Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 254343 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1185 Gepost op: 01 februari 2022, 21:05:03 »
 (y)

Mooi hek trouwens... 8)
********

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1186 Gepost op: 02 februari 2022, 08:21:22 »
Armchair modeling, een term die ik nog niet kende  ;D. Maar mooi resultaat!

Die 2400 met VAM trein is ook prachtig, zie dat de foto uit '77 is. Helaas van voor mijn tijd (ben zelf van '82) maar herinner nog wel de bonte VAM treinen die vroeger langs ons huis reden (ik woonde van ' 82 tot '89 in Aerdenhout, met zicht op de spoorlijn Haarlem - Leiden), fraai  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Frans loodsje et cetera: Franse waterkolom voor smalspoor
« Reactie #1187 Gepost op: 02 februari 2022, 16:09:52 »
Ik leerde opnieuw om instructies en tekeningen niet klakkeloos te nemen.

De plaats van de afsluiter van de waterkolom uit de Voie Libre was veel te hoog, bij een Fransman van mijn lengte, zo’n eendriekwart meter, zou deze ongeveer op keelhoogte komen. Dat draait niet comfortabel open en dicht...
Uit wat testjes bleek me dat een handige werkhoogte op ongeveer de halve lichaamslengte zit. Laat dat nu precies 1 cm in 1:87 zijn.  :)




wordt vervolgd/à continuer

Wolter
Moins mais mieux.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1188 Gepost op: 02 februari 2022, 16:44:44 »
Wat een fijn gepriegel Wolter. Fraai om te zien.

Groet,
michel

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1189 Gepost op: 02 februari 2022, 18:40:36 »
Wat een chique "gestijlde" afsluiter.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1190 Gepost op: 02 februari 2022, 22:30:44 »
De afsluiter is een remwiel van een USATC-wagen. Veel te luxueus, maar beter had ik niet.
Mocht ik de waterkolom ooit ook in 0 bouwen, dan maak ik de afsluiter uit een uitgevijlde punaise, met een randje van messingdraad eromheen.



Gisteravond kreeg mijn Belgische ‘Oppeln’ onderhoud. De messing treeplanken werden opnieuw vastgezet. Mijn reparatieblok is geschikt voor allerlei toepassingen. Het is een doorontwikkeling van wat ik eerder had. Gemaakt uit overgeschoten houten lamellen van IKEA, met allerlei soorten uitsparingen, voor een penseel, voor ketelwagens en voor gesloten wagens. En ook een simpele V-uitsparing, om materieel schuin te kunnen leggen. Tot nu toe bevalt me deze versie wel.

Wolter
Moins mais mieux.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1191 Gepost op: 03 februari 2022, 07:07:14 »
Dat is een handig ding, dat reparatieblok  (y). Ik moet dat maar eens schaamteloos namaken. Leuk geworden, de waterkolom. Jouw frans is duidelijk beter dan het mijne, ik heb de Voie Libre nog lang niet uit.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2022, 07:09:03 door GD »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1192 Gepost op: 03 februari 2022, 08:33:15 »
Aangezien ik bijna geen Frans spreek (maar de uitspraak schijnt wel goed te zijn) waag ik me niet aan het Franstalige blad.
Dat reparatieblok vind ik een handig ding, ik ga er ook eentje maken.
En een uitgevijlde punaise met een randje van messingdraad, kom er maar eens op.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1193 Gepost op: 05 februari 2022, 12:17:33 »
@Huub: die Voie Libre is er ook in een veelgebruikte Brexit-taal. Daarmee is de inhoud voor veel lezers van dit forum waarschijnlijk toegankelijker. Mijn Engels is trouwens ook een stuk beter dan mijn Frans. Maar ik vond het de uitdaging om juist weer te actief te maken waarin ik in 1978 eindexamen heb gedaan. Nu, 20 jaar na het aangaan van het abonnement, begint dat effect op te leveren.



