Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.  (gelezen 8438 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Gepost op: 29 december 2018, 18:03:08 »
Als vervolg op een artikel van mij in de Rail Hobby (enige jaren geleden) over het laten rijden van voertuigen met een magneet onder de baan (alternatief op...) kreeg ik de vraag een serie bussen voor dat principe geschikt te maken.

Inmiddels heb ik er al een heel stel afgeleverd, maar wilde via dit forum ieder toch eens de werkwijze tonen.
Het zijn in mijn geval de bussen van HB Model.

Het betreffende model heeft een starre as, die vervangen gaat worden door een sturende as.
Foto 1 toont een deel van het project. Het betreffende slachtoffer is al klaargelegd evenals het slagersmes.




Nu ben ik niet zo'n opruimer, maar in het geval van projecten voor derden wordt onderdelen netjes, model voor model, in een "bouw"bakje verzameld.




Het model wordt onderhanden genomen door met het mes tussen de wand en de bodemplaat te snijden om zo de lijmvlakken te bereiken en deze los te snijden. De ervaring is dat de bouwer (gelukkig) niet veel lijm heeft gebruikt, dan wel dat de lijm niet goed gepakt heeft.




Soms zijn de wielkasten ook vastgelijmd, dan zullen de wielen eraf moeten, om de diepere ruimte te kunnen bereiken.

.


In bijna alle gevallen lukt het om zonder incidenten en beschadigingen de bodemplaat los te krijgen. De lijmtube blijft wel in de buurt. Een los glas of een gebroken deel van de beplating is dan zo gerepareerd. Deze gaan nooit los in het bakje.




De eerste bus was uiteraard een proef object, maar inmiddels weet ik dat ik van de bankjes een deel moet wegslijpen voor een brug-hulpconstructie.
Aan deze brug wordt het stuurmechanisme vastgemaakt: 3 mm dik styreen (figuurzaag).




Dit hulpstukje wordt zodanig vastgelijmd dat deze centraal in het gangpad, maar ook de as exact in het midden overbrugd.



 
Wordt vervolgd.

Ronald Visser



« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 18:22:07 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2018, 11:30:46 »
De post is geduldig en onlangs kwamen er (weer) een heel stel zakjes op de mat. Allen met een stuurmechanisme in onderdelen.






Dat heeft me doen bedenken of het ook niet in één geheel geprint kon worden. En zoals ik ben, ga ik het onderzoeken en uitproberen.






Beide producten werken. Er is voldoende rekening gehouden met tussen ruimte om het product uiteindelijk niet aan elkaar te laten kleven.
Er moet natuurlijk wel beweging inzitten. De prijs van de losse stuur prints kan echter (nog) niet op tegen de massaproductie van de zakjes.
De bodemplaat wel, want die maakt onderdeel uit van het gehele model.

De fusee armen passen in de vaste as. Deze wordt in het midden "opgehangen" met een koper pennetje om een schommel te realiseren. Hierdoor wordt voorkomen dat wielen los van de grond komen. De stuurarm zelf vormt de verbinding tussen de beide fusee armen en is in de volgende foto nog niet geplaatst.






De gaatjes in de fusee armen zijn bedoeld van de as van de voorwielen. De fusee pennen maken tov de as een bepaalde hoek.
Dat heeft te maken met het feit dat de straal binnenbocht-wiel anders is dan de straal buitenbocht-wiel.
(bron wikipedia Ackermann principe):



Door nu te zorgen dat de fusee armen en de as de volgende (theortische) hoek beschrijven tov de achteras voorkom je dus wringen van de voorwielen.
De rijeigenschappen van een voertuig (de auto) worden ermee vastgelegd.
(bron wikipedia Ackermann principe):




Wordt vervolgd.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2018, 12:10:59 »
Ronald leuk dat je dit met ons deelt.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2018, 12:39:00 »
Mooie klus maar ik vind het te griezelig om een HB bus open te maken.
Groeten,
Richard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2019, 17:29:22 »
Aanvullende werkzaamheden, nu ik nog wat vakantie dagen kan opnemen.

Vandaag ben ik begonnen met het vrijmaken van de wielkasten. Daarvoor zijn eerst de veren weggehaald. Daarna met een "rondschuur" de wielkasten vrijgemaakt.
 





Als volgende stap het vrijmaken van het hulpstuk. De gevolgde methode zorgt ervoor dat de bodemplaat in takt blijft en niet is vervormd.




Graag wil ik gebruik maken van de bestaande wielen. Dat is echter niet altijd mogelijk omdat de bouwer soms niet exact in het midden,of scheef heeft geboord.
Ik plaats de voorwielen weer op de as en beweeg met mijn vinger de as heen en weer. Op deze manier kan ik zien en voelen of de wielen voldoen om er mee te kunnen rijden.






Nu komt de stuuras uit het pakketje en wordt gereed gemaakt voor de assemblage. Zie dat ik van de wielen de breedte heb aangepast door een conus weg te vijlen.
Zou ik dit niet gedaan hebben dan komen de wielen buiten de carrosserie te staan(voor elk model moet dat weer vastgesteld worden).




Nu volgt het meest gevreesde en moeilijkste moment van de hele operatie: ik plaats de koperen-asjes in de fusee-armen, en doop ze met het vrije eind in een druppeltje sec lijm. Dan snel naar het wiel en de as inbrengen. Daarna een minuut of zo aan het wiel draaien. Aan de askop kan je zien of deze meedraait. Met het wiel-draaien voorkom ik dat het wiel aan de fusee arm gaat plakken, maar ook dat het wiel onvoldoende ruimte krijgt om te kunnen draaien.




