Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 20:05:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:04:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:57:19
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:46:57
Waarschuwing: - Modellbahnenshop.com gehacked door Ronald Halma
Vandaag om 19:46:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:41:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Sven
Vandaag om 17:41:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 17:35:03
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 16:32:28
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:18:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:35:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:50:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door RhB-Mikey
Vandaag om 13:25:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:40:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:44:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:18:55
  

Auteur Topic: Common-ground vragen  (gelezen 2364 keer)

Marc Stevens

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Common-ground vragen
« Gepost op: 20 January 2008, 14:09:32 »
Ik ben druk bezig met het installeren van een nieuw gekochte booster (LTD B2) bij een Twin-Center. Maar er doen zich wat eigenaardigheden voor.

1.
Als ik de bruine polen van de transformatoren van Twin-center en booster met elkaar verbind (Common Ground),  dan moet ik mijn rails dubbel (de twee polen) onderbreken of ik krijg een kortsluiting. Is dit logisch?

2.
Als ik de bruine polen van de transfo's niet verbind, dan kan ik de bruine pool van de rails laten doorlopen en dan krijg ik geen kortsluiting. Ook logisch?

3.
Als een lok de scheiding van twinbooster naar andere booster overschrijdt, dan hoor ik hem een trilgeluid fabriceren, tegelijk zie ik als ik het amperage op de transfo's uitmeet (dus niet het digitale signaal), dat de boosters heel wat extra stroom trekken, maar tot kortsluitng komt het niet. Is dat ook normaal?

Dank voor jullie antwoorden aan een experimenterend beginner die voorzichtig wenst te blijven.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26905
    • Pagina van klaas
Re: Common-ground vragen
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2008, 14:15:33 »
Een en ander doet vermoeden dat je de bruine uitgangen van Twincenter en booster aan verschillende rails hebt liggen.
Kun je uitleggen (liefst met een plaatje) hoe je e.e.a. aan elkaar hebt geknoopt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc Stevens

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Common-ground vragen
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2008, 14:33:30 »
Nee hoor, goed op gelet. De "bruine" zitten aan dezelfde rail(kant), want als ik de bruine pool van de tansfo's niet met elkaar verbind, dan kan ik de bruine polen wel met elkaar verbinden. Enkel bij de andere polen (de twee rode kanalen) is de rail geïsoleerd. En daar lukt het rijden op de twee stroomkringen prima, tot een trein de isolatie oevrschrijdt, dan hoor ik hem bij het overschrijden even brommen, maar hij blijft rijden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26905
    • Pagina van klaas
Re: Common-ground vragen
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2008, 14:50:41 »
.....want als ik de bruine pool van de tansfo's niet met elkaar verbind, dan kan ik de bruine polen wel met elkaar verbinden.
Dat zegt niks. Zolang je maar 1 bruine verbinding hebt zul je niks merken. Zodra je er 2 maakt (1 keer op de trafo's en 1 keer op de railzijde) dan krijg je kortsluiting als de aansluitingen aan de railzijde verwisseld zijn.

Citaat
En daar lukt het rijden op de twee stroomkringen prima, tot een trein de isolatie oevrschrijdt, dan hoor ik hem bij het overschrijden even brommen, maar hij blijft rijden.
Dat brommen wijst toch op kortsluiting. En dat de trein toch doorrijdt komt misschien omdat de trafo's te weinig power hebben om de boosters te laten afschakelen.

Het lijkt me toch zinnig als je aangeeft hoe het aan elkaar zit. En als je geen kans ziet om een plaatje te maken, beschrijf dan in woorden draad voor draad hoe de verbindingen zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc Stevens

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Common-ground vragen
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2008, 22:51:48 »
Even proberen te beschrijven:

Ik heb een Twin-Center, gevoed door een Trafo van 45VA
Ik heb een Littfinski B2-booster, gevoed door een Trafo van 52 VA

De trafo's leveren hun stroom naar de ingang van Twin-Center en B2-booster, zonder dat ik een commonground verbinding leg.

Vanuit TC en booster vertrekken er aparte leidingen naar de rails voor twee stroomkringen, waarbij ik twee opstellingen heb uitgeprobeerd, nl. met twee geïsoleerde rails of met één geïsoleerde rail en een verbonden (doorlopende) rail, maar telkens hoor ik de lok wat extra geluidjes maken bij het overschrijden van de isoleringen. Het wisselen van de polen aan 1 stroomkring heeft een echte kortsluiting tot gevolg bij het door een lok overschrijden van een isoleringspunt.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Common-ground vragen
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2008, 23:15:23 »
Dubbel of enkel isoleren maakt geen verschil tijdens het oversteken van de lok, de lok maakt via zijn stroomafnemers altijd contact met beide kringen.

De commongound verbinding maak je niet met de rails, maar die plaats je zo dicht als mogelik bij de bron. Dus gewoon bij de trafo, en wel bij de draad die op de massa of ground connector zit.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26905
    • Pagina van klaas
Re: Common-ground vragen
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2008, 00:09:08 »
Ja Wim, maar aan de railzijde loopt de massarail gewoonlijk door, en daar zitten beide bruine uitgangen van de boosters ook weer aan elkaar. Dus krijg je vanzelf een dubbele common ground verbinding. Op zich niks mis mee, zoalng er geen bedradingsfouten zijn gemaakt.

Marc, jouw beschrijving van hoe het in elkaar zit is nog veel te globaal. Ik had gevraagd om een draad voor draad beschrijving. Dus zoiets als: de bruine klem van trafo 1 is verbonden met klem x van het TC. De rode klem van trafo 1 is verbonden met klem y van het TC, ... enz.... Dus gewoon van elke draad aangeven van waar naar waar hij loopt. Zolang je niet met gedetailleerde gegevens over de brug komt kunnen we op afstand niet zien wat er mis is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.