterlichtje.



Zo kan het er wel mee door....alleen het achterlicht van de damesfiets linksonder kon netter.
Groeten,
Richard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3329
  • Bricolage français.
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #19 Gepost op: 22 January 2019, 22:19:45 »
Mooi gedaan. En jasbeschermers met Kristal Klear en dan zwart schilderen. Een prachtige imitatie van het lakdoek van de echte fietsen. Kom er maar eens op!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2019, 07:11:39 »
Dank je, dat lakdoek had ik inderdaad voor ogen.
Groeten,
Richard

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #21 Gepost op: 24 January 2019, 05:26:06 »
 (y) Ze zien er cool uit, en dat met dat lakdoek moet ik onthouden, ik moet ook nog veel fietsen 8)
« Laatst bewerkt op: 25 January 2019, 22:43:10 door Tulpendaal. Reden: typo damit sich niemand stört »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #22 Gepost op: 24 January 2019, 22:31:48 »
Joke (y) voor station Delft heb je inderdaad nog 1000 fietsen te gaan  ;D
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #23 Gepost op: 25 January 2019, 20:01:32 »
Mee eens Martin, echter soms zijn foutjes zo minimaal dat het zonde is om er tijd in te steken door erop te reageren terwijl de boodschap gewoon duidelijk is en geen giswerk is. En het is ook niet leuk om door een correctieve posting blijvend er aan herinnerd te worden dat ergens de spellingscontrole je te snel af was, stuur dan diegene die een "fout" maakt een pb.

Tot de volgende update...en een prettig weekend iedereen!
Groeten,
Richard

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #24 Gepost op: 12 February 2019, 20:38:55 »
Goed bezig Richard!

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #25 Gepost op: 24 February 2019, 17:44:48 »
Dank je Tom.

Nieuw muursegment aangemaakt (voorschrijdend inzicht) en nu met een rollaag van verticale bakstenen bovenaan de muur, zoals bij Muiderpoort 1:1, gemaakt van V-Groove plaat van Evergreen (spacing 1mm). Dit na een waardevolle tip hier op het forum (y) De deuropening ook iets ruimer gemaskt dan de vorige, een paar mm maar om het plompe massieve karakter van het station vast te houden.



Kreeg van een vriend ook de tip om bij hoeken en deuropeningen ed. de Slaters baksteenplaat iets langer te houden en om te buigen bij de hoeken.
Ben er nog niet tevreden over, nadat ik de plaat licht had ingekerfd en warm gemaakt is de vouwlijn alsnog gescheurd en ontstaat er alsnog een naad. Wellicht vol te gieten met verf.

« Laatst bewerkt op: 24 February 2019, 22:03:36 door Modellbahnwagen. Reden: Tekst completer en duidelijker maken. »
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #26 Gepost op: 24 February 2019, 20:48:02 »
Met wat vijlwerk zijn de gescheurde muurdelen bij de deur wel wat te fatsoeneren. De kier blijft echter zichtbaar. Morgen eens gaan experimenteren met vulmiddel.



Richard
Groeten,
Richard

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #27 Gepost op: 25 February 2019, 16:46:38 »
Eigenlijk mag je de dagkant niet vouwen. Je moet immers een halve steen verspringen.
dus best is met een scherp mesje onder 45° door te snijden en de dagkant een halve (of 2,5) steen ook onder 45° door gesneden er tegen te kleven. Dan klopt het voegenverloop en krijg je de voeg ook mooi dicht.




Succes
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #28 Gepost op: 25 February 2019, 19:22:21 »
Hoi Frans, da's een goede tip (y) bedankt! Het zal me nog niet meevallen om ook wat langere stukken onder 45° te snijden maar oefening baart kunst dus leuk om je tip uit te proberen bij komende haakse muurhoeken. Overigens ziet jou muur er erg netjes uit.

Vanmiddag nog een muurplaat aan de achterkant licht ingekerfd en onder warm water voorzichtig omgebogen, lukte al beter maar toch zie je dat de zaak al begint met scheuren.

Groeten,
Richard

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #29 Gepost op: 25 February 2019, 23:27:43 »
Krijg je het niet gesneden dan kan je het nog altijd schuren.
Een alu hoeklijn op een vlakke ondergrond met een blaadje schuurpapier, je steenplaat op een dun plankje ernaast en dan schuren met het muurdeel tegen het schuurpapier op de hoeklijn. Je ziet hoever je bent aan de stenen en je alles mooi passend als je met een beetje "reserve" gesneden hebt. Voordeel is ook dat je gewoon recht kan snijden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025