Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen  (gelezen 8267 keer)

g60force

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Gepost op: 03 november 2018, 10:43:24 »
ik vond t lastig een goede titel te vinden want technisch gezien ga ik helemaal geen toetsenbord gebruiken
maar ik heb t al zover dat ik een zelfgemaakte kist heb wat mijn treincontroller moet gaan voorstellen
daar zitten joysticks in USB en een groot paneel met draaiknoppen, druktoetsen en schuifjes
het is namelijk een USB Midi DJ paneel, deze kan ik al succesvol via BOME MIDI TRANSLATOR software
aan elk willekeurige Keyboard toets hangen, nu begrijpen julie hopelijk waarom tenminste 2 TREINEN zo belangrijk zijn
ik bezit namelijk een witte z21 die in dezelfde kist komt tesamen met een klein Notebookje...
daarop draait met succes de Z21 Maintainance software die komt met 1 venster genaamd 'Lococontroller'
daarmee kun je standaard de G toets om de spanning op de baan te zetten. de S toets als Noodstop gebruiken
pijltje LINKS is Achteruit, pijltje RECHTS is Vooruit, OMHOOG is snelheid met 1stap verhogen en OMLAAG 1stap verlagen
dan heb je 0 voor het licht en 1 tot 9 voor functies, 10-X functies kun je alleen bedienen door er met de muis op te drukken
infeite ondanks de beperking kom ik al een heel eind, nu komt mijn probleem....
er is geen toets waarmee je het huidige LOK nummer kunt aanpassen en je kunt ook geen meerdere schermen tegelijk gebruiken
daardoor moet je steeds de muis en de laptop openklappen omdat je anders niet kunt zien wat je doet
Stel dat het nu WEL mogelijk was geweest om 2 schermen te openen, dan nog zou er wat mis gaan...
want de toetsen zouden dan voor beide treinen tegelijk werken en dus een ongewenst resultaat leveren
WAT IK DUS CONCREET ZOEK... een manier om voor tenminste 2 bedieningspanelen via de PC
een opmaat gemaakte software die simpelweg via ExpressNet commando's stuurt naar de Z21
als er daar dan toetsenbord aanslagen gekoppelt kunnen worden, ben ik al tevreden
waarmee ik mijn project en einddoel kan bereiken

dagenlang heb ik onderzoek gedaan en via verschillende omwezen geprobeert
steeds loop ik tegen problemen of beperkingen aan....
zoals JMRI die op Java basis geprogrammeert kan worden
staat ook toe om 1 trein met het toetsenboard te besturen, helaas werkt dit niet zoals het hoort
er is iemand die een Joystick toevoegen heeft geschreven en zou theoretisch kunnen werken met een gamepad
maar helaas wordt in JMRI mijn DJ PANEEL niet herkent...
ook kan je weer niet 2 treinen tegelijk met het toetsenbord besturen omdat ze maar 1 set geconfigureerd hebben

zodra er een programma is waar ik letterlijk zelf kan bepalen welke toetsen ik gebruik
en dit ook nog een voor 2 complete Throttles kan, ben ik klaar!

(bijkomend probleem kan zijn dat ik het op Windows XP moet kunnen draaien)

https://imgur.com/a/cK0ebpy
« Laatst bewerkt op: 16 november 2018, 21:20:05 door Bert van Gelder »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2018, 10:48:51 »
Wat foto's is misschien handig, je gebruikte systeem en................................. wie je bent. Een voornaam is altijd wel handig als je met elkaar wat bespreken wilt ;)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2018, 11:05:43 »
De z21 kun je prima tegelijk en draadloos bedienen met een Android-telefoon of Android-tablet, een Apple-Ipad en/of een rode Roco-maus (bedraad of met een draadloze maus uiteraard onbedraad), allemaal tegelijk met de daarvoor bedoelde z21-software.
Dat werkt via de wifi van de aparte, bij de z21 horende router. Een tablet heeft zo'n groot scherm dat er "vanzelf" 2 bedieningspanelen tegelijk te zien zijn, als je het scherm in de breedte houdt.
In de z21-software van Roco kun je de loc-instellingen (nummer en functietoetsen voor eventuele soundlocs) voor iedere loc apart aangeven, mits er maar één tegelijk op het daarvoor gereserveerde opstelspoor dan wel de gehele baan staat: dit uiteraard om de al aangegeven ongewenste "dubbelnummering" te voorkomen.
Met wat prutsen is een complete loc-bibliotheek met alle functie-instellingen en foto's, van het ene naar het andere bedieningsapparaat te exporteren of importeren, het eenvoudigste via een (g-)mail account (als bijlage) via je eigen lokale wifi-netwerk.
Of je een en ander ook op een laptop of met joysticks voor elkaar krijgt, of met zelf geschreven software, weet ik niet. Ik vermoed dat dat in elk geval niet vanzelfsprekend is.....
« Laatst bewerkt op: 03 november 2018, 11:23:29 door 008200 »

