Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 18:55:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 18:26:23
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 353489 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1950 Gepost op: 16 August 2023, 19:05:49 »
Zo werkte ik het loodsje uit. Geen hogere bouwkunde.



Wie bouwt het ding ook? Dan wil daar graag een plaatje van zien.
Trouwens een perfect ding om eens te prutsen met al die bewaarde reststukjes.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1951 Gepost op: 16 August 2023, 20:01:08 »
Google streetview laat zien dat de andere zij-gevel heel eenvoudig is:





Dus wat dat betreft is bouwen nog te overzien.
Het dak heeft opvallende inkepingen. Het lijkt helemaal beton, maar hoe zou de bovenkant er uit zien?

Over de functie:
Zou het het pomphuis geweest kunnen zijn, om water van of naar het kanaal te pompen?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1952 Gepost op: 17 August 2023, 07:14:10 »
https://www.bunkersite.com/images/g/radar-radio/holland/vf-veendam1.jpg

Het gebouwtje doet me eerder hier aan denken. Deze zijn begin jaren veertig in opdracht van onze bezetter gebouwd.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1953 Gepost op: 17 August 2023, 08:30:19 »
Dank jullie!

Ondertussen bleek bij letterlijk al mijn voorradige Slater’s-muurplaat de voegverdeling te verlopen.
De stootvoegen staan niet mooi verticaal boven elkaar, maar lopen een beetje schuin weg. Niet erg voor een perronrandje, maar problematisch voor een gebouw.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1954 Gepost op: 18 August 2023, 14:43:17 »
Het schetsje van het loodsje uit Waterhuizen gaat in de echt bestaande tijdschriftenmap Inspiratie & Projecten. Want het ding is van standaard muurplaat veel lastiger te bouwen dan het bij eerste aanblik lijkt. Tussendoortjes zijn leuk, maar niet als ze weer een op zichzelf staande uitdaging zijn.

Verder kwam er een verlenging van het abonnement op het Franse Voie libre van uitgeverij LR Presse. Mijn abonnement op Loco-Revue van dezelfde uitgever wordt niet verlengd. Dat gaat naar mijn smaak te veel over hoofdspoor, moderne dingen en automatiseringsdingen.

En met Acrylic Matt Varnish van Vallejo werd een Gnomy-kipkar bewerkt. De oorspronkelijke glans is nu een stuk minder. Proef geslaagd.



Wolter
« Laatst bewerkt op: 18 August 2023, 14:47:02 door Noordernet. Reden: Extra zin. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1955 Gepost op: 21 August 2023, 08:45:46 »
Hoi,

Als liefhebber van kleine gebouwtjes op de modelbaan kon ik te niet laten!



Groet Gert-Jan

Ps. ik heb Wolter gevraagd of ik deze foto hier mocht plaatsen, meer foto's zijn te zien in mijn Ostmuhle draadje.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1956 Gepost op: 21 August 2023, 09:46:34 »
Dank voor deze reactie. Ik zie zoiets graag.
En ik kan de beschrijving bij het ‘Ostmühle-draadje’ aanbevelen.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 21 August 2023, 09:48:23 door Noordernet. Reden: Extra tekst »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: Anlagen Design Journal: OOK
« Reactie #1957 Gepost op: 22 August 2023, 19:07:02 »
ADJ is de werktitel van dit nieuwe tijdschrift. Ik had vanaf januari een abonnement voor drie nummers, aangestoken door het enthousiasme van Reinout van Rees. Met, inderdaad, een beredeneerde inhoud. Info over het grote voorbeeld: hoe rangeer je, werken met een dienstregelingsgrafiek, voorschriften en dergelijke.

Ik betrapte me op een allergie voor de schrijfsels van OOK, Otto Kurbjuweit, die een vrij grote vinger in de ADJ-pap heeft. OOK is in het spoorwegwereldje min of meer anerkannt als autoriteit waar het gaat om verantwoord en conform het grote voorbeeld met treintjes spelen. Oef, nu gebruik ik met ‘spelen’ een verkeerd werkwoord. Het opgeheven vingertje van OOK staat mij tegen. En ik was ook al niet van plan om met een diensttelefoon een trein naar mezelf door te bellen. Waarschijnlijk ben ik te veel vrijbuiter.

Daarom wordt het abonnement op ADJ niet verlengd. En mijn nummers van het ADJ en het ‘blauwe boek’ van OOK staan in de rubriek Media, te koop aangeboden. Constateren dat iets niet bij je past is ook een resultaat.


