Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?  (gelezen 7883 keer)

Michel S

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2018, 11:22:39 »
...
Ander puntje waar je aan moet denken met de keuze is het digitale systeem zelf. Binnen 2-rail is DCC als protocol (lees: taal) het meest gebruikelijke waar dat tegenwoordig bij 3-rail MFX is (en vroeger Motorola/MM). Nu zijn er zowel centrales als decoders die zowel DCC als MFX spreken maar het is dus wel iets om op te letten. Meeste loc's van andere fabrikanten met decoder zullen zowel DCC als MFX spreken maar van de loc's van Märklin zelf weet ik het niet zo goed. :police:

...

Hrm, hier heb ik wel al wat over gelezen, maar is iets waar ik me nog niet echt mee bezig gehouden heb.
Stel, ik wil een wat nieuwer 2 rail startset kopen (Roco, Trix of Fleischmann), moet ik daar nu al goed op letten? En zo ja, waarop dan?
Bij een 3 rail startset zit ik nu te denken aan een Marklin set. Ook, voor zover ik weet, een vrij recente set. Moet ik daar dan ook ergens op letten?

Ik zou me vooral iet laten afschrikken door keerlussen. Analoog waren die misschien nog wel vervelend maar digitaal zijn ze prima op te lossen. Tig kant en klare oplossingen beschikbaar. En mocht je er niet uit komen dan is er hier genoeg kennis aanwezig om je te helpen of iemand die je een zaterdagmiddag "in het echie" wil helpen. (y) Het is namelijk niet iets waar je nog naar om hoeft te kijken als het er eenmaal ligt. Ook kan je natuurlijk altijd nog keerlussen uit je ontwerp laten.


Timo

Oke, dat is goed om te weten. Op zich hou ik wel van een uitdaging, maar op dit moment komt er nogal wat info op me af en lijkt zo'n keuze voor 2 rail of 3 rail een beetje te bepalen wat de rest van m'n baan zal kunnen en welke mogelijkheden er zijn.


Nou, ik heb werkelijk geen enkel stukje kaas gegeten van elektrische schakelingen (ik kan nog net de + en de - uit elkaar houden) en toch rijden mijn treintjes nog hoor  ;D  Dus dat ben ik niet met je eens  ;)


Verder vind ik het punt van Timo ook een sterke, over de aansturing :) Zoals gezegd ben ik niet zo technisch en kan ik niet zo uit de voeten met die grote centrales met al die knopjes en zo. Daarom ben ik erg blij met mijn aansturing via de iPad of mijn smartphone. Ik heb dat via de z21 gedaan van Roco en het aansluiten daarvan is echt een makkie. Even een paar stekkertjes aansluiten en als je dan een nieuwe loc hebt gekocht, kan je die zo in je "bibliotheek" zetten.

De z21 / Z21 heb ik voorbij zien komen en dat is iets wat me wel heel erg leuk lijkt voor in de toekomst. Nu lijkt dat vooral voor een 2 rail systeem te zijn. Dus een argumentje om voor een 2 rail systeem te kiezen. Maar ja, die startset die ik zelf gezien heb, is van Trix of van Marklin, afhankelijk van het rail systeem wat ik kies. En dat is nou juist weer niet voorbereid voor z21.

Dat doet hij in deze ook niet. Hij heeft een leuke startset gevonden die zowel in 2 rail als in 3 rail beschikbaar is. Dus geen verleiding voor een rail systeem enkel op basis van de startset.

Ja, precies. Hoewel ik de 3 rail versie voor een hele mooie prijs kan krijgen.


Dank allen voor de nuttige en behulpzame informatie! Mede dankzij jullie input neig ik op dit moment steeds meer naar een 2 rail systeem. Mijn voorlopig belangrijkste overweging hierbij is dat het aanbod voor 2 rail groter is - en toch ook dat die puntjes op de rails er niet zijn. De hoeveelheid informatie die beschikbaar is op internet en in de lokale winkel maakt de technische drempel al wat lager.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2018, 11:39:08 »
[knip]moet ik daar nu al goed op letten? En zo ja, waarop dan?[/knap]
Bij 2-rail hoef je daar eigenlijk niet op te letten, zal allemaal DCC zijn. Bij 3-rail durf ik het niet 100% te zeggen maar dat zal waarschijnlijk allemaal MFX (en Motorola?) zijn. We moet je dan in de toekomst op letten dat je nieuwe loc's iets spreekt dat je centrale dus spreekt.

Maar denk dat het voor jou veel belangrijker is dat je de bediening makkelijk vind en voldoet aan je eisen. (y) Wil je bijvoorbeeld handregelaars of niet. Dat aansluiten kom je wel uit en verschilt niets tussen 2-rail en 3-rail. Niet elke set heeft dezelfde centrale en dat is eigenlijk een belangrijkere keuze dan of de bijgeleverde loc leuk is. Die koop je zo nog eens los. Centrale en de 2-rail/3-rail keuze zit je meer aan vast.

