Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 17:52:23
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Luit
Vandaag om 17:42:28
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door g-j
Vandaag om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 16:24:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:15:27
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
  

Auteur Topic: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?  (gelezen 3209 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3333
  • Bricolage français.
Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
« Gepost op: 13 October 2018, 09:04:48 »
Begin jaren 70 reed ik dagelijks vanuit Zuidhorn naar mijn middelbare school in Groningen. Met meestal een gele dieseldrie.
Onderweg passeerde ik Vvl, Hoogkerk-Vierlaten.
Aan de uiterste oostzijde, de Groninger kant, stond een houten wachtpostje.
Het verdween rond kerst 1972, net als het rangeerspoor dat aan de oostzijde van het emplacement lag.

Een paar jaar geleden probeerde ik het huisje uit het hoofd na te bouwen.



Mijn gevoel is dat het klein is. En dat de deur naar de voorkant moet. Heeft iemand foto’s, toevallig?

Wolter
« Laatst bewerkt op: 13 October 2018, 18:18:45 door 44 »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2018, 09:29:28 »
Wel opmerkelijk dat je er zo vaak langs bent gekomen en toch een paar letters uit de plaatsnaam Vierverlaten overslaat.  ;)
Ik ken de situatie daar niet, maar misschien is er op stationsweb.nl nog iets van te zien. Die site is momenteel overigens onbereikbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
« Laatst bewerkt op: 13 October 2018, 09:48:27 door edwin1974 »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2018, 11:04:54 »
Hoi Wolter,

Sinds een aantal jaren woon ik in Hoogkerk. En ik heb een paar vragen over het vroegere spoorverloop in het dorp. Ik zie een kans, nu jij er herinneringen aan hebt.  ;)

Je noemt dat er aan de oostkant van het emplacement een rangeerspoor was. Waar liep dat spoor dan?
Aan de oostkant loopt namelijk direct het hoendiep en dan het terrein van de suikerfabriek.

Andere vraag. Oostelijk van de overweg in het dorp kan ik zien dat er vroeger een aansluitspoor is geweest naar de strokartonfabriek. Zuidelijk van het doorgaande spoor hier is een terrein dat op een laad/losstraat lijkt. Op dit moment wordt dit terrein gebruikt als opslag voor de spoorverdubbeling die gaande is. Nu de vraag: lag hier vroeger een spoor naar een laad/losstraat?

Ben benieuwd of je hier nog info over hebt. Alvast bedankt voor je moeite.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1417
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2018, 11:36:17 »
Uit het hoofd zonder tekening. De hoofdlijn is enkelsporig.
Vanaf Stad leek de overweg dubbelsporig vanwege de aftakking naar "de Halm".
Doorgaand kreeg je een wissel naar rechts voor de aftakking naar het station en de suikerfabriek.
Klein eindje verder wissel naar links voor uithaal spoor aan de zuidkant.
Dat eindigde bij Post ll met een wissel naar het hoofdspoor en de brug.
De spoorwegbrug was dubbelsporig en net naar de overweg had je weer een wissel naar de losweg.
Doorgaand kwamen beide sporen in de boog weer bij elkaar om richting Den Horn te gaan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2018, 12:11:50 »
Op sporenplan.nl is de situatie in 1965 te vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2018, 17:27:36 »
Iedereen bedankt voor de info!
Ik heb er nu een goed beeld bij. Toppie!  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2018, 18:15:37 »
hoop dat het is gelukt met de link die ik in een eerder bericht had geplaatst
 

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3333
  • Bricolage français.
Re: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2018, 19:32:09 »
Dag allemaal,

Bedankt voor alle reacties.

Achtereenvolgens mijn reactie op die van jullie:
@Klaas: inderdaad was ik ‘ver’ van Vierverlaten vergeten op te schrijven. Bedankt voor je scherpzinnigheid.
@Luit: mensen nemen verschillend waar. Ik schets mijn waarnemingen hier.

Ik ben, meerijdend met de gezinsauto, vanaf 1968 (toen was ik acht) regelmatig over de Zuiderweg gekomen. Later, eind jaren 70, zat mijn fotograaf in Hoogkerk (Objektief) ook aan de Zuiderweg. Toen lag nog een stuk van het aftakkend linker wissel naar De Halm in de overwegbevloering: het deel tussen de wisseltongen en het puntstuk. Het spoor naar De Halm had een vrij krappe boog. Daarin lag volgens mij een meegebogen wissel; die dingen kende ik alleen uit de Märklin-catalogus.

