Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 22:31:53
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 466001 keer)

Streamliner

• Offline Offline
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1275 Gepost op: 19 April 2009, 11:07:57 »
Balen dat wel, maar het geeft mij in ieder geval nog even de tijd om wat meer te sparen. Ik had de koploper samen met een blauwe 2400 besteld. Die 2400 zou zoiezo in Q3 uitkomen dus eigenlijk heb ik er niet zoveel problemen mee.
Ik snap hoe het is om een beperkt budget te hebben. Vaak heb ik ook dat er zoveel mooie dingen uitkomen en je kunt vaak maar één van die dingen kopen.
Laten we hopen dat het model in ieder geval het wachten waard zal zijn geweest.
Mvgr Jan Wiebrand

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #1276 Gepost op: 19 April 2009, 11:13:21 »
ik denk da het niet hier bij blijft. Zolang marklin geen investeerder heeft geen OS ICM en dat is jammer want het is makkelijk geld verdienen. Ik snap inzowieso al niet waarom het model niet gelijk met de gele is gekomen, want er hoeft alleen een ander kleurtje overheen en de opschriften zijn er al, want het handmonster staat bij Kuijpers hobbyhuis

Herman05

• Offline Offline
    • Railplaza.nl
« Reactie #1277 Gepost op: 19 April 2009, 11:50:53 »
Daan,.. ik weet niet of je het door hebt,.. maar Märklin levert gewoon weer zijn producten uit. Het heeft dus niets ermee te maken dat er (nog?) geen investeerder is gevonden. Ik denk dat de reden van het niet uitleveren van de Koploper een andere is. Namelijk de relatief vele problemen met de geel-blauwe en het proberen oplossen bij de volgende versie. (laten we dat iig maar hopen...)
Dat de OS niet gelijktijdig komt met de geel-blauwe is al eens eerder over gesproken. Het gelijktijdig uitbrengen van beide modellen zou kunnen betekenen dat mensen gaan kiezen ipv allebei de koplopers nemen. Door ze achter elkaar te brengen voorkom je dit probleem. Lijkt me een vrij logische marketing.

Groeten,
Herman

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #1278 Gepost op: 19 April 2009, 12:57:15 »
Herman,

nee dat heb ik niet door want Harlaar vertelde gister dat ze ook nog geen minitrix rails hadden gekregen.
Als de reden het oplossen van problemen bij de vorige serie is, zou het handig zijn van marklin iets van zich te laten horen. Dat schept duidelijk en dan vinden mensen het minder erg dat ze moeten wachten.
wat btreft de marketing: Zoals je zegt logisch, maar zeg dan niet op 8 juli dat je hem in december uitlevert. Kan me niet voor stellen dat ze die strategie toen niet hadden kunnen bedenken.

henk

• Offline Offline
« Reactie #1279 Gepost op: 22 April 2009, 15:55:44 »
Naar aanleiding van dit geleuter van Ronald en mij over de vraag of het relais in de Koploper monostabiel of bistabiel is.
Ik had het wat de aanduiding SA betreft overigens fout Ronald. Dat slaat alleen maar op de vorm van de pootjes. De aanduiding L2 op het relais zou betekenen dat het inderdaad een bistabiel relais met twee spoeltjes is.
Maar wat moet dat in een Trix Koploper? Hoe wordt dat aangestuurd in een model zonder decoder of in een model met decoder naar keuze zonder de juiste instelling van de functieuitgangen?
Het lijkt me van belang omdat het wel eens de veelvuldig voorkomende problemen met het relais zou kunnen verklaren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #1280 Gepost op: 22 April 2009, 15:57:57 »
Feit is in ieder geval wel dat het erg irritant is dat men telkens een stukje opschuift in de tijd.

Het zou december 2008 worden, toen werd het januari, toen Q2 en nu Q3. Van een dergelijk groot bedrijf als Marklin mag je toch verwachten dat men wel wat meer inzicht heeft in de productieplanning? Ook nu ze het lastig hebben!

Wat ik helemaal triest vind is dat Marklin NL hier nergens een woord over vuil maakt en de winkeliers van de Shops en zelfs de Stores ook niet geïnformeerd worden.   >:(

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #1281 Gepost op: 22 April 2009, 16:08:04 »

Wat ik helemaal triest vind is dat Marklin NL hier nergens een woord over vuil maakt en de winkeliers van de Shops en zelfs de Stores ook niet geïnformeerd worden.   >:(

Jeroen
Niet helemaal waar Jeroen. Elke winkelier krijgt een Ruckstandliste en een lijst met data waarop de nieuw uit te brengen spullen verwacht worden.
Kun je ook zelf krijgen via maerklinwebnews.
Dat de winkelier het niet rondbazuint in zijn winkel is zijn eigen fout( of marketingbeleid)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronald

• Offline Offline
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
« Reactie #1282 Gepost op: 22 April 2009, 16:14:54 »
Henk, wat betreft mono of bistatiel heb je het antwoord zelf al gegeven.
Dat had ik bij nadere bestudering zojuist ook al opgemerkt en metingen op het relais zelf bevestigen dat.
Ipv dat er met een puls gewerkt wordt staat er in dit geval een vaste spanning op één van de 2 spoelen.
Dat duidt erop dat deze aangestuurd wordt vanuit een rijrichtingsafhankelijke functie uitgang.
Mogelijk zit daar dus ook het probleem bij de Trix uitvoering. Bij de M* uitvoering zit er standaard al een decoder in en werkt het gewoon zonder problemen. De Trixuitvoering werd als ik het goed heb zonder decoder geleverd.
Staat er in de handleiding van Trix niet ergens dat bepaalde CV's ingesteld moeten worden?

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

henk

• Offline Offline
« Reactie #1283 Gepost op: 22 April 2009, 16:25:09 »
Handleiding?  :D
Staat drie keer niks in.

Nou heb ik zelf geen last meer van het relais, maar als ik tijd heb zal ik de printsporen nog eens bekijken. Er zit ook nog een IC'tje op de schakelprint dat misschien een functie in de aansturing van het relais heeft.

Overigens begrijp ik van de winkeliers dat er ook nogal wat Märklin Koplopers met defecte relais worden teruggebracht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald

• Offline Offline
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
« Reactie #1284 Gepost op: 22 April 2009, 16:45:43 »
Heb de productomschrijving van Trix er nog even opgezocht.
Er wordt daar niet gesproken over wisseling van stroomopname.
Het treinstel is echter voorzien van een 21MTC connector waarin esu decoders geprikt kunnen worden waarvan de functie uitgangen speciaal voor sleperschakelingen kunnen worden geprogrammeerd.

Vreemd dat daar helemaal niets over in de handleiding staat.
Bij LSM staan bv weer aanbevolen decoders.
(Dat wil niet zeggen dat M* dat ook zou doen  ;))

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #1285 Gepost op: 22 April 2009, 19:01:17 »
Tja, ik heb m'n koploper teruggebracht met een onbekende elektrische storing (ik zelf dacht aan de kopplingen), wel meteen een ander mee gekregen. Daarnaast zijn wij schijbaar beter geinformeerd dan de winkeliers, ik kwam vandaag bij mijn winkelier, en die wist nog niet dat de koploper weer was uitgesteld.

Bouwe

• Koekiemonster
  • Offline Offline
  • Nitropa
    • 3D prints treinen N-spoor
« Reactie #1286 Gepost op: 16 May 2009, 08:24:44 »
Voor de N-spoorders:

Bij Minitrix staat de Olympische koploper nog steeds gepland voor mei 2009.  Klik voor het bronnetje.
Maar zou me niets verbazen als deze ook zal worden uitgesteld tot  Q3, nu de h0 versie van Trix en Marklin ook zijn uitgesteld.

mvg Bouwe

En ook de N spoor Olympische Koploper is uitgesteld tot Q 3....  :-\

mvg Bouwe

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #1287 Gepost op: 16 May 2009, 11:23:50 »
... Er zit ook nog een IC'tje op de schakelprint dat misschien een functie in de aansturing van het relais heeft. ...

Misschien een NE 555, kan je heel eevoudig van een monostabil een bistabil relais middels flip-flop maken...

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #1288 Gepost op: 16 May 2009, 15:36:13 »
Je kunt, zoals ik heb gedaan Aux4 zo programeren dat hij altijd even aan gaat bij rijrichting wisselen dan werkt het prima.

Gr. Remco.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #1289 Gepost op: 29 June 2009, 15:39:36 »
Hans,
Is terug te vinden in de levertijdenlijst 2008.

Groeten,
Herman

In de update van deze lijst (juni 2009) staat de Olympische Koploper nog steeds gepland voor Q3. Hoperlijk komt het treinstel nu echt binnen enkele maanden op de markt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974