Volgende stappen zijn het opnemen van de fusee armen in de vaste arm en de steun.



.

Dat was het voor vandaag (10 bussen tegelijkertijd)
Morgen het plaatsen van de as en het maken van de "aandrijving".

Ronald Visser



« Laatst bewerkt op: 02 januari 2019, 17:34:31 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2019, 18:01:26 »
Zeer interessant. Mij een onbekende knutselactiviteit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2019, 18:50:39 »
Zeker interessant.

Maar wat is nu je plan met dat 3D ontwerp?

Een stukje bodemplaat waar de stuuras zo in gemonteerd kan worden?


Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2019, 18:58:25 »
Gebruik je Faller delen

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2019, 20:47:37 »
Jerry,

Voorassen zijn bij meerdere partijen te bestellen.
Faller, McCarparts, MiniatuurA, etc.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2019, 23:06:24 »
Martijn.
De bodemplaat (met meegeprint stuurmechanisme) en de carrosserie samenvoegen, wielen erop en klaar.
Niet meer te prutsen met de losse onderdelen van gekochte sets.
Een proef van en voor mezelf om te kijken of zoiets inderdaad in één geheel te printen zou kunnen zijn. Ja dus, en dan nog wel met een zeer goede werking.
Wordt zeker nog een vervolg aangegeven

Het stuurmechanisme zelf is uiteraard over al te koop en is voor de inbouw in de bussen heel geschikt.

Wat echter is, is dat de hoek van de fusee-armen, bij mijn eigen print, nu afgestemd is specifiek voor dat model en dus anders is dan de gekochte stuurassen.
Wat je koopt is een gemiddelde hoek gebaseerd op gemiddelde modellen.

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2019, 16:13:15 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2019, 16:46:42 »
Vandaag de stuur-as geplaatst en vastgelijmd. De achterwielen weer terug gebracht op hun plaats.
De stuur-arm is geplaatst op de pinnetjes van de fusee-armen. Met een heet gemaakt mesje aan deze pinnetjes een kopje gesmolten zodat de stuurarm er niet af kan vallen tijdens het rijden.



Daarna de bewegings-arm opgenomen. Dat is een koperen stripje van 3 mm breed en 0,5 mm dik. Een gaatje geboord voor de bevestiging met de speldenknop en er een groefje in geslepen om het pinnetje van de stuurarm te kunnen bedienen. Op het stripje naast de bus zie je een magneetje (2.5 mm rond en 1 mm dik) dat ook op de andere bewegings-arm van de bus is gelijmd.




Nu nog de bodem terugplaatsen en een test uitvoeren. Dat wordt met elk gereed exemplaar uitgevoerd op mijn eigen gemaakte testbaan, waar een ketting onder de rijweg contact zoekt met het magneetje en zo de bus voortrekt (binnen kort daarover een artikel in De Modelbouwer). Er zit dus verder geen motortje etc in de bus.
Gebruik maken van Magnorail kan ook. Magnorail heeft in principe glij-ijzers onder het model en een magneetje onder de rijbaan.
Voor mijn diorama Eb en Vloed heb ik een rubberen snaar gebruikt.

Dit weekend foto's van de test en mogelijk een filmpje.


Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2019, 16:14:05 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2019, 16:54:46 »
Kan je eens laten zien met de snaar
Welke lengte kan je daar mede maken,en hoeveel voertuigen kan je meenemen
En hoe is de aandrijving
Ik ben ook benieuwd welke radius minimaal kan
Magno rail ken ik ,maar heeft ook beperkingen

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #12 Gepost op: 03 januari 2019, 19:45:42 »
Eb en Vloed heb ik opgezet als een A4 diorama voor Eurospoor.

https://youtu.be/ixAG5sL9C9g

De poppetjes die daar rondlopen worden aangedreven door een snaar van maximaal 30 cm lengte en 3 mm breed (pick-up aandrijver) en een motortje met een vertraging.
Aan de zijkant van de snaar twee mini magneetjes gelijmd. Afgedekt met glad karton van 0.5 mm dikte.









Met mijn methode (ik publiceer in de Modelbouwer, sorry) kan je een veel langere lengte als rij lengte aanhouden. zeker 2 a 3 meter. het gewicht dat meegetrokken kan worden, is afhankelijk van de motorsterkte.

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2019, 16:10:56 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #13 Gepost op: 03 januari 2019, 22:58:49 »
Hoi Ronald,

Geweldig filmpje "Eb en Vloed".

Even vraagje over het volgende:
Citaat
Graag wil ik gebruik maken van de bestaande wielen

Gebruik je ook de bestaande bandjes? Ben je niet bang dat die plastic bandjes te glad zijn? Bij elke ombouw zie je dat men om die reden de plastic bandjes vervangt door de rubber/siliconen bandjes van Faller.

Succes Frits
Groet Frits

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
« Reactie #14 Gepost op: 04 januari 2019, 13:46:57 »
Ik heb nog geen reden gevonden om de gebruikte bandjes te wisselen voor een ander soort. Te glad nee.
Ik kan je de reden wel aangeven waardoor de bandjes te glad lijken (als ze gaan schuiven over de baan door een verkeerde ingestelde draaircirkel)
Dat geldt zeker voor de achter as.

Ik kom daar (in dit draadje) naar aanleiding van ervaringen met treinwagons die uit de bocht lopen op terug.
Na de test van het rijden van de bussen.

Ronald Visser
(Het is hetzelfde als met winterbanden. Ik heb deze (nog) niet onder de auto. Voor mij is dat een schijnveiligheid)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.