Richting Leeuwarden kijkend, met de rug naar de overweg in de Zuiderweg: nog vóór het inrijsein een linker wissel. Dat werd volgens bedieningsvoorschriften die ik ooit op een site over klassieke beveiliging heb gevonden bediend vanuit ‘mijn’ post II.
Het naar links aftakkende spoor was spijkerspoor. Het lag aan de zuidzijde van het hoofdspoor.
Blijkens foto’s uit april 1958 van Van de Meene en Ankersmit werden daar buurtgoederentreinen aan de kant gezet, om wagens uit te rangeren. Dat spoor liep door tot de spoorbrug over het Hoendiep, dat het emplacement doorsnijdt en komt aan de oostzijde van het Hoendiep al weer in het hoofdspoor. Inderdaad, Luit, had dat spoor een veiligheidskopje. Dat liep door tot vlak achter PostI. Op dat spoor kon kennelijk nog een wagen staan, want Ankersmit of Van de Meene klimt op een ketelwagen. Dit zijspoor had geen in- of uitijseinen.

Op het hoofdspoor richting Leeuwarden kwam je na Post II achtereenvolgens tegen:
-Inrijseinen (bordes) voor het binnenkomen op het hoofdspoor of het inhaalspoor;
-vrijwel onder het inrijbordes: een naar rechts aftakkend raccordement van de suikerfabriek CSM (opgebroken toen ik in augustus 1972 naar Groningen ging reizen);
-een naar rechts aftakkend inhaalspoor;
-het van de kijker afgekeerde uitrijsein richting Groningen;
-aan de linker kant: de overloopwissels van het genoemde spijkerspoor.
-ook links: Post I;
-de tweesporige spoorbrug over het Hoendiep;
-de overweg;
-in het hoofdspoor meteen na de overweg: een naar links aftakkend doodlopend laad- en losspoor;
-rechts, aan de noordzijde van het inhaalspoor: Post T, het voormalige haltegebouw;
-uitrijsein richting Leeuwarden;
-uitrijwissel;
-bordessein/inrijseinen aan zijde Zuidhorn.

In ‘mijn’ tijd waren dus beide sporen op de spoorbrug in gebruik. Later is het gehele inhaalspoor gelegd aan de oostkant van het Hoendiep.

@edwin1974: ik had familieverplichtingen, maar heb zojuist je doorgelinkte tekening zeker bekeken. Dank!
Echter mijn beeld is van een plat seinhuis. Mogelijk is mijn versie een vernieuwing die nooit op tekening is verwerkt.
@VFR: je hebt deels al antwoord gekregen, zie ik.

Dank nogmaals voor al jullie reacties.

Prettige avond verder,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3333
  • Bricolage français.
Re: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2018, 20:03:52 »
Nog een nabrander, speciaal voor Luit.

Ik heb even zitten kauwen op je opmerking over een dubbelsporige overweg Zuiderweg. Ik denk dat je gelijk hebt. Het puntstuk van het wissel naar De Halm lag nog net aan de westzijde van de overweg Zuiderweg. Dan is de overwegvloer inderdaad dubbelsporig.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3333
  • Bricolage français.
Re: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: foto’s en resultaten
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2018, 08:24:47 »
Wat nieuwe ontwikkelingen.
Ik kreeg de tip nog even op de NVBS-Beeldbank voor niet-leden te kijken.
Daar zie ik in aprl 1958 ‘mijn’ post uitgevoerd met een zadeldak, precies zoals edwin1974 al aangaf.

Mijn geheugen is (dus) (ook) onbetrouwbaar.

En de verdere opbrengst van het bekijken van de fotopagina van de NVBS:

@Luit: het puntstuk van het wissel van het raccordement naar De Halm ligt inderdaad nog ten westen van de overweg;
@allen: en een aanpassing in het rijtje ‘wat kom ik tegen als ik vanaf de Zuiderweg naar het station Vvl ga’ :
-Aftakking naar CSM;
-linker wissel naar spijkerspoor;
-WP II;
-bordessein/inrijseinen.

Dank voor het meedenken!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1417
Re: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2018, 21:51:59 »
Dus de Post ll stond ter hoogte van het afbuigende spoor naar de Suikerfabriek. Ik ken alleen dat gebouwtje naast de spoorbrug waar vanuit de spoorbrug werd bediend.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3333
  • Bricolage français.
Re: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2018, 22:59:55 »
Dat klopt. Maar het is al bijna 50 jaar weg.
Post II stond een stukje van het spoor af omdat net ervoor het raccordement naar de suikerfabriek aftakte. Maar kijk even op de Beeldbank. Dat maakt veel duidelijk.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.