Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:44:02
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:49:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 355001 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1485 Gepost op: 08 September 2022, 16:23:41 »
Geen zorgen, Floris! De Duitse loods komt wel weer.
Nu ik dit zit te schrijven hoor ik aan mijn ene oor hoofdlijngeratel met lange, zware dieseltreinen en andere kant schril gefluit van smalspoorstoomstoom.



Ik ben in het land waar garagedeuren er zo uitzien.

Wanneer ik weer thuis ben plaats ik wel eens wat meer.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 08 September 2022, 16:32:05 door Noordernet. Reden: Foto toegevoegd. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1486 Gepost op: 08 September 2022, 17:09:01 »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1487 Gepost op: 09 September 2022, 07:17:29 »
Zie ik daar een nieuw project? Geniet nog van je vakantie, Wolter. Ik neem ten minste aan dat je op vakantie bent.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1488 Gepost op: 09 September 2022, 07:41:05 »
Fijne vakantie! Zo te horen kan het qua inspiratie alle kanten op  ;D

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1489 Gepost op: 09 September 2022, 11:23:12 »
Dank jullie!

Nee, niet de Vlaamse kust, tenzij je het gebied bij Krotooie als Vlaams rekent. Men kent het tegenwoordig vooral als Le Crotoy.
De garagedeur fotografeerde ik in Cayeux sur Mer toen de Roemeense dieselloc aan het omlopen was.
Met een weekkaart van de Chemin de Fer de la Baie de Somme hadden we in Cayeux geen parkeerprobleem. Overigens verdiende de SNCF ook aan ons met twee aller-retours naar Amiens, op een andere dag.

En omdat onze hobby meer omvat dan alleen de trein zelf fotografeerde ik vooral spoorse scenery en oude gebouwen, stadse en meer landelijke, soms ook op detailniveau. Verder diverse landelijke scènes, verwaaide bomen en dergelijke, verouderde verkeersborden en details van de electriciteitsvoorziening.

Niet om de situatie in Frankrijk te idealiseren. Ik heb ook in dit toeristengebied schrijnende, menselijke situaties gezien. Die weerhielden me ervan om bepaalde foto’s te maken.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1490 Gepost op: 11 September 2022, 14:31:03 »


Dit plaatje maakte ik vorige week vanuit het eerste rijtuig van een trein tussen Le Crotoy en Noyelles sur Mer van de Chemin de Fer de la Baie de Somme. Halverwege ligt station Morlay, gedurende een week bijna mijn dagelijkse opstappunt. En dat op een kwartier lopen van onze camping!
De Sommebaai is een soort Lauwerszee (voor de inpoldering) of Dollard, maar met veel meer hoogteverschil tussen eb en vloed. De plaats St. Valéry sur Somme is tot ver in de 20e eeuw een bekende, maar lastig te bevaren, zeehaven geweest. De Franse Nord, een van de voorlopers van de SNCF, zag het belang in van die haven. Reden om rond 1860 in Noyelles sur Mer een normaalsporige aftakking te maken naar St. Valery.
Pas 30 jaar later werd het metersporige net van de Somme-Économique gebouwd, waarbij het smalspoor op dat lijngedeelte tussen de spoorstaven van het normaalspoor kwam te liggen. En dat gaf de mogelijkheid met een smalspoorloc wagens te trekken die zelf op normaalspoor reden.
Dit kan tot op de dag van vandaag, maar het commerciële goederenvervoer tussen Noyelles en St. Valéry is in 1991 gestopt.



Tot de impulsaankopen behoren deze Diecast-autootjes in (helaas) schaal 1:38.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 11 September 2022, 15:50:16 door Noordernet. Reden: Stukje tekst toegevoegd »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1491 Gepost op: 11 September 2022, 15:14:30 »
Mooi reisje, mooi verslag ook.
Ik zie binnenkort misschien wel een loodsje in 1:38 opdoemen bij beide véhicules.
Ik heb al een trein

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1492 Gepost op: 11 September 2022, 17:05:16 »
Dank je.

Ik denk dat de autootjes naar een nieuwe eigenaar gaan. Als voorgrondmodel voor schaal 0, of als achtergrondmodel voor iemand die bijvoorbeeld 1:32 bouwt.
Iemand belangstelling?

Groet,
Wolter

« Laatst bewerkt op: 16 September 2022, 14:01:17 door Noordernet. Reden: Spelling »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • mekkerend het leven door
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1493 Gepost op: 11 September 2022, 18:51:43 »
Mooie foto van het machinistenhuis en een leerzaam historisch/geografisch verslag  (y)
Groet,

Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1494 Gepost op: 11 September 2022, 19:31:22 »
Graag gedaan, Gerard. Het achter de loc meerijden vond ik nogal leerzaam. Mezelf citerend: Aha, dat draaien aan die wieltjes op het ketelfront, dat is vast voor de injecteur of voedingspomp. En: hé, de machinist zit rechts, terwijl men (op normaalspoor) links zit. En ook: de mooie samenwerking tussen machinist en stoker. De eerste trok telkens aan de ketting de vuurdeur open, zodat de stoker met tussenpozen kolen op het vuur kon scheppen. Opvallend verder dat de vullingsgraad van de cylinders met een echt gangwiel wordt geregeld, net als bij het ‘grote’ spoor.

Groet,

Wolter



Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1495 Gepost op: 19 September 2022, 11:21:21 »





Tot de sympathiekere Duitse diesels behoren voor mij deze drie-assige locs.
Ik fotografeerde ze gisteren bij de STAR in Stadskanaal.



Daar stond ook locomotor 249 met een aansprekende buurtgoederentrein.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2123
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1496 Gepost op: 19 September 2022, 12:53:33 »
Citaat: ... Ik denk dat de autootjes naar een nieuwe eigenaar gaan. Als voorgrondmodel voor schaal 0, of als achtergrondmodel voor iemand die bijvoorbeeld 1:32 bouwt. Iemand belangstelling?......

Heb je ze nog? Zo ja, dan neem ik ze wel van je over. Is geen haast bij.


Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1497 Gepost op: 19 September 2022, 13:01:00 »
Ja, Albert, ik heb ze nog en reserveer ze voor je.

Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1498 Gepost op: 19 September 2022, 14:18:27 »
Zijn leuke locjes bij de STAR, is die linker die eerst groen was?

Wat betreft indeling in het machinistenhuis, bij de stoomlocs van de SKL in Valkenburg zit ook de MCN rechts, de stoker links. Volgens mij is dat ook zo op bv de Duitse locs bij de VSM?

Groeten,
Rogier

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5257
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1499 Gepost op: 19 September 2022, 15:16:22 »
Ik ken de VSM niet van dichtbij, maar ik vermoed van wel.

In Duitsland is men gewoon om rechts te rijden. De seinen staan aan de rechterkant en dus heb je met de machinist het beste zicht op de voor jou geldende seinen als je rechts staat of zit. Dat is nu nog zo..

In Frankrijk rijdt men links met de trein en dus is het inderdaad apart om de machinist in smalspoor rechts te zien staan. Of ze moeten daar nu weer toevallig rechts rijden over het algemeen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel