Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 21:28:03
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 21:17:02
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frankie
Vandaag om 20:54:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
  

Auteur Topic: Common-ground vragen  (gelezen 2339 keer)

Marc Stevens

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Common-ground vragen
« Gepost op: 20 January 2008, 14:09:32 »
Ik ben druk bezig met het installeren van een nieuw gekochte booster (LTD B2) bij een Twin-Center. Maar er doen zich wat eigenaardigheden voor.

1.
Als ik de bruine polen van de transformatoren van Twin-center en booster met elkaar verbind (Common Ground),  dan moet ik mijn rails dubbel (de twee polen) onderbreken of ik krijg een kortsluiting. Is dit logisch?

2.
Als ik de bruine polen van de transfo's niet verbind, dan kan ik de bruine pool van de rails laten doorlopen en dan krijg ik geen kortsluiting. Ook logisch?

3.
Als een lok de scheiding van twinbooster naar andere booster overschrijdt, dan hoor ik hem een trilgeluid fabriceren, tegelijk zie ik als ik het amperage op de transfo's uitmeet (dus niet het digitale signaal), dat de boosters heel wat extra stroom trekken, maar tot kortsluitng komt het niet. Is dat ook normaal?

Dank voor jullie antwoorden aan een experimenterend beginner die voorzichtig wenst te blijven.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Common-ground vragen
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2008, 14:15:33 »
Een en ander doet vermoeden dat je de bruine uitgangen van Twincenter en booster aan verschillende rails hebt liggen.
Kun je uitleggen (liefst met een plaatje) hoe je e.e.a. aan elkaar hebt geknoopt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc Stevens

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Common-ground vragen
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2008, 14:33:30 »
Nee hoor, goed op gelet. De "bruine" zitten aan dezelfde rail(kant), want als ik de bruine pool van de tansfo's niet met elkaar verbind, dan kan ik de bruine polen wel met elkaar verbinden. Enkel bij de andere polen (de twee rode kanalen) is de rail geïsoleerd. En daar lukt het rijden op de twee stroomkringen prima, tot een trein de isolatie oevrschrijdt, dan hoor ik hem bij het overschrijden even brommen, maar hij blijft rijden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Common-ground vragen
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2008, 14:50:41 »
.....want als ik de bruine pool van de tansfo's niet met elkaar verbind, dan kan ik de bruine polen wel met elkaar verbinden.
Dat zegt niks. Zolang je maar 1 bruine verbinding hebt zul je niks merken. Zodra je er 2 maakt (1 keer op de trafo's en 1 keer op de railzijde) dan krijg je kortsluiting als de aansluitingen aan de railzijde verwisseld zijn.

Citaat
En daar lukt het rijden op de twee stroomkringen prima, tot een trein de isolatie oevrschrijdt, dan hoor ik hem bij het overschrijden even brommen, maar hij blijft rijden.
Dat brommen wijst toch op kortsluiting. En dat de trein toch doorrijdt komt misschien omdat de trafo's te weinig power hebben om de boosters te laten afschakelen.

Het lijkt me toch zinnig als je aangeeft hoe het aan elkaar zit. En als je geen kans ziet om een plaatje te maken, beschrijf dan in woorden draad voor draad hoe de verbindingen zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc Stevens

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Common-ground vragen
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2008, 22:51:48 »
Even proberen te beschrijven:

Ik heb een Twin-Center, gevoed door een Trafo van 45VA
Ik heb een Littfinski B2-booster, gevoed door een Trafo van 52 VA

De trafo's leveren hun stroom naar de ingang van Twin-Center en B2-booster, zonder dat ik een commonground verbinding leg.

Vanuit TC en booster vertrekken er aparte leidingen naar de rails voor twee stroomkringen, waarbij ik twee opstellingen heb uitgeprobeerd, nl. met twee geïsoleerde rails of met één geïsoleerde rail en een verbonden (doorlopende) rail, maar telkens hoor ik de lok wat extra geluidjes maken bij het overschrijden van de isoleringen. Het wisselen van de polen aan 1 stroomkring heeft een echte kortsluiting tot gevolg bij het door een lok overschrijden van een isoleringspunt.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Common-ground vragen
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2008, 23:15:23 »
Dubbel of enkel isoleren maakt geen verschil tijdens het oversteken van de lok, de lok maakt via zijn stroomafnemers altijd contact met beide kringen.

De commongound verbinding maak je niet met de rails, maar die plaats je zo dicht als mogelik bij de bron. Dus gewoon bij de trafo, en wel bij de draad die op de massa of ground connector zit.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Common-ground vragen
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2008, 00:09:08 »
Ja Wim, maar aan de railzijde loopt de massarail gewoonlijk door, en daar zitten beide bruine uitgangen van de boosters ook weer aan elkaar. Dus krijg je vanzelf een dubbele common ground verbinding. Op zich niks mis mee, zoalng er geen bedradingsfouten zijn gemaakt.

Marc, jouw beschrijving van hoe het in elkaar zit is nog veel te globaal. Ik had gevraagd om een draad voor draad beschrijving. Dus zoiets als: de bruine klem van trafo 1 is verbonden met klem x van het TC. De rode klem van trafo 1 is verbonden met klem y van het TC, ... enz.... Dus gewoon van elke draad aangeven van waar naar waar hij loopt. Zolang je niet met gedetailleerde gegevens over de brug komt kunnen we op afstand niet zien wat er mis is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.