Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Rangeerstukje Bas  (gelezen 5103 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Rangeerstukje Bas
« Gepost op: 17 oktober 2018, 21:34:15 »
Ooit toen ik ergens op een beurs liep, zag ik een klein rangeerspoortje voor kinderen. Daarop reed een hippel en kinderen konden dan een trein samenstellen of wegzetten. Het is alweer menig jaar terug dus hoe het banenplan precies was... geen idee. Ik zit sinds een maandje of 2 bij een modelspoorclub en daar werk ik ook aan kinderbanen en toen dacht ik: "ik moet ook zo'n rangeerbaan hebben, da's leuk".

Er zijn voor- en tegenstanders (Nu heb ik op monumentjesdag met zo'n baan gestaan en ik snap de tegenstand enigszins, niet elk kind is eenmaal een geboren machinist), we hebben een aankomende opendag, beperkt budget, 'k heb geen geduld ;) en ik ben midden in het proces van mijn eigen baan bouwen. Toen dacht ik, ik maak er gewoon zelf eentje die ik aan mijn eigen baan kan koppelen en die in mijn auto past. Mijn eigen baan duurt nog wel effies met afbouwen en ik wil ook heel graag eens iets met scenery doen, daar heb ik weinig ervaring in en ik wil iets moois bouwen. Ik heb zelfs nog nooit rails ballast  :-[

Ik ben dus druk aan 't zagen geweest en heb een bak gemaakt, rails gesprokkeld en zo was ik bezig. Had nog een gruwelijke fout gemaakt met het maken van bak. Er zit nu iets van 10cm aan plank aan alle kanten, dus ook aan de kop z'n kant waardoor hij op het moment niet helemaal past op de onderliggende opstelsporen. Maar dat kan altijd nog opgelost worden.  (y)

Ontwerp is simpel:

Op het bovenste spoor kan van links een trein binnen komen, zijn wagons gaan staan en op 1 van de 2 sporen rechts onder opstellen. En een hippel of een sik of een V60 met 'op afstand bedienbare elektronische' koppelingen kan de wagon stam over de ontkoppel rail trekken, 1 wagon loskoppelen en weg rangeren op 1 van de 4 sporen links onder

De bak zelf is gemaakt van mdf hout met vurenhouten balken er onder. En ik gebruik M* C-rails omdat...redenen, kon ik heel goedkoop aankopen. Vind persoonlijk de afstand tussen 2 sporen te groot, maar ok, C-rails heeft ook weer veel voordelen. De wissels ga ik schakelen met servo motoren onder de baan, ik heb het mechanisme van de wissels daarvoor uit gehaald. Ik moet alleen nog dat kruis oplossen qua aandrijving, die is een beetje tricky. Moet ook nog bedenken of ik alvast wat schakelcontacten aanbreng. Ik kan goed met arduino dingetjes overweg en het leek me wel grappig om 10 wagonnetjes volledig automatisch te laten wegzetten of samenstellen  :laugh:

Wat ik hier wilde vragen waren een paar dingetjes. Met name over het invullen van de scenery. Ik wilde aanvankelijk met traxxen aan komen rijden (heb ik er iets van ~14 van), maar het lijkt me mooier om met diesels en stoomtreintjes te werken. En als ik de baan standalone gebruik, staat alleen de hippel er op met een paar wagonnetjes.

Ik zat zelf te denken om bij de 2 rechter opstelsporen, een wateropslag, kolenopslag en een diesel pomp oid te plaatsen. En ik dacht aan een laad perronnetje voor het onderste opstelspoor. Maar verder dan dat kom ik niet echt.   ??? Wat zouden nog meer leuke invullingen zijn?

Dan de C-rails... Ik wilde eerst K-rails omdat dat compacter is (kon ik 5 opstel sporen mee aanleggen) en omdat het mooier en lager is. Ik wil absoluut geen grote hoogte verschillen tussen de sporen. Ik vroeg me af hoe ik dat het beste kon opvullen. Plaatje triplex, gips, gras en ballast tussen de sporen?

Als iemand nog goede ideeën voor de opvulling, hoor ik het heel graag.

Dit is de stijl waar ik graag naartoe wil werken:



« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2018, 19:29:44 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Rangeerstukje bas
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2018, 21:57:27 »
Hallo Bas,

Leuk plan!
Ik zou de invulling zo simpel mogelijk houden. Je kunt, als je het baantje in de huidge tijd plaatst, een stukje bestrating naast de twee rechter opstelsporen kunnen leggen. Dan kun je daar een kraan, een vrachtwagen met kolen en een tankwagen neerzetten als tijdelijke verzorgingsplaats voor een museumlok (stoom).

