Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:44:02
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:49:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 354974 keer)

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6198
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1140 Gepost op: 02 January 2022, 11:20:05 »
Mooi ding  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1141 Gepost op: 03 January 2022, 14:56:15 »
Ik wil materieel graag snel op de baan kunnen zetten en oppakken. Daarvoor wil ik cassettes gebruiken. Ik heb een paar in aanbouw.



Onder de profielen komt een strook MDF van 46 mm breedte.



En zo wil ik ze inpassen in de baan.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1142 Gepost op: 03 January 2022, 15:54:06 »
Simpel en doeltreffend (y)

Grt. en nog de beste wensen voor 2022
Ric

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2123
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1143 Gepost op: 03 January 2022, 17:01:12 »
Even voor de goede orde: Het blauwe op de tekening is de strook mdf van 46mm neem ik aan? Of komt dat witte deel daar nog weer onder aan vast?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1144 Gepost op: 03 January 2022, 18:15:48 »
Het blauwe houdt de cassette bij elkaar. Waarom 46 mm? Spoorwijdte (16,5) +2 x 15 mm..
45 mm is ook goed.

Wat ik wit heb gemaakt is de vaste vloer waarop de cassettes gemakkelijk kunnen schuiven. Ik dacht aan een stuk witte spaanplaten kastplank, maar iets anders dat glad en stabiel is doet het ook.

Ik zat zelf eerst wat raar aan te kijken tegen die cassettes, want een modelspoorder wil wissels. Maar die casettes besparen heel veel (schaarse) ruimte. En ik had nog een paar meter van die profielen staan, dat scheelt ook.

Ik ben een tijdje lid geweest van een club in Groningen. Leden plachten hun meegebrachte materieel wagentje voor wagentje op de vrije baan te zetten, de best bereikbare plek, daarmee het treinverkeer volledig blokkerend. Met een plek waar een volle cassette in de baan kan worden geschoven gaat zoiets een stuk sneller.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2123
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1145 Gepost op: 04 January 2022, 11:02:46 »
Hoi Wolter,

Ik ben je draadje aan het doorspitten op het onderwerp koppelen. Ik heb een korte en een lange vraag.
Korte vraag: welke koppelingen gebruik je?
Lange vraag: ik las iets over het afzagen (korter maken) van de NEM-schacht. Hoe zit dat precies? En waarom?

Ik zal eerdaags zelf een HO-draadje (wie had dat ooit gedacht) openen maar dit is nu even actueel.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1146 Gepost op: 04 January 2022, 14:21:55 »
Hoi Albert,

1. Ik gebruik beugelkoppelingen, omdat ze goedkoop zijn, er meer leveranciers zijn en ze handmatig redelijk ontkoppelbaar zijn. Ik wil niet afhankelijk zijn van maar één leverancier die aan de overkant van de oceaan zit.
2. Omdat de bufferafstand veel te groot is, dat ziet er niet uit. Met een ingekorte schacht druk je de koppeling er verder in, ergo korte bufferafstand. Dat inkorten gaat met een fijn zaagje of met een dremeltje met fijn zaagblad. Het is slim (ervaring) om eerst de wagen uit elkaar te trekken, dan hapt je zaag niet in dingen die juist wel moeten blijven zitten.
3. Kleine waarschuwing: korte en vastgezette schachten maken het nodig dat je niet te krappe boogstralen hebt. Maar boven ongeveer 40 cm bij niet te lang materieel heb je niet snel problemen.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2123
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1147 Gepost op: 04 January 2022, 16:09:55 »
Helder. Bedankt.  (y)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: wagenbakken en detaillering
« Reactie #1148 Gepost op: 06 January 2022, 21:28:03 »
Onlangs kon ik de hand leggen op een vrijwel klare, fatsoenlijk gebouwde ‘Maykel-kit’ van een CHB van de Staatsspoorwegen.

Ik heb me eens vergaloppeerd aan een scratchbuilt HO-wagentje waarop ik boutkoppen probeerde na te bootsen. De extra detaillering duurde net zoveel tijd als het bouwen zelf.