De z21 (of Z21 maar die lijkt me overdreven voor jou) spreekt DCC en MM (Märklin Motorola). Op zich dus ook voor 3-rail toe te passen daar (volgens mij) zo'n beetje alle 3-rail locs ook nog steeds op zijn minst MM verstaan. Maar MM is wat beperkter dan DCC of MFX. Ook zal je een z21 niet in een 3-rail startset vinden.

Maar kijk je vooral niet blind op de startset! Kies vooral een centrale en een railsysteem waar je je in kunt vinden. Dat materieel is dan bijzaak. (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2018, 11:42:29 »
Michel,

Als jij echt niet verder denkt te komen dan wat jij in jouw openingspost schrijft, maw met 3 treinen rijden zonder poespas dan maakt het geen klap uit wat je kiest. Laat je dan vooral leiden door wat je mooi vindt/ verkrijgbaarheid van modellen. Technisch kan je met 3-rail ook wat je met 2-rail kan en omgekeerd. Niet alleen op dat niveau, maar ook op het niveau van hoger. De uitwerking is soms anders, maar het resultaat hetzelfde.

De keuze voor wat betreft aansturing zijn misschien simpeler dan je denkt => De centrale 'spreekt' een bepaalde taal en een decoder 'spreekt' een bepaalde taal. Als ze allebei dezelfde taal kunnen spreken, dan is er geen probleem. Dat is het enige waar je rekening mee moet houden.

Dus qua aansturing (opties die jij hebt genoemd):

- Roco Multimouse spreekt dcc
- Marklin Mobilestation spreekt dcc en motorola
- Roco Z1 spreekt dcc en motorola

Qua decoders:

- Marklindecoders spreken over het algemeen alleen Motorola (ook wel MM), hoewel ik niet weet of nieuwere decoders ook al multiprotocol zijn (dus meer talen spreken)
- Ander soortige decoders spreken over het algemeen dcc, maar er zijn ook veel multiprotocol zijn (dus meer talen spreken)

Elke combinatie is mogelijk

Maar de keuze voor aansturing staat los van de keuze voor railsysteem...

Edit: Verder eens met Timo
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2018, 12:26:13 »
Zo'n smartphone barst toch ook van de knopjes? En die kan je nog niet eens allemaal tegelijk zien.


Dan ben ik het met Klaas eens dat je daarmee eerder een uitzondering op de regel bent. Natuurlijk is het voor iedereen persoonlijk maar de meeste die op zien tegen techniek hebben nog meer moeite als er een PC/smartphone/tablet aan te pas komt :)
....


Ja, dat klopt voor sommigen wel. Maar ik ben juist van de generatie die smartphones nog een beetje snapt maar basis elektronica nooit heeft meegekregen :) En een nadeel van die grotere centrales vind ik al die kleine knopjes (*). Ik gebruikte eerst zelf de Intellibox Basic maar als ik dan een commando wilde geven dan was ik eerst aan het zoeken naar het juiste knopje en voordat ik dat dan had gevonden was mijn trein het station al weer voorbij :P Op de z21 app tik ik gewoon het plaatje van de betreffende lok aan en kan ik direct met de "schuif" de snelheid aanpassen. Druk ik op het "toetertje" dan gaat de toeter, druk ik op het "lampje" dan gaat de verlichting aan :) Ik hoef niet computergestuurd te rijden dus de z21 was prima voor mij (@Michel: dit is de z21 met een kleine "z", die met een grote "Z", de Z21 is duurder maar kan veel meer zoals automatisch rijden met een pc)


(*) Nu heb ik overigens geen hands-on ervaring met de laatste huidige grote centrales hoor, dus misschien zijn die alweer een stuk verbeterd :angel:

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #19 Gepost op: 15 november 2018, 12:29:23 »
De z21 / Z21 heb ik voorbij zien komen en dat is iets wat me wel heel erg leuk lijkt voor in de toekomst.
De z21 (kleine z, witte uitvoering) wordt zover ik weet alleen in startsets geleverd. Maar sommige winkeliers trekken startsets uit elkaar om de onderdelen apart te verkopen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2018, 13:34:06 »
Niet echt van toepassing hier maar voor de volledigheid, met de computer rijden is niet voorbehouden aan de Z21, ook de z21 kan dit prima. (y)

@Rondje_HO, dat zeg ik, uitzondering die de regel bevestigd ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #21 Gepost op: 15 november 2018, 14:09:04 »
Ah sorry! Zo zie je maar hoe weinig verstand ik ervan heb  ;D

Michel S

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #22 Gepost op: 15 november 2018, 15:10:26 »
Zo'n z21 lijkt me wel iets; hier ga ik me iets meer in verdiepen en informeren bij de lokale winkel.
Helaas lijkt daar geen starter set voor te zijn met een (voor mij) leuke trein uit de periode 2 of 3. Mijn voorkeur gaat uit naar een stoomloc.
De voorkeur lijkt nu te gaan naar een 2 rail systeem en dan kom ik nu dus uit op een set van Trix. Maar ja, dat is dus geen z21 systeem.
Ga ik dan voor een z21 set met een (voor mij) minder leuke trein maar dat ik voorbereid ben voor mooie uitbreidingen in de toekomst, of ga ik voor de Trix set? Dit is uiteraard een keuze die ik zelf moet maken.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #23 Gepost op: 15 november 2018, 15:28:08 »
Je kunt ook kiezen voor een losse z21 (door een winkelier uit een oudere startset gehaald) en een losse trein die je wel leuk vindt.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #24 Gepost op: 15 november 2018, 15:46:15 »
Dan zou ik als eerste zeggen, ga ergens proberen of je het wat vindt (y)

