Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:56:39
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 21:56:03
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:35:38
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Rails roestig verven door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:14:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 341997 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1185 Gepost op: 01 February 2022, 21:05:03 »
 (y)

Mooi hek trouwens... 8)
********

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1186 Gepost op: 02 February 2022, 08:21:22 »
Armchair modeling, een term die ik nog niet kende  ;D. Maar mooi resultaat!

Die 2400 met VAM trein is ook prachtig, zie dat de foto uit '77 is. Helaas van voor mijn tijd (ben zelf van '82) maar herinner nog wel de bonte VAM treinen die vroeger langs ons huis reden (ik woonde van ' 82 tot '89 in Aerdenhout, met zicht op de spoorlijn Haarlem - Leiden), fraai  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: Franse waterkolom voor smalspoor
« Reactie #1187 Gepost op: 02 February 2022, 16:09:52 »
Ik leerde opnieuw om instructies en tekeningen niet klakkeloos te nemen.

De plaats van de afsluiter van de waterkolom uit de Voie Libre was veel te hoog, bij een Fransman van mijn lengte, zo’n eendriekwart meter, zou deze ongeveer op keelhoogte komen. Dat draait niet comfortabel open en dicht...
Uit wat testjes bleek me dat een handige werkhoogte op ongeveer de halve lichaamslengte zit. Laat dat nu precies 1 cm in 1:87 zijn.  :)




wordt vervolgd/à continuer

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1188 Gepost op: 02 February 2022, 16:44:44 »
Wat een fijn gepriegel Wolter. Fraai om te zien.

Groet,
michel

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1189 Gepost op: 02 February 2022, 18:40:36 »
Wat een chique "gestijlde" afsluiter.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1190 Gepost op: 02 February 2022, 22:30:44 »
De afsluiter is een remwiel van een USATC-wagen. Veel te luxueus, maar beter had ik niet.
Mocht ik de waterkolom ooit ook in 0 bouwen, dan maak ik de afsluiter uit een uitgevijlde punaise, met een randje van messingdraad eromheen.



Gisteravond kreeg mijn Belgische ‘Oppeln’ onderhoud. De messing treeplanken werden opnieuw vastgezet. Mijn reparatieblok is geschikt voor allerlei toepassingen. Het is een doorontwikkeling van wat ik eerder had. Gemaakt uit overgeschoten houten lamellen van IKEA, met allerlei soorten uitsparingen, voor een penseel, voor ketelwagens en voor gesloten wagens. En ook een simpele V-uitsparing, om materieel schuin te kunnen leggen. Tot nu toe bevalt me deze versie wel.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2145
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1191 Gepost op: 03 February 2022, 07:07:14 »
Dat is een handig ding, dat reparatieblok  (y). Ik moet dat maar eens schaamteloos namaken. Leuk geworden, de waterkolom. Jouw frans is duidelijk beter dan het mijne, ik heb de Voie Libre nog lang niet uit.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 03 February 2022, 07:09:03 door GD »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1192 Gepost op: 03 February 2022, 08:33:15 »
Aangezien ik bijna geen Frans spreek (maar de uitspraak schijnt wel goed te zijn) waag ik me niet aan het Franstalige blad.
Dat reparatieblok vind ik een handig ding, ik ga er ook eentje maken.
En een uitgevijlde punaise met een randje van messingdraad, kom er maar eens op.
Ik heb al een trein

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1193 Gepost op: 05 February 2022, 12:17:33 »
@Huub: die Voie Libre is er ook in een veelgebruikte Brexit-taal. Daarmee is de inhoud voor veel lezers van dit forum waarschijnlijk toegankelijker. Mijn Engels is trouwens ook een stuk beter dan mijn Frans. Maar ik vond het de uitdaging om juist weer te actief te maken waarin ik in 1978 eindexamen heb gedaan. Nu, 20 jaar na het aangaan van het abonnement, begint dat effect op te leveren.



