Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Leek met vragen.. Arduino..  (gelezen 5822 keer)

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Leek met vragen.. Arduino..
« Gepost op: 12 oktober 2018, 21:35:03 »
Bijvoorbaat ga ik sorry zeggen als ik "domme" vragen stel.

Voor mijn te bouwen modelbaan (zie draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84313.0) ben ik aan het nadenken hoe ik op termijn de wissels, seinen wil aan gaan sturen.

Ik gebruik Fleischmann Picollo rails met bedding, met aandrijvingen die bovengronds erop klikt.

Ik wil geen "simpele" standaard knoppen van Fleischmann of iets in die geest, maar meer iets een bedieningstableau. Eventueel individuele wissels omzetten of werken met rijweg knoppen in enige vorm.

Ik ben in een aantal draadjes hier de Arduino boards tegen gekomen, oriënterend naar de toekomst zou dit ook wel wat voor mij kunnen zijn om te gaan gebruiken. Ik heb ook wel iets met programmeren... Het rijden wil ik digitaal gaan doen. Heb hiervoor al een Z21 start met multimaus. Het is echt bedoeld voor de aansturing van de wissels, seinen en in een latere fase voor het aan en uit schakelen van straatverlichting, verlichting in huizen, fabrieken etc. al dan niet in een dag/nacht tijdregeling.

Ik heb nu nog geen inhoudelijke vragen, daar ik me aan het oriënteren ben naar wat ik uiteindelijk wil.
- Kan ik met een Arduino board, Uno of Mega, dergelijke Fleischmann aandrijvingen aansturen?
- Allicht is het geheel wel overkill?
- Wat zouden jullie aanraden voor een station met +/- 6 wissels en een schaduw met +/- 4 wissels?

Groet,

Diederick

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2018, 22:45:46 »
Er zitten hier wel techneuten die er wat van af weten.

Daar zul je wellicht wat antwoorden van krijgen en gerichte vragen.

In principe kun je alles op je baan aansturen met de Arduino Techniek.

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2018, 22:52:13 »
Beste Diederick,

allereerste domme vragen zijn vragen die niet gesteld zijn ;) :)

En dan nu even serieus. Persoonlijk heb ik geen ervaring met digitaal rijden, echter heb ik wel ervaring met arduino. Het fijne aan die dingen is dat je in principe alles wat je wilt kunt programmeren (als je arduino-C kan programmeren tenminste ;)) en weet hoe en wat er aan componenten is.

Wat betreft het schakelen van wissels, seinen en misschien wel rijstroom(?) is dat altijd mogelijk via transistoren of relais. Wat je je wel moet afvragen is of je liever een zelf geknutseld relaisbord met zelfbedachte schakelingen (en de bijbehorende schakelaars denk bijvoorbeeld aan reedschakelaars) in mekaar fröbelt. Of dat je liever decoders koopt inbouwt en je digitale systeem erop instelt.

Voor dacht/nacht licht wisseling o.i.d. zou een arduino wel een prima alternatief zijn maar ook hier geldt weer dat je het zo makkelijk of moeilijk kan maken als je zelf wilt.

Kortom, aandrijven met arduino is zeker mogelijk (mits je de juiste componenten aansluit) maar het is zeker niet de makkelijkste of snelste oplossing (ik zeg niet dat het een slechte oplossing is). Verder qua aanbeveling kan ik je niet zoveel helpen gezien het feit dat ik geen ervaring met digitaal rijden heb. Wat ik wel kan zeggen is mocht je ooit vragen over je arduino hebben, stuur me gerust een pm.

Met vriendelijke groet,
Tim


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2018, 00:59:23 »
Het klinkt alsof je het digitale gebeuren tot het rijden wilt beperken? En dan de wissels/seinen met arduino's wilt regelen? Inderdaad, dat kan prima.

De arduino is dan eigenlijk alleen een vervanging voor een stapel schakelaars en eventueel diodematrixen ofzo. Knopjes op een bedieningspaneel, een arduino om erop te reageren en dan vervolgens pulsen naar een wissel of stroom richting een relais of een aansturing van een servo: kan allemaal. Leuk spul.

Ik heb zelf een setje ouderwetse sein+wisselhendels met een arduino eraan. De arduino neemt de rol over van het hele mechanische "uitsluitingsmechanisme" (sein naar spoor 2 kan niet op groen als het wissel niet naar spoor 2 wijst) en stuurt vervolgens de servo's aan. Zoals ik al zei: leuk spul!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2018, 09:38:26 »
Goedemorgen,

Reinout dat is inderdaad wat ik nu in eerste instantie op het oog heb. Ik zal me ook zeker verdiepen in de mogelijkheden tot het digitaliseren van het geheel, maar ben wel iemand die graag bezig is en niet alles aan de computer of dergelijks over te laten en alleen als toeschouwer kan kijken.

Aangezien ik nergens zo snel kon vinden of het ook met mijn Fleischmann aandrijvingen kon dit draadje maar geopend, ben blij dat dat zou moeten kunnen. Ik ga me verder orienteren/verdiepen.


