Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 09:05:21
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Hamburg havenspoor  (gelezen 4400 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Hamburg havenspoor
« Gepost op: 17 January 2008, 16:04:08 »
16 januari 2008
Hamburg steekt half miljard in havenspoor

De stad Hamburg investeert tot 2015 een half miljard euro in uitbreiding van de havenspoorlijn. Het is het grootste uitbreidingsproject in de geschiedenis van het Hamburgse havenspoor. Dit jaar is alvast 62 miljoen euro beschikbaar. Hamburg wil dat het spoorvervoer in de aan- en afvoer een nog groter aandeel krijgt.

Het aandeel spoor in de 'modal split'van de Hamburgse haven is nu al 70 procent. Hamburg wil dat de federale overheid ook investeert in verbetering van spoorverbindingen van en naar de haven, voorzover die niet op Hamburgs grondgebied liggen.

bron:dagblad transport
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2008, 16:13:25 »
Misschien omdat "men"van plan is containertreinen te laten rijden van Duitsland, via het "oostblok"en   R usland naar China zodat de produkten die normaal per schip ongeveer een 6 tot 8 weken eroverdoen, nu in max 2 weken daar zijn. Ik heb gelezen dat "men"van plan is om de eerste containertrein in 2009 te  laten rijden...( "Men"=  oa Duitsland ,  China en Rusland+  de andere landen die daar een graantje van meepikken...)

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Gert1

  • Gast
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2008, 16:26:25 »
Als dat zo is, dan is dat slecht nieuws voor Rotterdam!

mvg,
Gert

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2008, 16:33:19 »
Of goed nieuws voor Rotterdam en de betuweroute!
Rotterdam heeft namelijk een betere diepgang als Hamburg.
En is aanzienlijk beter te berijken voor de grotere zeeschepen.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2008, 16:52:15 »
Citaat
Of goed nieuws voor Rotterdam en de betuweroute!

Ja,...dat dacht ik ook!  :)

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2008, 16:58:03 »
Misschien omdat "men"van plan is containertreinen te laten rijden van Duitsland, via het "oostblok"en   R usland naar China zodat de produkten die normaal per schip ongeveer een 6 tot 8 weken eroverdoen, nu in max 2 weken daar zijn. Ik heb gelezen dat "men"van plan is om de eerste containertrein in 2009 te  laten rijden...( "Men"=  oa Duitsland ,  China en Rusland+  de andere landen die daar een graantje van meepikken...)

Jos
Sterker nog: die eerste containertrein uit China komt volgende week dinsdag al in Duitsland aan.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Anoniem

  • Gast
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2008, 17:01:01 »
Rotterdam heeft namelijk een betere diepgang als Hamburg.
En is aanzienlijk beter te berijken voor de grotere zeeschepen.

Alleen een beetje jammer dat de diepgang van de Emma Maersk (grootste containerschip ter wereld op dit moment) 15½ meter is en dus ook in Hamburg kan aanleggen. Het diepgangprobleem betreft vooral het bulktransport, en dat is hier niet aan de orde. En ach, de bereikbaarheid...die doet er eigenlijk niet zoveel toe, zo groot is het verschil niet op internationaal-zeevervoer-niveau, daar wordt tussen Hamburg en Rotterdam toch vooral geconcurreerd op prijs en dienstverlening, en nauwelijks op geografische locatie.
Rotterdam zal niet op voorhand ervan verzekerd zijn een graantje mee te pikken, maar er liggen wel mogelijkheden (dat geldt trouwens ook voor de havens van Amsterdam, Antwerpen, Bremerhaven, enzovoort).
« Laatst bewerkt op: 17 January 2008, 17:02:33 door Wesley »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2008, 17:09:57 »
Ja ik denk ook wel dat er extra containertreinen vanuit nederland gaan rijden. Dat kan nu ook al wij hoeven daar geen hele haven voor aan te passen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Gert1

  • Gast
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #8 Gepost op: 17 January 2008, 17:17:24 »
De diepgang van Rotterdam doet m.i. niet meer ter zake als de treinen gaan rijden vanuit China naar Europa. Rotterdam is een doorvoerhaven. Dus het gros van de  containers wat daar nu binnenkomt is bestemd voor het Europese achterland.

Als er nu treinen gaan rijden tussen China en Europa, dan ligt Rotterdam ineens niet meer vooraan, maar meer achteraan. Hooguit interessant voor het laatste stukkie naar Engeland of Ierland, maar niet meer als eerste punt na een lange zeereis.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

mvg,
Gert

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #9 Gepost op: 17 January 2008, 17:20:46 »
Nee, maar het maakt volgens mij niet uit. Komt de trein al helemaal uit China dan zal het stukje Polen - Hamburg of Polen - Rotterdam toch niet meer uit maken. Alleen de containers die ergens in het oosten van Europa moeten zijn zal je missen, maar of dat er (relatief) veel zijn?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #10 Gepost op: 17 January 2008, 17:23:06 »
Diepgang speeld in deze klasse van transport inderdaad geen rol, maar wel afstand=tijd over zee, afhandeling, opslag en doorvoer. Op al deze punten wint Rotterdam het van Amsterdam, Hamburg, Bremen, Vlissingen Zeebrugge Gent en Antwerpen.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Anoniem

  • Gast
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2008, 17:25:00 »
Komt de trein al helemaal uit China dan zal het stukje Polen - Hamburg of Polen - Rotterdam toch niet meer uit maken.

Misschien wel als er een shuttledienst China - Hamburg bestaat en de container (al dan niet met draagwagen) in Rotterdam terecht moet komen. Dan moet je de container overslaan of de draagwagen in een andere trein manoeuvreren, en dat kán meer kosten.

Als er nu treinen gaan rijden tussen China en Europa, dan ligt Rotterdam ineens niet meer vooraan, maar meer achteraan. Hooguit interessant voor het laatste stukkie naar Engeland of Ierland, maar niet meer als eerste punt na een lange zeereis.

Daar ben ik het grotendeels wel mee eens, al zou dat ook voor Hamburg moeten gelden. Misschien (maar misschien ook niet) dat de oostkust van de USA in sommige gevallen sneller / beter / goedkoper bereikbaar wordt via Rotterdam dan via het Panamakanaal, maar ik betwijfel het ten zeerste.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #12 Gepost op: 17 January 2008, 17:28:52 »
@Wesley: Dat is inderdaad waar, maar als er een dienst Hamburg - China komt zal de dienst Rotterdam - China waarschijnlijk wel snel volgen. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gert1

  • Gast
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #13 Gepost op: 17 January 2008, 17:30:37 »
Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat er treinen vanuit China naar Rotterdam gaan rijden als de containers in die treinen voor laten we zeggen 95% bestemd zijn voor Duitsland en andere Europese landen.

Zie je het voor je dat die containers eerst door Duitsland zouden komen, dan in Rotterdam zouden worden overgezet op andere treinen en dan weer naar Duitsland zouden gaan?
Op die manier krijgen we de Betuwe route wel vol ja...   ;)

mvg,
Gert

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Hamburg havenspoor
« Reactie #14 Gepost op: 17 January 2008, 17:32:32 »
Naja, het gaat dan niet om de containers die naar Duitsland moeten. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.