Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64  (gelezen 7482 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Gepost op: 09 oktober 2018, 16:11:15 »
Wat zouden jullie doen?

Ik was tot voor kort heel blij met mijn Backertje:



Maar toen ging ik naar Valkenburg. En daar lag op de stand van Sven (Tramfabriek) een blad open met een maatschets van de Silvolde. Naast Sven stond een deel van de baan van de MSC Maas en Waal. Ik maakte een foto van de maatschets en begon te rekenen. Het blijkt dat mijn geliefde zelfgebouwde trammetje meer 1:64 is dan 1:87. En het is geen smalspoor-Backertje. Bij mij was hij immers bedoeld voor normaalspoor.

Sterker nog: hij is zelfs iets te breed en iets te lang voor 1:64. Maar dat scheelt niet veel. Hij is iets te laag voor 1:64. Maar zelfs dat is niet heel veel. Hij is dus veel te groot voor 1:87. Het begon al te wringen toen ik de eerste postwagen er achter zette. Die leek opeens klein vergeleken bij het Backertje.

Het dilemma is dus als volgt:

1 Ik maak het overnieuw maar dan in 1:64. Voordeel is dat ik H0-onderstellen genoeg heb en tevens is het dan smalspoor. Ook niet onbelangrijk voor mij. Nadeel is dat al mijn oude H0 spulletjes voorlopig in de kast blijven. Nadeel is ook dat ik 1:64 figuren en andere kleinkraam moet zien te kopen. Fietsen, handkarren, paard en wagen, noem maar op.

2 Ik maak een model voor 1:87. Voordeel is de aanwezige voornoemde H0-spullen. Nadeel is dat ik dan nieuwe onderstellen moet kopen in H0m (12mm) om maar te zwijgen van rails, eventueel Tillig dubbelrails voor 12 en 16,5 mm.

Als ik mezelf zo nalees ligt het voor de hand om naar 1:64 te gaan. Maar toch de vraag: wat zouden jullie doen? Of is er een alternatief?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2018, 16:31:18 »
Ik vind hoe groter hoe mooier en rijdt zelf spoor 0.
Met deze tram zou ik voor spoor S (1:64) gaan. Dat heeft meer 'body'.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

edwin1974

  • Online Online
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2018, 16:37:00 »
ga voor spoor S das mooier
zoek op google op s scale  en je vind veel dingen voor deze schaal wel veel amrikaans spul misschien ziet daar iets bij voor je

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • narrow minded and proud of it
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2018, 16:44:12 »
Albert, als je forumnaam Scratchbuilt is hoef ik het toch niet voor je uit te tekenen hoop ik? 1:64 natuurlijk! En dan kan ik het meteen een beetje afkijken als ik ooit de kriebel krijg om in die schaal Frans meterspoor  (H0 rails), 75 cm (TT rail) of zelf 60 cm (N rail) wil doen. Hoeveel meer argumenten wil je voor schaal S?
En ik zou de modellen houden, ook al weken ze iets af. Zet er dan gewoon nieuwe naast.
Lucien

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2018, 18:26:30 »
Ook hier kriebels bij Frans meterspoor op 16,5 mm spoorwijdte, schaal S dus.

En ik heb een hele beurs met het S-baantje ‘Lytham Heith’ van Barry Norman mogen spelen, een dikke 20 jaar geleden. Samengevat waren de modellen niet zo groot als in spoor O, maar je hebt een stuk meer in handen dan bij schaal 1:87. Ik vind het nog steeds een heel mooie schaal.


Wolter

« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2018, 18:33:21 door Noordernet. Reden: tekst uitgebreid. »
Moins mais mieux.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Mijn website
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2018, 18:43:57 »
Doe eens raar en doe 1:64, vele Amerikanen zijn  je voor gegaan: https://www.nasg.org/. Nog leuker natuurlijk om daarnaast dan normaalspoor op 1:64 te doen (S gauge), maar dat heb ik nog nooit gezien in Nederland.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

edwin1974

  • Online Online
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2018, 22:41:15 »
normaalspoor op 1:64 te doen (S gauge), maar dat heb ik nog nooit gezien in Nederland.
Groet
Fred

Ik heb wel iets in de pijplijn zitten aangaande normaal spoor in S :angel: :angel:

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2018, 07:26:00 »
Wanneer je er een  H0 aandrijving eronder zet, heb je een normaalspoor tramlok in schaal 1:87
Die bestaan ook. Eventueel kan je er nog bufferbalken en buffers opzetten.
Ik zou nooit voor 1:64 kiezen!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10572
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2018, 07:32:57 »
Heb je het eerste bericht met de vraagstelling wel gelezen Piet Groot?   :-[
No dress rehearsel, this is our life.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2018, 15:19:55 »
het enige echte bezwaar tegen 1:64 is de beschikbaarheid van een beetje leuke figuurtjes. Heb zelf wat indonesische meuk in 1:66,6 gemaakt, omdat indonesiers gemiddeld wat kleiner zijn toen maar gewoon 1:72 figuurtjes genomen maar das veelal militair spul dus verbouwen en extra werk.
hier paar plaatjes
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157670726414446

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2018, 22:06:42 »
Ik heb de website van MSC Maas en Waal grondig doorgespit wat betreft het 1:64 avontuur. Dat geeft hoop. Of ik het ga evenaren is vers twee.

Om te beginnen heb ik de Silhouette-tekening van de Backer omgezet naar 1:64 maten. Daarbij hanteer ik dan natuurlijk dit keer de originele maten zoals op maatschets van de Tramfabriek. Ook heb ik de vormen en afmetingen van alle openingen aangepast. Het nadert nu ongeveer het origineel al houd ik zoals altijd een slag om de arm, noem het maar dichterlijke vrijheid. 

Daar ga ik de komende tijd dan mee aan de gang. Daar zal ik dan tzt een apart draadje over openen. Goed?


Het is dus 1:64 geworden. Wat er dan bij succes met mijn eerste Backertje moet gebeuren weet ik nog niet.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2018, 22:26:49 »
Ja Marc tramt, ik heb het bericht van Scratchbuilt goed gelezen, jij ook?
Scratchbuilt geeft aan dat zijn model is bedoeld voor normaalspoor, dus bij schaal 1:87 is het gebruik van een H0 aandrijving normaal.
Zo op het oog lijken mij de de verhouding van de loc van Scratchbuilt niet verkeerd en de schaal 1:87. Echter: meten is weten.

Bij b.v. een Henschel tramloc hebben alle locs ongeveer dezelfde breedte.
Bij een Backer & Rueb tramloc is de breedte van de loc echter afhankelijk van de spoorbreedte!

Dus het is onjuist om er vanuit gaan dat de maten van de SILVOLDE gelijk zijn aan een normaalsporige Backer & RUEB loc!

Bij de SILVOLDE op 75 cm. spoor is de kast 1,80 m. breed, bij een tramloc op Kaapsspoor 2,15 m. en bij een normaalsporige tramloc met buffers, zoals SMWF 1 - 3 (NS 6601-6603) zal de breedte 2,15 - 2,40 m. zijn geweest.

Ook de radafstand verschilt, de SILVOLDE heeft een radafstand van 1,20 m., de SMWF LOCS 1,70 m. en de normaalsporige Backertjes van de NCS zelfs 2,00 m.

De lengte van de kast van de SILVOLDE is 3,20 m.; 1,80 m. korter dan de NCS Backertjes!

Scratchbuilt, in jouw plaats zou ik jouw loc eerst nameten en vergelijken met tekeningen van normaalsporige locs!

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2018, 06:55:05 »
@ Piet Groot, ja, daar heb je een punt. Mijn uitgangspunt voor het Backertje hinkt op twee tegenstrijdige gedachten. Enerzijds wilde ik het laten lijken op de tram zoals die hier vroeger door de omgeving knorde (OG op kaapspoor) en anderzijds koos ik voor normaalspoor uit praktische overwegingen. Toen ik een postrijtuig van OG nabouwde in 1:87 bleek de onverenigbaarheid. Zo dwing ik mezelf er dus toe een keuze te maken: of ik pak het serieuzer aan en dan moeten mijn modellen zoveel als voor mij mogelijk is het origineel benaderen of ik blijf gewoon een beetje freewheelen in 1:87.

In overweging nemende dat ik gevoelsmatig smalspoor leuker vind dan normaalspoor en een niet zo gangbare schaal ook wel zijn charmes heeft kies ik voor een poging in 1:64.

Het normaalspoor Freestyle-Backertje in 1:87 gaat dus voorlopig even in de vitrine, er komt vast nog wel een keer een toepassing.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2018, 10:22:28 »
Volgens de B&R tekening van de SMWF 1-3 was de breedte 2300 mm.
mvrgr
Koopmans

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2018, 11:01:15 »
lijkt me een goede keuze. Doorgaan in 1:64 wil zeggen dat je volgende spul goed in verhouding is en naarmate je kritischer wordt en de boel meer uitdiept de boel bruikbaar blijft. En al gaat je eerste backertje definitief de kast in dan heeft het ding sowieso ruimschoots zn nut gehad qua je van bouwervaring voorzien en je voor deze schaalkeuze stellen.