g60force

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2018, 11:40:41 »
Wat foto's is misschien handig, je gebruikte systeem en................................. wie je bent. Een voornaam is altijd wel handig als je met elkaar wat bespreken wilt ;)
Neem het volgende aub niet verkeerd op:
foto zou kunnen en wil ik best doen maar is voor vraag/antwoord ben ik van mening irrelevant
maar zoals gezegd geen zorgen ik ga het zometeen aanpassn :)

Systeem? als ik Windows XP en z21 (was al vermeld) is er nog andere info nodig, dan hoor ik t wel!

De z21 kun je prima tegelijk en draadloos bedienen met een Android-telefoon of Android-tablet, een Apple-Ipad en/of een rode Roco-maus (bedraad of met een draadloze maus uiteraard onbedraad), allemaal tegelijk (met de daarvoor bedoelde z21-software. Een tablet heeft zo'n groot scherm dat er "vanzelf" 2 bedieningspanelen tegelijk te zien zijn in als je het scherm in de breedte houdt.
In de software van Roco kun je de loc-instellingen voor iedere loc apart instellen, mits er maar één tegelijk op het daarvoor gereserveerde opstelspoor dan wel de gehele baan staat: dit uiteraard om al aangegeven ongewenste dubbelnummering te voorkomen. Met wat prutsen is een complete loc-bibliotheek met alle functie-instellingen en foto's  van het ene naar de andere bedieningsapparaat te exporteren en importeren, het eenvoudigste via een (g-)mail account.
Of je een en ander ook op een laptop of met joysticks voor elkaar krijgt, of met zelf geschreven software, weet ik niet. Ik vermoed dat dat in elk geval niet vanzelfsprekend is.....
alle standaard dingen van de z21 en de app etc. ken ik dat werkt ook prima en vind t best handig
maar het is niet wat ik wil ;) ik wil dus letterlijk een zelfbouw Trancontroller maken en dat gaat dus best goed
1 trein (dus 1 helft van mn DJ controller en 1 joystick is daar al voor gereserveerd en werkt prima met de z21
want de ingedrukte knoppen en schuiven vertaling zich via de software op laptop naar toetsenboard aanslagen
welke op hun beurt weer netje maar helaas 1 trein kunnen besturen

de beperking is dus het tegelijkertijd besturen van 2 treinen met het toetsenboard
zodra ik dit kan koppelt ik de mapping van het DJ paneel en dito joustick daaraan en voila :D

Oja de naam is Riesjard
« Laatst bewerkt op: 03 november 2018, 11:43:03 door g60force »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2018, 12:11:13 »
Uiteraard om te beginnen welkom op dit forum.  (y)

foto zou kunnen en wil ik best doen maar is voor vraag/antwoord ben ik van mening irrelevant
.....
Mooi. Als je op een forum antwoorden op je vragen wil krijgen kun je je beter afvragen wat voor een ander relevant is voor een goed antwoord.
En in de praktijk blijkt dat het handiger is om op wedervragen in te gaan omdat je zo uiteindelijk via wat vragen en antwoorden tot een oplossing komt.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2018, 12:13:47 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

g60force

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2018, 12:20:45 »
dankje... en 99% mee eensch maar is dat niet t zelfde als een vraag stellen bijv.
Hoe verwijder ik kalkaanslag van mn toilet en dat er vervolgens iemand vraagt om de foto van de WC
terwijl het ECHT niet uitmaakt wat voor toilet / kleur etc. het is zolang er maar een merk ontkalker wordt genoemt
misschien zie ik dit verkeerd en kan mij absoluut voorstellen dat in sommige gevallen foto's doorslag kunnen geven
(heb namelijk zelf ook al op verschillende problemen op diverse onderwerpen foto's toegevoegd waar dat nodig was)
persoonlijk denk ik niet dat dit in mijn geval van toepassing is :)

toch heb ik netjes een link naar een foto toegevoegd :P we gaan zien of het helpt haha ;)

