Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 20:48:19
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23

Auteur Topic: Jan Kiepura-rijtuigen  (gelezen 20181 keer)

martinmack

• PKP liefhebber
  • Offline Offline
Re: Jan Kiepura-rijtuigen
« Reactie #45 Gepost op: 03 April 2008, 16:47:32 »
Citaat
In beginsel niet meer. In december is Polen toegetreden tot het Verdrag van Schengen, dus normaal gesproken wordt er niet gecontroleerd aan de Oder. Dat kan slechts anders zijn in het belang van de openbare orde of de nationale veilighed, zulks moet dan tijdelijk van aard zijn.

Nou dat dacht je.
Zelfs nederland controleerd nog erg veel.
Terug van Polen werd er zwaar gecontroleerd in de ICE.
Dus dat klopt niet ;)
Dus reken er maar op, elke dag controle.
En zeker bij de Jan Kiepura.
De jan Kiepura laten ze nooit doorrijden zonder douane.

Groeten,
Martin Nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Anoniem

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 03 April 2008, 19:05:57 »
Zelfs nederland controleerd nog erg veel.

Dat is onjuist, misschien heb je toevallig een van de in mijn vorige post beschreven uitzonderingen te pakken (openbare orde of nationale veiligheid, daaronder kan een interventie vallen omdat men op zoek is naar een bepaald individu bijvoorbeeld), maar in beginsel wordt er niet gecontroleerd. Dat mag niet eens onder het Verdrag van Schengen.

Dus reken er maar op, elke dag controle.
En zeker bij de Jan Kiepura.
De jan Kiepura laten ze nooit doorrijden zonder douane.

Nogmaals: sinds 21 december mogen de Duitse en Poolse douane niet eens meer controleren zonder geldige reden. Voor die tijd wel, toen was Frankfurt an der Oder een Schengenbuitengrens, maar nu dus niet meer. Zouden ze wel elke nacht stelselmatig controleren, krijgen ze binnen de kortste keren een veeg uit de pan van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg, want dat belemmert het vrije verkeer. En daar houden ze in Brussel, Straatsburg en Luxemburg niet zo van.

dgfly

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 03 April 2008, 22:01:00 »
Ook ik heb het regelmatig meegemaakt dat in de ICE, komend uit Duitsland, zogenaamd vlak achter de NL-grens werd gevraagd naar paspoorten door de marechaussee.

Langs de inkomende snelwegen in NL uit Duitsland zie je trouwens ook regelmatig bij de eerste afrit marechaussee staan. Wat die daar doen laat zich raden.

Hoe dat met de uitbreding van Schengen zit in de Jan Kiepura kan ik niet zeggen, het is alweer een paar jaar geleden dat ik met de trein in Polen ben geweest, het vliegtuig is sneller en in de auto kun je meer boodschappen meenemen.

Groeten David

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #48 Gepost op: 04 April 2008, 07:54:43 »
Grenscontroles zijn ten allen tijde toegestaan binnen de EU, en dat is zelfs vastgelegd in het verdrag van Schengen.
Dit is onder andere gedaan in verband met de verschillende regels die in de EU-landen gelden voor bijvoorbeeld de opiumwet, maar ook om te controleren op personen die stout zijn geweest (openstaande boetes etc.)

Vandaar dat er regelmatig en onregelmatig, wordt gecontroleerd. In internationale treinen dus, maar bijvoorbeeld ook op de snelweg. Ik woon in Duitsland maar werk in Nederland, dus passeer ik vrijwel dagelijks de grens (in dit geval de A12-A3 bij Babberich-Elten). Hier staan heel vaak teams van de Kon.Marechaussee met motormuizen die je aan de kant halen als ze dat nodig vinden (bij mij nog nooit gebeurd) voor een bezoekje aan het mobiele kantoor en een inspectie van je voertuig en eventueel de bagage.
Wat ook kan is een totaal-controle waarbij ieder voertuig over de parkeerplaats wordt geleid, en waarbij door Politie, Justitie, IVW, Douane en de KM gezamenlijk wordt gecontroleerd.

Andersom, dus richting Duitsland, staan zowel de Zoll, Bundesgrenzgeschutz of de Autobahnpolizei ook gereed om je van de weg te halen (waarbij de Polizei gebruik maakt van retesnelle en retecoole Turbo XXL BMW's) en ook hier is de totaal-controle niet onbekend.

