BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: MOVisser op 29 december 2018, 18:03:08

Titel: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: MOVisser op 29 december 2018, 18:03:08
Als vervolg op een artikel van mij in de Rail Hobby (enige jaren geleden) over het laten rijden van voertuigen met een magneet onder de baan (alternatief op...) kreeg ik de vraag een serie bussen voor dat principe geschikt te maken.

Inmiddels heb ik er al een heel stel afgeleverd, maar wilde via dit forum ieder toch eens de werkwijze tonen.
Het zijn in mijn geval de bussen van HB Model.

Het betreffende model heeft een starre as, die vervangen gaat worden door een sturende as.
Foto 1 toont een deel van het project. Het betreffende slachtoffer is al klaargelegd evenals het slagersmes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-1.jpg)


Nu ben ik niet zo'n opruimer, maar in het geval van projecten voor derden wordt onderdelen netjes, model voor model, in een "bouw"bakje verzameld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-2.jpg)


Het model wordt onderhanden genomen door met het mes tussen de wand en de bodemplaat te snijden om zo de lijmvlakken te bereiken en deze los te snijden. De ervaring is dat de bouwer (gelukkig) niet veel lijm heeft gebruikt, dan wel dat de lijm niet goed gepakt heeft.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-3.jpg)


Soms zijn de wielkasten ook vastgelijmd, dan zullen de wielen eraf moeten, om de diepere ruimte te kunnen bereiken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-4.jpg).


In bijna alle gevallen lukt het om zonder incidenten en beschadigingen de bodemplaat los te krijgen. De lijmtube blijft wel in de buurt. Een los glas of een gebroken deel van de beplating is dan zo gerepareerd. Deze gaan nooit los in het bakje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-5.jpg)


De eerste bus was uiteraard een proef object, maar inmiddels weet ik dat ik van de bankjes een deel moet wegslijpen voor een brug-hulpconstructie.
Aan deze brug wordt het stuurmechanisme vastgemaakt: 3 mm dik styreen (figuurzaag).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-7.jpg)

Dit hulpstukje wordt zodanig vastgelijmd dat deze centraal in het gangpad, maar ook de as exact in het midden overbrugd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-ombouw-9.jpg)
 
Wordt vervolgd.

Ronald Visser



Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: MOVisser op 30 december 2018, 11:30:46
De post is geduldig en onlangs kwamen er (weer) een heel stel zakjes op de mat. Allen met een stuurmechanisme in onderdelen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-1.jpg)


Dat heeft me doen bedenken of het ook niet in één geheel geprint kon worden. En zoals ik ben, ga ik het onderzoeken en uitproberen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/walk-stuur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/walk-stuur.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/walk-stuur-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/walk-stuur-2.jpg)


Beide producten werken. Er is voldoende rekening gehouden met tussen ruimte om het product uiteindelijk niet aan elkaar te laten kleven.
Er moet natuurlijk wel beweging inzitten. De prijs van de losse stuur prints kan echter (nog) niet op tegen de massaproductie van de zakjes.
De bodemplaat wel, want die maakt onderdeel uit van het gehele model.

De fusee armen passen in de vaste as. Deze wordt in het midden "opgehangen" met een koper pennetje om een schommel te realiseren. Hierdoor wordt voorkomen dat wielen los van de grond komen. De stuurarm zelf vormt de verbinding tussen de beide fusee armen en is in de volgende foto nog niet geplaatst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-4.jpg)


De gaatjes in de fusee armen zijn bedoeld van de as van de voorwielen. De fusee pennen maken tov de as een bepaalde hoek.
Dat heeft te maken met het feit dat de straal binnenbocht-wiel anders is dan de straal buitenbocht-wiel.
(bron wikipedia Ackermann principe):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/acker.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/acker.jpg)

Door nu te zorgen dat de fusee armen en de as de volgende (theortische) hoek beschrijven tov de achteras voorkom je dus wringen van de voorwielen.
De rijeigenschappen van een voertuig (de auto) worden ermee vastgelegd.
(bron wikipedia Ackermann principe):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/acker-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/acker-1.jpg)


Wordt vervolgd.