Overigens stelde ik mij wel de vraag of iemand wel op een foto zat te wachten en kwam tot conclusie wss niet
als er twijfel was had ik t uitvoorzorg direct erbij geplaatst,
maargoed ik ga mn best doen om tegen mijn principes in informatie te delen welke ik denk niet belangrijk te zijn

PS: door al dit offtopic vraag ik mij af of er nog wel iemand zin heeft om inhoudelijk te reageren...
« Laatst bewerkt op: 23 november 2018, 22:30:37 door Bert van Gelder »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2018, 13:29:11 »
Je zult via programmering (via een soort simulatie) de Roco z21 moeten aansturen en daarvoor zul je denk ik de gebruikte protocollen moeten doorgronden. En die geeft Roco denk ik niet vrij ??

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2018, 13:48:12 »
Protocol is bekend... wordt bijvoorbeeld ook door de DR5000 gebruikt?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2018, 15:06:42 »
Het is een leuk idee om een MIDI DJ paneel met al zijn schuiven en knoppen te gebruiken als bedieningspaneel. Heb zelf ook al eens gespeeld met de gedachte om mijn Oxygen 25 MIDI controller in te zetten als treinbesturing.

Alles wat we nodig hebben is een vertaling van MIDI commando's naar Xpressnet commando's.
http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/xpressnet.pdf

Dat is waarschijnlijk wel te doen met een Arduino of een SKM32 of een ESP32 (met WiFi!). De MIDI library is beschikbaar en de Xpessnet library ook.

Wat ontbreekt is de tijd om er aan te beginnen ... of als een beginnetje misschien nog wel lukt, om het ooit af te maken.



g60force

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2018, 18:44:32 »
Je zult via programmering (via een soort simulatie) de Roco z21 moeten aansturen en daarvoor zul je denk ik de gebruikte protocollen moeten doorgronden. En die geeft Roco denk ik niet vrij ??
zoals Expressnet, probleem is momenteel dat het programma dat ik gebruik om Midi te vertalen, niet rechtstreeks daarmee kan praten...
vandaar dat t mij wel lukt om de Midi naar toetsenbord kan vertalen, echter opbreekt mij de kennis...
om iets te programmeren dat toetsenboard commando's op zijn beurt weer kan doorgeven aan expressnet
(die bestaan al wel maar vormen voor mijn doeleinde weer nieuwe problematiek/beperkingen)

Protocol is bekend... wordt bijvoorbeeld ook door de DR5000 gebruikt?
precies dus ik weet dat het haalbaar is en niet eens zo heel ingewikkelt is en wbt tijd ook reuze meevalt
maarja vind eens iemand als ik t zelf zou moeten leren (wat ik er graag voor over heb overigens)
ben ik vele malen langer bezig en vrees ik alsnog veel advies te moeten vragen
daarmee wil ik ook niet al teveel onnodig mensen mee lastigvallen :(

Het is een leuk idee om een MIDI DJ paneel met al zijn schuiven en knoppen te gebruiken als bedieningspaneel. Heb zelf ook al eens gespeeld met de gedachte om mijn Oxygen 25 MIDI controller in te zetten als treinbesturing.

Alles wat we nodig hebben is een vertaling van MIDI commando's naar Xpressnet commando's.
http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/xpressnet.pdf

Dat is waarschijnlijk wel te doen met een Arduino of een SKM32 of een ESP32 (met WiFi!). De MIDI library is beschikbaar en de Xpessnet library ook.

Wat ontbreekt is de tijd om er aan te beginnen ... of als een beginnetje misschien nog wel lukt, om het ooit af te maken.


klopt als ik de WINDOWS/PC er tussenuit haal en t plan hardwarematig zou kunnen realiseren is dat nog mooier .... MAAR
het is verdomt lastig om naast reguliere Midi commando's ook nog een Midi signaal terug te sturen naar de hardware
om de knoppen te verlichten, dit heb ik na vele dagen eindelijk gerealiseerd via BOME MIDI TRANSLATOR
vandaar mijn voorkeur om toch een PC ertussen te hangen...
ik kan niet van iemand verlangen ALLE midi commando's te mappen...
van dit DJ paneel zijn t er al erorm veel, vandaar dat ik denk t via PC beter is
omdat iedereen dan zn eigen MIDI item via BOME MIDI kan vertalen
PS. versie 1.6.1 CLASSICS is gratis (maar kan geen knoppen verlichten)
als je geen verlichting wilt of niet noodzakelijk vind, prima dus!