De waterkolom voor smalspoor is klaar. Zelfs voor gebruik met een normaalsporige T3 moet de standpijp nog hoger worden. De ‘isolatie’ van de uitloop bestaat uit naaigaren dat over het koperdraad is gewikkeld, vastgezet met cyanoacrylaat en daarover wat laagjes acrylverf.



En van dat Franse smalspoor naar het Groningse, in dit geval 60 cm-spoor.
In de eerste maanden van 1978 werd een weiland bij de Takkenbosserweg bij Winsum klaar gemaakt  om te worden afgeticheld. Het aanwezige smalspoor werd verlegd, reden waarom deze DIEMA hier staat met aangekoppelde railtransportlorrie.

Eigen foto.

Wolter









Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2145
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1194 Gepost op: 05 February 2022, 15:30:00 »
Ja kijk, dat scheelt, eindexamen ;). Ik heb maar 3 jaar HAVO frans. En dan wist ik net genoeg bij elkaar te sprokkelen om er niet op te blijven zitten. Desondanks weet ik me een aardige weg te banen door franstalige spoorweglectuurliteratuur. Dat zal wel door de context komen.
Mooi plaatje overigens van de Diema in de wei. Het vraagt om nagebouwd te worden, hoewel ik vrees dat in model de weidsheid van die foto een uitdaging wordt.

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2074
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1195 Gepost op: 05 February 2022, 15:37:05 »
Gerard: een stuk Noch grasmat, een stuk rails, klaar.  ;)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1196 Gepost op: 05 February 2022, 16:22:18 »
@Gerard: Ja, context scheel heel veel.

@Albert: Nou …. Paarden, een schaftkeet, een sloot, een paar boerenhekken, een paar stapels railramen …
Heel veel lucht en een gebogen achtergrond. Zoiets als ‘Pays perdu’ van wijlen Peter de Vries, maar dan nog wijdser. De vraag is zo’n locje met wagentje in een weiland interessant genoeg is om lang tegenaan te kijken.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 05 February 2022, 16:27:59 door Noordernet. Reden: Tekst overhoop gegooid. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1197 Gepost op: 05 February 2022, 20:52:14 »
Deze Diema van steenfabriek Lombok had eind jaren 70 een zwarte opbouw, wielen en buffers.
De loc was rood onder de voetplaat, had rode scharnieren en handgrepen, de letters DIEMA waren ook rood geschilderd.
Maar de kiepkarren op Lombok waren -zo ver ik weet- ongeschilderd en roestig.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3479
    • modulebaan.nl
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1198 Gepost op: 05 February 2022, 21:18:48 »
Het grappige is dat het kadertje met de beschrijving van het benodigde gereedschap bij het artikel over de waterkolom ook in de Franse editie in het Engels is  :laugh:

Heerlijk tijdschrift, ik heb meestal de volle 3 maanden tussen 2 edities wel nodig om alle artikelen te begrijpen. Abonnee sinds nummer 100, dus jullie lopen voor.


Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1199 Gepost op: 06 February 2022, 11:13:02 »
Leuk dat smalspoor hier ook leeft.

Piet: het zicht op de Steenfabriek Lombok ben ik na 1979 kwijtgeraakt. Ik heb daar volgens mij ook geen kleurenfoto’s van, ook geen herinneringen aan een zwarte opbouw en dito wielen. De locs waren donkergroen.
Steenfabriek Timmer, een paar km naar het oosten, gebruikte een lichter groen voor zijn locomotieven.

Tjalling: dat Engelse blokje in de Franstalige VL was me nog niet opgevallen. :)
Ik heb het even nagekeken.



Mijn oudste integraal bewaarde VL is nummer 19. Maar mijn abonnement begint pas in 2005 te lopen. Vergeleken met vroeger is de VL nu bijna 2x zo dik, maar (voor mij) niet informatiever dan in 2002.

Wolter




Prutsen aan spoor, tram en omgeving.