Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 19:29:45
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door bask185
Vandaag om 19:28:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 19:27:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:10:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door selivio
Vandaag om 19:08:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:57:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:27:57
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 18:23:11
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Mijn geweatherde modellen door Martijn193
Vandaag om 17:39:45
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
  

Auteur Topic: ESU LokSound-decoder, voor- en achterverlichting werkt niet.  (gelezen 4929 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU LokSound-decoder, voor- en achterverlichting werkt niet.
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2018, 12:26:16 »
Even een toevoeging, je kan de spanning niet meten enkel waarnemen. Ik mis dit in de bovenstaande antwoorden.

De decoder stuurt de uitgang aan met pulsbreedte modulatie en als je deze meet met een multimeter dan meet je de effectieve spanning. Dat je een voktage waarneemt geeft enkel aan dat de uitgang functioneert.

Blij dat het is opgelost, de blauwe draad is altijd een betrouwbare oplossing omdat de massa (chassis) niet altijd een goede verbinding met de lamp garandeert. Vaak verbeter ik deze door het chassis is op te schuren en een druppel geleidende inkt erop te doen. Als dot opdroogt verbeter je de geleiding.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU LokSound-decoder, voor- en achterverlichting werkt niet.
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2018, 12:35:44 »
Dag Teun,

Je kan de behuizing wel gebruiken mits deze meedoet met de stroomopname (als dus de behuizing verbonden is met één van de wielen) maar dan brandt de verlichting alleen als de rails een positieve puls geeft. De witte of gele draad (en ook de groene en eventueel paarse draad) is de 'min'. Dus inderdaad opletten met LEDs zodat deze goed aangesloten worden. En omdat LEDs vrijwel niet nagloeien zie je de knipperfrequentie van het digitale signaal iets duidelijker als je gevoelige ogen hebt. Als je de blauwe draad gebruikt heb je minder last van knipperen omdat deze altijd + is.

Bij oudere locs en treinen is het gebruikelijk om de 'massa' te gebruiken van een chassis. Maar voor digitaal liever niet. Omdat de digitale stroom, net als wisselstroom, afwisselend positief en negatief is en de gele of witte draad altijd negatief (als deze 'aan' staat) brand het lampje of LED dus alleen als het chassis positief is, dat is ongeveer de helft van de tijd, dus werkt je lampje/LED maar op halve kracht en knippert met de frequentie van het digitale signaal. Sommigen kunnen dit zien, en het word beter zichtbaar als je de verlichting dimt. Bij een gloeilampje is dit niet goed zichtbaar omdat het nagloeit. Een normale LED doet dit niet. Een warmwitte LED kan wel iets nagloeien omdat er meestal een laagje fosfor gebruikt wordt voor het warme tintje. Mocht de verlichting met 670 ohm toch te fel branden dan raad ik aan om een hogere weerstand te proberen als het gaat knipperen bij het dimmen van de uitgang.

Succes!  (y)

Mvg,

Robert
Je verhaal klopt, behalve dat het voor de werking in pwm niet uitmaakt of je de blauwe draad of het chassis gebruikt. Ook bij gebruik van de blauwe draad is het pwm effect gewoon zichtbaar.

Je kan het testen, film met je camera de loc maar eens. Hoeverder je de uitgang dimt des de beter het zichtbaar word.

In principe maakt het niet uit of je de v+ gebruikt of de massa. Zolanh de massa verbonden is met de zwarte draad van de decoder. Maar zodra je de aux uitgangen gaat gebruiken heb je de blauwe draad nodig. En daarbij geeft in de praktijk de blauwe draad een stabieler resultaat dan het chassis. Echter in geval van gloeilampen is door het ohmse karakter het vrij zinloos om het chassis te vervangen door de blauwe draad. Tenzij niet anders kan.

Groetjes

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?