De waterkolom voor smalspoor is klaar. Zelfs voor gebruik met een normaalsporige T3 moet de standpijp nog hoger worden. De ‘isolatie’ van de uitloop bestaat uit naaigaren dat over het koperdraad is gewikkeld, vastgezet met cyanoacrylaat en daarover wat laagjes acrylverf.



En van dat Franse smalspoor naar het Groningse, in dit geval 60 cm-spoor.
In de eerste maanden van 1978 werd een weiland bij de Takkenbosserweg bij Winsum klaar gemaakt  om te worden afgeticheld. Het aanwezige smalspoor werd verlegd, reden waarom deze DIEMA hier staat met aangekoppelde railtransportlorrie.

Eigen foto.

Wolter









Moins mais mieux.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1194 Gepost op: 05 februari 2022, 15:30:00 »
Ja kijk, dat scheelt, eindexamen ;). Ik heb maar 3 jaar HAVO frans. En dan wist ik net genoeg bij elkaar te sprokkelen om er niet op te blijven zitten. Desondanks weet ik me een aardige weg te banen door franstalige spoorweglectuurliteratuur. Dat zal wel door de context komen.
Mooi plaatje overigens van de Diema in de wei. Het vraagt om nagebouwd te worden, hoewel ik vrees dat in model de weidsheid van die foto een uitdaging wordt.

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1195 Gepost op: 05 februari 2022, 15:37:05 »
Gerard: een stuk Noch grasmat, een stuk rails, klaar.  ;)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1196 Gepost op: 05 februari 2022, 16:22:18 »
@Gerard: Ja, context scheel heel veel.

@Albert: Nou …. Paarden, een schaftkeet, een sloot, een paar boerenhekken, een paar stapels railramen …
Heel veel lucht en een gebogen achtergrond. Zoiets als ‘Pays perdu’ van wijlen Peter de Vries, maar dan nog wijdser. De vraag is zo’n locje met wagentje in een weiland interessant genoeg is om lang tegenaan te kijken.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 16:27:59 door Noordernet. Reden: Tekst overhoop gegooid. »
Moins mais mieux.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1197 Gepost op: 05 februari 2022, 20:52:14 »
Deze Diema van steenfabriek Lombok had eind jaren 70 een zwarte opbouw, wielen en buffers.
De loc was rood onder de voetplaat, had rode scharnieren en handgrepen, de letters DIEMA waren ook rood geschilderd.
Maar de kiepkarren op Lombok waren -zo ver ik weet- ongeschilderd en roestig.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1198 Gepost op: 05 februari 2022, 21:18:48 »
Het grappige is dat het kadertje met de beschrijving van het benodigde gereedschap bij het artikel over de waterkolom ook in de Franse editie in het Engels is  :laugh:

Heerlijk tijdschrift, ik heb meestal de volle 3 maanden tussen 2 edities wel nodig om alle artikelen te begrijpen. Abonnee sinds nummer 100, dus jullie lopen voor.


Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1199 Gepost op: 06 februari 2022, 11:13:02 »
Leuk dat smalspoor hier ook leeft.

Piet: het zicht op de Steenfabriek Lombok ben ik na 1979 kwijtgeraakt. Ik heb daar volgens mij ook geen kleurenfoto’s van, ook geen herinneringen aan een zwarte opbouw en dito wielen. De locs waren donkergroen.
Steenfabriek Timmer, een paar km naar het oosten, gebruikte een lichter groen voor zijn locomotieven.

Tjalling: dat Engelse blokje in de Franstalige VL was me nog niet opgevallen. :)
Ik heb het even nagekeken.



Mijn oudste integraal bewaarde VL is nummer 19. Maar mijn abonnement begint pas in 2005 te lopen. Vergeleken met vroeger is de VL nu bijna 2x zo dik, maar (voor mij) niet informatiever dan in 2002.

Wolter




Moins mais mieux.