Verder kun je van alles gebruiken om de ruimte tussen de rails op te vullen. Je kunt ook denken aan dunne panelen isolatie-schuim (piepschuim of XPS) of zachtboard. Verder werken met inderdaad gips of muurvuller.

Veel plezier met bouwen, en hou ons op de hoogte!

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Rangeerstukje bas
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:01:19 »
Hoi, ik lees rangeerstukje en ben meteen ingehaakt. Leuk dus wat je van plan bent! Ik wil heel graag weten waar die voorbeeld foto is gemaakt, prachtige sfeer en ik hoop ook dat je dat voor elkaar krijgt in je plan.

Over je vraag, je kunt ook een spoor links weghalen en daar een loods met railverbinding plaatsen. Dan verberg je ook je aankomst spoor meteen. Dat is dus het vierde spoor vanaf de voorkant.
Groet, Gert-Jan

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Rangeerstukje bas
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:11:46 »
Dit is een leuke opening zo om mee te beginnen , kijk hoe anderen het hebben gedaan , niet persé met het railsysteem zoals jij het hebt , maar meer van zo kan het ook , vooral je eigen plezier staat voorop .Hoe je nu bezig bent geeft anderen ook weer inspiratie .

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Rangeerstukje bas
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:31:25 »
Hallo,

De foto is gemaakt in Kampen toen daar nog goederensporen lagen. (kijkend richting zwolle)
Een mooi idee om zoiets te maken. Kampen had een mooi sporenplan met veel mogelijkheden.
IN het winterseizoen werden soms wel 20 wagens per dag met aardappelen beladen en gerangeerd met 2400 in dubbeltractie/ Een mooie tijd
Ik zou voor een beperkt sporenplan kiezen. Dat geeft goede mogelijkheden en te veel sporen leidt tot een herhaling van zetten.
succes jandcargo

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Rangeerstukje bas
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:31:41 »
Kijk even bij het baantje van Jesse  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72474.0
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Rangeerstukje bas
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2018, 20:43:25 »
Hallo allemaal,

Ik ben eindelijk begonnen met de bouw van mijn rangeerstukje. omdat.... De samenvatting is dat ik graag een kleine rangeerbaan wil hebben; waar kinderen zelfstandig wagons kunnen rangeren, aan mijn eigen hoofdbaan past en die in mijn auto past.

Het eindontwerp is zo geworden:


Ik heb gisteren wat leuke dingetjes van Faller gekocht:





Ik ben echter nog in twijfel waar ik de goederenloods precies plaats. Hij staat nu bij het onderste rangeerspoor, maar daar past hij net aan. Als ik hem plaats bij het rechter keerspoor is er meer te doen met de scenery (y). Maar ik moet hem nog in elkaar lijmen... En het leek me een logische plek omdat elke wagon voorbij die locatie komt. Als er een volle trein komt, kunnen de wagons daar gelost worden voordat ze worden weggezet  ;) En ik heb (relatief) veel ruimte aan de andere kant.

De kolenbunker, waterpomp en dieselpomp komen op de 2 sporen rechts onder te staan voor alle stomers en diesels die zullen passeren. Ik zie nu dat ik de dieselpomp vergeten ben te tekenen. ??? ::)

Aankomende week heb ik vrij genomen en ik hoop dat ik buiten mijn andere klusjes om er veel werk aan kan verrichten.
Dit is wat ik tot nu toe heb gebouwd:

(er steken geen sporen uit wanneer alles ligt)

Ik wil de baan gaan voorzien van een afneembaar schakelpaneel voor alle wissels. De wissels zullen worden aangedreven door micro servo's. Ik kon een paar MG90 op de kop tikken voor €1,70 p/s. Dat kon ik niet laten liggen natuurlijk :angel: Deze servo's ga ik aansturen met een arduino board icm met een I2C servo driver board. Op dat board kan ik 16 servo's aansturen.



De besturing van de baan zelf zal een drietal modi kennen. Hij moet integreerbaar kunnen zijn met m'n marklin baan. Daarbij kan ik via het schakelpaneel alle wissels schakelen. Terwijl de treinbesturing bij een CS2 zal liggen. De arduino krijgt tevens ook een H-brug waarmee we DCC kunnen gaan praten. Uiteraard let ik er op dat beide systemen niet tegelijk kunnen werken en aangesloten moeten zijn, dat komt wel goed. (In de toekomst hoop ik mijn cs2 te kunnen vervangen door een arduino)

Het schakelpaneel krijgt ook een grote knop met een wijzer en een potmeter waarmee ik een hippel en/of een sik met 'digitale koppelingen' kan aansturen. Ik wil het paneel zo ontwerpen dat (de meeste) kinderen in staat zijn om via dat paneel wagons te rangeren.

