Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Ontraxs 2026 door roadster36
Vandaag om 02:42:13
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
25 December 2025, 12:25:58
  

Auteur Topic: ET 403  (gelezen 3612 keer)

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
ET 403
« Gepost op: 19 January 2008, 21:18:25 »
Weet iemand mischien iets over de huidige situatie omtrent de ET403(Donald Duck)?
Wat is hun toekomst?

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: ET 403
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2008, 22:00:09 »
Hoi Richard,

Gevonden op wikipedia (duits), de gehele geschiedenis in een notendop van de Donald duck-treinstellen van de DB.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re: ET 403
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2008, 23:29:19 »
Zonde om te zien wat er van dit matrieel over is gebleven, ondanks dat ik er weinig vanaf weet en mijn duits niet zo heel goed is ben ik wel benieuwd waarom deze stellen uit dienst genomen zijn  ???

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: ET 403
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2008, 01:02:45 »
tip:

ga naar http://www.drehscheibe-online.de/, login en zoek op ET 403 of iets daaromtrent. Op dit forum wordt deze vraag iedere twee weken opnieuw gesteld, met eigenlijk ook altijd hetzelfde antwoord. Ze bestaan nog, zijn helemaal weggeroest. Er is nog onderzoek gedana naar de kosten van het opknappen maar is vrijwel niet meer de moeite. Er zijn gene plannen meer mee verder. Er gebeurt eigenlijk helemaal niks.

Ze zijn uit dienst genomen omdat er roestschade werd geconstateerd in 1993 en noch de DB als Lufthansa, welke op dat moment samen de stellen in dienst hadden, de kosten voor herstelling wilden dragen. Dit is tenminste wat wikipedia mij vertelt.

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: ET 403
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2008, 21:55:09 »
Niet helemaal toevallig was ik onlangs in de werkplaats Neustrelitz. Daar wordt onder andere geknutseld aan de V200'en die de PEG enige jaren geleden uit Griekenland heeft teruggehaald, maar dat terzijde.
In Neustrelitz loopt uiterst behulpzaam en vriendelijk personeel en al gauw werden we door de Geschäftsführer op de koffie gevraagd. Ik weet niet hoe we er op kwamen, maar op een gegeven moment kwamen de 403'en ook ter sprake. Een dag eerder had ik de drie stellen gezien (een staat in Putlitz, twee in Meyenburg) en ook de indruk die ik had was niet erg positief.
Echter, nog niet zo erg lang geleden is een stel (of meerdere) grondig geïnspecteerd en men is erg optimistisch over de staat van de stellen. Ze zijn zeker niet verloren. Een opknapbeurt zit er zeker in, maar omdat er geen emplooi voor de stellen is gaat men er natuurlijk geen geld insteken. De PEG heeft de stellen destijds aangeschaft omdat er plannen waren langeafstandstreinen te rijden.
Dus samengevat: geen hopeloze gevallen, maar op dit moment is er geen aanleiding veel geld in de stellen te steken. En men denkt eerlijk gezegd dat die aanleiding ook niet meer zal komen...

Overigens zijn de stellen destijds buiten dienst gesteld omdat Lufthansa en DB geen overeenstemming konden krijgen over de financiering van de noodzakelijke grote revisie.

www.raymondkies.nl

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: ET 403
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2008, 21:58:19 »
Weer iets wijzer geworden,bedankt voor de info.

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: ET 403
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2008, 15:48:05 »






Citaat
Echter, nog niet zo erg lang geleden is een stel (of meerdere) grondig geïnspecteerd en men is erg optimistisch over de staat van de stellen. Ze zijn zeker niet verloren. Een opknapbeurt zit er zeker in, maar omdat er geen emplooi voor de stellen is gaat men er natuurlijk geen geld insteken. De PEG heeft de stellen destijds aangeschaft omdat er plannen waren langeafstandstreinen te rijden.

alles wat ik uit Neustrelitz hoor komen is juist negatief! de stellen staan al vele jaren ombeschermd buiten en zijn zwaar onderkomen... Ze hebben er 1 onderzocht idd, maar geconcludeerd dat het niet meer loont er zoveel geld in te steken. Het interieur is bij sommige stellen volledig vernield bij de asbest-sanering. Op het moment van aanschaf waren er idd plannen van de PEG om er mee te gaan rijden, maar anno 2008 is deze hoopvervlogen...

ik baseer me natuurlijk op indirectere bronnen...
« Laatst bewerkt op: 23 January 2008, 15:49:58 door ziemon »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2910
    • Richie's homepage
Re: ET 403
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2008, 15:56:23 »
Wat is dat toch iedere keer over 'volledig doorgeroest'? Wat is er doorgeroest? In iedergeval niet de wagenbak, want die is van aluminium. Mischien de balken, het frame?
Overigens klopt het verhaal van Raymond wel, maar als er geen emplooy voor is zal er ook niets opgeknapt worden. Overigens zal zo'n opknapbeurt wel flink in de papieren lopen (meer dan 1 miljoen euro), dus het moet wel zinvol zijn.
De stellen zien er inderdaad slecht uit, maar kijk eens naar de V200'en die daar staan en kijk dan eens naar wat ze ervan kunnen maken. Het hoeft geen lost case te zijn.
Het stel waar Raymond het over heeft dat geinspecteerd is (inderdaad 1 stel), is het stel wat nu in Putlitz staat en wat daarvoor in Neustrelitz is geweest. Rollvaardig zijn ze dus nog wel, want ze slepen ze soms wat heen en weer ;)
« Laatst bewerkt op: 23 January 2008, 21:20:54 door V200-G2000 »

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: ET 403
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2008, 21:13:45 »
ik had dat roesten al meteen verwijderd, aluminium roest idd natuurlijk niet  :-[

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: ET 403
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2008, 19:48:39 »
Ik las ergens dat een bezoeker van het treinstel door de bodem zakte... Lijkt mij voldoende duidelijk. Het frame is gewoon weg. Die aluminium huid is alleen om een zo laag mogelijk gewicht te bereiken. En die blijft er langer goed uitzien. Dat zeg ik speciaal omdat aluminium ook rot. Vraag maar aan een landrover eigenaar...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: ET 403
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2008, 22:11:43 »
Ik las ergens dat een bezoeker van het treinstel door de bodem zakte... Lijkt mij voldoende duidelijk. Het frame is gewoon weg.

Dit is echt onzin.

www.raymondkies.nl

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re: ET 403
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2008, 22:33:45 »
Een degeljke loc is doorgaans wel wat makkelijker te reviseren dan een alu treinstel. Je wilt ook niet weten wat er met staal gebeurt als dat tegen aluminium aan ligt...

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: ET 403
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2008, 22:34:38 »
Zolang ze niet gesloopt zijn ...kijk naar menig stoomlok ,hoop doet leven en het zijn toch de voorlopers van de huidige hoge snelheidstreinen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: ET 403
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2008, 00:56:34 »
Mooie treinstellen, hun tijd ver vooruit, maar als ze er zo bij staan, dan is sloop misschien nog beter. Zo'n kleine serie (drie stuks!) valt ook nauwelijks economisch te onderhouden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40