Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:39:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:36:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
Mijn geweatherde modellen door wob
Vandaag om 16:30:02
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders  (gelezen 21644 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #15 Gepost op: 15 January 2008, 22:55:00 »
het staat toch echt allemaal in dat boek hoor, hoe je van 57 mm op 64,6 mm komt enz enz.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hoolsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #16 Gepost op: 15 January 2008, 23:00:02 »
durf het bijna niet te vragen wim maar waar staat het  in de catalogus
mischien een blz nummer want dan kijk ik er echt over heen

Reinder

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #17 Gepost op: 15 January 2008, 23:16:45 »
Hallo Reinder,

Ik weet niet of Wim dit bedoeld, maar in de catalogus van 2002/2003 heeft voor het laatst gestaan hoe je met een slank wissel, railstuk 2203 en de tegenboog 2274 (of een ander slank wissel) van 57 or 64,6 mm komt.

groeten,
Martin
groeten, Martin Vink Dordrecht

hoolsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #18 Gepost op: 15 January 2008, 23:20:58 »
en die he ik helaas niet wel het jaarboek 2005 en jaarboek 2007/2008

Reinder

Robertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #19 Gepost op: 15 January 2008, 23:21:58 »
Hai,

Je bedoelt dat de hart-op-hart afstand tussen R4 en R5 anders is dan bij een overloopwissel gemaakt van 22715/22716?

Dat kun je op twee manieren oplossen.
1: Kijken in de catalogus helpt inderdaad niet want hoe je de parallelafstand van 57 naar 64,6mm kunt vergroten staat er, in tegenstelling tot vroeger en wat Wim Ros beweert, niet meer in. Om die afstand kloppend te maken moet je in een overloopwissel een recht stukje van 30mm (2203) tussen de twee wissels doen. Om dan de twee parallelsporen even lang te maken moet je het 'korte' stuk ook met 2203 verlengen.
In een beetje wisselstraat gaat je dit gigaveel opvulstukjes kosten.
2: Middels een overgangsboog van felxrail (2205) tussen je bogen R4 en R5 enerzijds en je wisselstraat anderzijds de boel op maat maken. Dit is de methode die ik altijd gebruik op zichtbare gedeeltes van m'n baan. Hoe? Zie in het hoofdmenu onder 'NEM-normen'.
Voordeel hiervan is dat je maar één flexrail hoeft te verzagen.  Is dus goedkoperder dan 1x2241, 1x2251, 1x2200, 1x2202, 1x2203.
(€11,50 <> €15,75.)
Tweede vordeel is dat je treinen veel vloeiender de bocht in en uit gaan.
Nadeel is dat je +/- 10 cm extra lengte nodig hebt.

Ik hoop dat je het een beetje snapt.
Anders kan ik misschien wel even een fotootje maken.

Kortom: gewoon K-rails blijven gebruiken.

Rob

hoolsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #20 Gepost op: 15 January 2008, 23:26:39 »
durf het bijna niet te vragen maar kan je een fototje maken dan moet ik mischien toch maar met flex werken in de bochten

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #21 Gepost op: 15 January 2008, 23:30:20 »




Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #22 Gepost op: 15 January 2008, 23:38:16 »
Ik heb toevallig enkele dagen terug een pdf bestand van de Märklin-site gedownload cgleis_20050512.pdf waarin je alle gegevens van C-rails kunt vinden. Ikzelf gebruik Roco-line, maar ik was benieuwd hoe de geometrie van deze rails inelkaar zit.
In deze publikatie staat de contrarail voor gebruik met de slankewissels;
Nr. 24912 met een straal 114,6 mm  en een hoek van 12.1 graden.
Je mag dan aannemen dat dit overeenkomt met het gebogendeel van de slankewissel

PS. heb te laat in de gaten dat je het van k-gleis zoekt
« Laatst bewerkt op: 15 January 2008, 23:40:15 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #23 Gepost op: 15 January 2008, 23:39:48 »
Reinder,

Zo zien de bogen, in mij station er uit.
Gelegd met flexrail 2205.
Heerlijke ruime bogen.
Het is wat meer werk dan de standaard railstukken, maar het ziet er stukken beter uit.


groeten,
Martin

(en vragen mag altijd)
groeten, Martin Vink Dordrecht

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #24 Gepost op: 15 January 2008, 23:40:31 »
Alleen gaat het hier om K-rails Gerrit.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hoolsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #25 Gepost op: 15 January 2008, 23:41:59 »
mischien snapen jullie mij niet helemaal mijn excuus daarvoor de situatie is wisselstraat ligt er met ee ruimte van 57 dan komt de bocht en na de bocht is het in een 64,6 en dat wil ik niet en ik krijg het niet voor mekaar om dat ook 57 te krijgen
hoop dat dit duidelijk genoeg is
Reinder

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #26 Gepost op: 15 January 2008, 23:42:27 »
Ja Wim, heb al een ps-je geplaatst, moet me ook gewoon bezighouden met roco-line.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

hoolsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #27 Gepost op: 15 January 2008, 23:43:26 »
hoe groot is die bocht wel niet en welke railstukken hen je in een bocht van 90% gestopt

Reinder

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #28 Gepost op: 15 January 2008, 23:47:57 »
Bij mij zijn het stationssporen en die liggen in een ruime boog.
Als je voor de boog een afstand van 57 mm hebt en na de boog 64,6 dan is dat mijns inziens het mooiste op te lossen met flex-rail.
De standaard bogen van Märklin hebben nu eenmaal een hart op hart afstand van 64,6 mm, daar kan je niets aan veranderen en als je in je station met de slanke wissels werkt krijg je een hoh afstand van 57 mm tenzij je met railstukje 2203 gaat werken, maar dan wordt de afstand weer 64,6 en dat wil je niet.
De enige en mooiste oplossing is flexrail.

Groeten,
Martin
groeten, Martin Vink Dordrecht

hoolsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Marklin k rails of toch terug naar c of helemaal wat anders
« Reactie #29 Gepost op: 15 January 2008, 23:51:28 »
dus dan moet een bocht volledig uit flex bestaan of begin je aan een kant van de bocht met een vast stuk want dan leg ik flex om mijn R5 bocht heen mooi ruim maar daar zal ik waarschijnlijk wel 2 flexen voor nodig hebben
Reiner