Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 16:27:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:16:47
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
  

Auteur Topic: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud  (gelezen 3665 keer)

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« Gepost op: 09 August 2006, 14:58:33 »
Bron: www.telegraaf.nl

Helaas geen foto...  :-|

Rijdende werkplaats voor spooronderhoud

UTRECHT - Baanwerkers in Apeldoorn en Zutphen hebben vanaf nu geen last meer van regen en wind. Hun beroep wordt daarnaast een stuk veiliger dankzij de komst van een vloerloze werkplaats op wielen, die is voorzien van de modernste apparatuur.

Spoorbeheerder ProRail en bedenker VolkerRail presenteren de Mobiele Werkplaats woensdagmiddag in Dordrecht. ProRail heeft hoge verwachtingen van de noviteit op het spoor. Zo moet de inzet van de 25 meter lange werkplaats ook leiden tot minder hinder voor het treinverkeer. Het bedrijf verwacht dat werkzaamheden sneller kunnen worden uitgevoerd.

De door een locomotief getrokken loods heeft de vorm van een treinwagon en beschikt over elektriciteit, een watervoorziening en alle benodigde gereedschappen. Aan de voorkant en aan de achterkant steunt de constructie op wielen. Het plafond is deels gemaakt van zeil dat licht doorlaat. Verder is het dak voorzien van een railsysteem met een verplaatsbare takelmachine. „Onze mensen hoeven niet meer te sjouwen met hele zware objecten en gereedschappen”, zegt Erik Drenth van ProRail.

De wanden hebben ramen en zijn in breedte verstelbaar, waardoor een maximale werkruimte ontstaat. Werknemers rijden met de trein-werkplaatscombinatie naar de plek waar de arbeid moet worden verricht. Het risico dat ze betrokken raken bij een ongeval met een passerende trein is nihil, aangezien ze in een besloten ruimte werken en niet langer langs het spoor hoeven te lopen om op hun werkplek te komen.

Onderhoudswerk op en langs het spoor staat te boek als het gevaarlijkste beroep. In de sector werken 3400 mensen en de laatste vijf jaar zijn gemiddeld per jaar 0,8 doden gevallen. Vorig jaar raakten negen mensen gewond tijdens werkzaamheden op het spoor.

„Elke dode of gewonde is er een teveel”, verklaart Drenth de noodzaak voor de komst van de werkplaats. „Als we willen voldoen aan de eisen van de wet, moet dit werk veel veiliger en comfortabeler worden. Deze werkplaats is een stap in de goede richting”.

De vakbond FNV Bondgenoten is content met de komst van de mobiele werkplaats. „Het is fijn dat ProRail z'n best doet om de veiligheid en het comfort voor het personeel te verbeteren”, zegt een woordvoerder van de bond. „Dit was ook hard nodig, we zijn benieuwd naar de ervaringen van de werknemers.”

Vanaf half augustus tot en met half september gaan de baanwerkers op de spooremplacementen in Apeldoorn en Zutphen proefdraaien met de werkplaats. Die wordt vooral ingezet voor kleinschalig onderhoud, zoals inspecties, werkzaamheden aan wissels en het handmatig slijpen van spoorstaven. Als de proef succesvol verloopt, gaat ProRail meer exemplaren aanschaffen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2006, 15:23:10 »
Plaatje staat wél op Rolandrail:

http://www.rolandrail.net/nieuws/06/fp_01374.htm
No dress rehearsel, this is our life.

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2006, 22:14:56 »
Een aantal ontwerpschetsen van de mobiele werkplaats zijn te vinden op:
http://www.movares.nl/Innovaties/Mobiele_werkplaats.htm
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 10 August 2006, 22:42:53 »
Ook ProRail heeft er een item op hun webpagina's aan gewijd link. Ook daar wordt Movares weer genoemd als samenwerkingspartner.
Deze werkplaats is het product van een ProRail-prijsvraag naar veiliger onderhoudsmethoden. Zowel Movares als VSRT (nu VolkerRail) kwamen met een vergelijkbare opossing en mochten dit verder uitwerken. En dan nu dus de vuurdoop (en hopen dat de Arbeidsinspectie híer wèl tevreden mee is).
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2006, 22:58:56 »
Dus mensen, wil je dit ook op de baan hebben, door te stemmen in de poll van de modellencommissie krijg je al meer kans op de V60 lok (en in een andere poll een reële kans op een V100) Hoef je alleen de wagon nog in elkaar te fabrieken. Heb je toch een unieke kombinatie op de rails staan.

Plaatje staat wél op Rolandrail:

http://www.rolandrail.net/nieuws/06/fp_01374.htm

Vindt het zelf een mooie kombinatie.
Dus mensen voor de loks stem in de modellenpoll!

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)