Wolter






Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1958 Gepost op: 22 August 2023, 19:18:57 »
Ik herken je gevoel bij OOK.
De man kan mooi bouwen, heeft veel kennis, maar ik merk bij mezelf ook een zekere weerstand bij het belerende en soms verheven toontje van zijn artikelen.
Hij was ook mede-auteur en coredacteur van Mittelpuffer. Waar zijn strenge stukken soms beklemmend werken waren de bijdragen van de andere redacteur, Herbert Fackeldey, vaak heerlijke luchtige stukken om te lezen, niet in de laatste plaats vanwege de manier waarop hij met de Duitse taal speelt.
Dat laatste doet hij nog steeds in Schmale Spuren. In tegenstelling tot zijn schrijfsels is hij echter een heel bescheiden en weinig spraakzaam man op tentoonstellingen, maar met wat aansporing krijg je wel een leuk gesprek met hem.
OOK heb ik nooit ontmoet, heb geloof ik ook de behoefte niet.
Lucien

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1959 Gepost op: 22 August 2023, 20:54:32 »
Het gevoel kan ik me goed voorstellen. Als hij ergens voor staat, dan staat 'ie ook robuust.
Zelf kan ik zijn schrijfstijl wel waarderen. 'k Ben een keertje bij hem thuis langsgeweest om over een artikel te overleggen en om z'n indrukwekkende baan in de kelder te bekijken. Leuk dagje: in werkelijkheid is 'ie echt wel aardig :)

Voor de liefhebber is het "blauwe boek" in de advertentie een aanrader, want bij de uitgever is het al een tijdje uitverkocht. Verlos je gelijk Wolter ervan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1960 Gepost op: 25 August 2023, 19:12:23 »
Leuk, hoe jullie er naar kijken!

De drie nummers van ADJ gaan trouwens morgen naar de nieuwe eigenaar.

En ik keek eens kritisch naar mijn materieel. Het was te veel voor die paar meter spoor die ik heb liggen. Een deel ervan ging in de verkoop via dit forum.
Hopeloze gevallen gingen trouwens naar de kliko, maar hun herbruikbare onderdelen gingen naar de laatjes Buffers, Wielen en Koppelingen.

Net zo kritisch werd de in 25 jaar opgebouwde onderdelenvoorraad bekeken. Ik merkte dat ik wel restjes van mislukte of stopgezette projecten bewaarde, maar ze nooit opnieuw gebruikte. Mooi, die dingen konden weg. Ik voerde nog even overleg met een AW in Utrecht, maar dit bleek al ruim voorzien.



Het beetje dat overbleef ging naar het laatje Wagens kleine onderdelen van mijn Raaco-ladenkastje.



Wat tenslotte als resultaat ook overbleef was een lege vakjesdoos. Die wordt vast wel weer gevuld.


Wolter





Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1961 Gepost op: 31 August 2023, 20:16:36 »
Intussen ging nog een vakjesdoos leeg.

Mijn vrouw werkte intussen de schetsen uit voor alle kanten van ‘mijn’ café uit Port-à-la-Duc. Dit alles gebaseerd op beredeneerde gok; educated guesswork. Uit een kartonnen mock up blijkt dat we er nog niet zijn, er zijn nog een paar millimeters weg te moffelen. Dat moet gewoon even sudderen. Niet erg, want dit project loopt ook al bijna twee jaar.

Elders vertelde ik al van mijn bezoek aan het Smalspoormuseum, afgelopen zaterdag. Het was leuk om min of meer bekende forumdeelnemers bezig te zien met hun layout.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 31 August 2023, 20:24:02 door Noordernet. Reden: Aanvulling »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: spoorbrug
« Reactie #1962 Gepost op: 03 September 2023, 10:10:33 »






Het licht scheen zo mooi over de voormalige spoorbrug over het Winschoterdiep. De brug lag in het goederenlijntje van Groningen Losplaats naar Groningen Eemskanaal, maar dat is ongeveer 20 jaar geleden opgebroken. Nu lopen er mensen en rijden er fietsen en auto’s over. Met strips in het brugdek die rails suggereren. De weg heet heel toepasselijk Oude stamspoor.
Natuurlijk, de brugleuningen en de aangekraagde voetgangersbrug zijn recente toevoegingen.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 845
  • mekkerend het leven door
Re: Frans loodsje et cetera: spoorbrug
« Reactie #1963 Gepost op: 03 September 2023, 11:25:47 »

Natuurlijk, de brugleuningen en de aangekraagde voetgangersbrug zijn recente toevoegingen.

Wolter

"aangekraagde"

Mooi Nederlands  (y)
Groet,

Gerard

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1964 Gepost op: 03 September 2023, 11:30:44 »
In ieder geval mooi dat het behouden is en aangepast voor nieuw gebruik. Hoe vaak zie je niet sat ze worden vervangen voor een modernere, lichtere en onderhoudsvriendelijkere constructie? Dus dat doen ze goed in Groningen.
Lucien