Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Hamburg havenspoor  (gelezen 4398 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #15 Gepost op: 17 January 2008, 17:41:13 »
Nou het kan aan mij liggen hoor, maar als de grote containerstroom in Europa niet meer West-Oost (vanuit zeeschepen startend in Le Havre, Antwerpen, Rotterdam en Hamburg) maar Oost-West (vanuit Rusland-Oekraine-Polen) gaat, dan ligt het voor de hand dat Rotterdam als belangrijk distributiepunt aan kracht inboet.

Hamburg als draaipunt in Duitsland, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar Rotterdam ligt dan echt in de Europese periferie, hooguit nog van regionaal belang voor de Benelux en wellicht voor Engeland/Ierland.

De Oost-West containerstroom zou trouwens interessante economische gevolgen kunnen hebben voor Polen. Ik heb geen idee van de spoor-infrastructuur daar, maar het lijkt me dat er kansen liggen voor een belangrijk spoor-draaipunt ergens in Polen.

mvg,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #16 Gepost op: 17 January 2008, 18:04:31 »
Heeft er iemand wel eens uitgezocht wat de finacieele voor of nadelen kunnen zijn?
Denk er om het gaat om centen!! Containerrederijen hebben Rotterdam verlaten om dat Antwerpen een kwartje goedkoper was per afgehandelde container! Het lijk niet veel maar een paar miljoen kwartjes is een hoop geld. Nu denk ik zelf dat die wekenlijkse treinen op de verre orient met  40 continers aan boord niet connen concureren met een 7000 teu schip. (hoeveel treinen zijn dat wel niet?)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert1

  • Gast
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #17 Gepost op: 17 January 2008, 18:19:42 »
Daar heb je een goed punt Sobat.

Verder weet ik niet of ik als transporteur wel zo blij zou zijn met de reis van mijn containers door 'disputabele gebieden'.
Misschien toch maar liever een wat langere, maar zekerder zeereis dan de kans dat je containers 'verdwijnen' of worden leeggehaald?

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #18 Gepost op: 17 January 2008, 20:20:32 »
Een zeereis zekerder dan een reis door Rusland? Dat lijkt me sterk ;D. De zee is een van de gevaarlijkste media om goederen door te transporteren (reden ook waarom zeevervoerders maar zéér beperkt aansprakelijk zijn: je kunt niet meer aan de zee verliezen dan je aan haar toevertrouwt). Er vergaat nogal eens wat op zee, politieke instabiliteit in Rusland lijkt me op dit moment niet heel realistisch, en om Wit-Rusland kun je heen ;D.

Trouwens, de vervoerder zal niet aansprakelijk zijn voor de schade in 'discutabele gebieden' ontstaan door juist dat discutabel-zijn. De expediteur ligt er misschien van wakker, maar nogmaals: ik denk dat het op dit momentwel meevalt.

Sobat heeft zeker een goed punt, het zal vooral gaan om containers die in de 'middenrange' zitten van spoed: bederfelijke waar blijft per vliegtuig, als de reisduur niks uitmaakt blijft het schip de meest efficiënte optie, daartussenin is het misschien aantrekkelijk om de trein te pakken. De vraag is hoe groot dat segment zal zijn.

Robertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #19 Gepost op: 18 January 2008, 00:16:49 »
Hallo,

Even wat weetjes.

Bedenk dat Hambug en Rotterdam niet te vergelijken zijn. In Hamburg gaat het meeste het binnenland in per trein omdat de waterwegen niet zo zijn zoals vanuit Rotterdam.

Uitbreiden van de spoorcapaciteit is veel duurderder dan waterwegcapaciteit.
Je moet namelijk heel veel nieuw spoor aanleggen terwijl je voor capaciteitsuitbreiding over het water alleen maar wat schepen hoeft bij te bouwen.
Als je weet dat er vanuit Rotterdam binnenschepen varen met meer dan 500 TEU laadvermogen terwijl de treinen maximaal op 100 TEU zitten dan kun je je wel wat voorstellen wat de consequenties zijn als je de capaciteit wilt uitbreiden. Zodoende is het uitbreiden van het spoornetwerk t.b.v. Hamburg maar tot zekere hoogte concurrerend t.o.v. andere havens.

Had ergens gelezen dat de treinen naar het verre oosten 200 TEU zouden worden.

Zeescheepvaart is zo'n beetje de meest efficiënte en veiligste modaliteit!
ALs er eens een MSC Napoli strandt is dat groot nieuws, maar het aantal verloren gegane containers is niet zo gek veel in verhouding tot het aantal wat er dagelijks langs die plek vaart.

Dat een schip er van China naar Europa maar enkele dagen langer over doet als de trein wil niet zeggen dat de lading van deur-deur er ongeveer net zo lang over doet. Dan denk ik dat de trein misschien wel een week sneller is. Daar is dus blijkbaar wel markt voor maar de aantallen zullen t.o.v. het zeevervoer maar zeer marginaal zijn.

