Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: ET 403  (gelezen 3398 keer)

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
ET 403
« Gepost op: 19 January 2008, 21:18:25 »
Weet iemand mischien iets over de huidige situatie omtrent de ET403(Donald Duck)?
Wat is hun toekomst?

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: ET 403
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2008, 22:00:09 »
Hoi Richard,

Gevonden op wikipedia (duits), de gehele geschiedenis in een notendop van de Donald duck-treinstellen van de DB.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: ET 403
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2008, 23:29:19 »
Zonde om te zien wat er van dit matrieel over is gebleven, ondanks dat ik er weinig vanaf weet en mijn duits niet zo heel goed is ben ik wel benieuwd waarom deze stellen uit dienst genomen zijn  ???

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: ET 403
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2008, 01:02:45 »
tip:

ga naar http://www.drehscheibe-online.de/, login en zoek op ET 403 of iets daaromtrent. Op dit forum wordt deze vraag iedere twee weken opnieuw gesteld, met eigenlijk ook altijd hetzelfde antwoord. Ze bestaan nog, zijn helemaal weggeroest. Er is nog onderzoek gedana naar de kosten van het opknappen maar is vrijwel niet meer de moeite. Er zijn gene plannen meer mee verder. Er gebeurt eigenlijk helemaal niks.

Ze zijn uit dienst genomen omdat er roestschade werd geconstateerd in 1993 en noch de DB als Lufthansa, welke op dat moment samen de stellen in dienst hadden, de kosten voor herstelling wilden dragen. Dit is tenminste wat wikipedia mij vertelt.

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: ET 403
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2008, 21:55:09 »
Niet helemaal toevallig was ik onlangs in de werkplaats Neustrelitz. Daar wordt onder andere geknutseld aan de V200'en die de PEG enige jaren geleden uit Griekenland heeft teruggehaald, maar dat terzijde.
In Neustrelitz loopt uiterst behulpzaam en vriendelijk personeel en al gauw werden we door de Geschäftsführer op de koffie gevraagd. Ik weet niet hoe we er op kwamen, maar op een gegeven moment kwamen de 403'en ook ter sprake. Een dag eerder had ik de drie stellen gezien (een staat in Putlitz, twee in Meyenburg) en ook de indruk die ik had was niet erg positief.
Echter, nog niet zo erg lang geleden is een stel (of meerdere) grondig geïnspecteerd en men is erg optimistisch over de staat van de stellen. Ze zijn zeker niet verloren. Een opknapbeurt zit er zeker in, maar omdat er geen emplooi voor de stellen is gaat men er natuurlijk geen geld insteken. De PEG heeft de stellen destijds aangeschaft omdat er plannen waren langeafstandstreinen te rijden.
Dus samengevat: geen hopeloze gevallen, maar op dit moment is er geen aanleiding veel geld in de stellen te steken. En men denkt eerlijk gezegd dat die aanleiding ook niet meer zal komen...

Overigens zijn de stellen destijds buiten dienst gesteld omdat Lufthansa en DB geen overeenstemming konden krijgen over de financiering van de noodzakelijke grote revisie.

www.raymondkies.nl

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: ET 403
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2008, 21:58:19 »
Weer iets wijzer geworden,bedankt voor de info.

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: ET 403
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2008, 15:48:05 »






Citaat
Echter, nog niet zo erg lang geleden is een stel (of meerdere) grondig geïnspecteerd en men is erg optimistisch over de staat van de stellen. Ze zijn zeker niet verloren. Een opknapbeurt zit er zeker in, maar omdat er geen emplooi voor de stellen is gaat men er natuurlijk geen geld insteken. De PEG heeft de stellen destijds aangeschaft omdat er plannen waren langeafstandstreinen te rijden.

alles wat ik uit Neustrelitz hoor komen is juist negatief! de stellen staan al vele jaren ombeschermd buiten en zijn zwaar onderkomen... Ze hebben er 1 onderzocht idd, maar geconcludeerd dat het niet meer loont er zoveel geld in te steken. Het interieur is bij sommige stellen volledig vernield bij de asbest-sanering. Op het moment van aanschaf waren er idd plannen van de PEG om er mee te gaan rijden, maar anno 2008 is deze hoopvervlogen...

ik baseer me natuurlijk op indirectere bronnen...
« Laatst bewerkt op: 23 January 2008, 15:49:58 door ziemon »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re: ET 403
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2008, 15:56:23 »
Wat is dat toch iedere keer over 'volledig doorgeroest'? Wat is er doorgeroest? In iedergeval niet de wagenbak, want die is van aluminium. Mischien de balken, het frame?
Overigens klopt het verhaal van Raymond wel, maar als er geen emplooy voor is zal er ook niets opgeknapt worden. Overigens zal zo'n opknapbeurt wel flink in de papieren lopen (meer dan 1 miljoen euro), dus het moet wel zinvol zijn.
De stellen zien er inderdaad slecht uit, maar kijk eens naar de V200'en die daar staan en kijk dan eens naar wat ze ervan kunnen maken. Het hoeft geen lost case te zijn.
Het stel waar Raymond het over heeft dat geinspecteerd is (inderdaad 1 stel), is het stel wat nu in Putlitz staat en wat daarvoor in Neustrelitz is geweest. Rollvaardig zijn ze dus nog wel, want ze slepen ze soms wat heen en weer ;)
« Laatst bewerkt op: 23 January 2008, 21:20:54 door V200-G2000 »

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: ET 403
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2008, 21:13:45 »
ik had dat roesten al meteen verwijderd, aluminium roest idd natuurlijk niet  :-[

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: ET 403
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2008, 19:48:39 »
Ik las ergens dat een bezoeker van het treinstel door de bodem zakte... Lijkt mij voldoende duidelijk. Het frame is gewoon weg. Die aluminium huid is alleen om een zo laag mogelijk gewicht te bereiken. En die blijft er langer goed uitzien. Dat zeg ik speciaal omdat aluminium ook rot. Vraag maar aan een landrover eigenaar...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: ET 403
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2008, 22:11:43 »
Ik las ergens dat een bezoeker van het treinstel door de bodem zakte... Lijkt mij voldoende duidelijk. Het frame is gewoon weg.

Dit is echt onzin.

www.raymondkies.nl

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: ET 403
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2008, 22:33:45 »
Een degeljke loc is doorgaans wel wat makkelijker te reviseren dan een alu treinstel. Je wilt ook niet weten wat er met staal gebeurt als dat tegen aluminium aan ligt...

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: ET 403
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2008, 22:34:38 »
Zolang ze niet gesloopt zijn ...kijk naar menig stoomlok ,hoop doet leven en het zijn toch de voorlopers van de huidige hoge snelheidstreinen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: ET 403
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2008, 00:56:34 »
Mooie treinstellen, hun tijd ver vooruit, maar als ze er zo bij staan, dan is sloop misschien nog beter. Zo'n kleine serie (drie stuks!) valt ook nauwelijks economisch te onderhouden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40