Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Containerdraagwagens  (gelezen 18788 keer)

Link

• Offline Offline
Re: Containerdraagwagens
« Reactie #75 Gepost op: 01 January 2023, 14:53:43 »
Bij de ESU zijn de gaatjes van de containers iets te klein, ze passen niet over de pinnetjes van de wagon.
Eigenlijk staan de containers bovenop de pinnetjes.
Een beetje groter boren is de oplossing.
Trouwens deze wagons werden vroeger door Rocky Rail geleverd, en die containers pasten wel perfect over de pinnetjes.
Ook de Rocky Rail containers passen perfect op deze ESU wagons.
Hmm enig idee waar ik Rocky-rail containers op de kop kan tikken?

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #76 Gepost op: 01 January 2023, 15:07:05 »
Hmm heb mij er als leek wel mee aardig mee weten te redden. Is er trouwens ook nog een regel dat de deur van de containers een bepaalde kant op moet wijzen op de draagwagens?
Goede vraag. Ik heb een soortgelijk. Tanktainers hebben vaak een loopplank over de tanktainer. Moet die aan dezelfde kant zitten als ze op een trein (of elders) staan

Grt, Wim

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #77 Gepost op: 01 January 2023, 15:28:21 »
 - Stroomafnemer: Indien gewenst sleepstuk tussen wijs- en middelvinger voorzichtig wat bewegen. Sleepstuk rust in nokje. Algemeen advies: laat ze plat  ;). Panto's staan altijd hoger dan in werkelijkheid en als ze opstaan is de kans op schade altijd groter dan plat. Niet realistisch bij bij rijden, i  know, maar als je geen bovenleiding hebt zou ik me niet al te druk maken.

- "Sattelbocken" voor trailers: De wagens van ESU/RR heb ik niet, bij de Roco T2000 en T3000 heb ik ze er wel opgezet. Ga je met containers rijden dan niet monteren.

- Positie containers: In wezen maakt dat niet uit bij belading op de trein. Bij vrachtwagen is het soms bij normale containers handig als de deuren aan de achterzijde zitten ivm laden/lossen van de containers als deze nog op de trailer staat. Op de trein is het het mooiste als de containers met de deuren naar elkaar toe staan, dit ter voorkoming van diefstal. In de praktijk zal hier niet of nauwelijks rekening mee worden gehouden. NS Cargo had 2-assers die op enig moment werden voorzien van een "anti-diefstalbalk" aan 1 zijde. Stond foto van in RailMagazine, met container die precies andersom had moeten staan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Link

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 01 January 2023, 16:10:11 »
Had die zadel bokken er ook niet op gezet, pfieuw. Leer elke dag steeds meer.  ;D Ik vroeg het mij af wbt die stroomafnemer omdat ik er eigenlijk niet mee ga rijden en hem dus als vitrinemodel gebruik.

Ik zal eens kijken hier op het forum naar kortkoppelingsmechanieken en welke de beste zijn. Ikzelf heb al een hele rits Fleischmann kortkoppelingen op Cronifer Eanossen gezet. Maar wellicht dat in deze situatie iets anders gepaster is?
« Laatst bewerkt op: 01 January 2023, 16:12:19 door Link »

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 01 January 2023, 16:17:12 »
Goede vraag. Ik heb een soortgelijk. Tanktainers hebben vaak een loopplank over de tanktainer. Moet die aan dezelfde kant zitten als ze op een trein (of elders) staan

Zoals Arjan al aangeeft voor containers: maakt geen flaus aus. In principe wordt er niet meer op tankcontainers geklommen zodra deze op de trein staan. Dat is puur voor bij het vullen/lossen en dat gebeurt ergens anders, niet op de trein. Containerdeuren is soms makkelijk als ze tegen elkaar staan of tegen zo'n metalen anti-diefstalstrip, bv. met '20 containers, maar in de praktijk zie je alles door elkaar. Het komt soms wel voor dat een vervoerder bepaalde instructies afgeeft wanneer er bv. een piek is in ladingdiefstal. Meestal verwatert dat weer snel.

Edit kortkoppelingen: ik zweer zelf bij Fleischmann Profi kortkoppelingen. Werken goed, je kunt de wagens er rechtop zo uit tillen en ze zijn niet te groot. Roco kortkoppelingen gebruik ik ook maar dan alleen tussen bv. personenrijtuigen in. Aan de achterkant van een trein vind ik deze niet mooi omdat ze zo'n eind uitsteken. Tussen twee gekoppelde wagens zie je dat niet.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2023, 16:20:21 door Rondje_HO »

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #80 Gepost op: 01 January 2023, 16:59:46 »
Tnx, ik had al zo'n vermoeden dat het niet uitmaakt. Daarom zet ik ze er meestal willekeurig op.
Grt, Wim

Link

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 01 January 2023, 17:58:05 »
En jawohl, de Profi kortkoppeling van Fleischmann.