Iedereen bedankt zover voor de uitgebreide reacties!

Groet,

Diederick

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2018, 20:00:15 »
Zoals eerder gezegd, prima te schakelen met een transistor en een diode.

Maar als alleen het doel is om ze om te zetten op basis van dat je schakelaars in drukt lijkt met me wel overkill. Kan je die schakelaars ook direct aan de wissel koppelen. En rijwegen schakelen door wat diodes te te voegen. Simpeler dan een Arduino.

Toegegeven, als je extra eisen gaat toevoegen, bijvoorbeeld dat je bij wisselstraten de wissels één voor één wilt omzetten na één druk op de knop. Dan ja, dan is een micro controller oplossing al snel eenvoudiger dan discreet.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2018, 08:33:23 »
Zoals eerder gezegd, prima te schakelen met een transistor en een diode.

Maar als alleen het doel is om ze om te zetten op basis van dat je schakelaars in drukt lijkt met me wel overkill. Kan je die schakelaars ook direct aan de wissel koppelen. En rijwegen schakelen door wat diodes te te voegen. Simpeler dan een Arduino.

Toegegeven, als je extra eisen gaat toevoegen, bijvoorbeeld dat je bij wisselstraten de wissels één voor één wilt omzetten na één druk op de knop. Dan ja, dan is een micro controller oplossing al snel eenvoudiger dan discreet.


Timo

@Diederick. Timo hier geeft je hier het beste antwoord. Als je 1 knop in leest en dan 1 wissel schakelt dan is arduino overkill. En met diodes kan je ook meerdere wissels tegelijk schakelen. Als je bijvoorbeeld 4 sporen heb met 6 wissels. Dan heb je maar 4 knoppen nodig.

Wat betreft de wisselaandrijvingen. Je kan deze aansturen dmv transistors, maar ook door relais. En je kan relais boarden kopen met 8 relais die je direct op je I/O kan aansluiten. Het voordeel hiervan is dat je niet zelf elektronica in elkaar hoeft te solderen. Belangrijk is wel dat je wisselaandrijvingen dan eindafschakelingen hebben, anders fik je ze er uit.

Je hebt wss al je wisselaandrijvingen gekocht, maar als je dat niet heb, kan je misschien nog ff kijken naar het gebruik van servo motoren. Je kan micro servo's kopen met metalen tandwielen voor ~€1,70 per stuk. Dan kunnen je wissels langzaam schakelen, hoor je geen klik, hebt geen extra elektronica nodig (behalve 5V voeding)  en het kost geen drol.

Ik ben op dit moment bezig met mn M* C-rails hiermee uit te rusten, maar het werkt ook met kleinere rails.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:57:11 »
Als aanvulling:

Je kan deze aansturen dmv transistors, maar ook door relais.
Maar om een relais te sturen heb je ook een transistor nodig ;D Maar okay, meestal wordt dan nu impliciet een relais module bedoelt.

Belangrijk is wel dat je wisselaandrijvingen dan eindafschakelingen hebben, anders fik je ze er uit.
Ligt eraan of je één of twee relais per wissel gebruikt. 8)

Maar als je normale wisselaandrijvingen wilt aansturen is naar mijn idee transistors het mooiste en het kleinst.

Maar inderdaad, met servo's kan het mooi en goedkoop. Iets meer werk met programmeren en je hebt wat haken en ogen zoals stroomvoorziening en geen lange draden. Maar is goed te doen (en al wat vaker gedaan ook ;D). Zelf wel fan van de SG92R servo. Geen metalen tandwielen (maar goed, voor een wissel naar mijn idee ook niet nodig) maar goedkoop en digitaal (=> minder jitter).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2018, 10:15:47 »
Je hebt van die zogenaamde transistor array's. Dat zijn IC's waar 9 transistoraansturingen in één IC behuizing zitten, speciaal bedoeld voor het aansturen van relais van 5 volt. (Goed geschikt in samenwerking met een Arduino).

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2018, 20:59:39 »
Heren,

Wederom bedankt voor de moeite te reageren.

Mijn gedachten voor een Arduino zijn tweeledig. Het is niet mijn bedoeling om een knop per wissel te maken. Ik wil meer werken met rijwegen. Je krijgt dan een knop per spoor in feite.

Ik besef me dat een Arduino voor de beginfase van mijn te bouwen modelbaan overkill kan zijn. Maar in de toekomst wil ik er verschillende functies aan toevoegen, zoals een overweg, dag/nacht ritme voor de lampjes in de huisjes, en mogelijk meer.

Daarnaast kan ik hiermee misschien weer wat oude kennis terughalen, in een grijs verleden heb ik er al eens meegewerkt op school. Is echter al zo lang geleden en nooit verder meer toegepast dat de kennis ver weggeebt is. Vandaar dat ik me weer een leek noem ;)

Ik gebruik zoals gezegd Fleischmann Picollo rail met bedding en heb de aanklikbare aandrijvingen, weten jullie of die eindafschakeling hebben?

