Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:49:33
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:36:41
Halling aandrijvingen door 008200
Vandaag om 15:31:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:25:59
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Vragen over verschillende merken rails (H0)  (gelezen 51405 keer)

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #60 Gepost op: 14 August 2006, 10:32:45 »
Ik laat mijn treinen rijden op Marklin M-rail, redenen: nostalgie (als ventje van 5 begonnen met M-rail) en ook de betaalbaarheid, op beurzen worden deze rails voor leuke prijsjes verkocht.

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #61 Gepost op: 14 August 2006, 10:50:15 »
Baan is van m-rail, nogal heel erg groot, dus vervangen voor wat anders wordt een kostbare zaak, al is de wens om over te stappen naar c-rail danwel k-rail wel aanwezig.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #62 Gepost op: 14 August 2006, 18:37:43 »
Roco-line op de baan (voor zover ik weet enige met betonnen dwarsliggers in flexrail)

Peco heeft ze in  Code 100 (SL102). Fleischmann Profi heeft ze ook
« Laatst bewerkt op: 14 August 2006, 18:41:30 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #63 Gepost op: 14 August 2006, 18:45:32 »
Peco heeft ze in  Code 100 (SL102). Fleischmann Profi heeft ze ook

En tillig heeft ze ook in flexrail!

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #64 Gepost op: 14 August 2006, 18:46:13 »
En tillig heeft ze ook in flexrail!

dat zijn er al 4 dus
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #65 Gepost op: 14 August 2006, 18:56:46 »
Als jonge beginner lijkt me Profi Rails wel een goede keuze. Denk bij aan de toekomst en het uitbreiden ervan. rails met lage bedding is makkelijker uit te breiden dan rails met hoge bedding (bijv. M*+ Trix + Roco (geo)line)

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #66 Gepost op: 15 August 2006, 09:36:13 »
Tigstehands Märklin M-rails (OK, wel selectief inkopen i.v.m. verbuigingen en roest). Zo houd ik mijn hobby betaalbaar en leuk!
Ter bestrijding van de geluidsoverlast heb ik grote hoeveelheden railrubbers ingekocht. Nu hopen dat het werkt! ???


Mijn kinderen (5 en 6 jaar) rijden met hun spul op Märklin C-rails, dat kunnen ze zelf leggen en het blijft nog in elkaar ook.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #67 Gepost op: 15 August 2006, 12:56:55 »
In het niet zichtbare gedeelte ligt Piko A-gleis.
Dit is erg makkelijk te leggen, en geeft geen geleidingsproblemen.
Met de wisselaandrijvingen heb ik zo af en toe wat problemen, een aantal gaan niet betrouwbaar om. Langzamerhand vervang ik die door conrad motortjes.

In het zichtbare gedeelte heb ik RocoLine/Tillig liggen.

Nadeel van de Tillig rails vind ik het solderen van de draadjes, eerst met een freesje de onderkant blank maken, dan solderen.

De Tillig wissels heb ik eruit gehaald.
Het zijn mooie wissels, maar ik blijf moeite houden met de aandrijvingen.
Conrad motortjes zijn te slap, en de Tillig motortjes te rumoerig/te duur. En een stuk moeilijke te plaatsen.

De roco wissels (15gr) zijn betrouwbaar, en imho ook mooi.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #68 Gepost op: 15 August 2006, 15:08:09 »
Conrad motortjes te slap? Daar heb ik geen last van in combinatie met Tillig. Feit blijft wel dat de Tillig wissels erg lastig zijn om goed te plaatsen ivm stroomafname (tong tegen rail). Wat ook helpt bij contact problemen is om rijstroomdraden aan de tongen te solderen. Voor de andere stukken stop ik het uiteinde van het draadje tussen rail en raillas. De Tillig raillasjes zitten erg strak maar de Roco's zijn hier perfekt voor.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #69 Gepost op: 15 August 2006, 15:14:18 »
Of doe wat Huib Maaskant heeft gedaan met zijn Tillig wissels klik.

Ook hij vondt de Tillig wissels veel kracht vragen en de Tillig wisselmotoren te duur en te lawaaiig. Hij loste dat op met geheugendraad en heeft dat uitvoerig op zijn webstek beschreven.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

RichardV

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #70 Gepost op: 15 August 2006, 15:26:53 »
Hoi,

Op onze "beursbanen" wordt in het zichtgedeelte Tillig gebruikt, inclusief de wissels. Deze worden aangedreven door fulgurex wisselmotoren. In de harde praktijk eigenlijk geen mechanische storingen, of het moet door vervuiling zijn. We gebruikten eerst de tillig wisselstellers maar de electrische contacten zijn niet erg degelijk voor een beursbaan. (waar we met hele andere omstandigheden te maken hebben dan thuis...). Met solderen van rails tot nu toe geen echte problemen tegengekomen, kwestie van zeer goed schoonmaken (vijl/glasvezelpotlood). Tip: smelt de kunststof contrarails op de wissels met een soldeerbout vast aan de onderzijde, voordat je de wissel gaat plaatsen( Lijmen is bijna onmogelijk). Deze schieten er vaak uit want de contrarails liggen iets hoger dan de andere en een railgum oid houdt daar geen rekening mee..... (bij sommige wissels zitten ze wel vast vanf de fabriek)

groeten Richard
Trams en treinen (1:1/1:22,5/1:45/1:87) TPIII en IV

bassie1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
    • Bassie's Treinensite
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #71 Gepost op: 15 August 2006, 19:31:03 »
Z spoor kan wel echter zou er een klein hoogte verschil kunnen zijn in de spoorstaaf, maar daar is altijd wel een mouw aan te passen  ;)

Ok, Bedankt! ;)

Gr. Sebastiaan

P.S. sorry voor late antwoord, druk, druk, druk ;D

manuelspot

  • Gast
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #72 Gepost op: 15 August 2006, 19:38:01 »
Ik gebruik twee zoorten rails.
Op mijn testbaan op zilder heb ik Piko A rails liggen. Deze wilde ik eens testen toen het uitkwam.
En op mijn modelbaan Broekheurne heb ik Roco zonder beding liggen.
Aan mijn baan is Enschede Zuid aangesloten die is van een vriend van mij en daar ligt Tillig op en dat is ook een hele mooie rails.
In het verleden heb ik nog Fleischmann Profi gehad maar ben er snel weer vanaf gestapt kon er te weinig mee..
Maar Piko, Roco en Tillig ben ik zeer tevreden mee.

Manuel van der Wal

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #73 Gepost op: 15 August 2006, 21:10:51 »
Ik gebruik Piko A gleis voor zowel het schaduwstation als in het zichtbare gedeelte.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

station kandersteg

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #74 Gepost op: 16 August 2006, 21:54:37 »
hallo allemaal
ik rij met c rail en k rail i v b met de draaischijf
groet maarten :)