Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters  (gelezen 4759 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Gepost op: 16 november 2018, 09:13:12 »
De NS heeft de nieuwe dienstregeling bekendgemaakt. Vanaf 9 december rijden er meer snelle treinen tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook gaan tussen Dordrecht en Breda buiten de spits minder intercity's rijden en er komen nieuwe sprinters.

In de dienstregeling zitten volgens de NS geen grote veranderingen. Voor 98 procent van de passagiers blijft de reis helemaal of bijna helemaal hetzelfde. De grootste verandering is op het traject Dordrecht-Breda, waar het aantal intercity's buiten de spits teruggaat van drie naar twee per uur.

Reizigers rond Gouda hoeven minder lang te wachten op een intercity naar Utrecht. Het blijven er acht per uur, maar die worden beter gespreid. Tussen Gouda en Den Haag komt er een nieuw station: Lansingerland-Zoetermeer, waar vier keer per uur in beide richtingen een sprinter stopt.

Vanaf 9 december gaat het aantal treinen op de HSL-lijn tussen Amsterdam en Rotterdam van vier naar vijf. Ook worden deze treinen langer, waardoor 20 procent meer reizigers over dit traject kunnen.

In de nieuwe dienstregeling gaan ook de eerste van 118 nieuwe sprinters rijden. De in Spanje gemaakte treinen hebben allemaal een wc en volgens NS-topman Roger van Boxtel zijn ze al uitgebreid getest.

"De eerste ervaringen zijn goed, maar de belangrijkste test is natuurlijk als ze elke dag met reizigers in de dienstregeling rijden. De uitbreiding van onze sprintervloot is enorm belangrijk voor grote groepen reizigers die korte afstanden reizen." De NS verwacht dat het meer dan een jaar duurt voordat alle nieuwe sprinters rijden.

Vanaf april verandert ook de dienstregeling van de Thalys-treinen naar België in Frankrijk. De rechtstreekse verbinding met Lille verdwijnt. Wel gaan er twee keer per dag directe treinen naar Disneyland Parijs rijden.

Volgens de NS is de Thalys naar Disneyland ook handig voor reizigers naar Zuid-Frankrijk. Via het pretpark kunnen ze makkelijker overstappen op treinen naar de rest van het land. Een overstap in Parijs, met een metrorit vanaf Gare du Nord naar een ander station, is dan niet meer nodig.

Bron: www.nos.nl

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2018, 10:08:25 »
In de nieuwe dienstregeling gaan ook de eerste van 118 nieuwe sprinters rijden.
De eerste twee stellen rijden sinds deze week al tussen Haarlem en Den Haag.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2018, 10:24:17 »
Hopelijk ook verbetering in de stoptreintjes tussen Utrecht en Den Haag. Dat ze niet meer 10 minuten wachten in Woerden en daarna 10 minuten in Gouda Goverwelle. Vanaf bijvoorbeeld Leidse Rijn kan je nog beter eerst terug naar Utrecht cs.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2018, 11:39:43 »
Dat de Intercity tussen Breda en Dordrecht sneuveld was te verwachten, hij geeft nergens aansluiting, rijdt achter de stoptrein aan en heeft bijna dezelfde rijtijd. Dus een verdere verslechtering van het aanbod aan treinen in Dordrecht is het ook niet.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2018, 16:34:10 »
Ik lees hierboven dat op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam het aantal treinen van 4 tot 5 toeneemt, dat is een groei van 25% volgens mij. Bovendien worden de treinen langer.
Toch levert het een toename van het aantal plaatsen op met 20%.
Kan iemand voor mij voorrekenen hoe dat kan?

