Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
Vandaag
om 18:07:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 18:00:32
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 18:00:27
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Herb73
Vandaag
om 17:59:59
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Falkenberg
Vandaag
om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
Keska
Vandaag
om 17:26:39
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht
door
marco
Vandaag
om 16:59:47
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 16:50:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
gerhards
Vandaag
om 16:37:45
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
Vandaag
om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia
door
Karben
Vandaag
om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frank Bunnik
Vandaag
om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051
door
RobertH
Vandaag
om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Edwin2121992
Vandaag
om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
robin binsbergen
Vandaag
om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:10:33
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mispoes
Vandaag
om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 11:48:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud (gelezen 3695 keer)
Arkadas
Offline
Berichten: 223
Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
«
Gepost op:
09 August 2006, 14:58:33 »
Bron:
www.telegraaf.nl
Helaas geen foto... :-|
Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
UTRECHT - Baanwerkers in Apeldoorn en Zutphen hebben vanaf nu geen last meer van regen en wind. Hun beroep wordt daarnaast een stuk veiliger dankzij de komst van een vloerloze werkplaats op wielen, die is voorzien van de modernste apparatuur.
Spoorbeheerder ProRail en bedenker VolkerRail presenteren de Mobiele Werkplaats woensdagmiddag in Dordrecht. ProRail heeft hoge verwachtingen van de noviteit op het spoor. Zo moet de inzet van de 25 meter lange werkplaats ook leiden tot minder hinder voor het treinverkeer. Het bedrijf verwacht dat werkzaamheden sneller kunnen worden uitgevoerd.
De door een locomotief getrokken loods heeft de vorm van een treinwagon en beschikt over elektriciteit, een watervoorziening en alle benodigde gereedschappen. Aan de voorkant en aan de achterkant steunt de constructie op wielen. Het plafond is deels gemaakt van zeil dat licht doorlaat. Verder is het dak voorzien van een railsysteem met een verplaatsbare takelmachine. „Onze mensen hoeven niet meer te sjouwen met hele zware objecten en gereedschappen”, zegt Erik Drenth van ProRail.
De wanden hebben ramen en zijn in breedte verstelbaar, waardoor een maximale werkruimte ontstaat. Werknemers rijden met de trein-werkplaatscombinatie naar de plek waar de arbeid moet worden verricht. Het risico dat ze betrokken raken bij een ongeval met een passerende trein is nihil, aangezien ze in een besloten ruimte werken en niet langer langs het spoor hoeven te lopen om op hun werkplek te komen.
Onderhoudswerk op en langs het spoor staat te boek als het gevaarlijkste beroep. In de sector werken 3400 mensen en de laatste vijf jaar zijn gemiddeld per jaar 0,8 doden gevallen. Vorig jaar raakten negen mensen gewond tijdens werkzaamheden op het spoor.
„Elke dode of gewonde is er een teveel”, verklaart Drenth de noodzaak voor de komst van de werkplaats. „Als we willen voldoen aan de eisen van de wet, moet dit werk veel veiliger en comfortabeler worden. Deze werkplaats is een stap in de goede richting”.
De vakbond FNV Bondgenoten is content met de komst van de mobiele werkplaats. „Het is fijn dat ProRail z'n best doet om de veiligheid en het comfort voor het personeel te verbeteren”, zegt een woordvoerder van de bond. „Dit was ook hard nodig, we zijn benieuwd naar de ervaringen van de werknemers.”
Vanaf half augustus tot en met half september gaan de baanwerkers op de spooremplacementen in Apeldoorn en Zutphen proefdraaien met de werkplaats. Die wordt vooral ingezet voor kleinschalig onderhoud, zoals inspecties, werkzaamheden aan wissels en het handmatig slijpen van spoorstaven. Als de proef succesvol verloopt, gaat ProRail meer exemplaren aanschaffen.
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10763
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
«
Reactie #1 Gepost op:
09 August 2006, 15:23:10 »
Plaatje staat wél op Rolandrail:
http://www.rolandrail.net/nieuws/06/fp_01374.htm
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
elt-178.516
Offline
Berichten: 341
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
«
Reactie #2 Gepost op:
10 August 2006, 22:14:56 »
Een aantal ontwerpschetsen van de mobiele werkplaats zijn te vinden op:
http://www.movares.nl/Innovaties/Mobiele_werkplaats.htm
Gelogd
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas
DHG500
Offline
Berichten: 1615
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
«
Reactie #3 Gepost op:
10 August 2006, 22:42:53 »
Ook ProRail heeft er een item op hun webpagina's aan gewijd
link
. Ook daar wordt Movares weer genoemd als samenwerkingspartner.
Deze werkplaats is het product van een ProRail-prijsvraag naar veiliger onderhoudsmethoden. Zowel Movares als VSRT (nu VolkerRail) kwamen met een vergelijkbare opossing en mochten dit verder uitwerken. En dan nu dus de vuurdoop (en hopen dat de Arbeidsinspectie híer wèl tevreden mee is).
Gelogd
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500) .
====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======
Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia
Harry
Offline
Berichten: 1424
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
«
Reactie #4 Gepost op:
10 August 2006, 22:58:56 »
Dus mensen, wil je dit ook op de baan hebben, door te stemmen in de poll van de modellencommissie krijg je al meer kans op de V60 lok (en in een andere poll een reële kans op een V100) Hoef je alleen de wagon nog in elkaar te fabrieken. Heb je toch een unieke kombinatie op de rails staan.
Citaat van: Marc op 09 August 2006, 15:23:10
Plaatje staat wél op Rolandrail:
http://www.rolandrail.net/nieuws/06/fp_01374.htm
Vindt het zelf een mooie kombinatie.
Dus mensen voor de loks stem in de modellenpoll!
Groeten Harry
Gelogd
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rijdende werkplaats voor spooronderhoud