Ronald Visser
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: Michaël dB op 30 december 2018, 12:10:59
Ronald leuk dat je dit met ons deelt.
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: Modellbahnwagen op 30 december 2018, 12:39:00
Mooie klus maar ik vind het te griezelig om een HB bus open te maken.
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: MOVisser op 02 januari 2019, 17:29:22
Aanvullende werkzaamheden, nu ik nog wat vakantie dagen kan opnemen.

Vandaag ben ik begonnen met het vrijmaken van de wielkasten. Daarvoor zijn eerst de veren weggehaald. Daarna met een "rondschuur" de wielkasten vrijgemaakt.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-5.jpg)


Als volgende stap het vrijmaken van het hulpstuk. De gevolgde methode zorgt ervoor dat de bodemplaat in takt blijft en niet is vervormd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-8.jpg)


Graag wil ik gebruik maken van de bestaande wielen. Dat is echter niet altijd mogelijk omdat de bouwer soms niet exact in het midden,of scheef heeft geboord.
Ik plaats de voorwielen weer op de as en beweeg met mijn vinger de as heen en weer. Op deze manier kan ik zien en voelen of de wielen voldoen om er mee te kunnen rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-10.jpg)


Nu komt de stuuras uit het pakketje en wordt gereed gemaakt voor de assemblage. Zie dat ik van de wielen de breedte heb aangepast door een conus weg te vijlen.
Zou ik dit niet gedaan hebben dan komen de wielen buiten de carrosserie te staan(voor elk model moet dat weer vastgesteld worden).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-11.jpg)


Nu volgt het meest gevreesde en moeilijkste moment van de hele operatie: ik plaats de koperen-asjes in de fusee-armen, en doop ze met het vrije eind in een druppeltje sec lijm. Dan snel naar het wiel en de as inbrengen. Daarna een minuut of zo aan het wiel draaien. Aan de askop kan je zien of deze meedraait. Met het wiel-draaien voorkom ik dat het wiel aan de fusee arm gaat plakken, maar ook dat het wiel onvoldoende ruimte krijgt om te kunnen draaien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-12.jpg)


Volgende stappen zijn het opnemen van de fusee armen in de vaste arm en de steun.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-13.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-14.jpg).

Dat was het voor vandaag (10 bussen tegelijkertijd)
Morgen het plaatsen van de as en het maken van de "aandrijving".

Ronald Visser



Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: Sven op 02 januari 2019, 18:01:26
Zeer interessant. Mij een onbekende knutselactiviteit.
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: martijn v m op 02 januari 2019, 18:50:39
Zeker interessant.

Maar wat is nu je plan met dat 3D ontwerp?

Een stukje bodemplaat waar de stuuras zo in gemonteerd kan worden?


Groeten Martijn
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: jerrytrein op 02 januari 2019, 18:58:25
Gebruik je Faller delen
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: Marcel112 op 02 januari 2019, 20:47:37
Jerry,

Voorassen zijn bij meerdere partijen te bestellen.
Faller, McCarparts, MiniatuurA, etc.
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: MOVisser op 02 januari 2019, 23:06:24
Martijn.
De bodemplaat (met meegeprint stuurmechanisme) en de carrosserie samenvoegen, wielen erop en klaar.
Niet meer te prutsen met de losse onderdelen van gekochte sets.
Een proef van en voor mezelf om te kijken of zoiets inderdaad in één geheel te printen zou kunnen zijn. Ja dus, en dan nog wel met een zeer goede werking.
Wordt zeker nog een vervolg aangegeven

Het stuurmechanisme zelf is uiteraard over al te koop en is voor de inbouw in de bussen heel geschikt.

Wat echter is, is dat de hoek van de fusee-armen, bij mijn eigen print, nu afgestemd is specifiek voor dat model en dus anders is dan de gekochte stuurassen.
Wat je koopt is een gemiddelde hoek gebaseerd op gemiddelde modellen.

Ronald Visser
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: MOVisser op 03 januari 2019, 16:46:42
Vandaag de stuur-as geplaatst en vastgelijmd. De achterwielen weer terug gebracht op hun plaats.
De stuur-arm is geplaatst op de pinnetjes van de fusee-armen. Met een heet gemaakt mesje aan deze pinnetjes een kopje gesmolten zodat de stuurarm er niet af kan vallen tijdens het rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-20.jpg)

Daarna de bewegings-arm opgenomen. Dat is een koperen stripje van 3 mm breed en 0,5 mm dik. Een gaatje geboord voor de bevestiging met de speldenknop en er een groefje in geslepen om het pinnetje van de stuurarm te kunnen bedienen. Op het stripje naast de bus zie je een magneetje (2.5 mm rond en 1 mm dik) dat ook op de andere bewegings-arm van de bus is gelijmd.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stuur-21.jpg)

Nu nog de bodem terugplaatsen en een test uitvoeren. Dat wordt met elk gereed exemplaar uitgevoerd op mijn eigen gemaakte testbaan, waar een ketting onder de rijweg contact zoekt met het magneetje en zo de bus voortrekt (binnen kort daarover een artikel in De Modelbouwer). Er zit dus verder geen motortje etc in de bus.
Gebruik maken van Magnorail kan ook. Magnorail heeft in principe glij-ijzers onder het model en een magneetje onder de rijbaan.
Voor mijn diorama Eb en Vloed heb ik een rubberen snaar gebruikt.

Dit weekend foto's van de test en mogelijk een filmpje.


Ronald Visser
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: jerrytrein op 03 januari 2019, 16:54:46
Kan je eens laten zien met de snaar
Welke lengte kan je daar mede maken,en hoeveel voertuigen kan je meenemen
En hoe is de aandrijving
Ik ben ook benieuwd welke radius minimaal kan
Magno rail ken ik ,maar heeft ook beperkingen
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: MOVisser op 03 januari 2019, 19:45:42
Eb en Vloed heb ik opgezet als een A4 diorama voor Eurospoor.

https://youtu.be/ixAG5sL9C9g

De poppetjes die daar rondlopen worden aangedreven door een snaar van maximaal 30 cm lengte en 3 mm breed (pick-up aandrijver) en een motortje met een vertraging.
Aan de zijkant van de snaar twee mini magneetjes gelijmd. Afgedekt met glad karton van 0.5 mm dikte.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snaar-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snaar-1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snaar-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snaar-2_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snaar-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snaar-3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snaar-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snaar-4.jpg)

Met mijn methode (ik publiceer in de Modelbouwer, sorry) kan je een veel langere lengte als rij lengte aanhouden. zeker 2 a 3 meter. het gewicht dat meegetrokken kan worden, is afhankelijk van de motorsterkte.

Ronald Visser
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: Fritsprt op 03 januari 2019, 22:58:49
Hoi Ronald,

Geweldig filmpje "Eb en Vloed".

Even vraagje over het volgende:
Citaat
Graag wil ik gebruik maken van de bestaande wielen

Gebruik je ook de bestaande bandjes? Ben je niet bang dat die plastic bandjes te glad zijn? Bij elke ombouw zie je dat men om die reden de plastic bandjes vervangt door de rubber/siliconen bandjes van Faller.

Succes Frits
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: MOVisser op 04 januari 2019, 13:46:57
Ik heb nog geen reden gevonden om de gebruikte bandjes te wisselen voor een ander soort. Te glad nee.
Ik kan je de reden wel aangeven waardoor de bandjes te glad lijken (als ze gaan schuiven over de baan door een verkeerde ingestelde draaircirkel)
Dat geldt zeker voor de achter as.