Als is wist waar ik begiinen moest of iemand een opsetje zou kunnen maken....
bijv. van 1 MIDI knop naar 1 expressnet treinfucntie  zoals verlichting,
daarna denk ik zelf ook aardig eindje te kunnen komen, alle functies

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #10 Gepost op: 03 november 2018, 20:12:53 »
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan (tenzij ik je vraag niet helemaal goed begrijp).
Met het programma Rocrail kun je met 1 of meerdere joysticks je treinen besturen. Met behulp van een Arduino kun je zelfs je eigen bedieningspaneel maken. Trainduno
Je kunt meerdere controllers op je beeldscherm zetten en zo je treinen handmatig laten rijden.
Rocrail ondersteunt alle gangbare command stations en al er eentje bijkomt wordt dat meestal heel snel toegevoegd.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

g60force

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #11 Gepost op: 03 november 2018, 20:34:44 »

ik zal t nog eens proberen maar laatste keer dat ik RocRail testen kreeg ik em niet verbonden met de z21 :(
probeer dat via Wifi te doen, net als JMRI en Z21-Maintainance... (daar gaat t wel)
zal eens testen of er verschil zit tussen XP en windows7 heb nog een extra laptoppie liggen :)

Dat eigen bedieningspaneel had ik al eens in t klein gezien maar nooit verder uitgezocht
omdat ik enorm veel USB apparatern heb die ik allemaal wil uitproberen, dus dat werkt gewoon lekkerder als ik dat via software kan doen

edit: dat TrainDuino is wel geinig maar niet wat ik zoek, ik wil bepaalde al bestaande USB randapparatuur gebruiken en configureren
Linux blijf ik heel ver vandaan, op school 199X-200X vond ik t al een ramp, ben verder vele WIN certificaten gaan halen :P]
« Laatst bewerkt op: 16 november 2018, 21:22:25 door Bert van Gelder »

g60force

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2018, 20:38:11 »
UPDATE: ik heb vanochtend 1x succesvol met de muis verder had ik niet getest met Rocrail een locje bestuurt
maar er gebeurde meteen al gekke dingen, zo ging de verlichting enkel aan als de loc in beweging was...
dat deed hij overigens niet bij achteruit rijden...
handmatig bij stilstand licht aanzetten kreeg ik niet voor elkaar

ik wil best verder proberen als jij zegt dat dit programma wel eens mijn oplossing zou kunnen wezen
maar 1ding is zeker ik vind t ronduit *** werken, wat een gedrocht van een complicatie en onlogica :)

blijkbaar zat ik in een soort van demoscherm en had ik tussen de standaard V200 en br213 (weet ik precies)
mijn LGB kleine Dickie toegevoegd, toen ik later met een vers scherm alle locs verwijdert had
en opnieuw mn LGB locje toe gevoegd had, kreeg ik niks meer voor elkaar
allemaal groene lampjes maar loc reageerde nergens op

ik ben nu net pas weer thuis en heb alles uitgezet
straks of morgen probeer ik t even opnieuw, wellicht dat een reset hielp!
« Laatst bewerkt op: 04 november 2018, 20:41:01 door g60force »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2018, 21:24:49 »
Waar je veel verder mee gaat komen: Z21 lan protocol. Zoek dat op google en een van de eerste hits is de officiele documentatie van het lan verkeer

g60force

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen
« Reactie #14 Gepost op: 04 november 2018, 21:39:40 »

ik zal dat zeker gaan bestuderen... maar aangezien er LAN staat en niet WAN(WIFI) betekend dit dat ik de laptop waar ik het USB apparaat op aansluit direct op de Z21 LAN poort moeten worden aangesloten (dat zou echt een heel stuk minder relaxed zijn)

PS: vergeet niet dat ik een witte z21 heb de zwarte Z21 heeft wel LOCONET, ik dus helaas niet :( (geen idee of dat relevant is)
« Laatst bewerkt op: 16 november 2018, 21:22:59 door Bert van Gelder »