Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud  (gelezen 3642 keer)

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« Gepost op: 09 August 2006, 14:58:33 »
Bron: www.telegraaf.nl

Helaas geen foto...  :-|

Rijdende werkplaats voor spooronderhoud

UTRECHT - Baanwerkers in Apeldoorn en Zutphen hebben vanaf nu geen last meer van regen en wind. Hun beroep wordt daarnaast een stuk veiliger dankzij de komst van een vloerloze werkplaats op wielen, die is voorzien van de modernste apparatuur.

Spoorbeheerder ProRail en bedenker VolkerRail presenteren de Mobiele Werkplaats woensdagmiddag in Dordrecht. ProRail heeft hoge verwachtingen van de noviteit op het spoor. Zo moet de inzet van de 25 meter lange werkplaats ook leiden tot minder hinder voor het treinverkeer. Het bedrijf verwacht dat werkzaamheden sneller kunnen worden uitgevoerd.

De door een locomotief getrokken loods heeft de vorm van een treinwagon en beschikt over elektriciteit, een watervoorziening en alle benodigde gereedschappen. Aan de voorkant en aan de achterkant steunt de constructie op wielen. Het plafond is deels gemaakt van zeil dat licht doorlaat. Verder is het dak voorzien van een railsysteem met een verplaatsbare takelmachine. „Onze mensen hoeven niet meer te sjouwen met hele zware objecten en gereedschappen”, zegt Erik Drenth van ProRail.

De wanden hebben ramen en zijn in breedte verstelbaar, waardoor een maximale werkruimte ontstaat. Werknemers rijden met de trein-werkplaatscombinatie naar de plek waar de arbeid moet worden verricht. Het risico dat ze betrokken raken bij een ongeval met een passerende trein is nihil, aangezien ze in een besloten ruimte werken en niet langer langs het spoor hoeven te lopen om op hun werkplek te komen.

Onderhoudswerk op en langs het spoor staat te boek als het gevaarlijkste beroep. In de sector werken 3400 mensen en de laatste vijf jaar zijn gemiddeld per jaar 0,8 doden gevallen. Vorig jaar raakten negen mensen gewond tijdens werkzaamheden op het spoor.

„Elke dode of gewonde is er een teveel”, verklaart Drenth de noodzaak voor de komst van de werkplaats. „Als we willen voldoen aan de eisen van de wet, moet dit werk veel veiliger en comfortabeler worden. Deze werkplaats is een stap in de goede richting”.

De vakbond FNV Bondgenoten is content met de komst van de mobiele werkplaats. „Het is fijn dat ProRail z'n best doet om de veiligheid en het comfort voor het personeel te verbeteren”, zegt een woordvoerder van de bond. „Dit was ook hard nodig, we zijn benieuwd naar de ervaringen van de werknemers.”

Vanaf half augustus tot en met half september gaan de baanwerkers op de spooremplacementen in Apeldoorn en Zutphen proefdraaien met de werkplaats. Die wordt vooral ingezet voor kleinschalig onderhoud, zoals inspecties, werkzaamheden aan wissels en het handmatig slijpen van spoorstaven. Als de proef succesvol verloopt, gaat ProRail meer exemplaren aanschaffen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10760
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2006, 15:23:10 »
Plaatje staat wél op Rolandrail:

http://www.rolandrail.net/nieuws/06/fp_01374.htm
No dress rehearsel, this is our life.

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2006, 22:14:56 »
Een aantal ontwerpschetsen van de mobiele werkplaats zijn te vinden op:
http://www.movares.nl/Innovaties/Mobiele_werkplaats.htm
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 10 August 2006, 22:42:53 »
Ook ProRail heeft er een item op hun webpagina's aan gewijd link. Ook daar wordt Movares weer genoemd als samenwerkingspartner.
Deze werkplaats is het product van een ProRail-prijsvraag naar veiliger onderhoudsmethoden. Zowel Movares als VSRT (nu VolkerRail) kwamen met een vergelijkbare opossing en mochten dit verder uitwerken. En dan nu dus de vuurdoop (en hopen dat de Arbeidsinspectie híer wèl tevreden mee is).
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Rijdende werkplaats voor spooronderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2006, 22:58:56 »
Dus mensen, wil je dit ook op de baan hebben, door te stemmen in de poll van de modellencommissie krijg je al meer kans op de V60 lok (en in een andere poll een reële kans op een V100) Hoef je alleen de wagon nog in elkaar te fabrieken. Heb je toch een unieke kombinatie op de rails staan.

Plaatje staat wél op Rolandrail:

http://www.rolandrail.net/nieuws/06/fp_01374.htm

Vindt het zelf een mooie kombinatie.
Dus mensen voor de loks stem in de modellenpoll!

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)