Rob

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #20 Gepost op: 18 January 2008, 02:02:55 »
Maar dit verklaart ook waarom de Duitsers weinig haast hebben met investeren in fatsoenlijke aansluitingen op de Betuwe route en de Ijzeren Rijn. Ook wordt er veel geld gestopt in scheepvaart van Hamburg naar Berlijn en verder.

Maar hoe zit het met de verschillende spoorbreedtes en koppelingen tussen China, Rusland en Europa ?

Groeten, Alexander

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #21 Gepost op: 18 January 2008, 13:30:35 »
Ja het wsa dus gewoon puur eigen belang van de duitsers. Om niet mee te betalen aan de betuweroute. Maar ja volgens europa hebben dit soort goederenlijnen wel de toekomst, we zullen zien.
Voor grootspoorfoto's zie site

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #22 Gepost op: 18 January 2008, 17:31:01 »
Zouden ze geschrokken zijn van deze discussie ;D

 Duitse spoor en Rotterdam gaan meer samenwerken
18 januari 2008

Het Duitse spoor en de Rotterdamse haven willen meer gaan samenwerken. Daartoe hebben de beide partijen vrijdag in Berlijn een principeverklaring ondertekend.

Nu wordt slechts 11 procent van alle goederen die naar Duitsland gaan per spoor vervoerd.

Dit aantal moet in maximaal twintig jaar naar 20 procent worden opgevoerd. De Duitse snelwegen zijn op dit moment flink overbelast.

Voor de toename moet het Duitse spoor wel logistieke aanpassingen doen.

Rotterdam is de belangrijkste zeehaven voor de Duitse handel. In 2007 werd er via Rotterdam voor 406 miljoen ton aan goederen ingevoerd.
EU geld voor uitbreiding spoor




De Betuweroute wordt mogelijk doorgetrokken naar Polen en er komt een goederenspoor van Rotterdam naar Milaan. Beide projecten zijn geselecteerd voor een subsidie van de Europese Unie.
De Europese Commissie heeft in totaal 30 projecten uitgekozen en trekt daar de komende jaren 5 miljard euro voor uit. Daar bovenop is nog 2,5 miljard euro nodig. Dat blijkt uit documenten die EU-commissaris Jacques Barrot (Verkeer) woensdag in Brussel bekendmaakt.

De commissie denkt het geld te vinden door andere projecten minder prioriteit te geven. Dat heeft nauwelijks gevolgen voor Nederland. Het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT is blij met plannen van de Europese Commissie om de Betuwelijn door te trekken naar Polen.

Bron RTV Rijnmond



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #23 Gepost op: 21 January 2008, 02:38:54 »
2.5 miljard en 1/30 ste van 5 miljard is niet eens genoeg voor het prikkeldraad langs het spoor van Duiven naar Frankfort aan de Oder. Hoewel, als men ipv een hooligan voor straf naar siberie sturen, hem/haar aan de spoorlijn laat werken, men misschien toch goedkoop een eindje op weg komt.  :P
En verder is Polen natuurlijk een enorm land, en de grootste stad Warsaw nog heel wat kilometerjes van de grens met Duitsland.

Maar door de extra investeringen kan Hamburg de positie van Rotterdam natuurlijk overnemen, de duiters investeren natuurlijk niet voor niets in hun eigen haven.

Groeten, Alexander

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #24 Gepost op: 24 January 2008, 21:59:25 »
Heb vergeten te vermelden waar ik het "vandaan " heb: :-[ sorry
http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/7180906.stm

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #25 Gepost op: 25 January 2008, 15:43:44 »
het vervolg...:erv1> uitgaande dat men de engelse taal wel een klein beetju0beheer34...
Citaat
This very morning, shortly before 10am, Central European Time, another0sontain%r test train from Beiji~w, Chin1, arrived in Hamburg. T21vel ti}5 was 15 days, for a distance of 10,000km, going through China, Mongolia, the Russian Federation, Bjelorussia, Poland and finally Germany, with two track gauge changes. This is twice as fast as ship, and much cheaper than air transport. By the end of this decade, the participating rail companies would like to have a regular service established.

en de plaatjes:
http://www.lok-report.de/images/galerien/Peking_HH.gif
http://www.lok-report.de/images/galerien/hh3.jpg
de eerste feestelijke aankomst(?):
http://www.lok-report.de/images/galerien/hh1.jpg

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #26 Gepost op: 07 October 2008, 15:30:37 »
Mag de plaatjes NIET zien. Alles is in Error!
SK
« Laatst bewerkt op: 07 October 2008, 20:19:29 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #27 Gepost op: 07 October 2008, 19:09:46 »
De plaatjes geven de volgende tekst;

Not Found
The requested document was not found on this server.


--------------------------------------------------------------------------------

Web Server at lokreport.de

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Anoniem

  • Gast
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #28 Gepost op: 07 October 2008, 20:10:43 »
Kan best zijn dat ze na 10 maanden niet meer op die site staan  ;)  8).