De kitjes uit giethars vond ik altijd wat vlak qua detaillering. Er zit niet genoeg structuur op, ik kan het niet anders uitleggen. Maar op enige afstand zijn ze vrij overtuigend. En daar komt de two foot rule weer voorbij. :)



Wat ik ook nog moet afmaken zijn de zelfgebouwde Nederlandse wagenbakken onder de gesloten wagen. Resp. NRS 15 tons open wagen, NRS-rijtuigwagen en Staatsspoor 10 tons open wagen.  Ze zijn qua detaillering niet slechter dan de giethars kit bovenaan de foto. Nog te doen: veerpakketten van gestapelde strookjes styreen 1,0 x 0,25 mm en de driehoeken waaraan de veren hangen. Die driehoeken heten, meen ik, veerhanden, en het zijn rotdingen om te maken: soms zijn ze ook nog eens gebogen en samengesteld uit stripmateriaal.

Ik had al gezien dat de maker van de bovenste wagen verkeerde veren en veerhanden had gebruikt. En ik zag op de fantastische presentatie van de Hezelpoort (Nijmegen) van Loek Bronkhorst dat hij wel veren op zijn goederenwagens maakte, maar de veerhanden gewoon wegliet. Dat viel me pas op toen ik er bewust naar zocht. Kennelijk is het geen beeldbepalend onderdeel. En het is kennelijk voor veel bouwers ook een struikelblok.

Komend weekend dus te doen: veerpakketten voor mijn wagenbakken.
En volgende week weer een nieuw verslag.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2123
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1149 Gepost op: 07 January 2022, 08:12:17 »
W-Irons (?) in het Engels. Rotdingen idd. Weglaten of rudimentair weergeven. Zelfs in 1:22,5 zijn het rotdingen; voor een platte wagen achter de tramloc heb ik ze uitgesneden met de plotter uit karton van 1mm dik. Zelfs hier zie ik ze nauwelijks terug. Als ik de kar voor me op de werktafel zet dan zie ik wat er niet goed aan is, op een meter afstand zie je het niet. In H0 is het niet meer dan een klein v-vormig stukje karton, met een piepklein strookje karton als veerpakket. In O heb ik ze nog niet gemaakt.


Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1150 Gepost op: 07 January 2022, 15:08:15 »
Hoi Albert,

We hebben het over hetzelfde: die driehoekjes waaraan de schalmen hangen.
Vervelende dingen, inderdaad, maar o zo noodzakelijk in het echt.



Maar deze dingen (foto), asbalans in onze taal, heet in het Brits een W-iron ...

Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: experiment
« Reactie #1151 Gepost op: 08 January 2022, 16:00:59 »





Experimenten gedaan. De resultaten:
1. Veerpakketten uit losse stripjes maken is mij te tijdrovend. Als je dat niet nauwkeurig doet ontstaat zo’n gedrocht als helemaal bovenaan op de eerste foto.
2. Veerpakketten als geheel uit styreen snijden is mogelijk. Wat ontstaat is een afgeplatte sikkel. Natuurlijk richt ik me op lengte en dikte van het veerpakket van het origineel. Met wat hulplijntjes is dat te doen. En als je vier veerpakketten nodig hebt maak je 7 stuks. De slechtste gooi je weg.
3. En die gebogen veerhand van de tweede foto was ook een experiment. Het blijkt dat die te maken is. In ieder geval in schaal 0, maar met wat verfijning van het proces ook in HO. In het echt zit die variant onder zeer oud materieel. En juist die variant heb ik nodig.

De foto’s werden gemaakt met een macrolens opkliksetje (HEMA, € 5 of zoiets) op mijn oude Iphone.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: Köf 3
« Reactie #1152 Gepost op: 13 January 2022, 19:32:18 »




Mijn Köfje reed afgelopen zomer door aan het eind van het spoor, met als gevolg een hoek uit het dak van het machinistenhuis.
Uit een gedoneerd machinistenhuis zaagde ik het noodzakelijke stukje van het dak.

Straks even plakken met secondenlijm met baking soda.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2123
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1153 Gepost op: 13 January 2022, 21:17:50 »
Kon je het hele huis niet gewoon overzetten?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1154 Gepost op: 13 January 2022, 21:19:00 »
Dat was ook mijn idee Albert, raampjes overzettenen klaar... Ik denk dat wij iets over het hoofd en zien Wolter wil ons dat graag vertellen.