Ik kom daar (in dit draadje) naar aanleiding van ervaringen met treinwagons die uit de bocht lopen op terug.
Na de test van het rijden van de bussen.

Ronald Visser
(Het is hetzelfde als met winterbanden. Ik heb deze (nog) niet onder de auto. Voor mij is dat een schijnveiligheid)
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: MOVisser op 04 januari 2019, 16:12:20
reactie # 12 aangevuld met foto's.

Ronald Visser
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: jerrytrein op 04 januari 2019, 17:08:54
Maakt veel duidelijk
En volgens mij kan je met de gladde wielen toe omdat de sleper op de magneet blijft
Bij faller kunnen de magneten onder de sleper van de draad of magneet strip af wijken ,en dan leven de stuurwielen een eigen baan
Hier dus niet omdat ze niet van de magneet kunnen juist door de gladde (slip)wielen
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: martijn v m op 04 januari 2019, 18:03:51
Bij carsystem worden rubberbandjes toegepast voor meer grip.

Zowel voor de aandrijving als het sturen.

Bij dat magnorail is dat niet nodig omdat de bus door de ketting wordt mee getrokken.


Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: Fritsprt op 04 januari 2019, 18:16:49


Bij dat magnorail is dat niet nodig omdat de bus door de ketting wordt mee getrokken.

Ahhhh, het was mij niet duidelijk dat de bus door magnorail wordt voortgetrokken. Ik dacht dat het een Faller car system werd. Voor Magnorail hoef je er eigenlijk niet eens een stuurinrichting op te maken. Die gladde banden volgen het spoor toch wel als de magneet sterk genoeg is. Zag daar laatst een YouTube filmpje van. Maar met gestuurde wielen is wel mooier.

Gr. Frits



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: MOVisser op 04 januari 2019, 18:40:10
Het is dus niet het Magnorail systeem, waar de bussen op worden getest.

Mijn opdrachtgever gaat wel een M.rail maken, vandaar de ombouw. De magneet van de M-rail trekt de boven-stuurmagneet aan van de bus, trekt de bus dus vooruit en begeleid deze in de bochten. Contact tussen het rijdend model met de bestrating is dus alleen ter plaatse van het magneetje. Bus rijdt en volgt eenvoudig de onder-magneet. En voor elk rijdend systeem geldt dat ze voor en achter een goede cirkelbaan moeten volgen, dus sturen.

De ombouw kan dus ook bij andere voertuigen gebeuren. Vandaar mijn proef 3D prints met de Ackermann principe.

De glij-ijzers van M.rail, ja wat moet je daar van zeggen? Dit alles wordt door de magneten van M.rail aangetrokken tot op het karton/rijoppervlak en heeft dus een veel groter aanrakingsvlak/wrijvingsvlak. Door het steeds moeten overwinnen van de wrijving kan het M.rail in verhouding niet zo veel voortrekken. Het wegoppervlak/aanrakingsvlak moet daarbij nog glad zijn ook.

Weet ook dat de kracht waarmee een onder-magneet en een boven-magneet (of metalen strip) elkaar aantrekken (met het karton ertussen) bepalend is of er iets wordt meegenomen. Des te krachtiger zij zijn, des te meer ze niet zullen bewegen. Bij M.rail is de kans daarop dus groter.

Ronald Visser
(edit) leg maar eens een liniaal op de tafel rand en trek eraan. geen moeite om de liniaal te laten bewegen. Laat nu iemand eens zwaar leunen met de hand op de liniaal. Krijg je er bijna geen beweging in.
Titel: Re: Plaatsen van stuurinrichting bij "bus"modellen.
Bericht door: MOVisser op 06 januari 2019, 15:16:53
De bus test is samengevoegd tot een filmpje. De testbaan is toch de M.rail geworden, die bij mij een opknap nodig heeft.

https://youtu.be/hbXurgier-Y   (wordt aangepast)

Ronald Visser