Ik heb mijn keuze voor het bedienen van de wissels nog niet gemaakt, mogelijk word het eerst simpeler met schakelaars en later een andere oplossing.. 


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2018, 08:32:03 »
Je hebt van die zogenaamde transistor array's. Dat zijn IC's waar 9 transistoraansturingen in één IC behuizing zitten, speciaal bedoeld voor het aansturen van relais van 5 volt. (Goed geschikt in samenwerking met een Arduino).
Good you mentioned. (zijn wel 8 en geen 9 aansluitingen)

Was ik helemaal vergeten. Wat jij, Diederick, echt moet doen (behalve een awesome treinbaan bouwen) is een paar ULN2003A ICs aanschaffen. Dat zijn NPN transistor arrays met ingebouwde weerstanden. Je kan de aanstuur kant direct op de I/O van arduino aansluiten. En aan de andere kant kan je de wissel schakeldraden aansluiten. Ik heb deze ICs gebruikt om o.a. relais en stappenmotoren aan te voeren. Dit is echt perfect voor wat jij wilt.

Dat zijn deze dingen: https://hackerstore.nl/Artikel/207
Alternatief kan je ze ook op breakoutboard nemen. Kan je makkelijker dingen aansluiten zonder veel soldeer werk. https://hackerstore.nl/Artikel/94 Als nadeel hebben die laatste dat je er maar 4 kan doen, dus prijs technisch gezien is het niet handig, maarja over wat voor bedragen hebben we het nu?  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2018, 09:21:42 »
Mijn gedachten voor een Arduino zijn tweeledig. Het is niet mijn bedoeling om een knop per wissel te maken. Ik wil meer werken met rijwegen. Je krijgt dan een knop per spoor in feite.
Maar ook daar is een Arduino overkill. Daar diodes doen hetzelfde ;)

Ik besef me dat een Arduino voor de beginfase van mijn te bouwen modelbaan overkill kan zijn. Maar in de toekomst wil ik er verschillende functies aan toevoegen, zoals een overweg, dag/nacht ritme voor de lampjes in de huisjes, en mogelijk meer.
Dan zou ik daar gewoon een (losse) Arduino voor pakken :) Maar dat soort dingen zijn wel leuke projectjes. In het verleden ook wel iets van op het forum van langs gekomen. Maar dat draadje kan ik zo snel niet vinden.

Ik gebruik zoals gezegd Fleischmann Picollo rail met bedding en heb de aanklikbare aandrijvingen, weten jullie of die eindafschakeling hebben?
Dat hebben ze, helaas... Want ik heb al meer dan eens juist dat zien falen :-\

De ULN2003A zijn wat veroudert maar nog wel prima bruikbaar. Maar ik zou dan wel twee uitgangen parallel gebruiken want 500mA is wat krap.

Ik zou ze alleen niet meer gebruiken voor situaties met permanente spanning (verlichting etc). Hij mag dan wel 500mA per uitgang maar totale stroom moet (zo uit me hoofd) onder de 2A blijven. Nee, dat staat niet expliciet in de datasheet maar dan moet je de temperatuur berekeningen gaan doen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2018, 13:35:57 »
Ik zou ze alleen niet meer gebruiken voor situaties met permanente spanning (verlichting etc).

Mowa...hangt er van, met 500mA kan je best wel wat leds aansluiten. Sws 25 parallel, mits je 20mA per stuk rekent. En met 16V kan je max iets van 12 groene, rode of gele leds in serie zetten. Witte en blauwe alleen kunnen er 4 in serie vanwege het hoge spanningsverval. Dus als je 50-50 wit/blauw : rood/groen/geel rekent: 8x25 = ~200 leds.

Maar met een een relais kan je echt heeuuuull erg veel leds aansluiten  (y)

Als aanvulling:
Maar om een relais te sturen heb je ook een transistor nodig ;D Maar okay, meestal wordt dan nu impliciet een relais module bedoelt.
Ligt eraan of je één of twee relais per wissel gebruikt. 8)
Timo

Ik zei nog specifiek:
Citaat
je kan relais boarden kopen met 8 relais die je direct op je I/O kan aansluiten. Het voordeel hiervan is dat je niet zelf elektronica in elkaar hoeft te solderen
:-*
Zoals deze

edit:
Je hebt met dit board 1 relais per wissel nodig. Het zijn wel mono relais, niet bi-stabiel.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2018, 13:38:18 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Leek met vragen.. Arduino..
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:21:10 »
Heren,


Dank voor alle toevoegingen.


Zoals ik al aangaf, kan een Adruino overkill zijn, zelfs voor dit het gehele project. Echter heb ik hiermee wel een doel voor het tweede gedeelte van mijn motivatie voor een Adruino. Werkt voor mij beter dan een los bord kopen en kijken of ik er iets voor kan bedenken.

Groet,

Diederick