Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 16:55:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 16:49:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door chrvdv37402
Vandaag om 16:34:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 16:28:47
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Montanbahn
Vandaag om 15:25:58
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 15:00:47
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Jelmer
Vandaag om 14:59:12
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:56:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
  

Auteur Topic: ICE-T met Kuehn decoder  (gelezen 3859 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
ICE-T met Kuehn decoder
« Gepost op: 24 January 2008, 09:41:55 »
Hallo,

Ik heb een Kuehn decoder (T145) in mijn Fleischmann ICE-T gezet, maar ben nog niet helemaal tevreden over de rij-eigenschappen.

Even een paar vragen.
  • De decoder is in CV9 in te stellen voor klokanker motoren en moderne motoren (hoog frequente aansturing). Ik heb hem nu op hoogfrequent gezet, omdat dan de motor het stilst is.
    Is dit de juiste instelling voor de betreffende motor? Het is niet zo'n moderne Fleischmann motor met cardanassen, maar zo'n motor in het draaiststel, maar wel met vliegwiel. Is het slecht voor de motor als hij verkeerd wordt aangestuurd?
  • Hij rijdt af en toe wat schokkerig. Vooral op hellingen. Heeft dit te maken met die P en I waarde van de cruisecontrol? Ik heb de waarden iets verhoogd, maar daar werd het alleen maar slechter van. Ik begrijp ook niet helemaal wat die waarden nu precies doen

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2008, 10:18:11 »
De instelling van de T145 op hoogfrequent aansturing bij een oude Fleischmann motor (ook al is die voorzien van een vliegwiel) wil nog wel een wisselende resultaten geven. Heel belanrijk is dat je bij hoogfrequent aansturing de condensator op het motorschild verwijderd.

Helpt dit niet voldoende dan kun je het beste eerst proberen de trein met een laagfrequent aansturing goed aan het lopen te krijgen (CV9=1). Als het regelgedrag met de standaard waarden (I , CV53 = 2) en (P, CV54 = 16). Dan kun je het beste EERST proberen de I-paramete te veranderen (3,4,5) en dan pas aan de P te sleutelen.

Wat doen de I en P. De P parameter is het proportionele deel van de regeling. Die geeft hoe hard/snel er terug geregeld moet worden in evenredigheid met de snelheidsafwijking. De I parameter corrigeert die bijregeling afhankelijk van de tijdsduur van de snelheidsafwijking. De I-parameter voorkomt over (of onder-) compensatie van de P-regeling doordat als het ware rekening wordt gehouden met de massatraagheid van  de motor. In zijn algemmeenheid kun je stellen: hoe zwaarder het anker (plus vliegwiel) hoe groter de I-waarde van de T145 moet zijn.


Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2008, 12:38:11 »
Hans,

Bedankt voor je antwoord! Ik zal thuis eens met de I-waarde gaan spelen.

De ICE-T is voorzien van de decoder interface. De handleiding zegt niets over het verwijderen van een codensator, alleen over het omzetten van twee schakelaartjes in de koprijtuigen. Volgens mij zit onderstaand motoschild in het treinstel, maar weet het niet zeker. Als je bij Fleischmann op ersatzteile klikt krijg je namelijk de pdf van een ICE-experimental.

Plaatje komt van Hobbyparts en is de 504704.

Wat moet er veranderd worden?

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2008, 13:07:34 »
Wat rood is aangegeven verwijderen.




wil.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2008, 13:52:10 »
Dat kruisje dat zie ik er niet op zitten.  :-X

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2008, 13:59:21 »
LETOP, dit motorschild is nog niet geschikt voor digitaal gebruik via een decoder.



LETOP

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2008, 14:14:50 »
ALs het een decoder voorbereid motorschild is, dan ziet het motorschil er heel anders uit en is de condensator een SMD uitvoering. Helaas heb ik zo'n ding hier niet voorhanden.

Hans

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2008, 14:21:27 »
Hans, nee dat zegt niets, dit kan er nog eentje uit de oude doos zijn.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2008, 16:14:12 »
Dank jullie voor de info.

Zoals ik al zei ben ik niet zeker van het motorschild. Als je de service sheet van art. 4460 (ICE-T) op vraagt bij Fleischmann en Hobbyparts, dan krijg je de servicesheet van een ICE Experimental die kennelijk hetzelfde art. nummer heeft gehad ???. Ik kwam de combinatie artnr. motoschild ergens anders tegen, maar dat is dus waarschijnlijk niet juist!

Ben al aan het mailen met Hobbytime  ;)

Zodra ik meer zekerheid heb, laat ik het weten of ik maak vanavond even een foto van de motor.

Groetjes,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2008, 16:30:33 »
Dat laatste is het aller gemakkelijkste natuurlijk, dan kan er gelijk een uitsluitsel worden gegeven, daar heb je Hobby-Time niet bij nodg.
Dus wel even het juiste plaatje laten zien en niet ergens een plaatje vandaan toveren. Dat helpt niet bij de oplossing van JOUW probleem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2008, 16:34:48 »
Daar heb je helemaal gelijk in!  ;)

Ik zal een mooi fotootje maken!

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2008, 17:05:31 »
Marc,

Hier een site met informatie over Fleischmann motorschilden.

Klik klak klik

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2008, 18:45:32 »
Hierbij de foto van het betrefnde modOrschild

[img width=400 height=267]http://wwWbeneluCpoor.org/bnls/MotorschI d.jpg[Img]

Zie alleen twee hele kleine smd condensatoren???

Links van de motor zitten op een printplaatje nog twee dioden.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2008, 19:12:02 »
Marc,

Net noge even de inbouwhandleiding van de Kuehn decoder gelezen, maar daar staat VET gedrukt, dat de ontstoor elementen moeten blijven zitten waar ze zitten. Dus deze m/en er niet uit.

VerEr is dit een oud type motor, dUS moet CF9 op 1 staan.

Cv53 STaat nu op 2 en CV54 op 16.

Ik zou die stapsgewijs beide verhogen.

Dus CV53 op 3 CV54 op 17
EN dan t#ten.

Zorg er wel voor de de motor in kwestie schoon is en in topconditie.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: ICE-T met Kuehn decoder
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2008, 19:20:31 »
Wim,

Met alle respect voor de handleiding van Kühn, maar die condensator (het is inderdaad een mij bekend motorschild met SMD condensator midden bovenin) moet er echt uit bij HF sturing. Deze motor heb ik wel eens omgebouwd (meen in groene plan V) en ook met succes op HF aan het lopen gekregen.

Bij CV9 = 1 (LF sturing) loopt de motor ook goed met de condenasator er in (maar da's logisch).

Mijn advies aan Marc:

- eerst op LF zetten (CV9=1).
- ALLEEN de I waarde veranderen (3,4,5)
- pas als dat geen soelaas biedt ook de P-waarde verhogen

Loopt de motor dan goed, vervolgens de C-tjes verwijderen en CV9 op 0 zetten.

Hans