Iemand die toevallig nog
- Ewals Cargo Care
- Jan de Rijk
- De Waard
- Vos Logistics
- Van Dieren
- Frans Maas

Of ander soort Nederlandse intermodal transport belading

heeft en wellicht zou willen verkopen?

« Laatst bewerkt op: 04 January 2023, 21:36:17 door Link »

Pascal77

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 01 January 2023, 19:04:18 »
De trap naar het loopbordes boven op tankcontainers word normaliter niet gebruikt als ze op een wagon staan. Als er 20ft tanks tegen elkaar staan dan kun je er in de meeste gevallen ook niet bij ( of je moet geluk hebben) bij de zogenaamde swap bodies die we binnen Europa voor intermodaal vervoer tegen komen ( 7m15 of 7m82)kan dit eventueel wel. Het gebeurt wel dat tanks op wagon beladen of gelost worden. Voor deze zogenaamde agl leveringen gaan de tanks op korte wagons ( vaak 2 assers) welke met het strooi vervoer meegenomen worden binnen Europa naar het dichtstbijzijnde rangeer terrein en vanaf daar gaan ze lokaal naar de bestemming op wagon ( die zie je in Nederland bijvoorbeeld op Moerdijk en in terneuzen). Voor het geval dat men op de tank moet klimmen ( om bijvoorbeeld een kraan of vulopening te openen) is het verplicht dat er achter de ladder op de bekleding van de tank een waarschuwingssticker is geplaatst, ivm de aanwezigheid van eventuele bovenleiding kabels.
Kan er zo gauw geen plaatje van vinden, maar als iemand wil weten wat ik bedoel kan ik er morgen op m’n werk wel een foto van maken.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 01 January 2023, 19:27:29 »
Hmm enig idee waar ik Rocky-rail containers op de kop kan tikken?

Dat wordt moeilijk, Rocky Rail heeft deze wagons en containers niet meer.
Maar de containers van B-Models, IGRA passen er ook op, en PT Trains als je het gaatje een beetje groter boort.
En als ik de originele meegeleverde containers van ESU met die van PT Trains vergelijk, dan zie ik geen verschil.
Ik vermoed dat PT Trains die voor ESU maakt. Beide hebben deuren die opengaan.
Hieronder een foto van een ESU wagon met links een IGRA van MSC, de rechtse is ESU, en de 2de foto staat er links een PT Trains container op.
De derde staat er links een B-Models container op.

Link

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 01 January 2023, 20:41:37 »
@ceuleer En jij hebt gaatjes geboord? Als ik dat zo bekijk moet dat met heel fijn gereedschap. Ben bang dat ik het helemaal stuk boor. Ook echt wel een flater vind ik van ESU.

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 01 January 2023, 21:50:01 »
Hier een foto van een originele Rocky Rail bovenaan en een ESU onderaan.
Je ziet duidelijk het verschil in gaten.
Ik zal morgen eens een foto posten van de uitgeboorde gaten van de ESU container, met de maat van het boortje welke ik ervoor gebruikt heb.

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 02 January 2023, 12:56:19 »
Hier enkele foto's van 2 ESU containers vs. PT Trains.
Onderaan de ESU's staat auroraminiature.com
Als je naar deze website gaat, kom je in China terecht.
Het zou me niet verwonderen dat zij de containers van PT Trains dus ook maken.
Als je de rode PT Trains vergelijkt met de bruine ESU, dan zijn dit exact dezelfde containers.
Langs alle kanten bekeken, alleen de bodemplaat is anders, waar dus ook de naam van de fabrikant opstaat.
De MSC is een ander model van container. Er zitten andere deuren in, en de onderste rand van de container is ook anders dan de 2 anderen.
En als laatste foto het handboortje met een boortje van 1mm.
Heel voorzichtig draaien met weinig druk, want als het boortje in de ovale gaten klemt, dan kan de kunststof barsten tijdens het draaien.
Bij mij is het gelukt met voorzichtig te boren.
Je kan met het boortje het gat nog wat ruimen als de container nog te hard klemt op de wagonpinnen.
Ik zou zeggen, probeer het voorzichtig en traag, en dan zou het moeten lukken.  ;)

Link

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 02 January 2023, 14:11:12 »
Wat een post. Bedankt voor de moeite die je erin stopt. Waardeer ik zeer! En kun je ook een foto laten zien van het resultaat van je inspanning?

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 02 January 2023, 16:30:40 »
Bedoel je foto's van de uitgeboorde gaatjes, of geplaatst op de wagons ?
Al mijn containers zijn al uitgeboord, ook de foto's hierboven.

Link

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 02 January 2023, 16:58:24 »
Bedoel je foto's van de uitgeboorde gaatjes, of geplaatst op de wagons ?
Al mijn containers zijn al uitgeboord, ook de foto's hierboven.
Van de uitgeboorde gaatjes omdat je gisteren schreef:

Citaat
Ik zal morgen eens een foto posten van de uitgeboorde gaten van de ESU container, met de maat van het boortje welke ik ervoor gebruikt heb.

Daarom dacht ik dat in die foto in de ESU container nog niet was geboord.