En als je voor een z21 wilt gaan, zoals Klaas al aan gaf zijn er aardig wat winkels die ze uit startsets trekken. Maar ik snap je punt van gunstig geprijsde startset.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #25 Gepost op: 15 november 2018, 19:11:21 »
Als je voor die Trix set gaat, houdt er dan ook rekening mee dat je dan daarmee wel min of meer aan het meegeleverde railsysteem, in dit geval Trix C-rails, vastzit en het is de vraag of je dat mooi vindt. Natuurlijk kun je ook andere rails gaan gebruiken maar de praktijk is toch meestal dat je verder gaat met hetgeen je al hebt zeker als je kleine uitbreidingen gaat doen.

Van Fleischmann is trouwens onder nummer 631881 o.a. bij Haertle een startset met kleine stoomlok en z21 voor bijna dezelfde prijs te krijgen. Misschien een alternatief.

Groeten,
Bert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #26 Gepost op: 15 november 2018, 19:54:37 »

De rails in een startset is over het algemeen zo weinig dat je makkelijk op andere rails kunt omschakelen. Juist op het moment als je aan uitbreidingen gaat denken een mooi moment om eventueel op andere rails over te stappen.
Het mooie van een startset is nou juist dat je voor een leuke prijs kunt beginnen en je ondertussen kunt oriënteren op hoe je verder wilt.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2018, 03:54:20 door Bert van Gelder »
Gr.
Eric

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #27 Gepost op: 15 november 2018, 20:04:24 »
2rail is mainstream anyway, zoals we dat in correct nederlands zeggen  :D
Er bestaat wel een middenrail met puntjes in de bedding tussen de bielzen (Weinert?) maar bij de wissels moeten de contacten toch omhoog om de ski over de rails te tillen zoals hier al eerder werd aangegeven.
Mijn advies: 2rail met Roco MultiMaus.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #28 Gepost op: 15 november 2018, 20:22:06 »
Trix heeft hetzelfde setje? Welk nummer?
Zelf heb ik dat startsetje met die Henschel ooit gekocht omdat ik dat een leuk locje vind.
Die C_rails kan ik nog wel es gebruiken voor een fiddleyard of een apart baantje.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Michel S

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #29 Gepost op: 15 november 2018, 21:22:58 »
Als je voor die Trix set gaat, houdt er dan ook rekening mee dat je dan daarmee wel min of meer aan het meegeleverde railsysteem, in dit geval Trix C-rails, vastzit en het is de vraag of je dat mooi vindt. Natuurlijk kun je ook andere rails gaan gebruiken maar de praktijk is toch meestal dat je verder gaat met hetgeen je al hebt zeker als je kleine uitbreidingen gaat doen.

Ja, ik zie dat bij iedere startset wel een ander soort rails kan zitten. Maar dat vind ik persoonlijk nog het minst belangrijke. In die zin dat ik waarschijnlijk toch ga uitbreiden met meer rails. Dan kan ik dus overwegen het meegeleverde ovaaltje aan de kant te leggen en in z'n geheel met nieuwe rails te beginnen die me meer aanspreekt.

Van Fleischmann is trouwens onder nummer 631881 o.a. bij Haertle een startset met kleine stoomlok en z21 voor bijna dezelfde prijs te krijgen. Misschien een alternatief.

Oh, dat is een leuk setje! Deze had ik zelf nog niet gevonden.
Ondertussen heb ik een hele leuke andere set met z21 gevonden. Deze is een fors stuk duurder, maar de inhoud van de set vind ik echt geweldig. Zojuist bij het lokale winkeltje geweest (dat alleen in de avonden open is), maar helaas hadden zij de set niet. Misschien dat ze 'm ergens konden overnemen.

De keuze is dus ondertussen gevallen op een 2 rail systeem. Nu nog maar hopen dat de z21 startset die ik nu gevonden heb, nog door het lokale winkeltje geleverd kan worden. Anders misschien toch online kopen...

Trix heeft hetzelfde setje? Welk nummer?
Zelf heb ik dat startsetje met die Henschel ooit gekocht omdat ik dat een leuk locje vind.
Die C_rails kan ik nog wel es gebruiken voor een fiddleyard of een apart baantje.

Het setje wat ik noemde in m'n startpost was van Marklin. Trix heeft hier eenzelfde van: TRIX H0 T21528. De link gaat naar de site van Conrad, maar je kunt 'm waarschijnlijk ook nog wel op andere plekken vinden.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2018, 21:26:50 door Michel S »