Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 02:32:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 02:19:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 00:02:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
24 December 2025, 23:57:02
Goede wensen voor 2026 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
24 December 2025, 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
24 December 2025, 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
24 December 2025, 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
24 December 2025, 17:38:41
  

Auteur Topic: viessmann 5233  (gelezen 2314 keer)

stanny

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
viessmann 5233
« Gepost op: 16 January 2008, 19:16:46 »
ik gebruik deze terugmelder met bezetmelder voor men M rails.
maar 2 vragen:

als op het einde van een blok met deze bezetmelder een sein staat met bijhorend onderbrekingsrail, trek ik dan voedingsspanning vanuit deze viessmann terugmelder naar naar het sein, of hou ik gewoon een aparte aansluiting van de rijstroom aan het sein

als je een stuk geisoleerd hebt en daar de terugmelding van viessmann op aansluit, is er dan geen probleem wanneer de sleper op het einde van het geisoleerde stuk even contact maakt met het niet geisoleerde stuk?
viessmann vertelt iets over een diode schakeling die tussen de aansluiting van de rijstroom moet komen voor alle niet gecontroleerde stukken... moet dit echt? want dan moet ik me echt veel van die schakelingetjes aanschaffen...


Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: viessmann 5233
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2008, 19:34:51 »
Stanny,

Je vraag over de onderbrekingsrail snap ik niet zo goed. Als je een trein op het geisoleerde stuk wil detecteren dan moet je het op de bezetmelder aansluiten.

De sluiting die ontstaat tussen het geisoleerde en het niet geisoleerde stuk is geen probleem. Het is nl. geen sluiting.

De reden dat Viesmann aanbeveelt de aanvullende schakeling toe te passen is dat in de bezetmelder ook zo'n schakeling zit. Die slurpt 1,5 Volt van je digitale spanning op. Om detectieproblemen te voorkomen is het slim om de niet gedetecteerde stukken ook te voeden via zo'n diodeschakeling. Je hebt er  overigens maar één van nodig voor je hele baan. Die sluit je direct op je centrale aan en van daaruit voedt je alle niet gedetecteerde secties.

Hans

P.S. Iemand (Wim Ros) die ook actief is op dit forum heeft een print ontworpen die gelijk is aan 2x Viesmann 5233. Als je een beetje kunt solderen zet je zelf zo'n ding in elkaar. Ben je voor ongeveer de helft van de kosten klaar. Zie de aanbiedingenpagina.

stanny

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: viessmann 5233
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2008, 23:09:57 »
ik heb er een kleine schets van gemaakt: kan dit werken?



als een loc voor het sein staat, zal deze dan gedetecteerd worden? als het sein op rood staat en de sleper op het geisoleerde stuk van het sein, zal er toch geen detectie plaats vinden, juist? hoe op te lossen?

als er geen loc is, zal het stroomverbruik van het sein invloed hebben?

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: viessmann 5233
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2008, 23:20:33 »
Deze schakeling gaat niet werken. Het stroomverbruik van het sein loopt nl. niet via de schakeluitgang.

De schakeling is wel gemakkelijk werkend te maken :
Sluit een weerstand van ca. 5 kOhm (of ietsje kleiner, moet je mogelijk een beetje mee experimenteren) aan tussen de 2 aansluitingen op het sein. Daardoor zal er (ook als de stroom verbroken is) een heel klein beetje stroom gaan lopen door de detector als er een lok voor het sein staat. De detector zal dan aanspreken maar de stroom is veel te klein om de lok te laten lopen.

Overigens zit er m.i. nog wel een andere (gedachten)fout in je schema. De rails van de remsectie zou je op een andere ingang aan willen sluiten dan de stopsectie (vlak voor het sein).

Hans

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: viessmann 5233
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2008, 00:12:48 »
ik heb er een kleine schets van gemaakt: kan dit werken?



als een loc voor het sein staat, zal deze dan gedetecteerd worden? als het sein op rood staat en de sleper op het geisoleerde stuk van het sein, zal er toch geen detectie plaats vinden, juist? hoe op te lossen?

als er geen loc is, zal het stroomverbruik van het sein invloed hebben?


Stanny, wat is de achterliggende gedachte van je bij de werking van deze schakeling, wat wil je er mee bereiken met andere woorden.
Ik vermoed dat je iets wil wat niet gaat, maar leg eerst eens uit wat de bedoeling is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

stanny

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: viessmann 5233
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2008, 00:23:21 »
het is een spoor van volgend station:



de bedoeling is dat automatisch gekozen wordt welk spoor vrij is en groen licht gegeven wordt om dat spoor op te rijden, als ze beiden bezet zijn moet inrij sein rood geven natuurlijk,
als er verkeer vanuit het goederenstation komt moet het spoor van het station ofwel vrijgemaakt worden, ofwel moet uitrit goederenstation rood krijgen, een trein die komt aanrijden mag nooit het onderste spoor inrijden van het station als er actie is vanuit het goederenstation...

ondertussen heb ik al vernomen dat als je pc gaat gebruiken, er geen schakeling meer achter je seinen moet zitten, de pc regelt dat (hier zit ik dus met al men dure 76xxx seinen)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: viessmann 5233
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2008, 00:29:35 »
Stanny, als de baan via de computer geregeld wordt, heb je geen stroomloze stukken nodig, ook worden de seinen niet rechtstreeks via de bezetmelder beinvloed. Het enigste wat je nodig hebt zijn detectie plaatsen, die je via een computer programma een bepaalde functie geeft. Het programma zal het stoppen van de trein regelen via de lokdecoder. Seinen zijn alleen cosmetisch en beinvloeden de treinen loop niet rechtstreeks.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net