Opgemerkt moet worden dat de Nederlanders vaker controleren dan de Duitsers, maar in de regionale (Duitse) krant die ik krijg staat ook regelmatig een bericht dat ze weer iemand hebben gepakt met een paar kilo marihuana uit Nederland of andere zooi in beslag hebben genomen.

En dit geldt natuurlijk niet alleen voor de grens die ik passeer, maar ook voor andere.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

martinmack

• PKP liefhebber
  • Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 04 April 2008, 12:54:25 »
Hallo,

Dat bedoel ik.
Ik ben het helemaal met je eens Arjan.
Ik heb het wel een paar keer meegemaakt dat er een massa controle was langs de weg.
Dat was dan met de auto.

Maar we wijken wel heel erg af.
Ik ga hopelijk nog deze zomer met de Jan Kiepura naar Polen, even naar Parowozik ;D (en mijn familie)  en dan zullen we wel zien wie de waarheid spreekt ;)

Maar ik geloof jou Arjan.

Groeten,
Martin Nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Anoniem

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 04 April 2008, 16:57:47 »
Lees nou eerst eens even iets, dan hoeft niemand iets te "geloven" of te "zien wie de waarheid spreekt"1 (dat kan natuurlijk sowieso al niet op grond van één waarneming, dat zou statistische nonsens zijn)  ::)  >:(.

EU-verordening 562/2006 omtrent de "rules governing the movement of persons across borders":

Citaat
TITLE III

INTERNAL BORDERS

CHAPTER I

Abolition of border control at internal borders

Article 20

Crossing internal borders

Internal borders may be crossed at any point without a border check on persons, irrespective of their nationality, being carried out.

Article 21

Checks within the territory

The abolition of border control at internal borders shall not affect:

(a) the exercise of police powers by the competent authorities of the Member States under national law, insofar as the exercise of those powers does not have an effect equivalent to border checks; that shall also apply in border areas. Within the meaning of the first sentence, the exercise of police powers may not, in particular, be considered equivalent to the exercise of border checks when the police measures:

(i) do not have border control as an objective,

(ii) are based on general police information and experience regarding possible threats to public security and aim, in particular, to combat cross-border crime,

(iii) are devised and executed in a manner clearly distinct from systematic checks on persons at the external borders,

(iv) are carried out on the basis of spot-checks;

(b) security checks on persons carried out at ports and airports by the competent authorities under the law of each Member State, by port or airport officials or carriers, provided that such checks are also carried out on persons travelling within a Member State;

(c) the possibility for a Member State to provide by law for an obligation to hold or carry papers and documents;

(d) the obligation on third-country nationals to report their presence on the territory of any Member State pursuant to the provisions of Article 22 of the Schengen Convention.

Artikel 22 gaat dan over wegobstakels, artikel 23 over de tijdelijke opschorting van de overeenkomsten van Schengen (openbare orde, nationale veiligheid), en zo gaat het nog even verder.

Van belang is dus dat de voorbeelden van Arjan vallen onder artikel 21(a), en daar is niets mis mee. De Marechaussee mag zeker het een en ander doen, maar dat maakt het nog geen grenscontrole...

Ik blijf erbij dat er niet stelselmatig gecontroleerd mag worden, dan kom je in de knoei met art. 21(a)(i), 21(a)(ii) en 21(a)(iii).

1 Overigens houd ik niet zo van dat soort aanmatigend taalgebruik.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2008, 17:00:32 door Wesley »

Gert1

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 04 April 2008, 17:39:11 »
Zullen we proberen de toon hier vriendelijk te houden?   ;)
Het onderwerp zijn de Jan Kiepura-rijtuigen, dus graag verschillen van inzicht over wetgeving, verdragen en regels graag per PB-berichten uitvechten.

mvg,
Gert

martinmack

• PKP liefhebber
  • Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 04 April 2008, 19:45:07 »
Ja helemaal mee eens.

Even een medeling.
Ik ga morgen de Jan Kiepura spotten.
DUs als er verzoeken zijn DIE HAALBAAR ZIJN.
Zal ik mijn best doen.
Ik ga zelf ook veel foto's maken.
Ik ga spotten in Utrecht op het station.

