Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
  

Auteur Topic: viessmann 5233  (gelezen 2249 keer)

stanny

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
viessmann 5233
« Gepost op: 16 January 2008, 19:16:46 »
ik gebruik deze terugmelder met bezetmelder voor men M rails.
maar 2 vragen:

als op het einde van een blok met deze bezetmelder een sein staat met bijhorend onderbrekingsrail, trek ik dan voedingsspanning vanuit deze viessmann terugmelder naar naar het sein, of hou ik gewoon een aparte aansluiting van de rijstroom aan het sein

als je een stuk geisoleerd hebt en daar de terugmelding van viessmann op aansluit, is er dan geen probleem wanneer de sleper op het einde van het geisoleerde stuk even contact maakt met het niet geisoleerde stuk?
viessmann vertelt iets over een diode schakeling die tussen de aansluiting van de rijstroom moet komen voor alle niet gecontroleerde stukken... moet dit echt? want dan moet ik me echt veel van die schakelingetjes aanschaffen...


Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: viessmann 5233
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2008, 19:34:51 »
Stanny,

Je vraag over de onderbrekingsrail snap ik niet zo goed. Als je een trein op het geisoleerde stuk wil detecteren dan moet je het op de bezetmelder aansluiten.

De sluiting die ontstaat tussen het geisoleerde en het niet geisoleerde stuk is geen probleem. Het is nl. geen sluiting.

De reden dat Viesmann aanbeveelt de aanvullende schakeling toe te passen is dat in de bezetmelder ook zo'n schakeling zit. Die slurpt 1,5 Volt van je digitale spanning op. Om detectieproblemen te voorkomen is het slim om de niet gedetecteerde stukken ook te voeden via zo'n diodeschakeling. Je hebt er  overigens maar één van nodig voor je hele baan. Die sluit je direct op je centrale aan en van daaruit voedt je alle niet gedetecteerde secties.

Hans

P.S. Iemand (Wim Ros) die ook actief is op dit forum heeft een print ontworpen die gelijk is aan 2x Viesmann 5233. Als je een beetje kunt solderen zet je zelf zo'n ding in elkaar. Ben je voor ongeveer de helft van de kosten klaar. Zie de aanbiedingenpagina.

stanny

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: viessmann 5233
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2008, 23:09:57 »
ik heb er een kleine schets van gemaakt: kan dit werken?



als een loc voor het sein staat, zal deze dan gedetecteerd worden? als het sein op rood staat en de sleper op het geisoleerde stuk van het sein, zal er toch geen detectie plaats vinden, juist? hoe op te lossen?

als er geen loc is, zal het stroomverbruik van het sein invloed hebben?

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: viessmann 5233
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2008, 23:20:33 »
Deze schakeling gaat niet werken. Het stroomverbruik van het sein loopt nl. niet via de schakeluitgang.

De schakeling is wel gemakkelijk werkend te maken :
Sluit een weerstand van ca. 5 kOhm (of ietsje kleiner, moet je mogelijk een beetje mee experimenteren) aan tussen de 2 aansluitingen op het sein. Daardoor zal er (ook als de stroom verbroken is) een heel klein beetje stroom gaan lopen door de detector als er een lok voor het sein staat. De detector zal dan aanspreken maar de stroom is veel te klein om de lok te laten lopen.

Overigens zit er m.i. nog wel een andere (gedachten)fout in je schema. De rails van de remsectie zou je op een andere ingang aan willen sluiten dan de stopsectie (vlak voor het sein).

Hans

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: viessmann 5233
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2008, 00:12:48 »
ik heb er een kleine schets van gemaakt: kan dit werken?



als een loc voor het sein staat, zal deze dan gedetecteerd worden? als het sein op rood staat en de sleper op het geisoleerde stuk van het sein, zal er toch geen detectie plaats vinden, juist? hoe op te lossen?

als er geen loc is, zal het stroomverbruik van het sein invloed hebben?


Stanny, wat is de achterliggende gedachte van je bij de werking van deze schakeling, wat wil je er mee bereiken met andere woorden.
Ik vermoed dat je iets wil wat niet gaat, maar leg eerst eens uit wat de bedoeling is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

stanny

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: viessmann 5233
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2008, 00:23:21 »
het is een spoor van volgend station:



de bedoeling is dat automatisch gekozen wordt welk spoor vrij is en groen licht gegeven wordt om dat spoor op te rijden, als ze beiden bezet zijn moet inrij sein rood geven natuurlijk,
als er verkeer vanuit het goederenstation komt moet het spoor van het station ofwel vrijgemaakt worden, ofwel moet uitrit goederenstation rood krijgen, een trein die komt aanrijden mag nooit het onderste spoor inrijden van het station als er actie is vanuit het goederenstation...

ondertussen heb ik al vernomen dat als je pc gaat gebruiken, er geen schakeling meer achter je seinen moet zitten, de pc regelt dat (hier zit ik dus met al men dure 76xxx seinen)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: viessmann 5233
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2008, 00:29:35 »
Stanny, als de baan via de computer geregeld wordt, heb je geen stroomloze stukken nodig, ook worden de seinen niet rechtstreeks via de bezetmelder beinvloed. Het enigste wat je nodig hebt zijn detectie plaatsen, die je via een computer programma een bepaalde functie geeft. Het programma zal het stoppen van de trein regelen via de lokdecoder. Seinen zijn alleen cosmetisch en beinvloeden de treinen loop niet rechtstreeks.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net