Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald Halma
Vandaag om 19:04:19
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
  

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 471483 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #525 Gepost op: 16 December 2008, 21:30:09 »
Is de binnenverlichting niet gewoon digitiaal schakelbaar?
Voor grootspoorfoto's zie site

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #526 Gepost op: 16 December 2008, 21:30:18 »
Ik weet niet of je met "de binnenverlichting gaat verliezen" bedoeld dat je het eruit gaat slopen. Maar als je dat van plan bent is dat toch niet nodig? Je kunt het ook gewoon uitschakelen via de decoder.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #527 Gepost op: 16 December 2008, 21:32:53 »
Binnenverlichting schakelt met de kop- en sluitverlichting aan en uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #528 Gepost op: 16 December 2008, 21:34:59 »
Is heel simpel.

Heb ik bij de Trix ICE ook gedaan.
Is wel wat soldeerwerk.
De ICE Binnenverlichting schakelde ook gelijk met de Front/Sluitseinen.

Maar ze gaan er in ieder geval uit, valt die zwarte vlek van de motor ook niet zo op.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #529 Gepost op: 16 December 2008, 21:37:19 »
Das dan wel weer jammer dat de binnenverlichting niet digitaal schakelbaar is.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #530 Gepost op: 16 December 2008, 21:41:43 »
Oja, over binnenverlichting gesproken, ik rij zelf met alle materieel zonder binnenverlichting, dus ik denk dat de koploper bij mij de binnenverlichting gaat verliezen.

Niet dat ik het niet mooi vind, maar om 150 rijtuigen en 14 treinstellen te voorzien van binnenverlichting is te kostbaar voor mij.

Want mijn motto is:
Alles of niets!.



Jos.


@ Giel, als je dit goed leest komt mijn keuze om de binnenverlichting uit te solderen omdat bij mij geen enkele trein Binnenverlichting heeft.
Ik vind het gewoon niet uitzien als er maar een trein met binnenverlichting rijdt en de rest zonder.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #531 Gepost op: 16 December 2008, 21:50:37 »
Jos, Chiel zegt helemaal niets over jou keus om zonder binnenverlichting te gaan rijden. Hij vraagt zich alleen af of het niet digitaal schakelbaar is  ;)

Ik vind het zo te zien een geslaagd model! Wel jammer van de motor, maar tis niet anders. Morgen tussen de bedrijven door maar eens naar Somberg, die van mij is gearriveerd namelijk  ;D
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #532 Gepost op: 16 December 2008, 21:51:29 »
Ik neem een deel van mijn woorden terug Giel, sorry.
Verkeerd begrepen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #533 Gepost op: 16 December 2008, 21:55:57 »
Ben benieuwd naar de rijervaringen van anderen de komende dagen.
Geduwd is het motorloze koprijtuig hier inmiddels twee keer uit de rails gelopen. Op 30 cm Rocoline wissels nota bene. Benieuwd of dat pech is.

Het is zeker pech dat de tweede keer gelijk de stroomafnemertjes op half zeven stonden.  :-|

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #534 Gepost op: 16 December 2008, 21:56:39 »
Jos,
Geen probleem ;) ik bedoelde dat je het er niet uit hoeft te solderen als het digitaal schakelbaar is, maar dat had je denk ik zelf nu wel door ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #535 Gepost op: 16 December 2008, 22:01:44 »
@ Giel.
als ze inderdaad digitaal schakelbaar waren met de F1 toets dan liet ik ze gewoon zitten.
dan is het gewoon een kwestie van of de F1 toets niet gebruiken of het groene draadje van de decoder doorknippen.


@ Henk.
Tja, dit is nu een van mijn minst favouriete plekken voor stroomafnemers, dat is in sommige gevallen vragen om problemen.
Die hadden beter bovenop het draaistel kunnen zitten. (zoals Fleischmann ze toepast bij stuurrijtuigen)
of op de zelfde plek zoals nu, maar dan met gedeelde assen. (zoals Roco in stuurrijtuigen toepast)



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lokpaint

  • Gast
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #536 Gepost op: 16 December 2008, 22:09:30 »
Voor het evenwicht maar eens een foto van de Koploper in een minder flateus standje.

De inkorting valt toch wel op en het halve donkere motorrijutig is een stom gezicht.



Nette bakovergangen zoals u ziet.

Hoi,

Nou niet beginnen te mekkeren over een vooroorlogse aandrijving hè.

Dit hebben de gelijkstroomrijders in de diverse fora wereldwijd zo gewild. Aljeblieft geen sinus, en geen oude marklin aandrijving. En ook niet bij voorbaat digitaal s.v.p.!

Graag een middenmotor met cardan. Dat dezze dan vanwege het gewicht van het treinstel nogal fors uitvalt nemen we dan maar op de koop toe :-| :-|

Jammer, want een sinusje had gemakkelijk op het motordraaistel gepast, en is bovendien ook nog eens geruisloos.

Als voorbeeldje voor de gemiste kans het aandrijfstel van een marklin 189.



Bart

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #537 Gepost op: 16 December 2008, 22:12:38 »
@ Lokpaint.

Het enige wat me stoort is dat blok lood achter de ramen.

Dat probleem met het gewicht had toch anders opgelost kunnen worden?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lokpaint

  • Gast
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #538 Gepost op: 16 December 2008, 22:17:29 »
Hoi

Als ik de constructeur was geweest had ik twee middenwagens als vaste eenheid genomen, en de motor op een draaiste gehangen, en dan met cardan naar de andere wagen om daar ook een draaistel aan te drijven. (Of zoiets).

Bart

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #539 Gepost op: 16 December 2008, 22:24:52 »
@ Lokpaint, zo een constructie is inderdaad mogelijk, en dat bewijst Roco met zn stoomloc's

Motor in de tender, en assen van de tender aangedreven plus nog een cardan naar de assen van de loc.



Maar hoe Lima de constructie van de Koploper had, kwam ook best goed uit, alleen jammer van de koffiemolen.
En dat ding heeft trekkracht genoeg.

Maar nu terug naar de Trix variant.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2008, 22:27:34 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)