Als extra 'feature' wil ik ook maken dat de hippel 10 wagonnetjes volledig automatisch kan wegzetten wanneer ik dat wil. Dat lijkt me nu erg leuk om te doen. Daartoe ga stukjes rails isoleren om mee te schakelen. Elke rail van de rangeersporen krijgt een contact, zo wil ik 10 posities creëren . Hiermee wil ik tevens ook voorkomen dat ik of een kind wagonnen aan elkaar koppelt op de rangeersporen, anders krijg ik ze niet meer terug zonder met m'n vingers die dingen los te peuzelen  ::)

Ik wil het wel gelijkvloers gaan maken zodat je eigenlijk niet meer kan zien dat ik C-rails heb gebruikt. Ik wilde het eerst opvullen met piepschuim en gips, maar die piepschuimplaten waren 2cm dik, het waren veel platen, grote platen, het geeft een rotzooi. En nu vul ik het maar op met hout en gips  (y)

Ik heb ook rekening gehouden met extra modules voor in de toekomst. Tussen de ontkoppelrail en het eind passen namelijk geen 10 wagons. Dus een exta 20 of 150cm er aan kan later altijd nog  ;). Misschien dat ik dan iets maak met 2 opstelsporen en een kraan ofzo? Dan kan ik knikkers gaan vervoeren inzo   :D :D :D

Het enige qua rails waar ik nog in dubio over ben is om de boog die terug lijdt naar de baan te vervangen door een wissel, zodat ik er ooit in de verre toekomst er nog een module tegen aan kan zetten in lengte richting.

Ik hoop dat er een paar van jullie dit interessant vinden, ik heb er al 3 of 4 denk ik  ;)

Scenery suggesties altijd zijn welkom  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Rangeerstukje bas
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2018, 22:07:12 »
Bas,



Ik wil het wel gelijkvloers gaan maken zodat je eigenlijk niet meer kan zien dat ik C-rails heb gebruikt. Ik wilde het eerst opvullen met piepschuim en gips, maar die piepschuimplaten waren 2cm dik, het waren veel platen, grote platen, het geeft een rotzooi. En nu vul ik het maar op met hout en gips  (y)


Wellicht kan je het ook 'gelijkvloers' maken met XPS ondervloerplaten. Die zijn vaak 5 mm dik, niet al te duur en ook nog voor andere dingen te gebruiken.

Groet, Juroen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Een update
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2018, 18:07:58 »
Ben vandaag druk bezig geweest met het maken van de gebouwtjes en van de opvulling tussen de sporen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor 6mm poplieren triplex voor de opvulling. In piepschuim had ik niet veel zin. Het geeft veel rotzooi, de platen waren 2cm dik en het kwam in erg grote hoeveelheid. Misschien dat ik het nog gebruik om bergen mee te maken. Ik kon bij de bouwmarkt geen geschikt xps vinden. Alles wat daar op leek kwam ook in grote hoeveelheden en was daarom ook meteen duur.

De opvulling ziet er wel netjes uit, maar het is alleen te laag. Ik dacht eerst dat de beddinghoogte van C-rail 6mm bedroeg..... I was wrong :'( Toen ik er eenmaal achter kwam, voelde ik er nog weing voor om nieuw hout aan te slepen. Bovendien kan ik de stukjes tussen te sporen nog een beetje opvullen met gips en ik moet het nog allemaal ballasten. Dus ik denk dat dat wel goed komt.




Ik had eerst alle bouwdozen van Faller in elkaar gelijmd. Dat is altijd meer werk dan me lief is  :P maar het resultaat mag er wezen  (y)
.

Ik heb nu de benodigde voorzieningen voor diesel en stoomloks behalve een zanddepot. Ik heb een waterpomp, dieselpomp en een kolendepot in elkaar gelijmd zoals is te zien op de foto's.

Zoals jullie kunnen zien, heb ik ook de de stootblokjes ingekort. Ik denk als het straks is ingegipst dat er heel mooi uit zal zien. Ik moet zeggen dat ik het een hele verbetering vind nu die grote grintbulten er af zijn.

Ik heb ook besloten om het goederendepot bij het keerspoor te plaatsen. Dit heb ik gedaan omdat hij dan aan de andere kant van het spoor kan staan. De 'onderkant' van de baan is tevens ook de voorkant, waar het bedieningspaneel komt te zitten. Het zicht op alle sporen wordt zo niet gehinderd.

Het laadperron aan de zijkant hou ik aan de rechterkant, daar kunnen de vrachtwagens laden en lossen.

Alle opstelsporen zijn voorzien van geïsoleerde schakelrails. Er kunnen nu in totaal 10 wagonnen staan op de rangeersporen. Het keerspoor en de 2 loc sporen (rechts onder) zijn ook voorzien van schakel contacten.

De servomotors voor de wissels zijn helaas nog niet binnen. Wel heb ik alle lossen onderdelen onder de wissels weggehaald en gaten geboord onder de wisseltongen. Het kruis ga ik voorzien van 4 servomotoren.

Ik ga nu als eerste een ontkoppelrail scoren (ben de mijne kwijt geraakt  ??? ) en de baanopvulling vastschroeven en dicht gipsen. Maar voordat ik ga gipsen, ga ik eerste alle schakelcontacten uitproberen. Bij 2 aanliggen C-rails raken de 2 railstaven normaliter elkaar net niet... maar soms net wel en dan moet je ze een beetje opkrikken. De ontkoppelrail moet ik ook nog gaan voorzien van een schakelcontact. Ik moet nog precies kijken waar en hoelang. Het moet natuurlijk wel zo gearrangeerd worden opdat de rangeer loco alle wagons van een stam kan los koppelen op die schakelrail.

Ik wil daarna ook het elektrische schema gaan opstellen. Het schakelpaneel krijgt een arduino en een boel druk knopjes en ledjes. De servo driver komt via een I2C verbinding onder de baan zelf te zitten. Daarnaast wil ik een mcp23017 IC plaatsen. Dat is een dubbelports I/O extender die ook op I2C werkt. Met dit IC wil ik alle 14 schakel rails inlezen. Dan heb ik nog 2 I/O over om nog iets van licht oid te schakelen. Tussen baan en schakelpaneel komen ongeveer slechts 5~6 elektrische verbindingen te zitten. Voor de verbinding zelf wil ik gebruik maken van steek-kroonsteentjes, zodat ik m'n schakelpaneel op de baan kan 'prikken'.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Rangeerstukje bas
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2018, 18:17:37 »
Heren, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb hier een update geplaatst.

Ik heb dus met hout de opvulling gemaakt en de bouwdoosjes in mekaar gelijmd.

Het sporenplan blijft iig ongewijzigd en het laaddepot komt bij het keerspoor. Daar kan ik nog een stukje weg maken en een vrachtwagen plaatsen.

Alle sporen zijn nog in het zicht en dat wil ik graag zo houden.

Het enige waar ik nog niet uit ben is hoe ik het onderste gedeelte kan opvullen. Het licht iets lager dan de baan. Dus ik kan misschien een vijvertje aanleggen ofzo. Ik wil er iig geval geen gebouwtjes zetten omdat dat het zicht zou belemmeren. Ik zat verder ook te denken aan een fietspad of een weg in de lengte en een omheining van het rangeergebied. Wat jullie?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Rangeerstukje bas
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2018, 08:45:40 »
Hoi,

Ik heb van het plan en baanbouw 1 topic gemaakt in deze rubriek.

Veel plezier met de bouw ervan, leuk plan en al lekker bezig.

Gr Koen.(team moderators)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Een update
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2018, 18:06:10 »
Ik ben in een weekje vakantie veel opgeschoten met m'n baan. Het is voor het eerst dat ik echt een 'realistische' scenery aan het maken ben. En ik moet zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben, vooral over het ballasten van de C-rails. Het was wat lastig om de ballast tussen de bielzen te krijgen en ik heb dat niet 100% dekkend. Maar ik vind het er toch erg mooi uitzien


Rails bruin geverfd met revlel 83 op waterbasis





Ik heb het zandpad naar de loods toe, op een erg onpraktische plek gelegd  ;D. Had hem beter achter het stootblok kunnen leggen.

Alleen op de foto's waar het hekwerk op staat, is de rails geverfd. Ik doe dat voorts voordat ik de rails leg en al helemaal voor het ballasten  (y). Dan kan ik makkelijker bij.

Ik ben nog niet klaar. Ik moet nog wat bosjes plaatsen en misschien een boompje plaatsen her en der. Verder komen er natuurlijk nog wat figuurtjes en een vrachtauto of 2 bij. Ik wil het uiteindelijk ook gaan weatheren maar ik wil eerst het besturingspaneel maken.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Rangeerstukje bas
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2018, 18:29:21 »
Hoi,

Leuk baantje geworden zo.

Voor de "kaalheid" van de grond, geen idee of dat correct Nederlands is, zou ik het spul wat je bij de goederenloods hebt gebruikt ook hier en daar tussen de rangeersporen op de eerste foto doen.
Die vervallen damwand loods kun je als half-reliëf bouwen.
Dan heb je een leuk contrast tussen oude deel en nieuwere deel.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2018, 18:31:29 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Rangeerstukje Bas
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2018, 12:11:11 »
zeer mooi hoe je die lelijke C-rails weg hebt weten te werken (y) mooi project!

groeten jake

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Rangeerstukje Bas
« Reactie #14 Gepost op: 04 december 2021, 11:44:33 »
Een enkeltje naar de eeuwige rangeervelden  :)



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)