Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:31:30
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:17:48
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:10:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
  

Auteur Topic: SSN naar Maastricht vandaag 15-12  (gelezen 42894 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #30 Gepost op: 16 December 2018, 17:32:12 »
Specificatie lezen is één, maar in de praktijk ervaren en weten hoe je dan moet handelen is twee (en waarschijnlijk belangrijker). Wellicht ook twee soorten / leveringen kolen, we weten het niet. Mogelijkheden te over.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #31 Gepost op: 16 December 2018, 17:49:22 »
Dat zullen ze ongetwijfeld uit gaan zoeken de komende tijd  :(

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #32 Gepost op: 16 December 2018, 18:32:56 »
De hele zaak hangt nogal samen. De chemische samenstelling van de as bepaalt bij welke temperatuur
slakvorming optreedt. Als het kolenbed te dik is, wordt onderin de temperatuur lager dan gewenst en kun je slak krijgen.
Alleen met een goede exhaust kun je uit dat probleem komen, in het andere geval ben je systematisch de klos!
Arme stoker!
Mvrgr
Koopmans

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11723
    • Mijn fotoarchief
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #33 Gepost op: 16 December 2018, 18:37:21 »
Dan speelt personeel daar natuurlijk ook een rol van belang in.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #34 Gepost op: 16 December 2018, 18:40:21 »
Slechts een Kniesoor die daarop let.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #35 Gepost op: 16 December 2018, 18:46:24 »
 In 1976,(sprak Opa,)was  het einde van de stoom  bij de DB in Rheine.
Ik ben toen meegeweest met de stoomtrein vanuit Den Haag Centraal.
 De lok was  een van de  twee VSM  023-ers.,
 Onderweg ,nog in Nederland ,gingen we steeds langzamer rijden  en kwamen  met een uur of meer   vertraging in Rheine aan.   :(
Oorzaak : Slechte kolen
 Wss konden   er toen  nog  in Rheine betere kolen worden ingenomen.  ???
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1825
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #36 Gepost op: 16 December 2018, 19:14:11 »
Hallo,

In de tijd dat bij de DB nog met stoom werd gereden in de jaren 60 en eerste helft van de jaren 70. Als de kolen van slechte kwaliteit waren dan kon het gebeuren door Slakvorming waardoor de vuurkist op een gegeven moment geen druk meer kan opbouwen waardoor het tot  stilstand komt en uiteindelijk niet meer verder kan rijden..

Dit kwam ook bij de BR 38 voor maar ook bij andere locs zo als de BR 23 en 01.

Verder vraag ik mij af of het wel zo slim is om stoomlocs die op oliestook zijn zo als de BR 41 241 om te bouwen naar kolenstook. Er is een kans dat inderdaad binnen 10 jaar niet meer met kolenstook locs gereden mag worden. Dan is volgens mij maar 1 mogelijkheid lok terug bouwen op Oliestook echter zou dat misschien ook niet meer mogen. Dan blijf misschien nog 1 mogelijkheid loc op frituurvet of om te bouwen en voorzien van een brandcel en deze op waterstof te laten lopen.

Het is maar afwachten welke kant het opgaat. Ik las ook al dat een milieustichting ook al af wil van stoomboten waarmee 1 keer per jaar sinterklaas aankomt. Dus kunnen ze ook straks tegen het rijden met stoomlocs zijn.

tot zo ver mijn reactie,

Tja ik denk niet dat het aan het SSN loc personeel ligt aangezien deze een zeer goede opleiding krijgen hoe ze een stoomloc moeten stoken tijdens het rijden. Je moet immers als stoker wel weten op welke mannier je de kolen op het vuur moet gooien. En er voor moet zorgen dat het vuur bijvoorbeeld aan de zijkanten omhoog komt. Zo dat het beste rendement uit de kolen wordt gehaald om de loc aan het rijden te houden tijdens een rit.

O ja en dan wil ik ook nog even zeggen negen grote Büm wagons achter de 01-10 moet juist voor een 01-10 geen enkel probleem zijn. In de jaren 60 op de rolbaan Osnabruck -Hamburg hingen wel 12 wagons achter een oliegestookte of kolengestookte 01-10 

gr bernard
« Laatst bewerkt op: 16 December 2018, 19:24:42 door bernhard67 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11723
    • Mijn fotoarchief
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #37 Gepost op: 16 December 2018, 19:22:45 »
Een goede opleiding is 1 ding, kennis en ervaring is wat anders. De mensen die nu op de nog rijdende stoomlocs staan, hebben niet de kennis en ervaring van de mensen die er dagelijks op stonden gedurende een arbeidsleven van dertig, veertig jaar.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1825
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #38 Gepost op: 16 December 2018, 19:26:29 »
Hoi,

Oke dat is misschien wel het geval maar ik blijf zeggen SSN lijdt hun stokers echt wel goed op.  Maar waar mensen werken kunnen altijd fouten gemaakt worden. Immers het rijden op een stoomloc is tegenwoordig een Hobby en geen beroep meer.

gr bernard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #39 Gepost op: 16 December 2018, 19:41:51 »
Ik denk niet ,dat er maar een stoker op de lok stond ,maar meerdere, en dat een  verkeerde manier van stoken wel zou zijn gecorrigeerd door een andere collega.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11723
    • Mijn fotoarchief
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #40 Gepost op: 16 December 2018, 19:56:03 »
Twee stokers is alleen een teken dat eentje het niet alleen af kan. Terwijl een door de wol geverfde stoker dat wel gekund zou hebben. Maar dan praat je, opnieuw, over iemand die het elke dag doet gedurende een heel arbeidsleven.

Slechte kool en een bemanning die maar een paar keer per jaar in actie komt, denk dat we het daarmee wel hebben.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #41 Gepost op: 16 December 2018, 20:45:07 »
Afgeven op slechte kolen snap ik, maar dan gaat er ook wat mis met het inkopen daarvan lijkt mij dan...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #42 Gepost op: 16 December 2018, 21:24:40 »
 Niet alleen inkopen ,maar ook verstand hebben van steenkool.
Mss  hebben ze een andere kolenboer ?
 Ik  wacht maar af , wat de SSN er zelf over zal zeggen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #43 Gepost op: 16 December 2018, 21:28:01 »
Weet niet of dit hier hoort of bij "spoor humor"  ;D

https://www.weertdegekste.nl/2018/12/stoomtrein-bij-ns-station-in-weert-zorgt-voor-consternatie-fotos-video/

Mvg

Sander.

Gelukkig zijn er in Weert nog sporen waarop je zo een trein in geval van nood aan de kant kan nemen. Als je ProRail zijn gang laat gaan, zijn deze er binnenkort ook niet meer. Nu al is hiervoor tussen Amsterdam en Geldermalsen geen enkele mogelijkheid meer, en in Geldermalsen is in elke richting nog maar één wachtspoor over.... Wie stopt ProRail (ook wel AntiRail genoemd)???

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11723
    • Mijn fotoarchief
Re: SSN naar Maastricht vandaag 15-12
« Reactie #44 Gepost op: 16 December 2018, 21:30:30 »
Dat lijkt me een behoorlijke off topic vraag.