Groeten,
martin nuij

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #53 Gepost op: 04 April 2008, 20:01:20 »
Een tip: Je kan ook op Amsterdam Centraal gaan spotten. Voordeel van daar is dat de treinen er langer stilstaan voordat ze weer vertrekken. Het is tenslotte het eindpunt van de trein. In Utrecht heb je kans dat de rijtuigen onder de donkere overkapping komen te staan. ;)

« Laatst bewerkt op: 04 April 2008, 20:06:30 door 2278 »

martinmack

• PKP liefhebber
  • Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 05 April 2008, 17:56:38 »
Hallo,

Zo ik ben weer terug.
Het was heel erg leuk om de Jan Kiepura weer eens te zien :)
En ik ontmoette nog een jongen, ook van mij leeftijd, die ook gek is van de Jan Kiepura trein.
Hij zei ook dat hij over een paar maanden naar Warschau ging met de Jan Kiepura trein.
Dat was leuk om te horen want wij gaan ook best vaak met die trein :)
Helaas heb ik geen mail van hem :(

Maar eindelijk, na 20 minuten vertraging kwam de Jan Kiepura binnen.
En weet je wat die jongen zei?
Er zit weer zo een vieze loc voor, dat verpest echt de hele trein.
Ik keek naar hem, en ik zei "daar ben k het helemaal mee eens".
Toen ging ik de Jan Kiepura stilstaand fotograferen.

Ik liep naar achteren en toen zei hij nog: "Je moet die wagons daar achteraan fotograferen die zijn pas mooi".
En ook die heb ik er op staan, namelijk de ost-west-express.

Ik ga er een foto-film van maken en die zet ik wel op youtube.
De link plaat sik zo snel mogelijk.

Groeten,
Martin Nuij

martinmack

• PKP liefhebber
  • Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 06 April 2008, 08:48:33 »
Hallo mensen,

Zo mijn film is af :)
Voor de mensen die hem willen zien ga maar naar deze site:
http://www.youtube.com/watch?v=LAI47IRY-T8

Groeten,
Martin Nuij

martinmack

• PKP liefhebber
  • Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 06 May 2008, 10:19:09 »
Hallo mensen,

Ik heb even aan mijn contacten in polen gevraagd of die een film wil maken van de Jan Kiepura trein.
Zo weten wij nu ook, zonder er mee te hoeven te reizen, hoe hij in het echt rijd.

Dit is de link:

http://www.youtube.com/watch?v=bzD7txckvAY

Groeten,
martin Nuij
« Laatst bewerkt op: 06 May 2008, 10:25:52 door martinmack »

Jan ter Haar

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 07 May 2008, 17:15:43 »
Zojuist van een zesdaagse treinreis door Oost-Polen terug gekeerd en op de terugreis in de nacht van maandag op dinsdag van 5 op 6 mei door Duitse douane nabij de Poolse grens in slaaprijtuig van de Jan Kiepura uit het nest geklopt.
Ik vroeg me af waarom deze trein van die omwegen maakt. Bijv. op de terugreis, van Berlijn via Dortmund richting Wuppertal dan naar Keulen en vervolgens via Duisburg naar Emmerich en Arnhem.
Tot slot, weet iemadn wie Jan Kiepura was/is?

martinmack

• PKP liefhebber
  • Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 07 May 2008, 17:30:48 »
Hallo,

Leuk man dat je die reis maakte.
Ik ben iemand die echt alles weet van de Jan Kiepura dus je bent bij het goede adres ;)

De trein maakt die omroute omdat veel mensen daar naar toe moeten.
Vergeet dat een een zeer lange afstandstrein is en daarom willen ze wel langs de grote steden gaan.
Veel overstappen is niet handig voor de reiziger en dat zou dan betekenen dat er een einde komt aan de jan Kuiepura trein.

En nu de uitleg over jan Kuiepura zelf:
Dit was jan Kiepura:

Citaat
Jan Kiepura was een Poolse tenoor. Al op zijn 22ste werd hij wereld beroemd. Zijn moeder was een Jood.
Hij gaf veel opera´s. Zijn eerste opera was al gelijk in Warschau.
Door de jaren heen gaf hij veel opera´s in veel andere landen.
Hij kreeg zelfs de titel `Berlijns staats opera zanger´.
Hij is in Anmerika overleden.
Polen herdenkt hun helden.
Dat doen ze om elke trein een naam  te geven.
Deze zeer bijzondere trein heet de Jan Kiepura.

Maar er zijn nog veel meer trein namen in Polen.
Ik hoop dat je het snapt.
Wil je meer uitleg, stuur mij even een pb ;)
Want ik heb een compleet boek geschreven over deze trein

Groeten,
Martin Nuij

BjornOl49

• Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
« Reactie #59 Gepost op: 21 May 2008, 16:44:53 »
Ik heb de Kiepura ook op video: http://nl.youtube.com/watch?v=or7mrCJuY2Y (alleen de CD wagon kwam er niet meer op)

GRTZ Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM