Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Jos B.
Vandaag om 01:02:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
18 January 2026, 23:30:25
Raadplaatje door eemstede
18 January 2026, 23:16:26
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
18 January 2026, 22:57:09
Station Arnhem jaren '80' door RICROO
18 January 2026, 22:34:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
18 January 2026, 22:26:14
Camp 3 door Whis
18 January 2026, 22:17:19
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
18 January 2026, 21:56:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 January 2026, 21:43:53
Rondom Charlois door hervé
18 January 2026, 21:39:29
Perron: rechte zijkant (bv muurtje) versus aflopend schuine zijkant door Rolf S
18 January 2026, 21:35:21
Gare de Tannay, Frans N-spoor door Wim1969
18 January 2026, 21:22:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 January 2026, 21:11:20
664470 door Die Bahn
18 January 2026, 20:43:26
Welke koppeling onder de BR116? door Ronald69
18 January 2026, 20:13:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Sikko
18 January 2026, 19:38:53
Elotrains Plan K pimpen. door ruudns
18 January 2026, 19:28:44
Ik ben een Märklin 3013 aan het restaureren maar… door Martijn193
18 January 2026, 18:48:49
Openen Piko 1100 "botsneus" door Hennie
18 January 2026, 18:07:25
Is hier een functiedecoder stuk? Of is er wat anders mis? (Roco Plan V DC DCC) door phdirk
18 January 2026, 17:11:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
18 January 2026, 17:09:49
BNLS-Werkspoor - HIAB hijskraan t.b.v. Sik door Maarten-1-14
18 January 2026, 16:43:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
18 January 2026, 16:30:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
18 January 2026, 16:21:20
Palisade Canyon door RobVille
18 January 2026, 16:02:53
automaus : Bespreking & Ervaring door Tjalling
18 January 2026, 15:45:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 January 2026, 15:30:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
18 January 2026, 15:17:22
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
18 January 2026, 14:48:44
19 Toen door roco
18 January 2026, 14:34:31

Auteur Topic: Roco wissels met bedding  (gelezen 5536 keer)

PvE

• Offline Offline
Roco wissels met bedding
« Gepost op: 16 January 2008, 09:52:03 »
Ik beschik over een stapel Roco wissels met bedding. Nu ben ik niet van plan de bedding te gebruiken, en bij het overige railmateriaal heb ik die dus ook gewoon verwijderd.
Maar bij wissels is het verwijderen wat trickier, omdat het zwarte plastic
frame dat onder de bedding zit benodigd blijft voor de wisselaandrijving (en misschien ook een geheel moeten blijven vormen).
Mijn vraag is dus: is iemand erin geslaagd bij Roco wissels de grijze
bedding te verwijderen en het zwarte frame te laten zitten?

benieuwd,
P. van Elswijk

René Huibers

• Offline Offline
Re: Roco wissels met bedding
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2008, 10:21:56 »
Als je de wissel met een externe ondervloerse aandrijving wil bedienen kun je er alles vanaf halen. Wil je hem ook nog met de hand kunnen bedienen of de huidige electrische bediening handhaven kun je inderdaad de bedding eraf halen en een stuk van de zwarte plastic frame.

Je moet dan wel waarschijnlijk een uitsparing in de tafel maken om het geheel op dezelfde hoogte als de rocoline zonder bedding te maken (een en ander afhankelijk van je evt nieuwe bedding).

Ik doe dat zelf ook voor de wissels die in het 'zicht' liggen. Op die manier kan ik deze met de hand blijven besturen als ik geen zin heb dit via de LH100 of koploper te doen. Alle andere rails hebben geen bedding.

Indien je alles verwijderd zou je nog kunnen kijken of het voordeliger is de boel op markplaats te zetten en nieuwe rocoline wissels te kopen.

Rene

PvE

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2008, 10:51:49 »
Rene,

Mijn bedoeling is om de reeds aanwezige "oude" 46020 aandrijving (die mijn voorkeur heeft) te blijven gebruiken en daarvoor is het nodig om:

• Tijdelijk het zwarte frame te verwijderen
  • De bedding te verwijderen
  • Het zwarte frame weer aan te brengen
Daarvoor is het nodig dat het zwarte frame in zijn geheel intact blijft hierbij, en weer te bevestigen is aan de kale rails. Als ik de wissels bekijk ben ik daarvan niet zeker.
Ik ben dus benieuwd naar de ervaring van iemand die het daadwerkelijk heeft gedaan.
Het wisselmateriaal zelf is goed bruikbaar, en ik heb dus geen reden om het weg te doen.

René Huibers

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2008, 11:13:18 »
Zoals gezegd, ik heb het zelf ook gedaan. Wel het zwarte frame zover mogelijk afgezaagd omdat ik hiervoor een uitsparing moest maken in de onderplaat.

Ik kan het niet laten zien aangezien alles nu in dozen staat voor een verhuizing.

Rene

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2008, 10:17:49 »
Ik zat met hetzeflde probleem. Ik had twee handwissels met bedding (roco <2005). Je kan zonder probleem het zwarte eronder vandaan halen (en ook weer terug zetten), maar let op:
-Als je de bedding verwijderd, springt er in het zwarte handmechanisme een veertje los,gevolg is dat je handschakelmechanise niet meer functioneerd, even openhalen en dan kan je deze ook weer terugzetten maar het is wel priegelwerk.

-Het is alweer enige tijd geleden en waarom weet ik niet meer precies, maar volgens mij was het niet mogelijk om het handmechanisme zonder de bedding te gebruiken omdat de bedding het mechanisme op z'n plek houdt.

IK doe momenteel niks met deze wissels, maar ben van plan om zelf een U profiel op het plastic te bevestigen zodat ik deze ook kan automatiseren (het schijnt mogelijk te zijn).

als je nog vragen hebt p.m. me :)

PvE

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2008, 19:04:35 »
Beide reacties: bedankt.
De reactie van Bert komt overeen met wat ik zelf denk als ik de constructie van de wissel bekijk:

• Het wisselmechanisme komt in ieder geval tijdelijk geheel los, met alle problemen van dien.
  • De electromechanische wisselaandrijving, die in het zwarte frame geklemd moet worden, wordt aan de andere zijde alleen maar op zijn plaats gehouden door de bedding.
Mijn voorlopige conclusie is dat het eenvoudiger zal zijn om overtollige bedding weg te frezen met een Dremel, of zo iets.

vr.gr.
PvE

René Huibers

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2008, 21:40:25 »
Even een paar fotootjes gemaakt van een wissel die ik pas geleden via marktplaats heb gekocht ter verduidelijking.

Frame demonteren door eerst het zwarte afdekplaatje te verwijderen. Daarna de aandrijving verwijderen (let op het veertje). Daarna kun je het frame en de bedding verwijderen.

Vervolgens een stuk karton uitgeknipt (0,6-0,7 mm dik), sleuf bij de aandrijving gemaakt en gaatjes met een priem geprikt waar de zwarte puntjes door moeten.

Vervolgens het frame weer monteren en de aandrijving in de omgekeerde volgorde.

En de bovenkant

Dit alles in minder dan 15 minuten. Hetzelfde principe pas ik toe op engelse wissels die in het zicht liggen. Op deze manier kan ik mijn wissels met de hand blijven bedienen, via min lh100 of koploper bedienen. Ik heb ze wel met terugmelding uitgevoerd zodat koploper ook weet hoe de wissels staan als ik  ze met de hand bediend heb.

Alle andere roco line rails zijn zonder roco bedding maar met woodland scenics bedding. Deze is ongeveer evenhoog als het zwarte frame en dus hoeft er niets uit de bodemplaat gefreesd te worden.

Aan beide zijden van de wissel plak ik ook nog een stuk schuine bedding van woodland zodat de wissel hezelfde talud heeft als een normale rails.

Dit puur ter illustratie (de bedding wordt normaal op maat gesneden).

Mvg,

René
« Laatst bewerkt op: 18 January 2008, 21:54:57 door Rene Huibers »

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2008, 23:00:13 »
Zomaar een vraag, waarom koop je geen Roco-line wissels zonder bedding?
Hoef je al die ombouw niet te doen en kun je een losse wisselsturing van Roco er aan hangen. Moet je wel losse decoders gebruiken.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

PvE

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2008, 16:13:23 »
Rene,

Kijk eens aan wat een service! Ik geloof dat ik mijn mening moet herzien...
De fotoserie is zeer verhelderend. Voor alle zekerheid: met "zwarte pennetjes" bedoel je, neem ik aan, de pennetjes die aan het zwarte frame zitten ter bevesting aan de bielzen.
Als ik het zo bezie is het ook niet nodig om het zwarte frame in zijn geheel weer aan te brengen; er zijn voldoende pennetjes nodig om de wisselaandrijving vast op zijn plaats te zetten. De rest van het frame kan dan gemist worden, of zie je dat anders? Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de kartonnen plaat.

@GerritM

Zoals ik eerder al zei, ik had nog een stapel (ongebruikte) liggen en het gaat me een beetje te ver om die zomaar weg te doen. En aandrijvingen had ik ook al. Vandaar... ;)

vr.gr.
PvE

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2008, 18:23:33 »
Dat is dan inderdaad de moeite waard, succes!

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

René Huibers

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2008, 02:23:14 »
Voor alle zekerheid: met "zwarte pennetjes" bedoel je, neem ik aan, de pennetjes die aan het zwarte frame zitten ter bevesting aan de biels
Juist

Als ik het zo bezie is het ook niet nodig om het zwarte frame in zijn geheel weer aan te brengen; er zijn voldoende pennetjes nodig om de wisselaandrijving vast op zijn plaats te zetten. De rest van het frame kan dan gemist worden, of zie je dat anders? Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de kartonnen plaat.
Ik heb alleen de uiteinden van het frame verwijderd (niet op de foto's). Het frame met het karton doet perfect dienst als ondergrond voor het ballast.

Op de uiteindes sluit ik dan de normale rails met de woodland bedding aan. Zodoende krijg je een perfecte overgang. Vanwege een verhuizing zit alles in dozen en zodoende kan ik geen bewijs laten zien. De laatste foto in mijn vorige post laat wel enigzins zien hoe goed het allemaal past.

Rene

PvE

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2008, 15:14:13 »
Rene,

Bedankt voor de bijdrage (en sterkte met de verhuizing; ik ben net bijgekomen van de mijne van een jaar geleden...).

vr.gr.
PvE

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2008, 15:12:28 »
Bedoel je met dat karton niet een dikte van 6 á 7 mm ipv 0,6 a 0,7 mm?
Ik ben zelf momenteel bezig om een testbaan gewoon plat op tafel te leggen (nog zonder bedding) en dan blijf je alsnog met hetzelfde probleem zitten.

Ik heb overigens gezien dat de beweegbare biels die de wissel laat verschuiven losklikbaar is. Als je een nieuwe losse rocoline wissel koopt, zit die er hetzelfde uit maar is ENKEL die biels langer.

Weet iemand of, waar je die biels kan kopen/ bestellen?
Of dat er een andere oplossing mogelijk is? Om de wissel te bedienen.

René Huibers

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2008, 16:02:03 »
Het stuk karton van 0,6-0,7 mm vervangt de flexibele bedding en zit dus tussen wissel en plastic-frame.

Indien je de andere roco-line rails gwoon op een plaat legt (dus zonder bedding), krijg je een groot hoogteverschil.

In mijn geval gebruik ik woodland beddingen en die zijn ongeveer net zo dik als een roco-line met bedding. Het past dus redelijk bij mijn wissels.

René

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2008, 12:45:00 »
Ik heb overigens gezien dat de beweegbare biels die de wissel laat verschuiven losklikbaar is. Als je een nieuwe losse rocoline wissel koopt, zit die er hetzelfde uit maar is ENKEL die biels langer.

Weet iemand of, waar, en welk artikel nr die biels heeft zodat je die biels kan kopen/ bestellen?
Of dat er een andere oplossing mogelijk is? Om de wissel te bedienen.