Dirk

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2018, 18:02:01 »

Inderdaad een interessante vraag. Zal wel een politiek correcte berekening zijn.  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 november 2018, 20:32:57 door Bert van Gelder »

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2018, 19:16:09 »
Die 5 treinen rijden volgens mij niet de hele dag, waardoor het aantal zitplaatsen over de gehele dag gezien met 20% toeneemt. Alsnog een aardige stijging van de capaciteit.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2018, 19:46:05 »
Dat de Intercity tussen Breda en Dordrecht sneuveld was te verwachten, hij geeft nergens aansluiting, rijdt achter de stoptrein aan en heeft bijna dezelfde rijtijd. Dus een verdere verslechtering van het aanbod aan treinen in Dordrecht is het ook niet.
Had men wellicht beter die stopper kunnen wegwerken en die IC erin kunnen houden.
Dat had wellicht beter geweest  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2018, 20:29:59 »
Inderdaad een interessante vraag. Zal wel een politiek correcte berekening zijn.  ;D

Het staat er wat knullig, maar die 20% slaat op de verlenging van 6 naar 7 rijtuigen. Dat levert per trein 20% extra zitplaatsen op.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2018, 22:21:16 »
1/6 is geen 20% maar slechts 16,7%. Of je moet rijtuigen hebben met een ongelijk aantal zitplaatsen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2018, 22:48:57 »
Waar gaat die extra capaciteit ineens vandaan komen ?
Verplaatsing van het probleem door kortere treinen tussen Eindhoven en Den Haag ?

Groeten, Alexander

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2018, 02:25:00 »
Die ongelijkheid is er tussen 1e en 2e klasse.  Een 1e klasse rijtuig heeft 1/3 minder aan zitplaatsen dan een 2e klasse rijtuig. Het toevoegen van een extra 2e klasse rijtuig levert dan 20% meer capaciteit op in de trein.

4x80 2e klasse =320 + 2x60 1e klasse = 120. Totaal 440

440×1,2=528 - 440= 88

Dan laten we de klapstoelen en bagage/fiets/dienstruimte even buiten beschouwing.


De extra capaciteit zou moeten komen van efficiëntere inzet van het materieel. (Keren te Asd ipv Wgm) waardoor er totaal minder stammen nodig zijn en de overige dus verlengd kunnen worden.


Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2018, 07:10:15 »
1/6 is geen 20% maar slechts 16,7%. Of je moet rijtuigen hebben met een ongelijk aantal zitplaatsen.
Ja, de rijtuigen hebben een ongelijk aantal zitplaatsen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2018, 08:34:49 »
Nog steeds geen oplossing voor Zwolle-stadshagen  >:(

Albert
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2018, 10:01:06 »
De verlenging en het extra rijden van de IC direct zit als volgt:

Momenteel rijdt de Intercity direct Amsterdam-Breda (900) twee keer per uur. De Intercity direct Amsterdam-Rotterdam (1000) rijdt op het andere kwartier ook twee keer per uur. Echter rijdt sinds 9 april de IC Brussel (9200) over de HSL. Deze rijdt in het pad van de 1000. De 9200 rijdt al met zeven rijtuigen en rijdt tussen Amsterdam-Rotterdam in het pad van de 1000. Daarvoor vervalt er dus een 1000. Dit is echter niet zo als de IC Brussel naar Den Haag rijdt. Dit gebeurt vier keer per dag. De andere twaalf keer rijdt de 9200 dus van/naar Amsterdam Centraal.

Volgend jaar krijgt de IC Brussel een eigen pad. Hij rijdt tussen Amsterdam en Rotterdam dus niet meer in het pad van de 1000. Daardoor rijdt de 1000 weer twee keer per uur. De 900 doet dat ook nog steeds. De 9200 komt hier dus vanaf volgend jaar bovenop. Twaalf keer rijdt de 9200 van/naar Amsterdam en vier keer naar Den Haag Holland Spoor. Wanneer dit laatste het geval is, rijden er dus maar vier Intercity direct treinen tussen Amsterdam en Rotterdam i.p.v. vijf.

De verlenging wordt als volgt gerealiseerd: Door niet meer naar de Watergraafsmeer te rijden met de 900, wordt één stam bespaard. Ook komt er een stam vrij doordat een ombouwproject is afgelopen. Met de rijtuigen van die twee stammen worden de andere stammen verlengd. De Intercity Brussel stammen krijgen hierdoor allemaal twee eerste klasse i.p.v. dat nu vier stammen één eerste klasse hebben.