Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door RikM
Vandaag om 22:34:42
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
  

Auteur Topic: Class 66 met de lichten verkeerd om  (gelezen 3369 keer)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2008, 11:07:33 »
Zou dan toch Fraulein Priebl op maandagmorgen in de Viessmann produktiehal 2 draadjes verkeerd om gesoldeerd hebben?  :P
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2008, 12:05:44 »
dat heb ik niet gecontroleerd. Waar zit jij aan te denken dan?

Waar ik aan zit te denken is dat er iets helemaal niet klopt.
Ik wilde weten of de loc analoog ook de goede kant uit gaat. En dan niet in relatie met de frontseinen, maar in relatie met de spanning op de rails. Volgens de normen moet de plus rechts zitten in rijrichting.
Als je geen mogelijkheid hebt om dat te meten zou je kunnen vergelijken met een andere analoge loc.  Als je ze samen op een stuk spoor zet, gaan ze dan dezelfde kant uit?

Verder ben ik het eens met Louis, wat er bij jou gebeurt kan eigenlijk niet. Als een loc analoog in orde is, en je prikt dan een decoder in een NEM stekker, dan moet het digitaal ook goed zitten. Dus er is ergens iets verwisseld, maar wat, en wanneer?

Een nog niet genoemde mogelijkheid: heb je al eens in de function mapping gekeken? Daar kun je vaak de voor- en achterverlichting softwarematig omwisselen. Misschien staat het daar al omgewisseld, dan hoef je het alleen maar weer normaal te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2008, 12:12:25 »
function mapping? bedoel je daar het veranderen van sommige cv's mee?
zo ja welke cv zou ik daarvoor moetne hebben dan?
zat aan cv 29 te denken, maar zoals eerder vermeld is draai je alleen de rijrichting om en waarschijnlijk dus ook weer de verlichting zodat het  hetzelfde blijft.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2008, 12:19:20 »
In dit geval heb je CV 33 en CV 34 nodig. Kijk even in je handleiding.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #19 Gepost op: 16 January 2008, 12:22:52 »
Decoder resetten?
Als het aan de instellingen in de decoder ligt, dan zou alles daarna weer goed moeten staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #20 Gepost op: 16 January 2008, 12:28:51 »
Welke decoder is het eigenlijk?
In je startbericht heb je het over een viasmann 73410.
Ik neem aan dat je Viessmann bedoelt. Maar daar kan ik nummer 73410 niet vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #21 Gepost op: 16 January 2008, 12:30:11 »
Het zal wel om de Uhlenbrock 73410 gaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #22 Gepost op: 16 January 2008, 12:32:15 »
ja sorry een uhlenbrock 73410.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #23 Gepost op: 16 January 2008, 12:34:54 »
Probeer dan eens CV49 op 0 te zetten.
Of anders een reset door CV59 op 1 te programmeren.
Helpt dat niet, dan ligt het ook niet aan de decoder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #24 Gepost op: 16 January 2008, 12:42:58 »
De Uhlenbrock 73410 kent de CV's 33 en 34 helemaal niet.
Je moet inderdaad in CV 49 zijn. Maar zondermeer op 0 zetten, is dat verstandig? Dan zet je een aantal andere dingen ook uit. Je moet alleen bit 6 op 0  zetten, of op 64. Hangt er vanaf hoe het nu staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #25 Gepost op: 16 January 2008, 13:02:49 »
Klaas, zonder meer (af fabriek) staat ie op 0. Als ie kan uitlezen, zou ie nu op 64 moeten staan of iets anders, maar hoger dan 63. Het lijkt me dus zonder meer te proberen. Het is nl. de meest waarschijnlijke oorzaak.

PS: Richard lijkt me niet de figuur die veel in dit soort CV's heeft lopen spitten of rommelen, hooguit dat ie ergens een keer fout heeft lopen programmeren. Of hij is 2e hands overgenomen. Dus zou CV49 op 0 moeten staan, maar gezien de zich openbarende fout ligt 64 meer voor de hand.
Richard: lees 'm eens uit. Als dat 64 is, herprogrammeren naar 0. Is het hoger dan 64, herprogrammeren naar nul plus het verschil tussen wat je uitleest en 64.
Als dat het niet is, vreet ik mijn sneeuwlaarzen op (waarschijnlijk toch nooit meer nodig)  ;D
« Laatst bewerkt op: 16 January 2008, 13:19:43 door Louis Holleman. Reden: ff fatsoenlijke zin van maken »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #26 Gepost op: 16 January 2008, 13:22:29 »
Klaas, zonder meer (af fabriek) staat ie op 0.

Louis, je hebt gelijk. Als ik (nog) beter in de handleiding had gekeken had ik dat eerder kunnen weten. :-[
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #27 Gepost op: 16 January 2008, 14:00:20 »
PS: Richard lijkt me niet de figuur die veel in dit soort CV's heeft lopen spitten of rommelen, hooguit dat ie ergens een keer fout heeft lopen programmeren. Of hij is 2e hands overgenomen.

Ook bij nieuwe decoders komt het wel voor dat CV's niet de instellingen hebben die ze volgens de handleiding wel zouden moeten hebben. Breek ik mijn hoofd allang niet meer over: RESET.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #28 Gepost op: 16 January 2008, 14:15:48 »
Heren mijn dank is heel groot.

Na ce cv 49 op 0 te hebben gezet rijdt de trein zoals het hoort met de driepunt verlichting in de voorwaartse richting.

Nog maals bedankt.

Nu alleen nog mijn andere probleempje in een ander draadje.
Mijn blue tiger openen?

Richard

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Class 66 met de lichten verkeerd om
« Reactie #29 Gepost op: 16 January 2008, 14:53:01 »
Pfft, dat scheelt een slechte maaltijd. Nu kan ik vanavond gewoon lekker een karbonaadje met groenterisotto gaan maken  :D

Helaas geen BT voorhanden hier Richard, dus reken niet op mij...
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)