Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: type stroomafnemers NS  (gelezen 1147 keer)

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
type stroomafnemers NS
« Gepost op: 14 februari 2024, 12:54:47 »
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2024, 11:54:50 door Martijn HITV »
-Martijn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: pantograven wissel?
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2024, 13:44:12 »
Hoi Martijn,

Kun je iets duidelijker zijn? Over welke periode heb je het? NS is wel vaker overgestapt van type stroomafnemer.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: pantograven wissel?
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2024, 16:53:37 »
bij de honekop bijvoorbeeld.
eerst had je deze. met 2 armen

en toen deze met een arm



-Martijn

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: pantograven wissel?
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2024, 17:03:36 »
Dezelfde evolutie vond plaats tussen oude GTLs (Gelede Tram Lang) in Den Haag vergens de laatst geresiveerde versies. Lijkt erop dat eea functioneel niet verschilt...?

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: pantograven wissel?
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2024, 09:20:44 »
iemand een idee?
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
-Martijn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: pantograven wissel?
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2024, 09:58:01 »
Ik weet het niet zeker, maar had dat niet te maken met luchtweerstand en dus minder geschikt voor hogere snelheden? Het enige wat ik anders kan bedenken is dat ze technisch complexer en dus duurder waren. Maar ik ben er absoluut niet zeker van.

Groeten,
Rogier

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: pantograven wissel?
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2024, 10:44:18 »
Hi Martijn,

Kijk hier eens: https://www.nicospilt.com/index_bovenleiding.htm.
Interessante website.

Misschien heb je meer resultaat wanneer je de titel van je draadje verandert in bv "Typen stroomafnemers N.S."
Overigens is het pantografen. ;D
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2024, 11:09:09 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: pantograven wissel?
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2024, 11:00:17 »
Een voordeel van de éénbeenstroomafnemer is dat die lichter is, en daardoor oneffenheden in de rijdraad makkelijker kan volgen.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: pantograven wissel?
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2024, 11:25:41 »
Iets soortgelijks is er bij de DB gedaan met de BR103. Deze zijn oorspronkelijk voorzien van een 'tweebener' en later na de nieuwbouw van de BR111 is er een pantograafwissel geweest waarbij de BR103 en de 'eenbeners' van de 111 hebben gekregen. De reden hiervoor was een stabieler gedrag van de pantograaf bij hogere snelheden. De 103 reed op een aantal trajecten 200km/u.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2024, 14:28:36 »
Zou het zo kunnen zijn dat met de huidige techniek (precisie, materiaalsterkte) één-benige pantografen gewoon beter zijn dan het oude type en dat er nu alleen nog één-benige te krijgen zijn dus als vervanging nodig is krijg je automatisch die?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6131
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2024, 15:05:20 »
Nu beter automatisch kunnen verlagen (inklappen en uitklappen)??

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2024, 17:52:59 »
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?

Eventjes kijkend naar de huidige tijd,

We hebben bij NS 2 soorten stroomafnemers op het huidige moment, Faively en DSA. Faively gebruikt deels veren om de stroomafnemer op te krijgen. Bij DSA word er gebruik gemaakt van een luchtbalg. Faively word langzaam uitgefaseerd omdat de DSA stroomafnemers simpeler werken en minder onderhoudsintensief is. Hopelijk maakt dit het een beetje duidelijk  samen met de rest van de informatie in dit topic (y)
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2024, 17:54:40 door StefanNL_Plays »
Groetjes, Stefan :3

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2024, 19:23:10 »
Ter aanvulling:

1) Wikipedia geeft ook aan dat de eenbenige stroomafnemer compacter en 'responsive'  is:
The most common type of pantograph today is the so-called half-pantograph (sometimes Z-shaped), which evolved to provide a more compact and responsive single-arm design at high speeds as trains got faster.
Bron:https://en.wikipedia.org/wiki/Pantograph_(transport)

2) Bij NS
SNG is uitgerust met een stroomafnemer van Schunk, type WBL.
https://www.schunk-group.com/transit-systems/en/products/detail/pantograph-heavy-rail-wbl~p4853

Het type DSA is een product van Stemmann en zit (o.a.?) op SLT.
https://www.stemmann.com/nl/products/dsa-150-200-250-350-380

Moderne panto heeft ADD (auto drop down). Als het sleepstuk versleten is ontstaat er een luchtlek en wordt de stroomafnemer neergelaten.



Groet, Juroen